webbutvecklingsspråk, döende + frågor

Permalänk

webbutvecklingsspråk, döende + frågor

Hejsan.

1.Skulle ni kunna nämna samtliga webbutvecklingsspråk utöver css och html (obviously) som är så pass stora så att de används. och gärna hur svåra dem är jämfört med c++'s grunder och javascript.
2.Vilka språk är mycket eftertraktade i arbetslivet?
3.Löner som webbutvecklare? ingångslöner? samt är det lätt att få jobb i tex stockholm om några år?
4.Språk som man VET kommer dö ut? antar att java är ett sådant språk(?). Träffat många som helt enkelt hatar java och som alltid gjort det. vad är anledningen till det? bör man lära sig java eller ej?...

Permalänk
Medlem

1. Php, Asp.Net, Ruby on Rails, Django, JavaScript.......osv osv osv...
2. .Net är eftertraktad pga många företag kör windows miljöer. Men webbranschen går bra nu så alla som kan koda är eftertraktade. notera att jag sa KAN koda.

Permalänk
Medlem

1.
PHP är väll störst
ASP.NET vet jag inte riktigt vart det ligger, aldrig riktigt varit intresserad i det.
Ruby på uppgång
Python med Django också på uppgång

2. PHP är väll det som är "mest" eftertraktat då det är det mest andvända språket inom webutveckling just nu tror jag.

3. Lära dig webutveckla enbart för pengarnas skull låter dumt. Vet inte om det är syftet men det lät lite så, mer än så kan jag inte svara på denna fråga.

4. Java kommer inte dö ut.

Jag är inte så bäst på området så rätta mig gärna någon om jag har fel på någon punkt.
Jag själv läser Python just nu för jag vill gå in på Django senare.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk

tack för svaren

Vill absolut inte lära mig webbutveckling endast för pengarnas skull. Är intresserad av det. men pengarna talar lite om hur mycket tid jag ska lägga ner på detta projekt.

jag har så svårt att välja vilka språk jag ska satsa på. Skulle vilja lära mig "allt" men det antar jag är för mycket.
Har bestämt mig för att lära mig PHP och javascript iallafall och fördjupa mig lite mer i html/css om det är möjligt. För att det är så pass enkelt som det är. och sen se vad som kommer efter det.
Kan man hålla på med både webbdesign och webbutveckling eller är det en onödig kombination?
Om det är en dålig ide säg gärna till

Permalänk
Medlem

PHP och jQuery(javascript) är ett bra val om du vill lära dig bygga interaktiva och dynamiska hemmsidor.
PHP kommer garanterat inte dö ut, det är enklet att lära sig och det är det bredast använda språket just nu.
jQuery är ett javascript biblotek som gör livet lite enklare, rekommenderar att du börjar med istället för att börja direkt med javascript.

Jag har precis gått klart en kurs med PHP programmering, och känner själv att det det går väldigt bra att kunna HTML, CSS, PHP samt jQuery. Allt detta bygger upp så att du kan vara en självständig webbutvecklare.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

en självständig webbutvecklare.

Tack för ett bra svar
Är jQuery endast till för att göra det enklare att lära sig js?

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbkoding:

Tack för ett bra svar
Är jQuery endast till för att göra det enklare att lära sig js?

jQuery är javascript.
Men istället för att du ska bygga funktioner frånb grunden i javascript, så är allting färdigbyggt i jQuery.

Dvs, om du vill visa/dölja ett element med jQuery behöver du bara skriva:

$('#knapp').click(function() { $('#div').toggle() { }); });

Medan med hjälp av ren javascript skulle krävas trippel så mycket kod för samma sak.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken själv på skillnaden mellan jQuery och Javascript så hittade denna när jag googlade runt lite.

http://alittlecode.com/comparing-scripts-in-jquery-and-javasc...

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

PHP och jQuery(javascript) är ett bra val om du vill lära dig bygga interaktiva och dynamiska hemmsidor.
PHP kommer garanterat inte dö ut, det är enklet att lära sig och det är det bredast använda språket just nu.
jQuery är ett javascript biblotek som gör livet lite enklare, rekommenderar att du börjar med istället för att börja direkt med javascript.

Jag har precis gått klart en kurs med PHP programmering, och känner själv att det det går väldigt bra att kunna HTML, CSS, PHP samt jQuery. Allt detta bygger upp så att du kan vara en självständig webbutvecklare.

ett bra svar, vet att många större företag använder .net. Men inte jättesvårt att lära sig om du har goda kunskaper i PHP. Detsamma gäller om du lär dej .net först och sedan går över till PHP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av webbkoding:

TEXT.

4.Språk som man VET kommer dö ut? antar att java är ett sådant språk(?). Träffat många som helt enkelt hatar java och som alltid gjort det. vad är anledningen till det? bör man lära sig java eller ej?...

Flash: Situationen kan sammanfattas som att "IOS saknar stöd för närvarande, och det är kanske inte optimerat för det som det ofta använts till"

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Skrivet av webbkoding:

4.Språk som man VET kommer dö ut? antar att java är ett sådant språk(?). Träffat många som helt enkelt hatar java och som alltid gjort det. vad är anledningen till det? bör man lära sig java eller ej?...

Javascript är livet i sidan, utan tvekan det roligaste att hålla på med. Man kan skapa så mycket nytt. Hur eftertraktat det är däremot är en annan fråga...
De andra är bara för att hämta och infoga data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbkoding:

Hejsan.

1.Skulle ni kunna nämna samtliga webbutvecklingsspråk utöver css och html (obviously) som är så pass stora så att de används. och gärna hur svåra dem är jämfört med c++'s grunder och javascript.
2.Vilka språk är mycket eftertraktade i arbetslivet?
3.Löner som webbutvecklare? ingångslöner? samt är det lätt att få jobb i tex stockholm om några år?
4.Språk som man VET kommer dö ut? antar att java är ett sådant språk(?). Träffat många som helt enkelt hatar java och som alltid gjort det. vad är anledningen till det? bör man lära sig java eller ej?...

#1 De tre största server sidor språk är C#, PHP samt Ruby on rails, sedan finns phyton Javascript samt Java. För klient sidan så är det enbart html, css samt javascript som gäller.
Alla de språken är i sin grund mycket lättare än C++ det i sig betyder inte att arbetsuppgifterna är det på gurnd av hur mycket som behövs kunna för att göra bra sidor. Det är lätt att slänga ihop en sida, detta betyder dock inte att den är bra eller säker eller snabb för den delen.

#2 Om du ska jobba inom web så är det C# MVC3/4 som gäller, du hittar absolut lättast jobb om du kan något inom det vist finns en hel del drös PHP jobb också men långt ifrån lika stort som C#.
#3 24-34k beroende på var du bor tidigare kunskaper och tja företag. Samt stockholm? Stockholm har just nu en svacka för alla programmerare så vem vet dock fortfarande bra tillstånd att vara programmerare där men betydligt sämre en för ett år sedan.
#4 Inget språk skulle jag tro, PHP tappar i popularitet ganska rejält då det ligger så långt efter alla andra språk idag men lär inte dö på långa vägar på grund av hur mycket som redan skrivits i det.

Skrivet av webbkoding:

Tack för ett bra svar
Är jQuery endast till för att göra det enklare att lära sig js?

Jag vill påstå att det gör snarare tvärt, det försvårar dig att lära dig Javascript och förstå grunden i javascript så mycket mer än att det hjälper dig lära dig Javascript, vist det är lätt att komma igång och ja man använder sig flitigt av det och jag rekommenderar dig att använda det men det kommer INTE hjälpa dig att bli bättre på Javascript utan det gör dig enbart mer produktiv.

Sedan vill jag varna dig och alla andra att inte tro att du kan javascript bara för att du klarar knåpa ihop lite ajax requests o.s.v, Javascript är ett mycket djupt och till början svårt språk att lära sig riktigt. Det väldigt många tyvärr missar är att de bara skriver metod efter metod, har inga strukturer i sin kod och sedan tror sig kunna Javascript, sedan kommer de till ett riktigt projekt och BAM så hänger de inte med alls. Tyvärr för vanligt där ute bland folk som tror sig kunna "Javascript" ala Jquery.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Datavetare
  1. Är novis på webbprogrammering så lämnar det till andra att tala om vilka språk som gäller idag. Som glad amatör har jag ändå testat på en hel del olika tekniker för webbprogrammering och var det upp till mig att bestämma så skulle jag definitivt välja Ruby on Rails då jag tycker det är ett eller ett par strå vassare i design och grundtanke jämfört med andra ramverk jag testat

  2. Beror extremt mycket på inom vilket område du vill jobba inom. Du nämner C++ och jag gissar att väldigt få använder detta inom webbprogrammering, men tittar du i stället på utveckling av de program vi kör på våra PC-datorer eller utveckling av spel så är det nära nog 100% C++. Tittar man på Tiobe index, som är ett försök att känna av trender i den globala IT-branchen, så är faktiskt C mest populär. Jobbar själv med inbyggda system och där är det nästan helt uteslutande just C.

