Permalänk

Automatisering av vardagsgrej

Hej Sweclockers.

Jag har ännu inte satt i mig i det här med programmering, men jag undrar ifall det vore praktiskt möjligt att skapa ett program som automatiserar en sak jag brukar göra manuellt på internet.

Det är så att jag letar just nu efter en ny bostad, och brukar gå in på ett par sidor en eller två gånger dagligen, och ifall jag hittar något bra ställer mig då i kö.

Men nu under sommaren kommer jag troligen inte ha någon pålitlig tillgång till internet. Jag undrar ifall det vore möjligt att göra ett program som automatiskt:

  1. Upptäcker att en plats är öppen

  2. Bokar in sig i platsen

  3. Skickar ett mail till min e-postlåda

Kärnan i programmet är alltså att om en sida / url uppfyller vissa kriterier så trycks ett par knappar på sidan av programmet, som sedan skickar mig ett mail.

Är det väldigt svårt att göra nått sånt här? Jag fick idén efter att ha gått in på ifttt.com (if this then that). Sidan är väldigt användbar men bara för vissa förbestämda program. Det jag egentligen vill är att hitta på egna "triggers" & "actions" själv. Hur skall man gå till väga? Tack.

Permalänk
Hedersmedlem

hej om man ine är insatt så mycke i dett är det svårt men det går ju att göra det men man får lägga måna timmars arbete

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

hej om man ine är insatt så mycke i dett är det svårt men det går ju att göra det men man får lägga måna timmars arbete

Jo jag räknar nog med att det blir en del jobb för att komma igång. De riktiga målet är inte att hinna göra programmet tills någon deadline, utan bara att någon pekar åt rätt håll. Jag har alltså inga förkunskaper om något programmeringsspråk, så jag vet ej hur jag ska angripa ett sånt problem som jag beskrev ovan.

Vad vore de första stegen om man börjar från scratch så att säga?

Permalänk

Det går absolut, frågan är bara vilket som är det enklaste sättet. Det kanske är så enkelt så att det går att göra ett Chrome content script som gör det du vill, jag har inte använt det själv men en kompis gjorde nått liknande för att automatiskt boka nått på en webbsida. http://code.google.com/chrome/extensions/content_scripts.html

Permalänk
Hedersmedlem

hoppas det går bra för dig men de kommer va lite pengar och säkert 1000 timmar

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

hoppas det går bra för dig men de kommer va lite pengar och säkert 1000 timmar

Nä, bör inte ta mer än två veckors heltidsarbete.

Jag personligen rekommenderar python för att det är lätt och har massa saker inbyggda som du inte behöver krångla med för att fixa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag, liksom muppens, rekommenderar också Python.

http://www.python.org/

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

Python, PHP eller något annat enkelt språ är väl att rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AutoHotkey är ett trevligt script-språk annars. Svårt att avgöra utifrån din beskrivning om det kommer fungera bra, men det mesta brukar vara möjligt med det och lätt att lära sej.

Permalänk
Medlem

inte alls svårt att göra i c# annars...

EDIT: googla på c# web browser bot eller liknande så kommer du säkerligen hitta tutorials till liknande program

Permalänk
Skrivet av muppens:

Nä, bör inte ta mer än två veckors heltidsarbete.

Jag personligen rekommenderar python för att det är lätt och har massa saker inbyggda som du inte behöver krångla med för att fixa.

2 veckor?! Vet man vad man gör går det på 1 dag

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

2 veckor?! Vet man vad man gör går det på 1 dag

Det enda TS klargjorde var ju att han INTE visste vad han gjorde... så förstår inte riktigt hur du tänkte med din kommentar.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem

Greenpapw, du har Plats: Stockholm. Är det där du söker bostad också?
Då finns http://www.fixakontraktet.se/ , det använde jag när jag behövde få tag i en bostad. Jag tänkte mig att du skulle kanske kunna använda det som bas. För vissa hyresvärdar lade upp en annons och på 10-15 minuter var det några tiotals som hunnit anmäla intresse, sedan togs annonsen ner.
Det jag tror är att du m.h.a. fixa kontraktet slipper en del av det manuella att hitta på sidan. Man borde kunna kolla just deras sida/email och när det rätta kommer fram så anmäler den sig åt dig.

Jag rekommenderar att du tittar på http://sikuli.org/
Finns en youtubefilm mitt på sidan där du kan se och försöka att inte garva åt lillkillens röst. Det ger uppfattning om vad det gör. Undertill är det python det du programmerar fast editorn hjälper till med att visualisera bilder i koden. Körs på javamotorn (så det är Jyton egentligen).
Det här skiljer sig från en del tidigare förslag där man scriptar beroende på hur koden från webbsidan ser ut (tror jag). Du kanske måste söka hos någon hyresvärd som kör någon hemsk interaktiv flashlösning. Då tror jag det kan bli med dessa alternativ men så länge det är grafiskt så kan sikuli möjligen vara användbart.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

2 veckor?! Vet man vad man gör går det på 1 dag

2 veckor antaget att du kan noll om programmeringc, datalogi och scriptning sedan innan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.