Vattenkylning from beyond the grave! (Socket 771)

Permalänk
Medlem

Vattenkylning from beyond the grave! (Socket 771)

Jag får väl börja med en shout-out till nyhetsbreven, utan dessa hade jag nog inte hittat tillbaka hit.

På operationsbordet väntar två Dell Precision 690 av 2006 års modell. De är 1/3 av ett gammalt CAE-kluster. De skrotades ut 2013 efter att ha gått på undantag som extradatorer i några år.

Efter att jag kvitterat ut dem fick de varsin SSD disk och den ena fick ett GTX 660. Det modesta valet av grafikkort motiverades av tre faktorer, 1) Jag hade inte koll på strömförbrukningen, 2) Jag hade inte spelat spel på många år och visste inte vad jag kunde förvänta mig ändå och, 3) Jag var inte säker på att kortet ens skulle fungera med ett redan då gammalt moderkort. Det fanns också konsumentprogramvaror som inte fungerade med originalkortet vilket drev på bytet innan större budget kunde säkras.

I övrigt är det original 8x 2GB DDR2 FB-DIMM, 2x Xeon L5130 med två kärnor var på 2.0GHz. Ett Quadro FX3450 sitter kvar i ena maskinen. Båda är av den enklare bestyckningen med 750W PSU, utan RAM riser och utan dubbla grafikkortplatser.

Vad händer nu?

Jag behöver hålla liv i åtminstone en av maskinerna. Nostalgi, tillgång till DVD-ROM, och mitt eget höga nöje. Den höga ljudnivån har tidigare väckt tankar om vattenkylning. Samtidigt är det ett tillfälle att se över bestyckningen medan delar ens går att hitta.

Amazon och Ebay får bekänna färg. 8x 4GB DDR FB-DIMM, det är max för vad som går utan det större 1kW PSU och RAM riser, och 2x Xeon X5365 (4 kärnor, 3.0GHz) är förhoppningsvis på väg hem. Några enkla kylblock är också på väg för vilka jag kommer behöva bygga egna fästen. Befintliga CPU-kylare är passiva och luftflöde ombesörjs ljudligt av en 150mm fläkt. Utrymmen för RAM och instickskort betjänas av varsin 120mm fläkt. En mindre fläkt, 60 eller 80mm, skapar cirkulation runt hårddiskarna. Chipset-kylning är passiv men sitter i vinddraget.

Ja, det ska dammsugas. Snurrdiskarna ska ut vad det lider. Några kondensatorer ser ut att vilja bytas också. Den stora kåpan i botten döljer RAM och CPU:er och styr luftströmmen från den större fläkten.

De "nya" CPU:erna har TDP på 150W och maxförbrukning på 206W och jag har ingen aning om hur man dimensionerar ett vattenkylsystem. Räcker en pump till två kylblock? I serie? Är det vettigare att köpa två färdiga slutna system med pump-on-block (och bygga 771-adapter)? Jag har ett sånt i en modernare nyckelfärdig maskin och jag har inte en susning om vad som styr det. Hur många watt kan man räkna med per 120mm radiator? Min i7-10700F-bestyckade lekmaskin med TDP på 65W klarar sig med en 120mm radiator, samtidigt ser jag uppgifter på att effekter uppåt 300W ska kunna hanteras med högre varvtal. Jag vill ju att det ska vara tyst.

GTX 660 (TDP 140W) ska kunna dra runt 300W så över 700W (GPU+2xCPU) är redan paxade. Räcker 750W?? Nu är det ingen spelmaskin som ska gå på max, men ändå.

FB-DIMM har kylflänsar så jag vet inte vilken vattenburen kylning som passar här. Skulle väl mest vara för livslängden.

Många förvirrade tankar. Jag vet att det är gamla grejer som är skrot i mångas ögon, tack för visad hänsyn.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Fint att se! Jag hade kunnat efterskänka två E5450 som jag körde kring 2017 när jag började ge mig in i gemet igen. Du finns inte i närheten av GBG / Partille?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Fint att se! Jag hade kunnat efterskänka två E5450 som jag körde kring 2017 när jag började ge mig in i gemet igen. Du finns inte i närheten av GBG / Partille?