    Fortsätter man på Tiobe så är top 5 i fallande ordning C, Java, Obj-C, C++, C#. C# har helt klart en fallande trend här medan Obj-C (iPhone/iPad) går spikrakt uppåt.

    Tyckte Tiobe verkar stämma dåligt med hur det ser ut i Sverige, så gjorde ett helt ovetenskapligt test: listade lediga jobb som programmerare på Monster och kollade vilka språk de frågade efter i de 10 första träffarna. Kan säga att resultatet förvånar (men det är som sagt helt ovetenskapligt)... 3st C++, 3st C, 2 Java, 1 Python, 2 C#, 2 JavaScript (visst överlapp då det fanns C#/JS och C/C++). Hade förväntat mig att C# skulle vara klart vanligast, följt av Java med något/några ströspråk till.

  3. Ingen lär kunna säga något om framtiden, just nu är det lätt. Vet inte vad en webbutvecklare tjänar, men är rätt säker på att det är mindre än t.ex. C/C++ programmerare då jag vet från egen erfarenhet att duktiga sådana är svåra att hitta vilket syns i lönekuväret!

  4. Java är tillsammans med C världens två mest använda programmeringsspråk just nu. C har överlevt sedan tidigt 70-tal, så det lär fortsätta överleva. Java är vår tids Cobol, så det språket lär fortfarande användas när du går i pension. Tänk på att Android skördar enorma framgångar just nu och Java är huvudspråk på den plattformen.

    Tror inget av de språk du nämnt kommer försvinna i första taget, C# och eventuellt Obj-C är de språk som rent praktiskt skulle kunna försvinna då det är så hårt knutna till Microsoft resp. Apple. Om Microsoft skulle tappa intresse för C# (eller Apple för Obj-C) så finns det väldigt litet incitament för språket att fortsätta existera. Java är precis som C och C++ långt större än de företag som initialt betalade lönerna för skaparna av respektive språk.

    Faktum är att det varit lite oroligt på vissa .Net forum i samband med presentationen av WinRT (API:et för Modern UI) då Microsoft nästan bara pratade om C++ och JavaScript i samband med WinRT. C#/.Net kan dock användas i WinRT, men rent tekniskt är det en wrapper ovanpå C++ APIet, vilket visar att C#/.Net inte är första handsvalet för WinRT men det är ett av de tre språk som Microsoft definitivt stödjer för WinRT.

Edit: kom faktiskt på ett språk som en gång i tiden var bland de mest populär språk som överhuvudtaget existerade och idag lever en relativt tynande tillvaro: Visual Basic.

Och det visar väl ungefär poäng ovan, VB var något som totalt kontrolleras av MS och när de tappade intresset och gick till C#/.Net i stället så tog det i.o.f.s. >10 år för VB5/VB6 att i praktiken dö, men de dog tillslut. Idag är det få som använder VB utanför VBA (Visual Basic for Applications, skripting av MS produkters som Office), VB.Net har aldrig blivit speciellt populärt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi belyser punkt 4 i fråga om webbutveckling så tror jag på Java delvis som kandidat att dö ut. Känns ju som det redan är "borta" när vi talar om appletar för publika sidor. Och med de senaste säkerhetsluckorna där det har räckt att hamna på en webbplats med elak applet för att bli infekterad så tror jag att Java applets dalar.
Dock ska sägas att för affärssystem och annat som ingen Svensson brukar använda fast körs via en webbsida så stöter jag på Java applets rätt ofta.

Som språk för program som inte körs i webbläsaren kommer Java finns kvar länge. Dels verkar det ju hända lite igen i språkets utveckling (om än sakta), dels känns det som det poppar upp nya/gamla språk som svampar ur jorden som görs för att kunna köras ovanpå JVM (Oracle JRE/IcedTea). Sen som sagt Android där Java är primärspråket.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Javascript är livet i sidan, utan tvekan det roligaste att hålla på med. Man kan skapa så mycket nytt. Hur eftertraktat det är däremot är en annan fråga...
De andra är bara för att hämta och infoga data.

