Tidigare i veckan godkändes Microsofts förvärv av Zenimax och därmed även utgivaren Bethesda med sina understudior. Precis i samband med det har det funnits en del oklarheter kring hur de båda tänkt hantera tidigare och kommande titlar, framförallt i relation till plattformsexklusivitet.

Nu meddelar Microsoft att 20 klassiska spel släppts till Xbox Game Pass direkt från 12 mars. Listan innehåller högt ansedda spelserier som The Elder Scrolls, Fallout och Dishonored på och 16 av titlarna ska gå att spela till både PC, Xbox och mobila enheter via molntjänst. Det senare är dock bara möjligt för de som använder Xbox Game Pass Ultimate. Vissa av spelen, som exempelvis Fallout 76 och Dishonored 2, har funnits tillgängliga tidigare och är återkommande snarare än nytillskott.

Klicka här för att se samtliga Bethesdaspel släppta till Xbox Game Pass
  • Dishonored Definitive Edition

  • Dishonored 2

  • DOOM (1993)

  • DOOM II

  • DOOM 3

  • DOOM 64

  • DOOM Eternal

  • The Elder Scrolls III: Morrowind

  • The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition

  • The Elder Scrolls Online

  • The Evil Within

  • Fallout 4

  • Fallout 76

  • Fallout: New Vegas

  • Prey

  • RAGE 2

  • Wolfenstein: The New Order

  • Wolfenstein: The Old Blood

  • Wolfenstein: Youngblood

Visa mer

I nuvarande utförande finns Xbox Game Pass i tre prenumerationsformer: spelkonsol, PC eller Ultimate. Det senare alternativet erbjuder innehållet från båda de andra samt bland annat tillgång till flerspelarläge på spelkonsol och möjlighet att spela utvalda titlar på Android-enheter.

I dagsläget verkar Microsoft inte vilja förändra Bethesdas struktur, men det innebär inte nödvändigtvis att exklusivitet till Microsofts plattformar är uteslutet. Xbox-chefen Phil Spencer har på Xbox-bloggen uttryckt att de lägger stor vikt vid att "Bethesda får fortsätta skapa spel som de alltid gjort" men trycker även på att "Bethesda förstår potentialen hos Xbox Game Pass".

Mycket talar därmed för att prenumerationstjänsten Xbox Game Pass är den primära satsningen gällande tillgänglighet. Vad det innebär för spelare som inte har Xbox Game Pass framgår inte, det finns inga kommentarer gällande andra plattformar än de tillgängliga via tjänsten. Vad framtiden har att bjuda på för spel under utveckling framgår inte.

En annan obesvarad fråga rör användandet och skapandet av mods. Flertalet titlar från Bethesda har ett stort engagerat modcommunity och hur Microsoft ser på det är inte helt klarlagt. En liknande oro uppstod 2014 när Microsoft köpte Mojang och därmed Minecraft, men där har de inte förbjudit eller aktivt dragit in mod-stöd.

Under en rundabordsdiskussion mellan Microsoft och Bethesda på Youtube påstår de att både är måna om att lära av varandra och respektera entusiaster från respektive sida. Avslutningsvis meddelar Microsoft att Bethesda arbetar för fullt och ska ha mer att dela med sig av senare i år, men exakt när återstår att se.

Ser du positivt på Microsofts förvärv av Bethesda eller ser du mörkar moln torna upp sig?