Tack, men vad jag förstår funkar bara 51xx och 53xx i dessa, inte 52xx eller 54xx. Eller hade du E5450 i en 690?
Jag har 24 mil till Sveriges framsida.

grammatik
Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Aha ja missade tanken på att det kanske inte finns stöd i bios, körde själv socket775-mod dvs bara en av cpuerna, fick den andra på köpet när det begav sig 🤷

Pluspoäng för att du har koll på Sveriges geografi 🤣

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag såg nåt om 775-mod när jag letade efter vad som var kompatibelt men bestämde mig tidigt för att hålla mig inom det officiella. Det blir för mycket just nu annars.

När jag tittar efter snygga chassin som är optimerade för vattenkylning börjar jag fundera på vad det är för formfaktor på moderkortet. Verkar vara någon typ av EE-ATX, 340mm*340mm enligt ögonmåttet. FML. Tillråga på det finner jag kommentarer om att fläktövervakningen är ett problem, och jag hittar inget i BIOS om som reglerar det. Däremot verkar Intrusion Detection inte fungera eller så räcker det att hålla in brytaren under uppstart.

Fläktarna sitter i gummipluppar för vibrationsdämpning. RAM-fläkten hänger i en av fyra pluppar som ännu inte torkat och spruckit. I reservmaskinen har jag tydligen fullagat detta tidigare så jag sätter i den och provstartar för att höra om ljudnivån ändras när fläkten inte ligger på botten av chassit och skramlar.

Kanske en upplevd skillnad. Så jag lyssnar vidare. Det surrar i närheten av CPU:erna vilket inte borde vara möjligt. Men jo, kylkåpan hänger på övre CPU-flänsen och ger resonans! Den ser lite skev ut och har kanske deformerats av värmen? Ska prova om det går att värma försiktigt och deformera tillbaka, annars får det bli nån form av stöd under kåpan.

Planen var att provköra alla nya delar i reservdatorn innan de tar plats i "den riktiga" men när jag tänker på det så är OS mycket renare i reserven då den knappt använts. Kanske blir det den jag bygger på. Annars måste jag lära mig installera Windows 7 igen...

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Intrusion Detection fungerar men bara vid uppstart.

Vid 0:50 inses allvaret och fläktarna kickar in på max flås för att säkerställa cirkulation.

Vatten... värmning? Kokande vatten var inte riktigt nog för att rikta ABS-plasten. Det blev lite bättre men det visar sig vara kopparrören som tar i förstärkningarna kring hålen i kåpan. Jag hittar ett par o-ringar som jag trär över rören men då passar inte kåpan över minnesfläkten och det rasslar därifrån istället.

Nåväl. Ut på gården för grovstädning!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Om det skiter sig med vattenkylningen så finns det väl ljuddämpande åtgärder att göra ändå. Det kommer aldrig sitta några full-längdskort i denna maskin så stödpunkterna framför fläkten borde kunna tas bort utan problem. Jag tänker att de bromsar luften så fläkten går tungt och luftvirvlarna i sig orsakar ljud. Likaså sitter det galler på andra sidan fläkten, även stora CPU-fläkten har galler på båda sidor. Då är det ändå ett galler i chassit framför fläktarna som håller nyfikna fingrar på behörigt avstånd.

Törs man tro nåt om hur gamla kylpastan gjort sitt jobb?

Kylarna skruvas i nitmuttrar i System Board, blir att lyfta på moderkortet och se vad mer som döljer sig därunder.

Core Temp krashar vid start, ska prova RealTemp vid tillfälle. Försöker komma vidare i dimensioneringstankarna. Jag har kanske snöat in på att räkna Watt. Om en 150mm fläkt kan luftkyla två CPU:er, borde inte en 280mm radiator kunna vattenkyla samma CPU:er? Kanske en 240mm till och med som ledigt får plats? Mina fläktar har fyra pinnar i kontakten precis som många AIO-system. Är det samma pinnar?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Open Hardware Monitor funkar trots att Core 2 är äldsta CPU de officiellt stöder.

I alla fall, drog igång 15 AVI och MPEG pararellt i VLC och kom bitvis upp i 90% CPU belastning.
Real Temp hittar nåt som rapporterar 46 grader, ser inte den i OHM. Det är inte GPU. Chipset? Otydligt om det har temperatursensor, Chipset-dokumentation snurrar en massa kring CPU övervakning.

