Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradera mac från 2008?

Permalänk
Medlem

Uppgradera mac från 2008?

Sitter och funderar på att köpa en ny bärbar dator av ett billigare slag men kom på att jag har en mac liggandes från 2008, vita versionen. Så frågan är, är det värt att uppgradera den? Det är alltså en med en 2.4 core 2 duo, 2gb minne. Den är i fint skick förutom att batteriet är dött och musplattan lite nött. Hade tänkt att slänga in en SSD och köpa nytt batteri och möjligen lite mer minne, vad kan detta kosta? Datorn ska bara användas för skolarbete vilket i mitt fall innefattar sökning på google och skriva. Möjligen något 3d program för att titta på anatomiska strukturer men ingen rendering.

Permalänk
Medlem

Inte så insatt i Mac, men jag känner mig ändå rätt säker på att det inte är värt investeringen.

Permalänk
Medlem

För de pengarna så är man nog halvvägs mot en okej surfdator.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag har en 2008 macbook med 2.4 Core2Duo, 8GB ram och SSD. Fungerar utmärkt för det mesta, det laggar lite när den försöker driva en 1440p skärm men det är fullt användbart, det är min nuvarande bärbara dator/skoldator.
Att uppgradera minnet till 8GB kostar ca 700 kr, SSD beror på såklart på hur stor disk du vill ha men 250GB ligger runt 1000kr.
Jag köpte ett nytt batteri till den för något år sen är osäker på vad det kostade var nog ungefär 1000kr. Batteritiden är ok, men nya datorer har ofta bättre (får i praktiken ut 3-4h vid normalt användande.)
Om det är värt pengarna beror nog till stor del på ens användnings område, om man klarar sig på något mer åt surfplatte hållet är det nog bättre (bättre batteritid osv)
Om man behöver en riktigt dator men inte har så stora prestanda krav är det kanske en bra dator, en ny billig laptop har nog kraftfullare men inte nödvändigtvis bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Jag har en 2008 macbook med 2.4 Core2Duo, 8GB ram och SSD. Fungerar utmärkt för det mesta, det laggar lite när den försöker driva en 1440p skärm men det är fullt användbart, det är min nuvarande bärbara dator/skoldator.
Att uppgradera minnet till 8GB kostar ca 700 kr, SSD beror på såklart på hur stor disk du vill ha men 250GB ligger runt 1000kr.
Jag köpte ett nytt batteri till den för något år sen är osäker på vad det kostade var nog ungefär 1000kr. Batteritiden är ok, men nya datorer har ofta bättre (får i praktiken ut 3-4h vid normalt användande.)
Om det är värt pengarna beror nog till stor del på ens användnings område, om man klarar sig på något mer åt surfplatte hållet är det nog bättre (bättre batteritid osv)
Om man behöver en riktigt dator men inte har så stora prestanda krav är det kanske en bra dator, en ny billig laptop har nog kraftfullare men inte nödvändigtvis bättre.

13 är minimize krav så surfplattor faller bort. En Okey billig laptop lander ändå på det dubbla än vad en uppgradering kommer kosta mig

Skickades från m.sweclockers.com