Vill bara påpeka att Java och Javascript är två helt skilda språk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fortsätter man på Tiobe så är top 5 i fallande ordning C, Java, Obj-C, C++, C#. C# har helt klart en fallande trend här medan Obj-C (iPhone/iPad) går spikrakt uppåt.

Tyckte Tiobe verkar stämma dåligt med hur det ser ut i Sverige, så gjorde ett helt ovetenskapligt test: listade lediga jobb som programmerare på Monster och kollade vilka språk de frågade efter i de 10 första träffarna. Kan säga att resultatet förvånar (men det är som sagt helt ovetenskapligt)... 3st C++, 3st C, 2 Java, 1 Python, 2 C#, 2 JavaScript (visst överlapp då det fanns C#/JS och C/C++). Hade förväntat mig att C# skulle vara klart vanligast, följt av Java med något/några ströspråk till.

Tiobe är tyvärr ett mycket dåligt index att basera data på, deras analyser baseras ENBART på hur många träffar de får på sökmotorer.

De fakturerar inte in hur många som söker, hur komplext eller hur stort ett språk är o.s.v. Så att basera enbart data på det är helt galet du får inget vettigt ut av det. Inte heller fakturerar de in ålder på ett språk, självklart kommer massvis och åter massvis med legacy sidor och forum finnas kvar med äldre språk, en rejäl fördel.

Tar vi t.ex. och baserar data på vad folk söker på google så får vi något HELT annat svar, totalt olikt från det du postat ovan. https://sites.google.com/site/pydatalog/pypl/PyPL-PopularitY-... Här är T:ex. C en fallande trend och C# en rejält ökande trend.

Nu kan man tyvärr inte dra slutsats på detta heller då åter igen så fakturerar den inte in hur komplext ett språk är och hur ofta man behöver gå till sökmotorer för att hitta o.s.v.

Vad jag försöker säga är, det finns INGEN statistik på vilket språk som är mest populärt tyvärr och ingen vettig heller att basera några som helst slutsatser på.

--

PS: Jobbar själv med inbyggda system och C#..... för de kör vi Mono men ja vill bara säga att C är inte enda valet där heller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Jag förespråkar single page applications, kolla in Knockout, bra lib för tunga klientappar. Det fina är att man flyttar det mesta av logiken till klienten. Detta avlastar servern men gör även appen mer responsiv. Serverside använder man sedan REST för att skicka datat.

Angående PHP så är det enbart stort bland hemmatucklare, ute bland företagen är det framför allt .NET som gällwr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Webbutvecklare-104...

Skulle dock gissa på att en ingångslön i Stockholmområdet ligger runt 26-28k, beroende på utbildning och givetvis vad man kan. Men det ligger där någonstans. En nyexad KTH-student med programmering på schemat bör landa strax under 30k, som referens.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

Den där statistiken känns inte så representativ för Stockholm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det där statistiken känns inte så representativ för Stockholm

Nä, men jag tyckte det var en intressant artikel i sammanhanget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av webbkoding:

Träffat många som helt enkelt hatar java och som alltid gjort det. vad är anledningen till det?

Många som inte gillar java har aldrig lärt sig objekt orienterad programmering (OOP). De har lärt sig C och liknande och har typiskt tagit några kvällskurser eller självlärt sig genom att börja hacka ihop program. OOP programmering ter sig då omständligt och är mycket kod som "inte gör något", det är också komplicerat och abstrakt. Konceptet med OOP är ganska nytt och på så vis finns många äldre som avskyr det.

Skrivet av webbkoding:

bör man lära sig java eller ej?...

De flesta universitet lär typiskt ut Java som grundkurs så att man kommer in i tänket med OOP. OOP ger möjligheten att återanvända kod och kortar ner utvecklingstid/kostnad. Om du har lärt dig Java ordentligt så kan du sen programmera i de flesta andra språk. C++, C# och Java är alla OOP och om du kan ett av dem så kan du de andra.

Jag skulle kanske överväga att lära mig C++ eller C# istället för java eftersom många arbetsannonser frågar efter dem.

EDIT: men detta är för programmering generellt och inte webbutveckling speciellt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av exodeus:

Många som inte gillar java har aldrig lärt sig objekt orienterad programmering (OOP). De har lärt sig C och liknande och har typiskt tagit några kvällskurser eller självlärt sig genom att börja hacka ihop program. OOP programmering ter sig då omständligt och är mycket kod som "inte gör något", det är också komplicerat och abstrakt. Konceptet med OOP är ganska nytt och på så vis finns många äldre som avskyr det.