RAM-fläkten ger massor med vibrationer. Det gör inte PCI-kortfläkten som är av samma sort så jag gissar det är nåt med upphängningen. Jag kannibaliserade lite och fick ihop nog med gummipluppar för att montera RAM-fläkten korrekt och det blev kanske liiite bättre.

I övrigt sitter HDD-fläkten illa till turbulensmässigt och kraftaggregatet surrar på bra det också. Kanske där nästa slantar ska kastas...?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Det känns som att vattenblocken dyker upp i morgon och minnena kanske på fredag, med god vilja redan i morgon de också. CPU:erna lovas 25/4-16/5...

Jag såg en 360mm radiator som skulle hantera 550W TDP så det får bli ett riktvärde. Inte att jag ha ska ha 360mm men någon referens måste jag ha. En 280mm har 90% av ytan i jämförelse och jag har bara 300W TDP totalt.

360mm radiatorn skulle således hantera 12,73mW/mm2 medan en 280mm som tar hand om mina 300W TDP klarar sig undan med 7,65mW/mm2. Till och men en 120mm radiator per CPU skulle hamna under referensen med 10,4mW/mm2. Jag blir riktigt sugen på att prova med två prisvänliga 120mm AIO!

Så, skjut ner mina siffror nu!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Inom kryptobrytning är det tydligen vanligt med elektroniska tillsatser som fejkar en rpm-signal till inbyggda fläktkontrollern. Det kan bli min räddning.

Några sådana är beställda!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Av sex kondensatorer av denna storlek visar två tecken på att var dåliga. Notera hur den ena i bild ser lite "toppig" ut. Den vid Samsung-logotypen på minnesstickan är nästan lika illa ute. Det finns några av samma märke men hälften så höga samt de två mindre sorter som också syns i denna bild som alla "ser ok ut". Jag har inte noterat något vid användande som skulle kunna härledas till dåliga kondensatorer.

Har det varit varmt här?

Nej, bara dammigt och direkt under dessa hål i moderkortet där RAM-fläkten blåser rakt in.

Det är tydligare på bild hur dammigt det är. Undre CPU-kylarfästen, för den nyfikne.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Testskott. Verkar gå att återanvända det jag tänkt återanvända.

Låt er hänföras av tillverkningsprocessens precision! Ok, nu räcker det.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Nu har mina minnen "ankommit mottagarlandet" sedan onsdag eftermiddag.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Mina minnen har fortfarande "ankommit mottagarlandet".

Provmåttar med kylblocken. Ska det bli såhär bling måste jag nog bygga fönster i lådan.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att det är så dåligt med respons i denna tråd :/

Riktigt kul bygge, helt i min smak även om det är lite för ny hårdvara.

Gamla arbetsstationer är ofta förvånansvärt seglivade och går att hålla liv i längre än vad man tror.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Roligt projekt, följes!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tackar

Nya system faller väl fler i smaken men ibland är en tillbakablick värdefull för att förstå resan hit. Jag kanske ska dra igång en tråd om min ännu äldre ASUS P2B-D baserade maskin? Den skulle må bra av en ny låda till 25-årsfirandet.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av patjo:

Tackar

Nya system faller väl fler i smaken men ibland är en tillbakablick värdefull för att förstå resan hit. Jag kanske ska dra igång en tråd om min ännu äldre ASUS P2B-D baserade maskin? Den skulle må bra av en ny låda till 25-årsfirandet.

Dual Slot1 är alltid uppskattat!

Håller på med en tidig dual Slot1 med Pentium 2 233 på ett 440FX-moderkort. Den har en del roliga egenskaper men 256mb edo-minnen och alldeles för många grafikkortsalternativ att välja på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Dual Slot1 är alltid uppskattat!

Håller på med en tidig dual Slot1 med Pentium 2 233 på ett 440FX-moderkort. Den har en del roliga egenskaper men 256mb edo-minnen och alldeles för många grafikkortsalternativ att välja på.

Det här är en Pentium 3, minns inte vilken GHz. Matrox G400, jag höll på med 3D-animering och tyckte tidigt att flera skärmar var viktigt. I någon flytt försvann frontpanelen och jag fick en smärre chock nu när jag tittade i lådan och insåg att jag tryckt i 6 hårddiskar. Någon har kopplat ur DVD-spelaren, varför...?

