"Hur gör jag flera objekt av en klass"?

Permalänk

"Hur gör jag flera objekt av en klass"?

Jag har ingen stor erfarenhet av c# eller något annat men jag kan göra enkla 2D spel i xna, iaf jag tänkte pröva göra ett "city builder" spel då till exempel klassen "houseciv1" vet jag inte hur jag ska göra flera av utan att göra typ "houseciv11 = new(houseciv1),houseciv12" osv, tillexempel i andra spel hur gör dom flera djur eller monster som spawnar utan gräns? någon som förstår vad jag är ute efter?

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem

Du vill ha en samling av samma klass? Isåfall skall du läsa om array:er! Förmodligen vill du dock ha en List<T> för detta ändamål, då det är drygt att göra arrayer större/mindre.

Array metod

houseciv1[] civHouses = new houseciv1[10]; // eller hur många hus du vill ha for(int i = 0; i < civHouses.Length; i++) { civHouses[i] = new houseciv(); // sätt värden på properties etc etc etc }

List-metod

List<houseciv> houses = new List<houseciv>(); // eller hur många hus du vill ha int housesnr = 20; for(int i = 0; i < housesnr; i++) { houseciv house = new houseciv(); // sätt värden på properties etc etc etc houses.Add(house); }

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle göra en länkad lista istället för en array. Annars blir det lite jobbigt att ändra storleken.