Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Benqskräm blir blå när jag stängt av datorn.

Permalänk
Medlem

Benqskräm blir blå när jag stängt av datorn.

Hej.

Jag har en benqskräm som bli blå (OBS! Inte bluescreen, utan bara blå) när jag stänger av datorn, eller när datorn går in i viloläge.
Jag använder mig av en HDMI kabel, och vet att det är den som är "problemet". När jag använde en DVI kabel gick skärmen i viloläge som den ska, men DVI porten har gått sönder, så jag måste använda mig av HDMI.

Avstängning knappen på skärmen är trasig så jag kan tyvärr inte stänga av den på det viset, och jag tror inte att det är bra för skärmen om jag rycker ut kontakten varje gång jag vill stänga av den.

Jag har försökt googla runt, men jag hittade ingenting om hur man löste det, så nu hoppas jag att någon här har haft samma problem eller bara vet hur man löser det här!

Tack så mycket på förhand.

Hälsningar: Petra

Permalänk
Medlem

Om DVI kontakten inte fungerar så kan väl de drabba HDMI också, käns som dags för ny skärm?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Det kan väl vara så enkelt som att den blir blå när det inte kommer någon signal till den? Har haft flera skärmar där det är så, dock verkar de flesta ha gått över till att bli svarta numera.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nija1989:

Hej.

Jag har en benqskräm som bli blå (OBS! Inte bluescreen, utan bara blå) när jag stänger av datorn, eller när datorn går in i viloläge.
Jag använder mig av en HDMI kabel, och vet att det är den som är "problemet". När jag använde en DVI kabel gick skärmen i viloläge som den ska, men DVI porten har gått sönder, så jag måste använda mig av HDMI.

Avstängning knappen på skärmen är trasig så jag kan tyvärr inte stänga av den på det viset, och jag tror inte att det är bra för skärmen om jag rycker ut kontakten varje gång jag vill stänga av den.

Jag har försökt googla runt, men jag hittade ingenting om hur man löste det, så nu hoppas jag att någon här har haft samma problem eller bara vet hur man löser det här!

Tack så mycket på förhand.

Hälsningar: Petra

samma problem med min skärm när jag har HDMI inkopplat om det nu är ett problem, enda lösningen är att rycka ut hdmi sladden eller stänga av skärmen :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Om DVI kontakten inte fungerar så kan väl de drabba HDMI också, käns som dags för ny skärm?

Ja, det kanske är det, men eftersom jag gillar den här skärmen så mycket, och den fungerar klockrent förutom att DVI ingången pajade (vilket tydligen är vanligt just på den här skärmen) så tycket jag det är onödigt att skrota skärmen bara för att den blir blå

Skrivet av Zache_:

Det kan väl vara så enkelt som att den blir blå när det inte kommer någon signal till den? Har haft flera skärmar där det är så, dock verkar de flesta ha gått över till att bli svarta numera.

Jo, det kanske jag skulle ha skrivit. Den blir blå för att min skärm tydligen inte "förstår" att den har tappat signalen. Som jag förstod det när jag googlade runt Men jag tänkte att det finns väldigt många människor där ute i världen som är smartare och bättre på datorer än mig, så någon kanske kunde svaret På ett ställe hittade jag att jag kunde kolla runt i BIOS och på så sätt få skärmen att förstå, men jag hittade inget där som jag tyckte var passande

Permalänk
Rekordmedlem

Dvi porten trasig, strömbrytaren trasig, skärmen går inte i standby av sig själv utan visar blå bild?
Jag hade nog börjat fundera på om det inte är dags för en ny skärm eller en reparation, för det låter inte som den skärmen är särskilt frisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

varför öppnar du inte skärmen och löder dit en ny valfri återfjädrande strömbrytare så du kan stänga av/på den?
några kronor på "kjell o co" och så borrar du ett hål i plasten i rätt storlek så sitter den på plats med.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Så gör min BenQ skärm också, har hdmi kopplat till den. Funkade ypperligt förut då jag körde dvi på alla tre men nu har jag en dvi-vga till teven så fick ta hdmi till en av de tre skärmarna. Den blir blå när jag sätter datorn i viloläge sedan svart då den stängs av, sedan när jag drar igågn datorn igen så går alla skärmar upp och visar bild igen... Förstår inte problemet? Det är ju inget som är direkt fel, utan det är bara att en skärm visar blått innan den stänger av sig. Om jag kör dvi på den så visar den svart sedan stänger av sig.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

varför öppnar du inte skärmen och löder dit en ny valfri återfjädrande strömbrytare så du kan stänga av/på den?
några kronor på "kjell o co" och så borrar du ett hål i plasten i rätt storlek så sitter den på plats med.

Jag öppnade upp skärmen för att försöka fixa den förut, men eftersom allt är i plast så kan jag inte löda fast den Jag försökte limma fast knappen, och det gick bra ett tag, men sen gick den sönder igen efter typ tre användningar, så jag orkar inte försöka igen. Och jag känner mig absolut inte nog teknisk till att kunna börja byta strömbrytaren helt, för då kommer jag garanterat att råka paja skärmen ännu mer

Skrivet av Extremaz:

Så gör min BenQ skärm också, har hdmi kopplat till den. Funkade ypperligt förut då jag körde dvi på alla tre men nu har jag en dvi-vga till teven så fick ta hdmi till en av de tre skärmarna. Den blir blå när jag sätter datorn i viloläge sedan svart då den stängs av, sedan när jag drar igågn datorn igen så går alla skärmar upp och visar bild igen... Förstår inte problemet? Det är ju inget som är direkt fel, utan det är bara att en skärm visar blått innan den stänger av sig. Om jag kör dvi på den så visar den svart sedan stänger av sig.

Nä, men grejen är att den står och slösar ström eftersom den inte går in i viloläge, när jag inte KAN stänga av den utan att rycka ut kontakterna. Och eftersom man förstör kontakterna, speciellt HDMI om man rycker ut dem hela tiden så vill jag inte göra det. Strömkontakten bakom skärmen går knappt att komma åt eftersom skärmen sitter fast på väggen, och vägguttaget sitter bakom soffan, så jag måste flytta soffan varje gång jag ska dra ut det. Så det blir ett litet problem när jag inte vill ha en blå lysande skärm hela natten

Eftersom den inte blev blå när min syster använde samma skärm, så tänkte jag att det kanske går att göra någonting åt detta.

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.clasohlson.com/se/Sladd/Pr324342002 29kr....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nija1989:

Strömkontakten bakom skärmen går knappt att komma åt eftersom skärmen sitter fast på väggen, och vägguttaget sitter bakom soffan, så jag måste flytta soffan varje gång jag ska dra ut det. Så det blir ett litet problem när jag inte vill ha en blå lysande skärm hela natten

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fja...

Har sådana vid datorbordet så jag kan tända alla lampor i hela rummet. Funkar dock till allt så du kan ju koppla in din skärm till en sådan och på så sätt slå av strömmen till skärmen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