Kabelhantering från mardrömslandet:

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av patjo:

Det här är en Pentium 3, minns inte vilken GHz. Matrox G400, jag höll på med 3D-animering och tyckte tidigt att flera skärmar var viktigt. I någon flytt försvann frontpanelen och jag fick en smärre chock nu när jag tittade i lådan och insåg att jag tryckt i 6 hårddiskar. Någon har kopplat ur DVD-spelaren, varför...?

Kabelhantering från mardrömslandet:

<Uppladdad bildlänk>

Tidstypisk kabelhantering!

Den är värd en egen tråd eller galleri

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tidstypisk kabelhantering!

Den är värd en egen tråd eller galleri

Det kanske löste sig ändå. Jag har haft den igång en gång runt 2018 för att tanka ur några gamla arbetsfiler. Då tog det kanske fem försök då bara fläktarna gick igång några sekunder innan den startade. Jag kopplade upp den nu och då slänger den ur sig en beep-signal och stänger av. Sedan blir det inte mer. Tyckte det var två korta, en lång, två korta. Var inte beredd på det så fritt ur minnet. Typiskt, precis som jag trycte på knappen tänkte jag att jag borde filma det. =(

Blir att botanisera i hårddiskarna på annat sätt. Jag kan inte minnas att jag hållt på med RAID och liknande så det borde inte vara några konstigheter så länge de fortfarande lever.

https://www.sysopt.com/showthread.php?146656-List-of-Beep-cod...

Award Beep Codes

none You're supposed to hear at least one beep. If you truly don't hear anything, either your computer's power supply, motherboard, or PC speaker is no good.

1 short System RAM Refresh failure. Your programmable interrupt timer on your motherboard has failed. It could also be your interrupt controller, but either way, your motherboard will need to be replaced to fix it.

2 short Your computer has memory problems. First, check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. Check your SIMMs. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second bank memory chips. First banks are the memory banks in which your CPU finds its first 64K of base memory. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all of your memory tests good, you probably need to buy another motherboard.

3 short Same as 2 beeps; follow diagnosis above.

4 short Your problem could be a bad timer. The system timer failed to work properly. It will require motherboard replacement.

Note: for systems with hardware monitoring installed, this beep error may also signify that the CPU fan has stopped working or it is not plugged into the CPU fan header.

5 short CPU Failure. Replace the CPU or possibly the motherboard.

6 short The chip on your motherboard that controls your keyboard isn't working. First, try another keyboard. If that doesn't help, reseat the chip that controls the keyboard, if it isn't soldered in. If it still beeps, replace the chip if possible. The chip is erroring in the gate A20 switch that allows the system to run in virtual mode. Replace the motherboard if the chip is soldered in.

7 short Your CPU has generated an exception error. This could be a fault of the CPU or a combination of problems with the motherboard. Try replacing the motherboard.

8 short Your video card isn't working. Make sure it is seated well in the bus. If it still beeps, either the whole card is bad or the memory on it is. Your best bet is to install another video card.

9 short ROM checksum error. This means that the checksum error checking value does not match the content of the BIOS ROM. This means the BIOS ROM is probably bad, and needs to be replaced.

10 short Your problem lies deep inside the CMOS. All chips associated with the CMOS will likely have to be replaced. Your best bet is to get a new motherboard.

11 short Your L2 cache memory is bad and your computer disabled it for you. You could reactivate it by pressing -Ctrl- -Alt- -Shift- -+- , but you probably shouldn't. Instead, replace your L2 cache memory. Obviously, this could lead to outright motherboard replacement.

1 long, 3 short Memory test failure. An error has been detected in the memory over the first 64K. Try replacing the memory, and if that doesn't do it, the motherboard.

1 long, 8 short Display test failure. Your video card is either missing or defective. Replace it. If its part of your motherboard, you'll need to replace it or bypass it.

Dold text
Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tidstypisk kabelhantering!

Den är värd en egen tråd eller galleri

Se ny tråd i Retro-forat.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

De nya minnena har inte längre bara "Ankommit mottagarlandet", de har hittat hit!

Nya till vänster, gamla till höger.

Jag trodde det skulle kräva i alla fall någon handpåläggning...

Då är det fullt där, mer än 32 GB RAM skulle som skrivet kräva 1kW PSU och RAM riser. Hur fel det än kan låta så ser jag inte att jag skulle behöva mer. PSU kanske ska bytas ändå av hygienskäl, den är lite surrig och det är möjligt att det blir kantboll med 3.0 GHz propparna när de kommer. Jag planerar ändå inte fylla upp den med diskar som drar ström. Kanske blir ett problem dock, denna PSU är 15x10 och de jag hittar i handeln är 15x8,6.

Ett Windows Memory Diagnostics test har genomlidits utan anmärkning. Får se om jag kör nåt mer avancerat. Attans, nu blev jag ju sugen på en uppsätting 32 GB till andra burken också.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Här sitter man med ett flång nytt 850w PSU och inser att moderkortet har både 20 och 24 pin ATX kontakt och ingen av dem följer standard.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Jag var orolig att de vita kablarna skulle vara -5V men samtliga stift som inte är jord ger +12V.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Befintligt PSU:
Massor med 3,3V 30A. Mitt nya 850W PSU ger bara 20A.
4x12V, 3 av dem 18A, en 16A. (1000W har 5x18A) 70,8A i det nya. Hur funkar sånt? Har de olika linorna separata drivare? Vad säger kortet om alla 12V-trådar sitter ihop istället?

Mina X5365:or verkar ha anlänt Europa igår. Det är nära nu.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Idag blev det hoppsasteg hem från jobbet, CPU:erna har kommit!

Repor? Spår av kylpasta? Brytmärken i PCB? Jajjemän! Kontaktytorna ser friska ut och där märkningen går att läsa verkar den vara rätt. Så?

Ridå...

Utan att veta vilka feltexter som är möjliga blir det svårt. Är en eller båda av de jag provat med dålig? Eller är X5365 verkligen inte kompatibel? Jag är rätt säker på att jag har senaste BIOS. Har jag för gammalt moderkort? Verkar finnas tre revisioner och sista och kraftigaste CPU (denna, X5365) är inte listad i all dokumentation. Jaja. Orkar inte experimentera mer just nu. Det gör gissningsleken runt radiatordimension betydligt enklare dock.

När jag höll på hade jag demonterat minnesfläkten, jag trodde på riktigt att den mest var en försiktighetsåtgärd men aj så varma minnena blir. Måste definitivt överväga vattenkylning här.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Man ska alltså inte ha senaste BIOS enligt speedsteps inlägg här https://www.dell.com/community/en/conversations/desktops-gene...
Meeen, man behöver en diskett!?

Det svänger fort i hockey!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Herregud så motigt det ska vara. Jag lyckades hitta BIOS revision som hänvisas till men den vill inte skapa disken, ett "fel uppstår när systemet ....". Så jag tänkte om jag skapar en boot disk ock kör från den? Ja men nej. Friska disketter var visst bristvara i hushållet, TDK verkar dock ha klarat sig några stycken. Hittade ett skolarbete i HTML från 1996. Svider att titta på. Sen vill vi inte hitta nåt annat än A: när vi bootat, saknas drivare för SATA? Enklast att koppla in en B: tror jag. Här bryter jag för i dag i alla fall.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Klang och jubel!

Det fanns ingen strömsladd för en B: men tur var det. Det skulle visa sig vara mycket enklare om man bara provar sig fram.

  1. Strunta i instruktionen

  2. Formatera två disketter

  3. Skapa en MS DOS boot diskett

  4. Kopiera WS690A01.EXE till den andra disketten

  5. Starta datorn på boot disketten

  6. Byt till disketten med WS690A01.EXE

  7. Kör WS690A01.EXE

  8. Bekräfta

  9. Håll tummarna

  10. Häpnas över framgången

  11. Återmontera X5365:orna

  12. Konstatera faktum

BIOS visar rätt modellnamn och 3.0GHz men dual iställer för quad. Kanske här det kommer in att plocka ur batteriet ändå?

Nu idlar vi 10C högre eller på samma temp vi hade vid 80% belastning med 2.0 GHz dual core.

Not gonna lie, TDK gjorde disketter med livslängd.

Det var väl värt att fira? Tror jag ska lägga mig tidigt ikväll!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen