Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Eizo FS2332, NEC P241W, eller...?

Gorde nyss slag i saken och inhandlade en Eizo EV2335W för att ersätta min gamla Eizo S2231W. Tyvärr lider EV2335W av irriterande mycket backlight bleeding längs vänster nederkant, men Dustin har varit goda nog att acceptera en retur av enheten.

Efter denna besvikelse är jag nu tillbaka på ruta ett i mitt monitorval, för jag vågar mig inte på en ny likadan enhet.

Bortser man från bleeding'en så är jag mycket nöjd med färgåtergivningen och den homogenitet som IPS ger, och vill därför stanna kvar vid denna teknik. Jag har läst recensioner från TFT Central, Prad.de och FlatPanelsHD och bildat mig någon sorts uppfattning om följande alternativ:

Eizo FS2332
+ 8bit IPS.
+ 10bit LUT.
+ Homogenitet.
+ Hyffsad svärta & kontrast för IPS.
- Inte höj- & sänkbar.
- Samma lotteri som EV2335 med backlight?

NEC P241W
+ 8bit E-IPS
+ 14bit LUT.
+ Homogenitet.
+ Mycket bra återgivning av gradients.
- Svärta & kontrast.
- Input lag?

Och två runner-ups...

HP ZR2440
+ Mycket bra svärta & kontrast för IPS.
+ Hyffsad homogenitet.
- 6bit E-IPS (+ AFRC).
- Banding.

ASUS PA246Q
+ P-IPS (10bit?).
+ 12bit LUT.
+ Homogenitet.
+ 100% sRGB
- Svärta & kontrast.
- Kalibrering?
- P-IPS till så lågt pris?
- Inte ens ett bra alternativ till P241W?

Dell U2412 är utelämnad efter en genomläsning av Prad's test. De verkar dessutom lida av ett större panel-lotteri än HP.
Svärtan, och därmed kontrasten, är ganska viktigt eftersom jag kommer från en sPVA-panel med rätt bra svärta.
Banding, eller snarare avsaknaden därav, är mycket viktig.

Så, fellow Sweclockers, vad har ni för erfarenheter av ovanstående skärmar eller andra alternativ?
Maxpris egentligen 4000:-, men eftersom NEC-skärmen finns för 4790:- så går det att göra undantag.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk

Hoppsan hade lite för bråttom med röstningen men jag röstar på Eizo FS2332 eftersom den har samma paneltyp (PLS) som Samsung S24A850DW fast med högre färgdjup (8-bit istället för Samsungens 6-bit+frc). Med semi-glossy PLS slipper du den tunga anti-glare som finns på de flesta IPS paneler.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hoppsan hade lite för bråttom med röstningen men jag röstar på Eizo FS2332 eftersom den har samma paneltyp (PLS) som Samsung S24A850DW fast med högre färgdjup (8-bit istället för Samsungens 6-bit+frc). Med semi-glossy PLS slipper du den tunga anti-glare som finns på de flesta IPS paneler.

Jag läste faktiskt detsamma på något obskyrt ställe, men eftersom varken Prad eller FlatPanelsHD tagit upp det visste jag inte om jag vågade tro på det.
1 poäng för Eizo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Skrivet av Methroix:

Gorde nyss slag i saken och inhandlade en Eizo EV2335W för att ersätta min gamla Eizo S2231W. Tyvärr lider min EV2335W av irriterande mycket backlight bleeding längs vänster nederkant, men Dustin har varit goda nog att acceptera en retur av enheten.

Efter denna besvikelse är jag nu tillbaka på ruta ett i mitt monitorval, för jag vågar mig inte på en ny likadan enhet.
...........

Tog mig friheten att rätta ditt inlägg.
Du kan inte döma en modell utifrån ett enda exemplar.
Det som skrivs i de här recensionerna om panelens jämnhet är så gott som meningslöst eftersom det varierar från exemplar till exemplar.

Enda fördelen i det avseendet har NEC-modellen eftersom den har en jämnhetsfunktion, ColorComp eller DigitalUniformityEnhancer (DUE). Men det är inte alls så säkert att du får en skärm utan blödingar för det...