Tycker det finns ett ganska stort "hat" mot Java från många personer som för tillfället ser sig som C#-programmerare, däremot finns inte samma "hat" i andra riktningen av någon anledning. I Sverige är C# betydligt vanligare än som språk än vad det är i världen som stort, så dessa "haters" hörs lite mer här. Många svamlar om att det är så mycket mer komplicerat att skriva saker i Java jämfört med C#, men har fortfarande aldrig sett ett icke-trivialt exempel som visar att det överhuvudtaget skulle vara någon större skillnad i hur svårt det är att lösa ett givet problem i respektive språk. På senare tid (>=Java5) så har även effektiviteten på JVMer passerat effektiviteten av VMen för .Net, Java ligger i dag väldigt nära motsvarande C++ program, i vissa specifika fall är till och med Java snabbare!

Vi får se vad som händer i framtiden med OOP. De senaste 15-20 åren så har OOP varit ganska okritiserat och av de flesta ansetts som det bästa sättet att konstruera sitt program. Men många tankar bakom OOP lämpar sig väldigt illa för program som kör på flera CPU-kärnor samtidigt, en väldigt fundamental punkt är att man typiskt kommunicerar genom att dela vissa objekt medan multitrådade program bör skrivas exakt tvärs om: dela genom kommunikation (skicka meddelanden eller liknande), kommunicera däremot inte genom att direkt dela data. Hela tanken bakom en metod är att du anropar en funktion vars beteende beror av ett implicit associerat tillstånd (objekt-instansen), något som förvårar resonemang kring hur ett program fungerar i en multicore miljö.

Erlangs grundare har fällt en ganska träffande kommentar kring detta:
The problem with object-oriented languages is they’ve got all this implicit environment that they carry around with them. You wanted a banana but what you got was a gorilla holding the banana and the entire jungle.

Har jobbat både med Java och C++ samt även undervisat i OOP och C++ programmering, så har hyfsad koll på OOP och är definitivt ingen "hater" av detta, men idag jobbar jag med att optimera programvara för multicore-plattformar och kan inte mer än hålla med citatet ovan: OOP passar väldigt illa här.

Men skriver man back-ends för webb-system så kan OOP vara ett väldigt lämpligt val!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

2.Vilka språk är mycket eftertraktade i arbetslivet?
C# och Java. PHP är mer ett hobbyspråk, även om det givetvis används kommersiellt också. Ruby är på uppgång utan tvekan

3.Löner som webbutvecklare? ingångslöner? samt är det lätt att få jobb i tex stockholm om några år?

Runt 27,000 som ingång.

Det kommer inte direkt användas mindre mjukvara i framtiden. Programmerare är nog en ganska säker karriär.

4.Språk som man VET kommer dö ut? antar att java är ett sådant språk(?). Träffat många som helt enkelt hatar java och som alltid gjort det. vad är anledningen till det? bör man lära sig java eller ej?...

Språk dör aldrig men har en stark nergång. Cobol till exempel är närmast död, men de flesta som kunde koda i Cobol är nu pensionerade, så gamla storsystem hos t.ex banker och försäkringsbolag betalar ganska bra för att hitta Cobol-programmerare och intern-utbildar villig egen personal för att kunna underhålla eller migrera system.

Det där med Java vs C# har ett rätt enkelt svar tycker jag, och svaret är Microsoft Visual Studio. MVS är, i alla fall enligt mig, ett otroligt överlägset IDE och ökar produktiviteten avsevärt. Även om det också är sant för Java i vissa fall, så kan man köra C# och bygga appar till Win 8 / Win Mobile / Win RT rakt av, eller använda inom indie-spel där t.ex Unity komilerar C# fantastiskt bra.

Permalänk
Avstängd

VS out of the box är Nice, VS med Resharper 7 är sjuk jävla nice

Visa signatur
Permalänk

Tack så mycket för allas svar! Jätteintressant att läsa.
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill göra programmering eller webbutveckling. Frågar och läser omkring på nätet men blir aldrig klok på någonting känner jag.

