Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nyköpt MBA 13" problem med wifi

Permalänk
Avstängd

Nyköpt MBA 13" problem med wifi

Hej

Köpte för någon vecka sedan en MBA 13" men har inte hunnit förräns idag att testa den ordentligt. Varje gång jag stänger locket på macbooken och öppnar den igen så går wifi bort. Den tuggar och söker efter mitt wifi nätverk men hittar inget. Efter 10-15 minuter så hittar den nätverket och då funkar wifi igen. Har inte detta problem på någon andra av mina enheter t.ex android mobil, ipad osv. Är detta ett vanligt problem med wifi på macbooks? Min router är en netgear WNR3500 så det är inte problem med den. Kommer att skicka tillbaka den om det inte finns någon lösning till problemet. Datorn är helt ny för helvete, är så förbannad.

Tacksam för svar

Edit: Det är en MBA 13" senaste modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635076

Edit: Skitsamma, lämnar tillbaka skiten.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Det är inte vanligt med WiFi problem med en Macbook Pro, och jag blir verkligen trött på personer som Alexan92 vars kommentar inte hjälper någon.

För mig så tar det typ 5 - 10s för återupprätta WiFi när datorn varit i vila, på följande länk hittar du några saker du kan prova för att se om det löser Ditt problem. Om inte så ta den till Apple Store och byt ut den.

Visa signatur

 - if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt några sådana problem med mina Mac:ar. Du har betalat gott med pengar för den där datorn, kliv in hos en Apple-certifierad återförsäljare och be dem kolla det åt dig, utnyttja din rätt fullt ut. Det är helt klart något skumt.

Permalänk
Avstängd

Har inte precis en apple store runt hörnet. Har redan beställt en retursedel och återställt datorn så den kommer tyvärr skickas tillbaka. Läser man här http://macworld.idg.se/2.1038/1.543893/fortsatta-wifi-problem... och här https://discussions.apple.com/thread/5100655?start=1950&tstar...

Så ser det inte ut som att apple har fixat problemet. Jag tror nog jag avstår mac ett tag. Och nej det lär inte bli någon win8 laptop heller för den delen, är ju lika dålig om inte annat.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Är inte så ovanligt problem, har 2 kompisar med det problemet .. de får starta om datorn eller gå in och ta bort nätverket manuellt i inställningarna så kan de lyckas ansluta igen ..

Visa signatur

Intel i5 750 - Gigabyte GA-P55A-UD4 - XFX HD5770 - Corsair XMS3 1600MHz 4GB - Corsair TX 650W - WD caviar black 1TB - Fractal design define r2 - Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrblax:

Är inte så ovanligt problem, har 2 kompisar med det problemet .. de får starta om datorn eller gå in och ta bort nätverket manuellt i inställningarna så kan de lyckas ansluta igen ..

Jo vad roligt det är att sitta och göra det för en dator som kostar 7990:- och inte kan fungera ordentligt. Apple får köra upp den där solen inte skiner

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till senaste version av OS X? Det kom en update nyligen i app store. Den löste MacBook PRO retinas liknande problem. Annars kan du testa att stänga av bluetooth, det tog bort buggen för mig innan uppdateringen installerades

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aiwi:

Har du uppdaterat till senaste version av OS X? Det kom en update nyligen i app store. Den löste MacBook PRO retinas liknande problem. Annars kan du testa att stänga av bluetooth, det tog bort buggen för mig innan uppdateringen installerades

Hade uppdaterat den till senaste programvaran men det hjälpte tyvärr inte. Bluetooth har alltid varit avstängd

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Om du inte provat wi-fi utan säkerhetsnyckel så har du inte felsökt...

Har upplevt wi-fi-problem med många datorer, inte bara Mac där krypteringen varit problemet.

Fungerar för alla andra fick man höra. Fungerar för alla när man går igenom de olika krypteringsformerna. Att hoppa mellan AES och TKIP kan göra stora skillnader som ex.

Uteslutningsmetoden är prova utan krypning först. Fungerar det fortsätter man testa.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

Om du inte provat wi-fi utan säkerhetsnyckel så har du inte felsökt...

Har upplevt wi-fi-problem med många datorer, inte bara Mac där krypteringen varit problemet.

Fungerar för alla andra fick man höra. Fungerar för alla när man går igenom de olika krypteringsformerna. Att hoppa mellan AES och TKIP kan göra stora skillnader som ex.

Uteslutningsmetoden är prova utan krypning först. Fungerar det fortsätter man testa.

Orkade inte sitta och felsöka när alla mina andra enheter funkar perfekt. Mac:en ska även fungerar på wifi som har kryptering. Att det sedan är ett välkänt problem sedan tidigare gör inte saken bättre, dålig research av mig och Apple borde ha fått bukt med problemet i de nya modellerna

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."