Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Site för att hitta utvecklare?

Permalänk
Avstängd

Site för att hitta utvecklare?

Vet ni någon bra site där man kan annonsera efter folk för Open source-projekt?
Jag letar inte efter amatörer utan duktigt branschfolk inom C# och C/C++ som vill jobba lite på sidan om med ett roligt och lärorikt open source-projekt

Projektet i fråga
https://github.com/AndersMalmgren/FreePIE

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

OT: såg din annons här tidigare. Jag tyckte det var oklart om vad projektets syfte var. Tänk på att om du vill få open source-utvecklare att hjälpa till i just ditt projekt, så måste projektet betyda något för utvecklarna: "Every good work of software starts by scratching a developer's personal itch." (The Cathedral and the Bazaar)

Tänk även på att vara tydlig med vilken licens all skriven mjukvara går under. I nuläget verkar allt vara upphovsrättsskyddat av dig(?).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Två saker som kan göra det enklare att hitta utvecklare som vill hjälpa till:

1. Beskriv bättre i readme filen vad projektet handlar om. Ge exempel. "Programmable Input Emulator" säger inte speciellt mycket.
Det du har skrivit på https://github.com/AndersMalmgren/FreePIE/wiki borde du lägga in i readme filen.

2. Skapa en fil som berättar om hur man kan hjälpa till. Vilka program man behöver och vad processen är innan man gör en push. Tex om man måste skapa tester, köra testerna med ngt speciellt program, behöver man något program för att bygga koden?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Avstängd

Bra tips! Ändrade lite på readmen, bla lade jag till Licens och texten från wiki

När det gäller backlog så bättre än en fil som Sony tipsade om är väll att använda Githubs ärendehantering (Även om den inte är i närheten av Jira)

Filtrerar man på mina isasues så blir det som en backlog
https://github.com/AndersMalmgren/FreePIE/issues/created_by/A...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Avstängd

Jag har valt den pga att jag har beroenden till andra ramverk som har den, jag hade gärna valt MIT

GPL är som ett virus

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hmm, borde nog se över våra beroenden, kommer inte ihåg vilken det var som har GPLv2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RiJo:
Skrivet av CyberVillain:

Jag har valt den pga att jag har beroenden till andra ramverk som har den, jag hade gärna valt MIT

GPL är som ett virus

Det RiJo påpekar är ju dock ett allvarligt problem för projektet... Det framstår som att den nuvarande blandningen av licenser är oförenlig och att projektet därmed inte kan distribueras.

GPLv3 är väl dock till skillnad from GPLv2 kompatibel med Apache v2 så om vad för beroende som nu var GPLv2-licenseriat och ledde fram till att du valde GPL i själva verket är licensierat som "GPLv2 or later" (som väl är standardformuleringen i mallen för GPL) så kan det kanske vara en väg framåt, åtminstone om du inte har några bekymmer med att ändra licensieringen av det egna projektet. Se t.ex. http://www.gnu.org/licenses/license-list.html#GPLCompatibleLi...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Har för mig det var Avalonedit som ställde till det, men de verkar nu mera köra MIT.. får titta på det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du är ute efter "branschfolk" så är det ju oerhört viktigt att du kan locka dessa att bli intresserade av projektet på något sätt, för de flesta som vet sitt värde vill också ha betalt.

Kollade changelog och lite annat och tycker det verkar lovande. Bra jobbat!

Permalänk
Avstängd

Nja, jag kontribuerar massor till open soruce och jag vet massor av annat branchfolk som gör likadant. Man får se det som ett sätt att få ut sitt namn/varumärke

Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Nja, jag kontribuerar massor till open soruce och jag vet massor av annat branchfolk som gör likadant. Man får se det som ett sätt att få ut sitt namn/varumärke

Tack

Jag sa att du måste generera intresse, vilket dessa projekt tydligen gjort gentemot dig - annars hade du inte hjälpt till.

De duktigaste jag känner till (som redan har jobb) behöver inte få ut sina namn via open-source projekt, men det är ju inget jag för statistik på så det är ju fullt möjligt att det inte är så överlag.

Permalänk
Avstängd

Vet du vem Linus Torvalds är?

Finns fler exempel, Rob Eisenberg (Caliburn.Micro) etc

Bloggar och egna open source projekt vid sidan av jobbet är ett väldigt bra sett att bli sedd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

demando.se

demando.se finns en sajt där man hittar de flesta jobbsökande utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle83:

demando.se finns en sajt där man hittar de flesta jobbsökande utvecklare

Tråd från 2014 där även TS är avstängd, dessutom var det väl efterlysning av gratis kodhjälp och inte anställning... 🙂

Permalänk

Ser att tråden är gammal men nu när den ändå är återupplivat så kan jag påpeka att det är smått provocerande när någon är petig och söker enbart "duktigt branschfolk" som om dessa människor skulle sätta sig efter jobbet på fritiden och jobba gratis. Vad är det för fel på "amatörer" som jobbar på många andra opensource-projekt? Ska man ha gratis hjälp kan man inte riktigt vara petig, man får vara glad om man ens får hjälp.