nån som kan förklara lite kort vad en pre-image attack är?

Permalänk
Medlem

nån som kan förklara lite kort vad en pre-image attack är?

Hej är oerhört tacksam om någon kunde förklara för mig vad en pre-image attack är för något och vad som är skillnaden på en first and second pre-image attack?

har googlat lång tid själv så lat är jag inte, men har fortfarande inte fått något bra svar. är inte alltid så enkelt

Permalänk
Medlem

Helt solklart ju. Bara o läsa på wikipedia. Attacker mot krypteringsalgoritmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Helt solklart ju. Bara o läsa på wikipedia. Attacker mot krypteringsalgoritmer.

jo det vet jag också men vad är skillnaden mot tex en födelsedags attack? vill veta lite mer vad den gör?

Permalänk
Medlem

Det är olika delar eller steg i ett försök att knäcka ett krypteringssystem.
I den första avbildningsattacken så har du ett krypterat meddelande, och uppgiften är att finna ett annat meddelande som efter kryptering blir samma som det första meddelandets krypto.
I den andra avbildningsattacken så vet man mera; Dvs uppgiften blir lite enklare. Du har då ett krypterat meddelande samt vet om vad det meddelandet motsvarar i klartext. Uppgiften är fortfarande att hitta ett annat meddelande som blir lika som det första efter kryptering.
Exakt hur det här går till varierar; Dels beroende på vad det är för krypteringsalgoritm som det handlar om. Dels så finns det olika modeller / algoritmer för att uppnå den här saken för en given krypteringsalgoritm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är olika delar eller steg i ett försök att knäcka ett krypteringssystem.
I den första avbildningsattacken så har du ett krypterat meddelande, och uppgiften är att finna ett annat meddelande som efter kryptering blir samma som det första meddelandets krypto.
I den andra avbildningsattacken så vet man mera; Dvs uppgiften blir lite enklare. Du har då ett krypterat meddelande samt vet om vad det meddelandet motsvarar i klartext. Uppgiften är fortfarande att hitta ett annat meddelande som blir lika som det första efter kryptering.
Exakt hur det här går till varierar; Dels beroende på vad det är för krypteringsalgoritm som det handlar om. Dels så finns det olika modeller / algoritmer för att uppnå den här saken för en given krypteringsalgoritm.

ty, bästa förklaringen