Ej fungerade kopia av Magic mouse.

Permalänk
Medlem

Ej fungerade kopia av Magic mouse.

Jag köpte en "kopia" av magic mouse fast 2.4Ghz med sändare. Den fungerar klockrent i windows på flera datorer men jag får den inte alls att fungera till mac.

Är väldigt ny till mac os också. Några tips på att få den att fungera? Kan man på något sätt ladda hem några drivrutiner för 2.4Ghz möss som ska fungera till de flesta? Jag fick inte med några drivrutiner men säljare påstod att den skulle fungera både till mac och windows.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem

Vanliga sladdlösa möss fungerar ju precis som usb-möss. Mottagaren i datorn talar väl samma usb som en sladdmus, eller har jag missuppfattat nåt?

Det ska nog funka, några drivrutiner varken finns eller behövs. Varför det inte gör det vet jag inte. Testat flera usb-portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Vanliga sladdlösa möss fungerar ju precis som usb-möss. Mottagaren i datorn talar väl samma usb som en sladdmus, eller har jag missuppfattat nåt?

Det ska nog funka, några drivrutiner varken finns eller behövs. Varför det inte gör det vet jag inte. Testat flera usb-portar?

Hm, är du säker? Har testat båda mina usbportar och den fungerar inte i någon. Men i datorn fungerar den efter cirka 10sek när windows har hittat/installerat drivrutiner för den.

Kör en Macbook pro retina, senaste om det skulle ha någon betydelse.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem

Ja, det är så Windows gör när man kopplar i någon ny pryl. Det rasslar och tuggar i några sekunder medan det installerar drivrutiner, kastar ev fram någon dialogruta och sedan funkar det. Då du kopplar en mus i en mac börjar det bara funka, utan dialogrutor eller diskrassel.

Men varför den där musen inte funkar i din mac har jag ingen aning om. Har du nån länk till tillverkarens webbsida etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Ja, det är så Windows gör när man kopplar i någon ny pryl. Det rasslar och tuggar i några sekunder medan det installerar drivrutiner, kastar ev fram någon dialogruta och sedan funkar det. Då du kopplar en mus i en mac börjar det bara funka, utan dialogrutor eller diskrassel.

Men varför den där musen inte funkar i din mac har jag ingen aning om. Har du nån länk till tillverkarens webbsida etc?

Har testat en annan trådlös mus/tangentbord här hemma och den fungerade direkt på macen.

http://www.aliexpress.com/item/10Pcs-lot-New-2-4G-Wireless-Cl...

Den är det jag har köpt. Vet inte om det hjälper så mycket. Finns ju inte direkt någon information om tillverkare.

EDIT: Även mejlat säljaren men aldrig fått något svar...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk

Om det är blåtand ska du inte behöva stoppa in dongeln? Macen har ju inbyggd blåtand.

Sparka igång musen och försök parkoppla i blåtandsinställningarna

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta ett dygn efter att du mailat säljaren och sätt sedan upp en dispyt på hemsidan så ska du se att det blir fart i andra änden. Men förvänta dig att få vänta flera månader innan du eventuellt får pengarna tillbaka. Jag har gått igenom detta en gång och det tog en jäkla tid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Om det är blåtand ska du inte behöva stoppa in dongeln? Macen har ju inbyggd blåtand.

Sparka igång musen och försök parkoppla i blåtandsinställningarna

Som jag skrev tidigare så är det 2.4Ghz alltså ej blåtand.

Men jag tror att dom råkar skriva blåtand någonstans på hemsidan.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vänta ett dygn efter att du mailat säljaren och sätt sedan upp en dispyt på hemsidan så ska du se att det blir fart i andra änden. Men förvänta dig att få vänta flera månader innan du eventuellt får pengarna tillbaka. Jag har gått igenom detta en gång och det tog en jäkla tid.

Då jag fick denna mus av min flickvän/svärmor kan jag ej skriva något betyg till säljaren. Det är endast om man har köpt en produkt. (Svärmor som har beställt och jag har ej tillgång till hennes aliexpress konto)

Pengarna spelar inte så mycket roll i det här fallet. Vill bara ha en fungerande magic mouse kopia. Får väl bli att köpa riktiga annars..

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Som jag skrev tidigare så är det 2.4Ghz alltså ej blåtand.

Men jag tror att dom råkar skriva blåtand någonstans på hemsidan.

Bluetooth råkar befinna sig på 2.4GHz.
Men är om du är säker på att den inte använder bluetooth så får vi väl lita på det.

Kan du kolla under Systeminformation->USB vad USB-donglen utger sig för att vara?
(Håll ned ALT, klicka på Äpplet i menyn, sedan är Systeminformation första valet.)
(Du kan trycka CMD+R för att uppdatera listan med USB-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Bluetooth råkar befinna sig på 2.4GHz.
Men är om du är säker på att den inte använder bluetooth så får vi väl lita på det.

Kan du kolla under Systeminformation->USB vad USB-donglen utger sig för att vara?
(Håll ned ALT, klicka på Äpplet i menyn, sedan är Systeminformation första valet.)
(Du kan trycka CMD+R för att uppdatera listan med USB-enheter.

Okej, det hade jag ingen aning om.

Jag tror i alla fall att det inte är blåtand. Stod endast 2.4Ghz på kartongen också. Hittar inte heller något när jag söker efter bluetooth. (Kan inte hitta något sätt att få den "sökbar" heller)

I systeminformationen står det: XHC tec.
Produkt-ID 0xeb6c
Tillverkar-ID 0x10ce
Verision: 11.10
Hastighet: Upp till 1.5mbit/sek
Tillverkare: Xhcms
Plats-ID: 0x14100000/2
Tillgänglig ström 500mA
Nödvändig ström 100mA

Kan man på något sett se om det är bluetooth eller inte av den här informationen?

Tack för hjälpen, är väldigt ny inom mac OS.

EDIT: Enligt den här källan så ska den bara supporta windows. Låter konstigt.

https://discussions.apple.com/thread/4004542

EDIT2: Efter väldigt mycket googlande på tillverkaren verkar det vara flera som har problem med mac OS och ingen har fått det att fungera. Men om någon har något tips så är det bara att hojta till.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"