Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

val av programmering program

Hej! Jag skulle vela testa programmera spel och appar vilket program rekemonderar ni för en nybörjare som jag

MVH Måns

Permalänk
Inaktiv

Vad skall du programmera till? Skall du koda för Android skulle jag rekommendera Eclipse, det finns många manualer som berättar hur man konfigurerar upp det så det gör som man vill

Permalänk

Netbeans är en ganska schysst utvecklingsmiljö för Java!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Visual Studio för C/C++ eller C#!

Pycharm för Python!

XCode för Mac.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mig simpla dator spel och appar till android :)!?

Permalänk
Hedersmedlem

Google håller ju på utveckla en sin egna Android Studio också. Den kan vara värd att testa. Den har dock varit ganska buggig i min upplevelse.

Permalänk
Medlem

Aha, det får jag testa
Men till PC då vad rekommenderar du/ni då :)?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Visual Studio om du vill göra program för windows.

Jag vill bara vänligen påpeka att frågan du ställt för en programmerare låter så här:

"Jag vill testa bli doktor, vilken typ av verktyg ska jag ha?"

"Tja, vilken typ av doktor ska du bli?"

"Jag tänkte mig lite lättare hjärnkirurgi och så, ska man typ ha en skalpell då eller?"

När man skapar program går det enkelt till så här:

Man skriver kod. Det är bara text, så du kan skriva i vilket program som helst.

Sen använder man en kompilator, som översätter det mänskligt läsbara koden till "datorkod" och gör så att man kan köra programmet på datorn.

Man vill sällan uppfinna hjulet flera gånger, så man baserar det man skapar på annat som redan är skapat, d.v.s man använder sig av lite olika "bibliotek" med färdiga grejer som man säger till kompilatorn att ta med.

Sen vips har man ett fungerande program.

Spel, är rätt avancerat så det gäller att vara tjurig. Bästa sättet är enligt mig utan tvekan att leta upp några bra exempel, ta dem och sedan justera dem, ändra på saker, lägg till funktioner. Det är ganska många trappsteg att klättra uppför.

Använd din google-fu och leta runt olika tutorials. Läs. Massor.

Permalänk
Inaktiv

Håller inte på med detta men polarens far tipsade om att börja med flash för just spel till datorer, det var i alla fall det vanligaste för ett par år sedan, om du spelat mycket spel via webbläsaren så vet du nog vad jag menar. Kommer inte på vad det heter i övrigt men de bör vara lätt att googla, typ "flash programming" eller nått..

Permalänk
Skrivet av Charigon:

Hej! Jag skulle vela testa programmera spel och appar vilket program rekemonderar ni för en nybörjare som jag

MVH Måns

Det beror på vilket språk du vill använda, om du vill skriva appar till Android skulle jag rekommendera Java som språk och då är Eclipse eller Netbeans bra program att skriva i.

Vill du skriva appar till iPhone är det Objective C som gäller i första hand och det vet jag inte vad som är bra program att skriva i.

Spel kan du skriva i lite olika språk, men tänk på att det tar lång tid att lära sig att göra riktiga spel och de tar lång tid att skapa också, så då blir det vara små enkla spel ett bra tag framöver.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska du göra enklare spel så prova att bara leka runt med Unity istället. Den spel motorn har de flesta verktygen direkt i editorn för att du ska kunna göra enklare spel till PC och dessutom finns det mängder mer lektioner. På så sätt kan sitta och leka med verktygen tills du känner dig redo att göra egna modeller eller göra egen kod.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ska du göra enklare spel så prova att bara leka runt med Unity istället. Den spel motorn har de flesta verktygen direkt i editorn för att du ska kunna göra enklare spel till PC och dessutom finns det mängder mer lektioner. På så sätt kan sitta och leka med verktygen tills du känner dig redo att göra egna modeller eller göra egen kod.

+1 på båda dessa, både Corona SDK och Unity är lätta och roliga att komma igång med. Man får snabbt resultat och det finns många bra nybörjarguider.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition