Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Java in a nut shell 2005 - för gammalt?

Permalänk
Medlem

Java in a nut shell 2005 - för gammalt?

Har hittat ett par gamla böcker på tradera men är osäker om de är för gamla och kommer resultera i onödig läsning?
Ber om ursäkt för alla nybörjar trådar jag skapar....

Permalänk
Avstängd

Du kan nog lära dig en del av grunderna inom programmering, liksom vad en klass, en metod, en konstruktor är och så men metoderna som används och hur man skriver har förstås ändrats rejält sedan dess. När jag pluggade använde vi boken Java direkt med swing av Skansholm, och den släpps i nya utgåvor hela tiden för att hålla sig modern (men till viss del också för att hålla författaren med pengar förstås). Väldigt mycket finns online idag och många skippar helt att ha en bok, men jag tycker att en bok har en del fördelar även om man förstås får kombinera det med onlineresurser för väldigt mycket. Man vill liksom inte växla fönster hela tiden för att läsa vad man ska göra näst, då är det lättare att ha boken bredvid liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Väldigt mycket finns online idag och många skippar helt att ha en bok, men jag tycker att en bok har en del fördelar även om man förstås får kombinera det med onlineresurser för väldigt mycket. Man vill liksom inte växla fönster hela tiden för att läsa vad man ska göra näst, då är det lättare att ha boken bredvid liksom.

Väldigt många kör idag med två skärmar. Då har man inte det problemet.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Jag har precis läst en grundläggande Java-kurs på universitet. Vi fick några rekommendationer angående böcker där Java Direkt med Swing var den som låg längst upp på listan men examinatorn sade att vi troligtvis inte behövde någon bok för det mesta fanns på internet. En del av oss köpte den boken. Jag har personligen använt den kanske 2-3 ggr under hela kursens gång och den informationen hade jag nog kunnat hitta på internet också. Jag hade verkligen inte lätt för att lära mig java heller men det finns så otroligt mycket på internet redan.

Jag skulle nog säga att du kan skippa boken och försöka lära dig på egen hand. Annars så kan du ju kolla om ditt närmaste universitet har någon grundläggande Javakurs som du kan läsa, alternativt läsa en distanskurs.

Fördelen med en internetresurs är ju också CTRL+F vilket är galet smidigt om man måste hitta något. Sedan finns ju Java API som är en bra resurs också. Kan ju nämna att på tentan så använde jag inte boken en enda gång utan jag använde google och java apin.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marowak:

Väldigt många kör idag med två skärmar. Då har man inte det problemet.

Nja, man kan allt fylla ut två skärmar när man utvecklar ganska lätt också. Jag har tre skärmar på jobbet men det blir ändå en hel del växlande mellan fönster och så och det händer hyfsat ofta att jag skriver ut exempelvis filspecar eller liknande för att slippa ha ytterligare ett kritiskt fönster. Men när man pluggar, i skolan, så har man sällan mer än laptopskärmen ändå.

Permalänk

Skulle ju bli sjukt förvånad om en 10 år gammal bok från tradera är ett "fynd". Måste gå att hitta mycket mer lätt konsumerade och aktuellare saker på nätet, annars köp en ny bok om du vill ha referensliteratur. Visst finns det en del grunder som är detsamma men det finns även grunder, tankesätt och ramverk som helt försvunnit eller ändrat sig dramatiskt de senaste 10 åren (snarare 12 år, tar tid att skriva böcker också) så det verkar väldigt kasst att börja så. Java var ju ett nischat skämt/universitetsspråk vs bamsebjässen det är idag.

Permalänk
Medlem

Jag har senaste utgåvan av Java Direkt med swing av jan Skansholm hade han även som föreläsare, det är en okej bok att starta med! Ge mig adress så kan du få den mot fraktkostnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Jag har senaste utgåvan av Java Direkt med swing av jan Skansholm hade han även som föreläsare, det är en okej bok att starta med! Ge mig adress så kan du få den mot fraktkostnad!

Oj tack så sjukt mycket men har dessvärre redan införskaffat mig en exakt likadan..