Jag skulle försöka väcka liv i min lite äventyrliga sida och ta och testa några fler EV2335or om jag var du. Du får ju två såna för ~5200 om du kan nöja dig med den vita/gråa ramen. När det gäller skärmar ska man absolut inte förvänta sig att få en perfekt med en gång. När jag fick en CRT för en sisådär tio år sen gick jag igenom fyra skärmar innan jag träffade rätt. Det var lite bökigare att släpa med dessa till posten än dagens TFTer vill jag lova.
Forisskärmen kan jag inte förstå att du ens överväger då den inte är inställbar på något sätt.
Den du hade gick både att vrida i sidled, höja och sänka samt vrida till porträttläge. Har du inte insett nyttan med det senare än?
Å andra sidan är den billig och man kan alltid köpa separata monitorarmar...

Jag ställer mig vidare väldigt skeptisk till att Dells U2412 skulle ha sämre paneler än t ex HPs alternativ i prisklassen.
Att det finns många negativa omdömen om Dells skärmar har snarare att göra med att de säljer otroligt mycket mer skärmar än konkurrenterna.

Asus PA246 / Dell U2410 tror jag tyvärr inte går att kalibrera i sRGB-läget, så väljer du den vägen kan du sitta med Svarte Petter om ett år när färgerna har drivit iväg mycket. Jag har varit inne på det här ett antal gånger, men det är aldrig någon som faktiskt äger skärmen som bemödat sig om att svara. Kanske vill de inte erkänna för sig själva att produkten de köpt har stora brister??
Ta och kika i deras manualer är mitt tips. Du kanske såg mitt inlägg häromdagen? Det stod på Dells hemsida att man inte skulle göra ändringar i de två förinställda lägena, får då kan man inte komma tillbaks till fabrikskalibreringen. Men den är ändå värdelös efter en tid, bara att de inte vill berätta det för sina kunder...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kluriga val.

Det blir nog svårt att få något svar på det där med 6-bit mot 8-bit. Verkar inte finnas något lätt sätt att avgöra det. Kalibratorerna verkar inte göra någon märkbar skillnad.

Ska man spela är det nog Eizon som gäller dock. Låg input lag och PLS är snabbare än alla IPS i grunden + bra overdrive.

Nec:en är kanske E-IPS (som antagligen är en S-IPS variant som LG snurrade till vid något tillfälle) istf e-IPS.

Asusen är nog mest intressant kanske. Kan vara paneler som Eizo och Nec ratar som hamnar i denna. Ungefär som Korea-skärmarna är ratade Apple-paneler. Svårt att säga. Är man lite monitor-tokig så kanske man ska prova denna. Lite mystik sådär.

HPn tar man om man tycker U2412 är bra men inte vill ha en U2412 ?

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12226472']Tog mig friheten att rätta ditt inlägg.
Du kan inte döma en modell utifrån ett enda exemplar.
Det som skrivs i de här recensionerna om panelens jämnhet är så gott som meningslöst eftersom det varierar från exemplar till exemplar.
. . .

Självklart menade jag att mitt exemplar av skärmen led av backlight bleeding, och inte hela produktionen. My bad.
Faktum är att min S2231W är den andra i ordningen, eftersom den första jag fick led av den röd-gröna missfärgningen.

NEC's ColorComp är fantastisk när det gäller uniformitet, men mindre fantastisk när det gäller kontrast eftersom tekniken går ut på att jämna ut den (nåväl, typ). Därför skulle jag nog inte ens använda mig av den, åtminstone inte med de högre värdena.
Men även om man bortser från den funktionen så har NEC en utomordentlig jämnhet i ljusstyrka; helt klart den bästa i prisklassen.

Gällande Dell och HP; antagligen ligger felande procenten ganska lika, men eftersom Dell sålt såpass mycket mer skriker det lägret högst. Fast det som talar mest emot de båda är 6bit +AFRC panel. Både hos Prad och TFT Central anmärks det mer om ojämnheter i gradients hos dessa paneler än hos "true" 8bit, även om de båda även talar om att skillnaderna är små.

Foris-skärmen har faktiskt börjat tilltala mig mer och mer, trots att den saknar en bra fot. Testvärdena från Prad visar på en mycket bra och jämn färgåtergivning.
Porträttläge är faktiskt något jag inte använt mig av (ännu), men man ska väl aldrig säga aldrig.
Det hade suttit finfint med ett par testvärden från EV2335W för att se hur den står sig mot FS2332, både vad gäller homogenitet i panelen och färgåtergivning.

Skrivet av Yomat:

Kluriga val.

