Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

100hz tv kommer bara upp i 60hz med PS4?

Permalänk
Medlem

100hz tv kommer bara upp i 60hz med PS4?

Tja,
Jag köpte nyligen: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
som har native 100hz uppdateringsfrekvens (400hz Clear Motion Rate) och när jag kopplat in den till en PS4 med en guldpleterad 1.4 hdmi kabel så ser jag endast 1920/1080 60p när jag trycker info på TVn.
Kan PS4 endast spela i 60hz eller är det någon inställning jag har missat?

Permalänk
Medlem

Det är ingen datorskärm, vad panelen har för uppdateringsfrekvens spelar ingen roll. HDMI stödjer bara (upp till) 60Hz i det här fallet. TV:n ska inte köra med någon bildutjämning/dubblering vid spelande. Så 60Hz som gäller. Koppla in och slå på "game mode".

Permalänk
Medlem

Game Mode försämrar kvalitén ganska drastiskt... Sålänge jag inte märker av ngn ghosting så håller jag den av tror jag

Permalänk

100hz på en tv är inte samma sak som en 100hz till dator

det är lite killnad på dom. minns inte vart jag läste detta då det var väldigt längesen nu så ta inte detta som fakta. men vill minnas att det är någon teknik som sitter i bildprocessorn i tvn som lägger någon form av överlapp för att bilden skall bli mjukare och inget som ställs själv

som sagt var väldigt längesen jag läste om detta och tror infon var till min tjock tv

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Finns TV idag som har native riktiga 100hz om jag inte tar helt galet fel, men misstänker att det får man nog bara vid TV sändningar, beror nog på HDMI standard där på TV, man får lusläsa manualen vad som kan stödjas och från vilken ingångskälla.
Dock hjälper inte TS i det här fallet, 60hz är max vad det kan bli från PS4 HDMI kopplat, senare kanske den blir uppdaterad med HDMI 2.0 och kanske även högre hz då, men TV behöver ha motsvarande standard förstås

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som TurboJonte sa här på forumet i nån lknande tråd:

"100 Hz på dagens platt-tv har oftast inget att göra med hur ofta själva bildpanelen uppdateras utan det har blivit det nya ordet för olika bildinterpoleringstekniker som används för att göra rörelser mjukare och för att ta bort det naturliga "hacket" som finns i filmmaterial som är inspelat med 24-30 bps. Denna teknik är aldrig fullkomlig utan tillför alltid ett visst mått av artefakter till bilden samtidigt som det sällan ser särskilt naturligt ut."

Som Vinterkräksjukan sa:

"En TV som det står 50 Hz på klarara också 60Hz om vi snackar platt-tv. Garanterat. (50Hz apparater klarar 60 Hz, 100 Hz apparater klarar 120Hz)

Angående uppdateringsfrekvens så finns det faktiskt äkta 100-120Hz, så helt lurendrejeri är det inte.
Det stora kruxet med TV-apparater hittills har varit att man enbart kan få ut 100-120Hz om man använder interpoleringsalgoritmer för att skapa extra frames.
Dvs du kan inte koppla in din dator och mata ut 100-120Hz ur den trots att TVn de facto kan visa upp det egentligen.

I dagsläget finns mig veterligen ingen skärm/tv som klarar 100-120 Hz via HDMI i 1080p och däri ligger problemet. Du kommer inte att hitta en normal TV med Dual Link DVI eller med Displayport utan är hänvisad till HDMI och via HDMI går det som sagt inte. (Bandbredden finns där men inget officiellt stöd existerar i HDMI 1.4-specifikationen)

Lite överkurs:
Dock finns det ett undantag, matas TVn med 24 fps-källor kan den, om tillverkaren haft tänkarhatten på sig, helt enkelt bara visa samma bild 5 ggr i rad genom 5:5 pulldown för att öka upp till 120 Hz/fps, tyvärr kör en del tillverkare 2:3 pulldown för att konvertera 24 fps till 60 och sedan kör de interpolering på 60Hz för att göra om det till 120Hz)"

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Som de andra säger så är du begränsad av HDMI som är upp till 60hz. Dessutom är väl en del PS4 spel ändå begränsade till 30FPS, så det blir inte mer än så i många fall ändå (AC IV, Destiny, UFC etc)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Plus att du bör (till någon grad i alla fall) kalibrera skärmen.

Game mode stänger oftast av krafs som bland annat ökar kontrasten över vad panelen klarar och förvränger färger i samma mån.

För kalibrering: se här

För motion-tester: se här

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett overklig bilduppdatering så ska du slå på nånting som heter Motion Judger. Vet inte vad de heter på din TV. Men Panasonic har nåt sånt. Plötsligt så känns det som att någon springer med en kamera under filmen. Passar utmärkt till naturfilm men film/spel? Nja......

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Begränsad både av PS4-signalen samt HDMI-kabeln.