Nyinförskaffad mac, använder 5 gb ram i IDLE?!

Permalänk
Medlem

Nyinförskaffad mac, använder 5 gb ram i IDLE?!

Jag har en helt ny rMBP i5-versionen med 8Gb ram och en 250Gb SSD. Jag undrar, eftersom jag är ny macägare undrar jag hur det kommer sig att när jag öppnar aktivitetskontrollen efter jag har startat datorn och öppnat safari att 5Gb(5,33 närmare bestämt) av totalt 8Gb används? Är det korrekt? Varför är det så? Värt att notera är att jag installera Yosemite. Tyvärr har jag inte noterat hur det såg ut dessförinnan. Är det vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerdell:

Jag har en helt ny rMBP i5-versionen med 8Gb ram och en 250Gb SSD. Jag undrar, eftersom jag är ny macägare undrar jag hur det kommer sig att när jag öppnar aktivitetskontrollen efter jag har startat datorn och öppnat safari att 5Gb(5,33 närmare bestämt) av totalt 8Gb används? Är det korrekt? Varför är det så? Värt att notera är att jag installera Yosemite. Tyvärr har jag inte noterat hur det såg ut dessförinnan. Är det vanligt?

Ingen aning om hur os x fungerar men det känns ju som att man borde kunna se vilket/vilka program som använder upp minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Ingen aning om hur os x fungerar men det känns ju som att man borde kunna se vilket/vilka program som använder upp minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Den som använder mest går under namnet "kernel_task" och använder dryg 460Mb, sen är det safari på dryg 100mb och resten är bara småttingar på allt i från 10<.

Permalänk
Medlem

Har en MBPr mid 2012 och det är samma för mig, OSX hanterar ram på ett helt annorlunda sett.
Verkar vara mer dynamiskt, verkar som att osx inte försöker "cachea" saker på lagringsenheten i onödan.
Enl den här kommentaren: https://discussions.apple.com/thread/5470580?tstart=0
Så skall man kolla på memory preassure snarare än hur mycket som är ockuperat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Har en MBPr mid 2012 och det är samma för mig, OSX hanterar ram på ett helt annorlunda sett.
Verkar vara mer dynamiskt, verkar som att osx inte försöker "cachea" saker på lagringsenheten i onödan.
Enl den här kommentaren: https://discussions.apple.com/thread/5470580?tstart=0
Så skall man kolla på memory preassure snarare än hur mycket som är ockuperat.

Aha ok, då slipper jag vara svettig i onödan. Minnestrycken är typ 1 mm hög och grön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerdell:

Aha ok, då slipper jag vara svettig i onödan. Minnestrycken är typ 1 mm hög och grön

Precis som min då, har 7.58GB av 8 ockuperat, jag tror du kan vara helt lugn
Men jag blev också ställd precis som du!
Antar att det kanske är energisparande att inte skriva och läsa till disken med, oklart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerdell:

Jag har en helt ny rMBP i5-versionen med 8Gb ram och en 250Gb SSD. Jag undrar, eftersom jag är ny macägare undrar jag hur det kommer sig att när jag öppnar aktivitetskontrollen efter jag har startat datorn och öppnat safari att 5Gb(5,33 närmare bestämt) av totalt 8Gb används? Är det korrekt? Varför är det så? Värt att notera är att jag installera Yosemite. Tyvärr har jag inte noterat hur det såg ut dessförinnan. Är det vanligt?

Då osx tycker att det är bättre att utnyttja så mycket av ramminnet som möjligt så att saker och ting ska gå snabbare än att snåla och ha massa oanvänt så är det helt naturligt

Visa signatur

Stationär: Intel i7-4790k @ 4 Ghz | Powercolor HD7970 3GB | Intel 530 120GB | 12GB RAM | 3.5TB HDD
Laptop: Macbook Pro Retina 15" i7 2.0Ghz 8GB RAM 256GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjoblot:

Då osx tycker att det är bättre att utnyttja så mycket av ramminnet som möjligt så att saker och ting ska gå snabbare än att snåla och ha massa oanvänt så är det helt naturligt

Ganska komiskt hur folk blev sura när Vista gjorde samma sak. Tur att folk har lärt sig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Det är bara bra om minnet används så mycket som möjligt. Problem uppstår dock om programmen inte släpper minne när andra program behöver minne.

Permalänk
Medlem

min burk använder 31.85/32GB, sweet! "oanvänd ram är onödig ram"