Det blir nog svårt att få något svar på det där med 6-bit mot 8-bit. Verkar inte finnas något lätt sätt att avgöra det. Kalibratorerna verkar inte göra någon märkbar skillnad.

Ska man spela är det nog Eizon som gäller dock. Låg input lag och PLS är snabbare än alla IPS i grunden + bra overdrive.

Nec:en är kanske E-IPS (som antagligen är en S-IPS variant som LG snurrade till vid något tillfälle) istf e-IPS.

Asusen är nog mest intressant kanske. Kan vara paneler som Eizo och Nec ratar som hamnar i denna. Ungefär som Korea-skärmarna är ratade Apple-paneler. Svårt att säga. Är man lite monitor-tokig så kanske man ska prova denna. Lite mystik sådär.

HPn tar man om man tycker U2412 är bra men inte vill ha en U2412 ?

NEC är bestyckad med en LM240WU7-SLA1 e-IPS-panel från LG. Vilken utvecklingshistoria den har bakom sig kan jag dock inte svara på.

ASUS PA248Q har känts mycket intressant, speciellt när jag nöjde mig med att läsa spec'arna.
Prad's test visar dock på oroväckande hög svartnivå och därtill lidande kontrast, något jag gärna klarar mig utan. Dessutom verkar den vara lite väl mycket mystisk att kalibrera.
PA238Q, med normal gamut (8bit e-IPS?), levererar en bättre svärta och verkar vara enklare att kalibrera utan instrument.
Men med FS2332 för samma pengar litar jag mer på Eizo.

ZR2440 tar man för att man läst en massa ont om U2412 och tror blint på att HP kan bättre.

Skämt åsido så känns en 6bit panel mer och mer avlägset som ett alternativ, även om skärmarna i fråga har bättre justeringsmöjligheter.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk

Kan inte uttala mig om alla, men har själv en Asus ProArt PA246Q och kan säga följande:

Den sk fabrikskalibreringen är rätt grov och framförallt innefattar inte vitbalansen.
Tex så är fabriksläget på sRGB på min i själva verket på över 7000K.

Slutsatsen är att man MÅSTE kalibrera skärmen själv. Jag har provat både spyder 3 och colormunki photo. Colormunki photo klarar av skärmen bättre, och det är märkbart sämre/avvikande när man använder spyder 3. Det har dock mer med kalibratorn än med skärmen att göra.

Svära och kontrast tycker jag är ypperlig på mitt Ex. man kör ju långa ifrån på max ändå på dessa. Har inte heller några konstigheter som backlight bleeding eller så.

Ska man ha toppklass på färgerna så bör skärmen stå på 30-60 minuter innan man kalibrerar. Vet ej hur övriga skärmar beter sig där.

RGB kan endast ställas in i USER mode som har väldigt mucket avancerade inställningar => det går att få bra resultat men är lite jobbigt och det är nästa för mycket inställlningar med 6-axlig hue och saturation. Jag kör i praktiken med fabrikslägena och kalibrering utifrån det.

En annan nackdel OM man vill ha väldigt LÅGA ljusstyrkor, typ 80 cd/m^2 eller så, så blir det i underkant vad som är möjligt.

Själv har jag fått till ett läge vid 100 cd/m2 jag använder för att matcha skrivare i min belysning. men behöver du nedåt 80 cd/m2 så är skärmen alldeles för ljusstarkt för det även på min.

Jag är dock helnöjd.

Jag valde aktivt bort alla Dell alterantivt även om de verkar prisvärda eftersom jag inte har bra erfarenheter av Dell kvalitet. Dell har ofta bra specar till bra pris på papperet, men kvaliteten har inte imponerat på mig.

Totalt sett är jag väldigt nöjd med skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Kan inte uttala mig om alla, men har själv en Asus ProArt PA246Q och kan säga följande:

Den sk fabrikskalibreringen är rätt grov och framförallt innefattar inte vitbalansen.
Tex så är fabriksläget på sRGB på min i själva verket på över 7000K.

Slutsatsen är att man MÅSTE kalibrera skärmen själv. Jag har provat både spyder 3 och colormunki photo. Colormunki photo klarar av skärmen bättre, och det är märkbart sämre/avvikande när man använder spyder 3. Det har dock mer med kalibratorn än med skärmen att göra.

