AMD Freesync i praktiken

AMD Freesync i praktiken

Bättre och mer följsam bild i spel är löftet när AMD tar upp kampen mot Nvidia G-Sync. Det är dags att undersöka den alldeles nya synkroniseringstekniken Freesync.

Inledning

Då är det dags! Freesync kallas AMD:s motsvarighet till den adaptiva synkroniseringstekniken G-Sync, vilken Nvidia lanserade förra året. Ifall du inte hängt med i svängarna handlar adaptiv synkronisering om att skärmen dynamiskt justerar sin uppdateringsfrekvens för att passa vad grafikkortet lyckas beräkna fram för stunden.

AMD_FreeSync_Technology FINAL_Page_02.jpg

I alla år har alternativet varit att låta grafikkortet vänta in skärmens fastställda vertikala uppdateringsfrekvens, så kallad v-sync, och när grafikkortet inte längre orkar hänga med väntar det in nästa skärmuppdatering. Med andra ord, arbetar skärmen i 60 Hz och även grafikkortet kan leverera 60 fps är allt en vacker pardans. När grafikkortet inte orkar med 60 fps väntar den in nästa skärmuppdatering, vilket halverar renderingshastigheten till 30 Hz. Då blir det plötsligt rackarns ryckigt.

AMD_FreeSync_Technology FINAL_Page_03.jpg

Ryck, tearing eller ful grafik

Störs man av de rycken är lösningen att kör utan v-sync och istället låta grafikkortet klämma ur vad den har renderat när skärmen uppdateras. Resultatet är tearing när två (eller fler) bildrutor, den gamla och den nya, blandas. Bilden blir till synes delad mitt itu och den effekten är i stället störande på sitt sätt.

Här kommer skärmar vilka klarar 120 Hz och 144 Hz uppdateringsfrekvens in som en potentiell räddare. Tappet från 120 till 60 fps är inte lika hemskt som tappet från 60 till 30 fps. Att gå från 144 till 72 fps är än mindre störande, och kör du utan v-sync igång kommer tearingeffekten inte bli lika tydlig. Detta kräver dock att spel och grafikkort verkligen kan arbeta i de höga frekvenserna, vilket är långt ifrån självklart. Tyvärr kräver hög fps ofta att du kör med låg eller lägsta grafikkvalitet – kanske ingen optimal lösning

Plockar fördelarna utan nackdelarna

Adaptiv synkronisering, när skärm och grafikkort arbetar tillsammans, är därför en win-win-lösning. Du slipper nackdelarna med v-syncandets vara eller icke vara men vinner bådas fördelar. Grafiken flyter precis så bra som grafikkortet orkar med för stunden. När skärmen också kan arbeta i uppemot 144 Hz så är det rena rama balsamet. Ingen tearing och heller inga drastiska hopp i fps.

AMD_FreeSync_Technology FINAL_Page_05.jpg

Först när fps sjunker under en viss tröskel, 30 Hz för G-Sync, slutar det fungera och skärm samt GPU återgår till v-sync. Med Freesync kan du välja hur det ska hanteras – v-sync eller inte, och det varierar också från skärm till skärm vilken undre gräns som gäller.

Nu är allt detta inte så enkelt som det låter ifall man tror tillverkarna. I fallet med Nvidias G-Sync är det en funktion som kräver specifik hårdvara i skärmarna. Men Nivida var i alla fall först ut för nästan ett år sedan och de flesta som testat G-Sync ser det som något direkt positivt, kanske rent av essentiellt beroende på hur du spelar.

Givetvis vill inte konkurrenterna AMD vara sämre och lanserade istället alternativet Freesync. Och nu finns alternativet tillgängligt. Kampen om användarna kan börja. Eller ja, fortsätta.

Kommentarer till artikeln

163 debattinlägg

Skicka en rättelse
49

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

43

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

24

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

32

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer