Apple TV3 - Dålig prestanda vid Airplay-dubblering

Permalänk
Medlem

Apple TV3 - Dålig prestanda vid Airplay-dubblering

Har skaffat mig en Apple Tv3 nu när Mountain Lion tillåter airplay från Macbook.
Dock är jag mkt besviken på prestandan jag får när jag kör Airplay dubblering från min Macbook Air till min LCD TV vilket var det huvudsakliga skälet till mitt köp. Bilden på LCD TVn hackar ganska mkt, detta gäller både då man tex scrollar på websidor såväl som när man spelar HD video i fullscreen. Saker så som SVT Play och Youtube hackar förstås likaså. Bilden hackar alltså i princip hela tiden oavsett vad man har på skärmen. Har testat att köra airplay dubbleringen i olika och även lägre upplösningar men får liknande resultat även då jag går ner till tex 1024x768 vilket jag tycker är lite märkligt.
Att spela upp hyrt/köpt material via Itunes i Apple TVn fungerar dock klockrent även i HD format men då är ju Airplay aldrig inblandat.
Jag upplever även att tex Youtube fungerar mkt bättre (dvs mindre hackande) då jag kör Airplay dubblering med min IPhone 4s.

Någon som har liknande problem eller har nån ide vad det kan bero på och hur man kan åtgärda?
Eller ska jag helt enkelt inte kunna förvänta mig att bilden ska flyta på utan att vara tvungen att leva med hackande när jag kör airplay dubblering?

Min set-up är följande: Macbook Air mid 2012, Apple Tv3, D-Link DIR 635 router som jag kör kombinerat 802.11g/n samt en Sony KDL-40e4000. Har HDMI kabel mellan Apple Tvn och LCDn. Routern samt Macbook och Apple TV är alla i samma rum inom 3 meters avstånd så har svårt att se att WiFi hastigheten skulle vara flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

Har en Apple TV3 och en Mac air köpt i juni, kollar imorgon hur det funkar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor.G:

Routern samt Macbook och Apple TV är alla i samma rum inom 3 meters avstånd så har svårt att se att WiFi hastigheten skulle vara flaskhalsen.

Om du inte har testat så kan du inte vara säker. Sätt upp ett test med kabel och se om det faktiskt blir bättre. (det borde det bli)

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Apple TV igår och jag kör med min Macbook Pro 15" early 2011 det funkar riktigt bra inget hack när jag spelar video, det var lite fördröjning märkte jag när man surfade. Kan även säga att jag har en D-Link dir-655 och den står typ 5-10m ifrån.

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst? Du borde verkligen prova med nätverkskabeln i, åtminstone i AppleTV:n. 1080p över två WiFi-enheter är ju dömt att misslyckas.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Airplay mirroring är lite buggigt fortfarande, gissar att det krävs en uppdatering eller två.
Och kör du båda enheterna på trådlöst så får du ju streamat till datorn -> streamat från datorn -> streamat till appletv'n, dvs nära nog tredubbel belastning på det trådlösa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som tidigare lite kryptiskt har svarat så tror jag också att det är ditt trådlösa som sätter käppar i hjulet.

Jag har själv samma setup fast en MBP och kör med comhems egna modem/router och så fort jag streamar video börjar det bli segt.. Ska köpa en ny router snart!

Men testa att köra in en kabel till din AppleTV och har du en adapter så testa det även till din MBA. Sen satsa på att köpa en ny router!

Edit: Även om inte hastigheten brukar vara ett problem så belastas den betydligt mycket mer precis som någon tidigare skrivit.

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Snäppet OT, men hur låter din Air när du streamar via AirPlay (720p respektive 1080p)?

Du skulle inte kunna ta en skärmdump på Activity Monitor i samband med att du streamar?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Jag har nu testat att mixtra lite med router-inställningarna och fått det att bli något bättre men dock fortfarande långt ifrån perfekt.
Så jag antar att det kan vara som ni säger det trådlösa som inte riktigt hänger med. Jag kör som sagt både Macbook Airen och Apple TVn trådlöst.
Ska testa att köra med kabel också och se om det blir bättre, har just nu inga kablar över så det får vänta lite.

Om någon därute har en setup (dvs router + inställningar) som tillåter att ni kör både dator och Apple TV trådlöst med gott resultat så dela gärna med er, kanske kan en router uppgradering vara på sin plats. Vill helst undvika att behöva dra mer kablar.

Gobias, se bifogad. Processorbelastningen ligger runt 13%.
Edit, Airen låter i princip ingenting så länge jag har den stående på plan yta så att den får luft till kylning.

Permalänk
Medlem

Airplay använder sig av Intel quicksync och gör en h.264-stream när du kör mirroring. Rätt smart användning av funktionen, och bör ge låg CPU-anvädning.

