Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpte nyss en begagnad 120 hz Syncmaster 2233rz

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en begagnad 120 hz Syncmaster 2233rz

Hejsan!

Jag köpte nyss en begagnad 120 hz Syncmaster 2233rz som han i sin tur hade fått från någon annan polare som skulle sluta med spelandet. Nu till sak. Jag får typ inget flyt i skärmen. Jag jämförde benQs 120 hz med min och det var enorma skillnader. Måste man ha en Dual DVI för att få ut 120 hz? känns som jag ligger på 75 just nu typ. Jag tror jag har en vanlig DVI-kabel, är inte säker. Någon som kom förklara skillnaden på dual och en vanlig dvi-kabel så jag kan avgöra om jag har rätt?

/dahlztar

Permalänk
Medlem

Du får väl gå in på inställningarna för skärmen och se vad du har för tillfället. Är det inställt på 60hz så spelar det ingen roll om skärmen *klarar* 120hz.

Win7: Control panel -> appearence and personalization -> display -> screen resolution -> advanced settings -> monitor

//edit: sidan 22 http://static.highspeedbackbone.net/pdf/Samsung_2233RZ_Manual...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Men den står på 120 HZ men det känns absolut inte som 120hz.... det känns snarare som 100hz. Jämförde flytet igår mot en benQ 120 och det var riktigt stor skillnad... HMM

Permalänk
Medlem

Okej, kolla med fraps (eller liknande) vad det är för frekvens i spel?
Har du nvidia-kort?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ställa in så det är 120hz i spelen du spelar, jag glömde att göra detta och spelade med 60hz ett tag (trodde min dator höll på att gå sönder innan jag insåg vad som var fel)

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Medlem

Provade du BenQ-skärmen inkopplad i din dator?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Lås hzen till spelet. Gissar på CS, isåfall -freq 120 i launch options!
eller drivisar till skärmen som kanske behövs, som på gamla goda crt-tiden

Visa signatur

heppohå

Permalänk
99:e percentilen

Du ska ha en Dual Link-kabel.

Prova att aktivera vsync i spelet. Om frameraten då låser sig till 60 fps så körs skärmen i 60 Hz.

Jag hade fram tills idag problemet att jag bara fick 60 Hz i CS:GO. Det behövdes en riktig drivrutin till skärmen. Min tråd kanske kan vara intressant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som ovan talare så måste du ha Dual-link för att det ska fungera.
Kvittar vad det står i någon inställning då en singel link inte kan överföra 120+ hz

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Okej Tackar för alla era svar. Jag uppskattar det! Jag tror jag har en DVI-D singel link vilket jag antar är fel. Kopplar man in dvi-d dual link istället för singel link? Eller ska den kopplas in i någon annan DVI enhet?

Permalänk
Medlem

Hm, problemet återstår. Jag hade tydligen en dvi-d dual link och har alltid kunnat välja 120 hz i nvidia kontrollpanelen, och i skärminställningar. -freq 120 använder jag i CS:go men det känns fortfarande bara som jag får ut 85-100 hz. Det flyter inte alls så bra som mina kompisar som sitter på 120.... Börjar bli lite frustrerad nu, hehe.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dahlztar:

Hm, problemet återstår. Jag hade tydligen en dvi-d dual link och har alltid kunnat välja 120 hz i nvidia kontrollpanelen, och i skärminställningar. -freq 120 använder jag i CS:go men det känns fortfarande bara som jag får ut 85-100 hz. Det flyter inte alls så bra som mina kompisar som sitter på 120.... Börjar bli lite frustrerad nu, hehe.

Vad händer om du aktiverar vsync? Låser den sig på 120 fps då?