Svära och kontrast tycker jag är ypperlig på mitt Ex. man kör ju långa ifrån på max ändå på dessa. Har inte heller några konstigheter som backlight bleeding eller så.
. . .

Intressant att höra från en ASUS-ägare.
Dessvärre saknar jag kalibrator utan måste förlita mig på mina ögon, och jag är motståndare till att kalibrera skärmen enbart via grafikkortet eftersom det avsevärt försämrar färgåtergivningen i jämförelse med kalibration genom inställningar i skärmen.

Återgivning vid låg ljusstyrka är inget problem för mig då jag mestadels håller mig vid 120cd/m^2. Det verkar dessutom inte vara något unikt för ASUS, då många IPS-bestyckade skärmar verkar ha svårt för att behålla kontrasten vid styrkor kring 80cd/m^2.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Skrivet av Methroix:

Intressant att höra från en ASUS-ägare.
Dessvärre saknar jag kalibrator utan måste förlita mig på mina ögon, och jag är motståndare till att kalibrera skärmen enbart via grafikkortet eftersom det avsevärt försämrar färgåtergivningen i jämförelse med kalibration genom inställningar i skärmen.

Återgivning vid låg ljusstyrka är inget problem för mig då jag mestadels håller mig vid 120cd/m^2. Det verkar dessutom inte vara något unikt för ASUS, då många IPS-bestyckade skärmar verkar ha svårt för att behålla kontrasten vid styrkor kring 80cd/m^2.

Personligen ser jag inga problem med kontrast vid 100 cd/m2... då har jag inte ens ställt inte skärmen på max kontrast. För foto och annat som jag håller på med vill man ju inte ha en överdriven artificiell kontrast, utan det ska ju vara "korrekt kontrast" i någon mening och gamma korrigering är ju en del av kalibreringen.

Beror på vad du ska ha skärmen till iofs - kalibrerad eller inte så är ju IPS skärmar välidigt sköna eftersom man slipper variationerna med betraktningvinkeln som är uttalade på alla TN skärmar - kan säga att jag kommer aldrig köpa en TN skärm mer iallafall, nu när IPS skärmarna är så prisvärda.

Jag tycker dock att OM du ska ja skärmen till färghanterat arbete, och funderar på att lägga några kronor extra på en bättre skräm så tycker jag nog att en kalibrator borde ingå i budgeten. Hellre en billigare kalibrerad skärm, en en dyr okalibrerad skärm enligt mig.

Jag skulle vilja säga att låt dig inte luras och tro att Asus "fabrikskalibrering" ersätter en skärmkalibrator, för det gör det inte. Däremot är det väl någon form av kvalitetskontroll, framförall vad gäller linjäritet och annat. JAg har gjort så att jag utgår ifrån "fabrikskalibreringen" och sedan tar fram en icc profil för den. Eftersom fabrikskalibreringen ändå är "hyfsad" så blir det inga gigantiska korrigeringar som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Personligen ser jag inga problem med kontrast vid 100 cd/m2... då har jag inte ens ställt inte skärmen på max kontrast. För foto och annat som jag håller på med vill man ju inte ha en överdriven artificiell kontrast, utan det ska ju vara "korrekt kontrast" i någon mening och gamma korrigering är ju en del av kalibreringen.

Beror på vad du ska ha skärmen till iofs - kalibrerad eller inte så är ju IPS skärmar välidigt sköna eftersom man slipper variationerna med betraktningvinkeln som är uttalade på alla TN skärmar - kan säga att jag kommer aldrig köpa en TN skärm mer iallafall, nu när IPS skärmarna är så prisvärda.

Jag tycker dock att OM du ska ja skärmen till färghanterat arbete, och funderar på att lägga några kronor extra på en bättre skräm så tycker jag nog att en kalibrator borde ingå i budgeten. Hellre en billigare kalibrerad skärm, en en dyr okalibrerad skärm enligt mig.

Jag skulle vilja säga att låt dig inte luras och tro att Asus "fabrikskalibrering" ersätter en skärmkalibrator, för det gör det inte. Däremot är det väl någon form av kvalitetskontroll, framförall vad gäller linjäritet och annat. JAg har gjort så att jag utgår ifrån "fabrikskalibreringen" och sedan tar fram en icc profil för den. Eftersom fabrikskalibreringen ändå är "hyfsad" så blir det inga gigantiska korrigeringar som krävs.

