Buffra say maybe a .mkv file to ram for viewing

Permalänk

Buffra say maybe a .mkv file to ram for viewing

Hi. im sorry i didnt know where i was gonna put this thread so here goes.

i have pretty much ram (24gb) and i wonder if there is a player or a way to make an existing player buffer the entire film from hdd for smoother playback?

any thoughts?

Permalänk
Permalänk

Varför skriver du på Engelska/Why a you writing in English?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av GoldenFan:

Varför skriver du på Engelska/Why a you writing in English?

Ha vilket plommon jag e. jag e så van att skriva på engelska forum. smittar av sej

Permalänk

Tack för svaret. jag känner till begreppet ramdisk men allt jag ville ha va nån liten app eller inställning som gör så att den buffrar. även internetvideo räknas... typ youtube.

Permalänk
Medlem

En HD är tillräckligt snabb för att överföra även den tyngsta mkv filen. Har du problem med att filmen hackar så är det en hårdvara som inte hänger med i avkodningen. CPU eller GPU beroende på hur eller med vilket program du spelar upp filmen med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Jag förstår vad du är ute efter då jag också hade velat ha något liknande. En mediaspelare som "tar ner" hela filen som ska spelas upp så fort det går och buffrar den i RAM. Detta gör att man slipper problem exempelvis när ens normalt stabila trådlösa nätverkskoppling saktar ner temporärt av någon anledning. Jag har inte hittat någon lösning heller dock men jag har inte letat så mycket.

Permalänk
Medlem

I XBMC kan man justera det i "advancedsettings.xml".

typ:
<network>
<cachemembuffersize>NUMBER OF BYTES</cachemembuffersize>
</network>

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår vad du är ute efter då jag också hade velat ha något liknande. En mediaspelare som "tar ner" hela filen som ska spelas upp så fort det går och buffrar den i RAM. Detta gör att man slipper problem exempelvis när ens normalt stabila trådlösa nätverkskoppling saktar ner temporärt av någon anledning. Jag har inte hittat någon lösning heller dock men jag har inte letat så mycket.

För bara någon dag sen blev jag tipsad om en app(till mobil då) som hette Watchlater eller liknande men jag har inte forskat mer i det. Den appen skulle göra precis det du säger . Tex att man skulle kunna ladda ner och lagra streamad film(tex youtube) så att man ska kunna kolla på dom senare när man inte har internet access. Men jag har som sagt inte tagit mig tid till att titta in på det men jag tycker det måste finnas nåt liknande även till PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

För bara någon dag sen blev jag tipsad om en app(till mobil då) som hette Watchlater eller liknande men jag har inte forskat mer i det. Den appen skulle göra precis det du säger . Tex att man skulle kunna ladda ner och lagra streamad film(tex youtube) så att man ska kunna kolla på dom senare när man inte har internet access. Men jag har som sagt inte tagit mig tid till att titta in på det men jag tycker det måste finnas nåt liknande även till PC.

Jo det är ju ett smart program, men inte riktigt vad jag (och jag antar TS) är ute efter. Det jag (vi) har problem med är filer lagrade lokalt på nätverket, alltså typ MKV-filer på en server eller en annan dator som ska spelas upp på en dator ansluten till teven. Det fungerar för det mesta utmärkt även över trådlöst nät men då och då så dippar hastigheten och antingen pausar uppspelningen eller så kraschar programmet (eller ger felmeddelanden om att filen inte kunde läsas eller dylikt). Jag antar att det beror på exempelvis en granne som använder en trådlös telefon eller micro på fel ställe eller liknande. Det är segt att behöva dra kablar för en sådan sak när det fungerar utmärkt typ 99,9% av tiden.

Permalänk
Medlem

I många videospelare kan man som sagt ställa in hur mycket den ska buffra. Svensktiger beskrev förfarandet i XBMC, i VLC gör man det med: Tools --> Preferences --> Show settings: All --> Input / Codecs --> Advanced --> File caching (ms) för filer på hårddisken samt Network caching för filer från nätverket.

Dock måste du använda 64bit-versionen av videospelaren för att den ska kunna använda mer än ca 2GB RAM.