Du kan kolla i Windows Update eller på nätet om det finns en drivrutin för din skärm. Det behövde som sagt jag för att CS skulle förstå att skärmen klarar 110 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag ska testa denna lösning!! Även om jag har fps_max 300 så låser den sig automatiskt på HZ-värdet? Detta ska testas i eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlztar:

Okej Tackar för alla era svar. Jag uppskattar det! Jag tror jag har en DVI-D singel link vilket jag antar är fel. Kopplar man in dvi-d dual link istället för singel link? Eller ska den kopplas in i någon annan DVI enhet?

Har du någon hundring över skulle jag tipsa att köpa en displayport-kabel. Se till att det är displayport 1.2 bara, det har större bandbredd än DVI, och du behöver inte oroa dig över att du har rätt kabel/kopplat den rätt osv.

Jag kör min 120hz med displayport 1.2, fungerat klockrent i ett halvår nu

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man in en displayport-kabel? Antar att det är något annat uttag och inte ett DVI-uttag

Permalänk
Medlem

För mig är det noll skillnad om jag använder mig av dp mot min dvi-d dual link-kabel. Vad menar du med att du inte får något flyt? Om det inte är screen tearing du upplever så låter det mer som datorn inte orkar med? Nu är väl cs:go inget spel som kräver jättemycket, men att spela i 120Hz med vsync på kräver ganska mycket av datorn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlztar:

Hur kopplar man in en displayport-kabel? Antar att det är något annat uttag och inte ett DVI-uttag

Displayport kopplar man i displayport uttagen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlztar:

Hm, problemet återstår. Jag hade tydligen en dvi-d dual link och har alltid kunnat välja 120 hz i nvidia kontrollpanelen, och i skärminställningar. -freq 120 använder jag i CS:go men det känns fortfarande bara som jag får ut 85-100 hz. Det flyter inte alls så bra som mina kompisar som sitter på 120.... Börjar bli lite frustrerad nu, hehe.

Hade samma skärm som du, nej, t.o.m. tre av dem i nvidia surround för 4-5 år sedan... Att tänka på är att många grafikkort enbart har en dvi-utgång som klarar dual-link, risken är att du har kopplat in dig i den som inte göra det. Jag behövde iaf inte någon DP-kabel för att få 120hz att funka.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Den har sämre responstid därav är den inte lika rapp, bör förklara varför den inte är lika snabb.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Haha 2233rz, snacka om att den var "the shit" när den kom ut! Tack för den lilla nostalgin;)

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Den har sämre responstid därav är den inte lika rapp, bör förklara varför den inte är lika snabb.

Det förklarar ju dock inte sämre flyt på något sätt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dahlztar:

Jag ska testa denna lösning!! Även om jag har fps_max 300 så låser den sig automatiskt på HZ-värdet? Detta ska testas i eftermiddag.

Skrivet av trickysaer:

För mig är det noll skillnad om jag använder mig av dp mot min dvi-d dual link-kabel. Vad menar du med att du inte får något flyt? Om det inte är screen tearing du upplever så låter det mer som datorn inte orkar med? Nu är väl cs:go inget spel som kräver jättemycket, men att spela i 120Hz med vsync på kräver ganska mycket av datorn.

Vad du gör, TS, aktivera inte vsync annat än för att felsöka. Jag gjorde det igår i just det syftet, och man kan lika gärna droppa alla vapen direkt och bara köra kniv om man ska ha vsync aktiverat.

Om du aktiverar vsync (i felsökningssyfte) låser sig frameraten till skärmens uppdateringsfrekvens (eller hälften av den osv). Om du då vet att du har över 120 fps, men frameraten låser sig till 60 fps med vsync aktiverat, är det något som är fel. Den borde låsa sig till 120 fps om allt är som det ska (om du har över 120 fps; annars ska den låsa sig till 60).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det förklarar ju dock inte sämre flyt på något sätt.

Sant.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Testade att sätta på Vsync och den låste sig på 120 vilket verkar vara helt korrekt. Att det inte känns som att det flyter lika bra som med en modern benQ 120hz kanske har med tekniken har skilja. Denna har ju ändå ett par år på nacken, hehe.