Men ja, problemet ligger väl fortfarande i routern. Vet inte riktigt hur hög bitrate streamen har men säg 1920x1080 och 60fps, inga B-frames eller andra komprimeringmetoder som skulle slöa ner encodinghastigheten och därmed input-response, kanske ca 25 mbit?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda hem inssider och lägg upp en skärmdump, det finns macversioner av inssider och iperf, men länkarna är till win så du får leta dig till macversionerna själv.
Mäta nätverkshastighet:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Misc-Networking-To...

Guide till iperf:
http://openmaniak.com/iperf.php

För de som vill ha ett grafiskt interface till iperf:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Network-Testing/JP...
Det kräver att man har Java JRE
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index...

Mäta signalstyrkor och kolla kanaler och angränsande wifinät:
http://www.metageek.net/products/inssider/
http://www.xirrus.com/Products/Wi-Fi-Inspector
De har lite olika finesser och är båda bra att ha i verktygslådan om man ska trimma ett wifinät i win.

Kolla stabilitet genom att pinga under en längre tid
http://www.pingplotter.com/download.html

Snabbt o enkelt bilduppladdningstjänst (utan registrering o dyl) där man kan ladda upp en skärmdump som kan hjälpa till om man behöver hjälp:
http://forumbilder.se

Kopiera in "Hotlink för forum (alt. 1)" direkt i swec inlägget där du vill att bilden ska synas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor.G:

Gobias, se bifogad. Processorbelastningen ligger runt 13%.
Edit, Airen låter i princip ingenting så länge jag har den stående på plan yta så att den får luft till kylning.

http://forumbilder.se/images/2f201220429AM37a3.jpg

Tack!

Har du möjligtvis provat att ha en extern hårddisk kopplad till din MacBook och försökt spela upp videoklipp därifrån? Märkbara prestandaskillnader?

Permalänk

Jag upplever inga problem alls, har en Air mid 2011, men dock en ATV2. Kör massa SC2 streams mot TVn utan några som hellst problem. Då båda är på WiFi, skulle tro att det är ditt wifinät som inte orkar med 1080p med 2 enheter inblandade.

Permalänk
Medlem

Samma problem som Viktor

Sitter också och stör mig på hackandet. Har d-link dir-825, trådad appletv.3 snabbt fiber i huset och en air med core i7. Det flyter betydligt bättre från paddan och telefonen.

Är det bara att det är buggigt?

Permalänk
Medlem

Funkar bra....

Med det som ligger på burken och i nätverket via nas. Tack för det tipset! Problemet är ju som Viktor skriver vid strömning från t.e.x viaplay mm.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag har nu bytt router och kör en Airport Extreme och kör Apple TVn trådad direkt från routern. Jag upplever ingen skillnad i kvalitet när jag streamar nu jämfört med min tidigare setup. Det är alltså fortfarande lika dåligt flyt i bilden och mkt hackande. Tycker nu att jag i princip uteslutit att den dåliga prestandan skulle kunna bero på flaskhals i min hårdvara.
Precis som JLU1414 så upplever jag att det flyter mkt bättre då jag streamar via min Iphone 4s än med datorn.
Antar att det är något slags mjukvaruproblem som ligger bakom, kan ju bara hoppas att de fixar till detta i kommande uppdateringar. Är lite förvånad att det inte verkar vara fler som har det här problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor.G:

Uppdatering:
Jag har nu bytt router och kör en Airport Extreme och kör Apple TVn trådad direkt från routern. Jag upplever ingen skillnad i kvalitet när jag streamar nu jämfört med min tidigare setup. Det är alltså fortfarande lika dåligt flyt i bilden och mkt hackande. Tycker nu att jag i princip uteslutit att den dåliga prestandan skulle kunna bero på flaskhals i min hårdvara.
Precis som JLU1414 så upplever jag att det flyter mkt bättre då jag streamar via min Iphone 4s än med datorn.
Antar att det är något slags mjukvaruproblem som ligger bakom, kan ju bara hoppas att de fixar till detta i kommande uppdateringar. Är lite förvånad att det inte verkar vara fler som har det här problemet.

Passa på att gå in på Apples support forum och kolla om andra upplever samma problem. Det är relativt viktigt att ni påpekar fel där om ni vill ha dem åtgärdade.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Ville bara inflika att vi har samma problem. Vi har tänkt att det kan vara uppkopplingen, men det som gör oss så förbryllade är att det, som nämns tidigare, fungerar klockrent både från iPaden och iPhonen. Att titta på t ex en play-kanal via Air-dubblering från datorn hackar och är allmänt irriternade, men samma playkanal från paddan eller iPhonen fungera helt perfekt, inga hack och perfekt bild. Vi har försökt söka om det är fler med samma problem men, som också nämns, verkar det inte vara så många som diskuterar det, allra minst har någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veronica:

Ville bara inflika att vi har samma problem. Vi har tänkt att det kan vara uppkopplingen, men det som gör oss så förbryllade är att det, som nämns tidigare, fungerar klockrent både från iPaden och iPhonen. Att titta på t ex en play-kanal via Air-dubblering från datorn hackar och är allmänt irriternade, men samma playkanal från paddan eller iPhonen fungera helt perfekt, inga hack och perfekt bild. Vi har försökt söka om det är fler med samma problem men, som också nämns, verkar det inte vara så många som diskuterar det, allra minst har någon lösning.