Hur länge måste man som programmerare plugga innan man kan bli anställd på ett seriöst företag och KLARA alla dess uppgifter som man blir tilldelad? Att kunna 1 språk räcker ju inte heller har jag insett..
Jag pluggar c++ atm på gymnasiet. Jag har ett relativt bra betyg. Jag klarar de flesta uppgifter vi får, klarar av att göra SIMPLA små program som tex ett enkelt "bankkonto" med classer osv. Det känns som att man är så långt ifrån att kunna programmera något seriöst öht. Det känns så svårt. när jag kikade på webbdesign och även webb språk (som folk säger är "enkelt") så kändes det så otroligt mycket enklare och jag kunde skapa något jag själv faktiskt blev nöjd med efter bara nån månad. Det känns lite som att jag börjar gå mot den "lätta" vägen dit ja egentligen inte vill men som jag ändå dras till för att programmering känns så långt borta eller hur man ska uttrycka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbkoding:

Tack så mycket för allas svar! Jätteintressant att läsa.
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill göra programmering eller webbutveckling. Frågar och läser omkring på nätet men blir aldrig klok på någonting känner jag.

Hur länge måste man som programmerare plugga innan man kan bli anställd på ett seriöst företag och KLARA alla dess uppgifter som man blir tilldelad? Att kunna 1 språk räcker ju inte heller har jag insett..
Jag pluggar c++ atm på gymnasiet. Jag har ett relativt bra betyg. Jag klarar de flesta uppgifter vi får, klarar av att göra SIMPLA små program som tex ett enkelt "bankkonto" med classer osv. Det känns som att man är så långt ifrån att kunna programmera något seriöst öht. Det känns så svårt. när jag kikade på webbdesign och även webb språk (som folk säger är "enkelt") så kändes det så otroligt mycket enklare och jag kunde skapa något jag själv faktiskt blev nöjd med efter bara nån månad. Det känns lite som att jag börjar gå mot den "lätta" vägen dit ja egentligen inte vill men som jag ändå dras till för att programmering känns så långt borta eller hur man ska uttrycka sig.

Programmering på Gymnasienivå kommer inte ge dig några jobb tyvärr. Det är väl minst 3 års utbildning på universitetsnivå innan någon vill anställa dig.
Att förstå grunden i C++ kommer ändå hjälpa dig med all programmering, då det mesta bygger på samma logik och principer.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Det är väl minst 3 års utbildning på universitetsnivå innan någon vill anställa dig.

Värt att tillägga är att man säkerligen kan knepa sig in någonstans om man har kunskapen(gäller så klart att man kan visa den och sina erfarenheter på något vänster). Är inte helt ovanligt att programmerare/webbutvecklare har ett sånt intresse att de lär sig själva. Går själv i trean på gymnasiet men kan betydligt mer än vad som krävs för högsta betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Värt att tillägga är att man säkerligen kan knepa sig in någonstans om man har kunskapen(gäller så klart att man kan visa den och sina erfarenheter på något vänster). Är inte helt ovanligt att programmerare/webbutvecklare har ett sånt intresse att de lär sig själva. Går själv i trean på gymnasiet men kan betydligt mer än vad som krävs för högsta betyg.

Givetvis går det att lära sig själv, men att lära sig själv skapar ingen professionel grund att stå på och är troligtvis inget företag vill förlita sig på.
Hursom så tar det mer än en kurs och lite eget knåp att lära sig själv och bli bra på det, vi pratar säkert några år av självinlärning innan man kan ta sig ut på marknaden, vilket man lika gärna kunde spenderat på en riktig utbildning.

Detta är det jag tror är rimligast.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av webbkoding:

Hejsan.

1.Skulle ni kunna nämna samtliga webbutvecklingsspråk utöver css och html (obviously) som är så pass stora så att de används. och gärna hur svåra dem är jämfört med c++'s grunder och javascript.
2.Vilka språk är mycket eftertraktade i arbetslivet?
3.Löner som webbutvecklare? ingångslöner? samt är det lätt att få jobb i tex stockholm om några år?
4.Språk som man VET kommer dö ut? antar att java är ett sådant språk(?). Träffat många som helt enkelt hatar java och som alltid gjort det. vad är anledningen till det? bör man lära sig java eller ej?...

Svar på samtliga punkter:
Det spelar ingen roll.
Behöver du göra någon form av poll för att veta vad som är ett säkert kort och hur mycket du kommer tjäna så bör du leta efter annat.

Denna meningen borde få dig bannlyst i branschen om inte annat:

"när jag kikade på webbdesign och även webb språk (som folk säger är "enkelt") så kändes det så otroligt mycket enklare "