Självklart är det naturlig kontrast jag menar när jag talar om kontrast; skillnaden i ljusstyrka mellan vitaste vitt och svartaste svart i kalibrerat läge.
Skärmen används tidsmässigt mer till spel än till grafisk produktion, men jag ställer höga krav på en så korrekt återgivning som möjligt, och en IPS/PLS-panel känns som det naturliga steget upp från min nuvarande S-PVA.
En kalibrator ligger absolut på önskelistan, förutom skärmen så kan även TV'n nog justeras det där lilla extra för att anpassa den till ljusförhållandena i just mitt rum, men först på listan står faktiskt en ny skärm.
Prat om kalibratorer ska vi kanske ta en annan dag i en annan tråd, men om du har några förslag får du gärna nämna dem i korthet.

Skrivet av Stefanp67:

Hoppsan hade lite för bråttom med röstningen men jag röstar på Eizo FS2332 eftersom den har samma paneltyp (PLS) som Samsung S24A850DW fast med högre färgdjup (8-bit istället för Samsungens 6-bit+frc). Med semi-glossy PLS slipper du den tunga anti-glare som finns på de flesta IPS paneler.

Enligt Prad.de, den tyska varianten, är FS2332 bestyckad med en IPS-panel medan EV2335 är skärmen med PLS-panel, och då bara 6bit + FRC.
De rekommenderar därför FS2332 framför EV2335 om skärmen skall användas för grafiska produktioner. Bortser man från den banding som uppstår med 6bit så mäter skärmen riktigt bra, men det är inte särskilt oväntat från Eizo. Vad gäller färghomogenitet (DeltaC) slår den till och med FS2332 på fingrarna, men den får se sig rejält slagen när det kommer till fördelning av ljusstyrka.

Summan av kontentan är att FS2332 ser mer och mer ut som en vinnare, speciellt nu när NEC P241W stigit i pris.
Detta kommer i och för sig inte som någon direkt överraskning med tanke på hur nöjd jag faktiskt är med min nuvarande Eizo.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Skrivet av Methroix:

Enligt Prad.de, den tyska varianten, är FS2332 bestyckad med en IPS-panel medan EV2335 är skärmen med PLS-panel, och då bara 6bit + FRC.
De rekommenderar därför FS2332 framför EV2335 om skärmen skall användas för grafiska produktioner. Bortser man från den banding som uppstår med 6bit så mäter skärmen riktigt bra, men det är inte särskilt oväntat från Eizo. Vad gäller färghomogenitet (DeltaC) slår den till och med FS2332 på fingrarna, men den får se sig rejält slagen när det kommer till fördelning av ljusstyrka.

Summan av kontentan är att FS2332 ser mer och mer ut som en vinnare, speciellt nu när NEC P241W stigit i pris.
Detta kommer i och för sig inte som någon direkt överraskning med tanke på hur nöjd jag faktiskt är med min nuvarande Eizo.

Det var visst en eller två personer på hardforum i denna tråd http://hardforum.com/showthread.php?t=1615694&highlight=fs233... som hade öppnat sina FS2332 och sett Samsung PLS märkningen. Fast det kan ju lika gärna vara två troll som bara vill driva med folk.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det blev till slut en Eizo FS2332 som anlände i fredags.
På grund av jobb har jag inte hunnit med att testa den riktigt, men vid första anblick så är (som väntat) färgåtergivningen synbart bättre än min gamla Eizo S2231. Med tanke på tiden som passerat sedan jag packade ner och returnerade Eizo EV2335 vågar jag mig inte på några jämförelder med den, annat än att backlight bleeding är mycket mindre på denna skärm jag nu har. Vad gäller svartnivå får den fortfarande se sig besegrad av min gamla SPVA-skärm, men även detta är väntat.

Vad gäller inställningar, i väntan på inköp av kalibrator, finns det två helt skilda sådana från Prad.de samt FlatPanelsHD.com.
Jag antar att detta kan bero på olika kalibratorer och olika ljusförhållanden i rummet, men skillnaderna är lite väl stora.
Personligen fortsätter jag att lita på Prad.de när det gäller monitorer, och funderar på hur korrekta FlatPanelHS's inställningar i min Panasonic VT20 är.

I kalibratorväg är det två produkter från X-Rite som känns mest intressanta; ColorMunki Display och i1 Display Pro.
Men det är ett framtida bekymmer.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]: