Köpråd och jämförelse 144hz skärm!

Permalänk
Medlem

Köpråd och jämförelse 144hz skärm!

Hej allihopa!

Har funderat på att köpa mig en ny skärm och har siktat in mig på två stycken jämförelse nedan:
http://www.inet.se/jamfor?compare=2303531&compare=2204966
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166048-asus_vg248qe_2...
Asus skärmen kostar dock bara 200 kronor mer än BenQ här.

Så jag undrar helt enkelt om någon har bra koll på dessa skärmar om dem är värda pengarna. Samt om det är oerhört stor skillnad att gå från 60hz till 144hz.
Om någon vet någon bättre skärm för samma peng så är jag väldigt intresserad!

Hoppas man får hjälp med detta!
Tack på förhand.

Mvh
z0rks

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Jag har en BenQ skärm som du länkade, XL2411T. Som jag har förstått det så har Asus skärmen lite bättre bild men BenQ skärmen är lite lite bättre på vissa områden. Tillexempel har XL2411T något som heter Black Equalizer som gör så att mörka ställen i spel blir ljusare. Så spelar man mycket FPS spel så kan ju det vara en bra funktion. Titta på reviews på youtube och så har säkert sweclockers gjort recensioner på skärmarna.

Visa signatur

-

Permalänk

Om du skall använda 3D funktionerna i skärmen så skulle jag nog rekomendera skärmen från Asus då denna har lite bättre ljusstyrka. Annars så är dem i övrigt ganska lika. Har ingen egen erfarenhet av dessa skärmar men ett tips är att kolla på möjligheter att sjustera skärmen i höjdled och även om den går att vinkla, detta är en av de funktioner som jag saknar mest på mina nuvarande skärmar.

Att gå ifrån 60hz till 120hz+ är en stor skillnad! Jag märkte det direkt i windows och tyckte att till och med muspekaren rörde sig mycket jämnare. Även i spel som battlefield märker jag stor skillnad och jag har nu svårt att spela på 60hz efter att ha vant mig vid 120

Ytterligare ett tips om du ska köpa 120hz skärm är att kolla så att du får med en dual-link dvi kabel. Jag fick ingen sådan med min skärm så vart tvungen att beställa en efteråt för att kunna använda 120hz funktionen. Jag har dock inte testat att använda hdmi anslutning men jag antar att det bör funka i 120hz om du använder hdmi 1.4.

Visa signatur

Fractal Design R5 (White, Windowed) | Asus Z170-Deluxe
Intel I7-6700k | Trident Z 3600Mhz DDR4 CL15
Asus Strix GTX1080 8GB | Samsung SM951 256GB
EVGA Supernova G2 850W | Acer Predator x34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigor:

Jag har en BenQ skärm som du länkade, XL2411T. Som jag har förstått det så har Asus skärmen lite bättre bild men BenQ skärmen är lite lite bättre på vissa områden. Tillexempel har XL2411T något som heter Black Equalizer som gör så att mörka ställen i spel blir ljusare. Så spelar man mycket FPS spel så kan ju det vara en bra funktion. Titta på reviews på youtube och så har säkert sweclockers gjort recensioner på skärmarna.

Ah okej förstår!
Så båda har sina fördelar kan man alltså säga!

Asusen ser i mina ögon lite fräschare o nyare ut! Men vet dock att BenQ gör riktigt bra skärmar!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolts:

Om du skall använda 3D funktionerna i skärmen så skulle jag nog rekomendera skärmen från Asus då denna har lite bättre ljusstyrka. Annars så är dem i övrigt ganska lika. Har ingen egen erfarenhet av dessa skärmar men ett tips är att kolla på möjligheter att sjustera skärmen i höjdled och även om den går att vinkla, detta är en av de funktioner som jag saknar mest på mina nuvarande skärmar.

Att gå ifrån 60hz till 120hz+ är en stor skillnad! Jag märkte det direkt i windows och tyckte att till och med muspekaren rörde sig mycket jämnare. Även i spel som battlefield märker jag stor skillnad och jag har nu svårt att spela på 60hz efter att ha vant mig vid 120

Ytterligare ett tips om du ska köpa 120hz skärm är att kolla så att du får med en dual-link dvi kabel. Jag fick ingen sådan med min skärm så vart tvungen att beställa en efteråt för att kunna använda 120hz funktionen. Jag har dock inte testat att använda hdmi anslutning men jag antar att det bör funka i 120hz om du använder hdmi 1.4.

3D är inget jag kommer använda mig utav kan jag säga direkt!
Det är oerhört svårt att välja känner jag! Men BenQ är ju väldigt väl rekommenderade för gamers iallafall vad jag vet!

Jo har hört att det ska bli en väldigt stor förändring och att man inte kan gå tillbaka när man väl har köpt en haha!
Detta är just därför jag är lite sugen på det

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Tycker dock att BenQ skärmen ser stor och klumpig ut jämfört med Asus alternativet men kanske bara är jag!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z0rks:

3D är inget jag kommer använda mig utav kan jag säga direkt!
Det är oerhört svårt att välja känner jag! Men BenQ är ju väldigt väl rekommenderade för gamers iallafall vad jag vet!

Jo har hört att det ska bli en väldigt stor förändring och att man inte kan gå tillbaka när man väl har köpt en haha!
Detta är just därför jag är lite sugen på det

Jag har haft min asus vg 248 qe snart en vecka nu och är nöjd med den.det är stor skillnad från 60 hz i snabba spel.Kör min i 120 hz på bf3 i ultra funkar fint.men i bf4 blir det mer tungjobbat för mig så ska testa 100 hz och köra lite medium,high inställningar.Man kan ställa hz:en i 7 steg

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z0rks:

Så jag undrar helt enkelt om någon har bra koll på dessa skärmar om dem är värda pengarna. Samt om det är oerhört stor skillnad att gå från 60hz till 144hz.

Herregud ja! Jag har en BENQ XL2420T och en BENQGL2450. Det är extremt skillnad när man har dessa sida vid sida. Drar jag musen över till andra skärmen så mår man illa av hur allt blir i slowmotion.

Allt blir roligare i 120/144 ;)!

Men köp inte 11T, kör på 20T eller asus.

Skrivet av z0rks:

Tycker dock att BenQ skärmen ser stor och klumpig ut jämfört med Asus alternativet men kanske bara är jag!

Ingen fara när man väl packar upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Herregud ja! Jag har en BENQ XL2420T och en BENQGL2450. Det är extremt skillnad när man har dessa sida vid sida. Drar jag musen över till andra skärmen så mår man illa av hur allt blir i slowmotion.

Allt blir roligare i 120/144 ;)!

Men köp inte 11T, kör på 20T eller asus.

Ingen fara när man väl packar upp den.

http://www.inet.se/produkt/2304003/benq-24-xl2420t-144hz?utm_... så denna alltså eller ASUS skärmen?

Skiljer 300 kronor. Asusen är billigare just nu (300 kronor) så vilken är egentligen bäst

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag har haft min asus vg 248 qe snart en vecka nu och är nöjd med den.det är stor skillnad från 60 hz i snabba spel.Kör min i 120 hz på bf3 i ultra funkar fint.men i bf4 blir det mer tungjobbat för mig så ska testa 100 hz och köra lite medium,high inställningar.Man kan ställa hz:en i 7 steg

Ah okej tack då vet jag

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Eller samma skärm fast 120hz som kostar 400 kronor mindre. http://www.inet.se/produkt/2303806/benq-24-xl2420t-120hz?utm_...

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Titta upp videos på skärmarna och välj den som har bäst fotfäste och sånt så att man kan vrida och vända som man vill.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z0rks:

Eller samma skärm fast 120hz som kostar 400 kronor mindre. http://www.inet.se/produkt/2303806/benq-24-xl2420t-120hz?utm_...

Inet har skrivit fel, XL20T är en 144mhz då dom uppdaterade den!

Jag har den själv och rekommenderar starkt.

Kan inte rekommendera Asus när det gäller skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Inet har skrivit fel, XL20T är en 144mhz då dom uppdaterade den!

Jag har den själv och rekommenderar starkt.

Kan inte rekommendera Asus när det gäller skärmar.

Så det finns alltså inte en 120 hz o en 144 hz?

För det skiljer ju som sagt 400 kronor i pris!

Jasså inte?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z0rks:

Så det finns alltså inte en 120 hz o en 144 hz?

För det skiljer ju som sagt 400 kronor i pris!

Jasså inte?

BENQ uppdaterade XL20T så det är en 144mhz, innan var det 120mhz.

Nej, deras skärmar blir så gula efter något år.

För att inte nämna, innan jag skaffade min 144mhz så var jag sugen på 1440p. Jag köpte då en Asus 1440p skärm vilket hade 6 döda pixlar. Bytte ut skärmen 3 gånger och alla hade döda pixlar.

Nu hade jag uppenbarligen bara otur men nä, BENQ när det kommer till skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

BENQ uppdaterade XL20T så det är en 144mhz, innan var det 120mhz.

Nej, deras skärmar blir så gula efter något år.

För att inte nämna, innan jag skaffade min 144mhz så var jag sugen på 1440p. Jag köpte då en Asus 1440p skärm vilket hade 6 döda pixlar. Bytte ut skärmen 3 gånger och alla hade döda pixlar.

Nu hade jag uppenbarligen bara otur men nä, BENQ när det kommer till skärm.

Ah okej tack då vet jag!

Men då är priest 2990:- för BENQ:en då antar jag?

Jaha ja de lät ju inget vidare du!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

BENQ uppdaterade XL20T så det är en 144mhz, innan var det 120mhz.

Nej, deras skärmar blir så gula efter något år.

För att inte nämna, innan jag skaffade min 144mhz så var jag sugen på 1440p. Jag köpte då en Asus 1440p skärm vilket hade 6 döda pixlar. Bytte ut skärmen 3 gånger och alla hade döda pixlar.

Nu hade jag uppenbarligen bara otur men nä, BENQ när det kommer till skärm.

Eller får jag en 144hz om jag beställer 120 hz? Haha

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag har haft min asus vg 248 qe snart en vecka nu och är nöjd med den.det är stor skillnad från 60 hz i snabba spel.Kör min i 120 hz på bf3 i ultra funkar fint.men i bf4 blir det mer tungjobbat för mig så ska testa 100 hz och köra lite medium,high inställningar.Man kan ställa hz:en i 7 steg

Två saker:

Lightboost fungerar upp till 120Hz; den i dagsläget största anledningen att välja den skärmen du har köpt.
Se här för mer information.
Din FPS behöver inte vara beroende av din Hz. Förstår inte din logik med att ändra Hz-en för att BF4 blir tungjobbat..

Alltså är mitt råd: Kör 120Hz med lightboost på, alltid. Förslagsvis kan du komplettera med Adaptive V-sync om du vill slippa tearing när eller om din FPS överstiger 120 FPS.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom elektronikbranchen och jag pratade med en leverantör av skärmar som förklarade att det sitter exakt samma bildpanel i BenQ XL2411T, Asus VG248, AOC G2460P och även någon philips-skärm. Enda skillnaden mellan dom är olika backlightning, olika kalibreringar och lite olika ingångar i skärmarna. Däremot ska XL2420T vara ett litet lyft när det gäller bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Jag jobbar inom elektronikbranchen och jag pratade med en leverantör av skärmar som förklarade att det sitter exakt samma bildpanel i BenQ XL2411T, Asus VG248, AOC G2460P och även någon philips-skärm. Enda skillnaden mellan dom är olika backlightning, olika kalibreringar och lite olika ingångar i skärmarna. Däremot ska XL2420T vara ett litet lyft när det gäller bildkvalité.

Okej tack så mycket!

Men som SweFox* sa att dem hade bytt från 120hz till 144hz hur funkar de då om man beställer 120hz versionen för 400 kronor mindre. Är det fortfarande en 144hz då eller va?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk

Funderar också på en av dom skärmarna, men kan man köra på 144Ghz med mitt Radeon 7850 3GB utan problem?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/jamfor?compare=2303806&compare=2304003

Exat samma namn! Enda skillnaden är 120 hz / 144 hz.
Vilken är mest prisvärd?

SweFox* sa ju som sagt att dem "BENQ uppdaterade XL20T så det är en 144mhz, innan var det 120mhz."
Betyder detta att båda är samma eller att dem skicka ut nya med samma namn med 144 hz istället?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Asus o min signatur fungerar perfekt , flyter fint o hade inga döda pixlar. 144hz

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z0rks:

http://www.inet.se/jamfor?compare=2303806&compare=2304003

Exat samma namn! Enda skillnaden är 120 hz / 144 hz.
Vilken är mest prisvärd?

SweFox* sa ju som sagt att dem "BENQ uppdaterade XL20T så det är en 144mhz, innan var det 120mhz."
Betyder detta att båda är samma eller att dem skicka ut nya med samma namn med 144 hz istället?

http://www.benq.com/product/monitor/XL2420T/

Dom har inte ens 120hz då dom som sagt uppdaterade den.

Order från komplett

Som du ser så står det 120hz men komplett har uppdaterat sin och nu står det

Förstår att det är förvirrande... Vet inte hur du ska göra. Jag skulle inte köpa 120hz versionen iallafall.

Jag kan bara starkt rekommendera den skärm jag har och min är tydligt den uppdaterade 144hz.

Permalänk
Medlem

Hur länge har denna 144hz funnits ute, någon som vet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Bevis:

Citat:

In the UK and Europe the monitor will be available as an updated XL2420T model (revision 2.0) from September. Because it will replace the existing 2420T there will be a bit of a confusing transition period where retailers may be selling both old and new revisions. The official product page gives full specifications and feature highlights.

Så jag skulle INTE köpt rev 1 versionen :s..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

http://www.benq.com/product/monitor/XL2420T/

Dom har inte ens 120hz då dom som sagt uppdaterade den.

Order från komplett
http://swefox.me/sharex/ov42O.png

Som du ser så står det 120hz men komplett har uppdaterat sin och nu står det
http://swefox.me/sharex/TI04P.png

Förstår att det är förvirrande... Vet inte hur du ska göra. Jag skulle inte köpa 120hz versionen iallafall.

Jag kan bara starkt rekommendera den skärm jag har och min är tydligt den uppdaterade 144hz.

Ah okej känns ju oerhört skumt! Dem har väl gamla kvar antar jag då

Men 400 kronor skillnad är ju inte särskilt mycket men tänkte om det ändå knappt är någon skillnad så vill man ju gärna spara dem 400 kronorna!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z0rks:

Ah okej känns ju oerhört skumt! Dem har väl gamla kvar antar jag då

Men 400 kronor skillnad är ju inte särskilt mycket men tänkte om det ändå knappt är någon skillnad så vill man ju gärna spara dem 400 kronorna!

Det känns ju jättekonstigt att köpa en äldre revision? Varför vill man ha en skärm som inte säljs längre. Bara för butiken säljer den så betyder ju inte det att den fortfarande har support.

Vad händer om den går sönder? Vad händer om BENQ säger, "nä vi har droppat support då vi uppdaterade skärmen?"

Skumt det där! Men du gör som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Det känns ju jättekonstigt att köpa en äldre revision? Varför vill man ha en skärm som inte säljs längre. Bara för butiken säljer den så betyder ju inte det att den fortfarande har support.

Vad händer om den går sönder? Vad händer om BENQ säger, "nä vi har droppat support då vi uppdaterade skärmen?"

Skumt det där! Men du gör som du vill.

Jo det har du rätt i!
Då får jag överväga om det blir Asusen eller BenQ skärmen då!

BenQ verkar ju ändå som det bättre alternativet i detta fall!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z0rks:

Jo det har du rätt i!
Då får jag överväga om det blir Asusen eller BenQ skärmen då!

BenQ verkar ju ändå som det bättre alternativet i detta fall!

Jag älskar fotstödet på Bänken. Man får med ett tillbehör man sätter vid höger/vänster sida av foten. Detta tillbehör har ett ett hjul samt 3 knappar. Du kan styra skärmens menyer med det och snabbt ändra upplösning/hz.

Du kan givetvis tilta och sänka, höja skärmen.

Ja, jag rekommenderar den som attans. Älskar hur starkt ljus den har.