Olika videoformat i säkert olika frekvenser. Det är inte samma videoström du får i en app som på en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor.G:

Tack för alla svar.
Edit, Airen låter i princip ingenting så länge jag har den stående på plan yta så att den får luft till kylning.
http://forumbilder.se/images/2f201220429AM37a3.jpg

Det här kanske inte var det viktigaste men jag reagerade på att du säger "plan yta", macar har insuget genom tangentbordet till skillnad från majoriteten av laptops så plan yta borde inte spela någon spela roll... Möjligen att man blockerar utblåset vid skärmen men...

Sen att airplay via ios funkar säger inte så mycket skulle jag tro, utan någon ingående kunskap i skillnaderna skulle jag ändå säga att det är stor skillnad i bandbreds krav mellan att streama från en app på ios och att streama "hela" datorn... Enklaste felsökning är som sagt att testa med kabel till minst en av enheterna...

Permalänk

Prova Beamer. http://beamer-app.com/ Bästa tillbehöret till Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZitreXx:

Det här kanske inte var det viktigaste men jag reagerade på att du säger "plan yta", macar har insuget genom tangentbordet till skillnad från majoriteten av laptops så plan yta borde inte spela någon spela roll... Möjligen att man blockerar utblåset vid skärmen men...

Plan yta ger en luftspalt under den vilket hjälper lite med kylningen.
Sätter man något under de bakre tassarna så att den änden höjs lite blir det ännu bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, och talat med kollegor etc som upplever samma sak, dvs. att bilden och ljudet inte alltid hänger med vid uppspelning via apple tv. Alla mina enheter inkl router är apple så det verkar inte vara ngt problem med kompabilitet. Att testa med nätverkskabel mellan apple tv och router tycker jag är skäligt men att behöva testa kabel via dator till apple tv är oskäligt. Då en del av syftet med produkten då faller, utfallet är så att säga inte intressant. Det ska helt enkelt fungera annars är det vilsledande marknadsföring. Ringde apple care här om dagen och de sa att de inte garanterat att det ska fungera trådlöst. Vilket är botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lewe:

Att testa med nätverkskabel mellan apple tv och router tycker jag är skäligt men att behöva testa kabel via dator till apple tv är oskäligt. Då en del av syftet med produkten då faller, utfallet är så att säga inte intressant.

Utfallet är i högsta grad intressant om man vill veta var/om ett problem finns.
Funkar det felfritt med kabel så kanske det är något fel med trådlösa nätet som störs ut eller liknande.

Men visst, det kanske kan ses som helt ointressant att komma till botten med ett problem.

Permalänk

Jag har samma problem, det funkar inte bra över huvud taget det hackar och håller på. På iPad och iPhone funkar AirPlay funktionen utmärkt däremot! Undrar vad det kan bero på...
Har du testat att bara ha datorn och AppleTv:n uppkopplad mot din router? Det fungerade bättre för min kompis i alla fall, lite krånglig att slå av internet på alla andra apparater bara :/

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem för oss. Allt verkar funka utmärkt från min iPad (viaplay, svtplay, etc). Men allt hackar och ibland fryser bilden när jag kör bildskärmsdubblering från min macbook air. Är det någon som har hittat en lösning? Hade varit underbart...

Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem med min macbook air. Jag har nätverkskabel till min apple tv men tycker inte att jag märker någon skillnad på live sport från viaplay. Jag har också testat att sänka upplösningen men det har inte heller påverkat. Är det ingen som har kontaktat apple med ett lyckat resultat?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som flera av er här i tråden nämner. Bilden hänger inte riktigt med vid uppspelning av video. Lösningen är också det som ni nämner. Kabel. Se till att ha kabel hela vägen från datorn till Apple TVn. Detta löste det i alla fall för mig.

Problemet ligger väl antagligen i att du skickar "hela bilden" från datorn, medan du från iPhone eller iPad endast skickar den faktiska videoströmmen.

Vore dock intressant att höra om det är någon som har en bra fungerande trådlös lösning.

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läste någonstans att det skulle komma Airplay optimeringar i Mavricks..
Googla på det så borde ni hitta svaret. För är ni flera som har problemet, så är det ju något som många i världen har.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Prova Beamer. http://beamer-app.com/ Bästa tillbehöret till Apple TV.

Kan också rekommendera detta.