Hur ska jag plugga webbutveckling på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag plugga webbutveckling på bästa sätt?

Hejsan,

Sitter här med en bok som heter "HTML och CSS-boken" det är den sjunde upplagan som är skriven av Rolf Staflin. Den är perfekt och tycker den är skit bra, men nu så sitter jag med ett ganska stort problem. Jag vet inte hur jag ska lära mig det som står i boken, visst så kan jag skriva av det jag ser och sedan försöka komma ihåg det. Jag kan säkert komma på något eget sätt, men hur gjorde/gör ni?

Några enkla tips?

Permalänk
Medlem

Läs ut hela boken till att börja med!:)

Permalänk
Medlem

Kom på en egen design till en sida, sedan försöker du skapa den

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk

Tänk dig en sida du vill göra och sedan använd det du har läst/läs på mer i boken när det behövs. Man lär sig genom att använda, det måste man göra några gånger och sakta men säkert så lär du dig det och tillslut så sitter det bara i huvudet vilket kodsnutt som passar var och varför.

Permalänk
Inaktiv

Som folk redan har sagt så kom på en design och försök sen göra den.
Om du vill lära dig lite mer så kan du ju alltid kolla lite på w3schools.

Permalänk
Medlem

Ska försöka göra det, tack för svaren!

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag att webbutveckling (eller "programmering" i allmänhet) bygger mer på erfarenhet än ren kunskap. Att kunna rabbla upp alla HTML taggar och CSS attribut hjälper dig inte om du inte vet hur de fungerar tillsammans. Jag tycker du ska börja experimentera, kanske titta på några intressanta videos / läsa artiklar på internet (http://css-tricks.com/ har ganska många coola saker).

Sen som de andra säger, testa att komma fram med en egen design. Stöter du på problem är det bara att fråga här i forumet

Undvik W3Schools dock: http://w3fools.com/. Använd instället tex. Webboken om du behöver lära dig mer eller MDN om du behöver slå upp något.

Permalänk
Medlem

Kolla först lite kort på olika tutorials, så får du en bättre uppfattning om hur det fungerar. Kom sedan på en design (du kan göra den i Paint/GIMP/Photoshop om du vill) och försök göra så gott du kan. Vad gäller webbutveckling så handlar det dock mest om erfarenhet (som nån sa).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det allra första du bör göra är att följa exemplen i boken du har. När du har skrivit färdigt en, testa att ändra vissa saker och se vad de gör!

Har du en CSS-fil med "border: 1px solid black;", pröva att ändra 1px till 5px och se vad som händer... Ligger denna rad i en pekare som säger "p {", pröva att byta p mot h1 och se vad som händer...
Ja, du förstår nog vad jag menar, byt ut saker och se vad som händer, om sidan bryts totalt, så vet du att du inte kan göra på det sättet

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem

Ladda ner firebug till firefox och sitt och lattja med den. det var ungefär så jag lärde mig.. och sen koda ihop en egen sida.

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på webbutveckling och tycker det mesta här var väldigt bra info! Men jag undrar, när är det man använder program som t.ex. Dreamweaver? Såsom jag förstår kan det användas för att göra en hemsida visuellt? Men att ingen ens nämnt det här antar jag det inte är så? Annars har jag kollat på http://www.w3schools.com/ och installerat firebug vilket hjälper jätte mycket :D. Men är det bara så de flesta brukar skapa fina hemsidor? Sitta och skriva in denna "kod" och testa om och om igen hur det ser ut?

Mvh

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem
Skrivet av we_man1:

Jag är också nyfiken på webbutveckling och tycker det mesta här var väldigt bra info! Men jag undrar, när är det man använder program som t.ex. Dreamweaver? Såsom jag förstår kan det användas för att göra en hemsida visuellt? Men att ingen ens nämnt det här antar jag det inte är så? Annars har jag kollat på http://www.w3schools.com/ och installerat firebug vilket hjälper jätte mycket :D. Men är det bara så de flesta brukar skapa fina hemsidor? Sitta och skriva in denna "kod" och testa om och om igen hur det ser ut?

Mvh

Ja, man kodar och ser vad som händer, dock när man vet vad man gör så kommer man kunna tänka sig själv hur det ungefär kommer se ut. Att skapa hemsidor "visuellt" är dock inget som jag gjort och kommer aldrig rekommendera då man nekar sig själv till att lära sig viktiga saker som sedan kommer behövas när man skall använda t.ex. JS, PHP osv.

Permalänk
Medlem

att bygga en hemsida är egentligen ganska enkelt eftersom HTML följer enkla regler, och det är inte så värst många taggar att hålla reda på.
det blir mer komplext när man vill göra saker som att bygga en sajt som SweC för då räcker inte HTML.

börja med att öppna notepad (jag rekommenderar notepad2 http://www.flos-freeware.ch/notepad2.html) och spara den blanka sidan som "index.html". Börja sedan med <html><head></head><body></body></html>.
skriv vad du vill mellan body-tag och vips - nånting syns när du öppnar filen i din browser.

kolla sen runt (t ex. "visa källan" för denna sidan eller vilken annan som helst) och du ser vad mer man kan trycka in i respektive del av hemsidekoden. med fördel kan man börja med <title>The Page</title> i <head>-delen...

lägg upp koden snyggt så du kan hålla reda på var saker kommer (med radbrytningar och tabbar) och börja lära dig nya taggar samt attributen till dessa (t ex 'color=' osv).

Snart fattar man varför CSS är bra och att det är ungefär lika lätt som HTML. Och sen vill man säkert hitta på nån kul liten funktion som gör sig bäst i javascript eller med hjälp av ett bibliotek som jQuery. Och när man väl kommit dit kan man göra en hel del balla grejer. PHP/SQL är ju betydligt knepigare, men med lite copy-paste och en serverplats (eller med egna datorn som server) kan man sen enkelt bygga användbara databaser eller enklare CMS (content management system).

betänk att detta är den roliga ful-approachen. ska hemsidan publiceras och användas finns det en del stilregler man ska ta hänsyn till, och man får en del hjälp av att få hemsidan validerad med nåt onlineverktyg (t ex. http://validator.w3.org/).

kör bara, och googla det som verkar förbluffande...det finns SJUUUUKT mycket information om detta på nätet.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op