Permalänk

Asus ROG Swift flimmrar

Hej, har nu bytt till mitt gtx 980 SC, och flicker/flimmer uppstår fortfarande. Det är mest tydligt när man startar CSGO och i loadingscreens. Hade samma problem med mitt gamla 680. Kan synas rätt tydligt när man spelar LoL med.

Har testat olika drivrutiner och har nu de senaste till 980 installerat. Detta börjar gå mig på nerverna och är det någon som ser samma flimmer/flicker i loadingscreens som jag? Är det någon som har någon lösning till detta?

Uppstår ej i 60Hz läge. I 120Hz/144Hz syns det. I 144Hz syns det som tydligast.

Permalänk
Medlem

Har också detta problem. Framförallt i 144hz, märks knappt i Windows men i spel så ser det ut som prickar / flimmer.. Har ett hd Radeon 6870. Beställt ett gtx 970 i hopp om att det är problemet.. Kanske är något annat då? Vad kör du med för skärm / kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Har också detta problem. Framförallt i 144hz, märks knappt i Windows men i spel så ser det ut som prickar / flimmer.. Har ett hd Radeon 6870. Beställt ett gtx 970 i hopp om att det är problemet.. Kanske är något annat då? Vad kör du med för skärm / kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med den kabeln som är rekommenderad(den man får med)

Som sagt, samma problem uppstår med 980 som det gjorde med mitt 680.

Det märks inte av i 60hz om du testar att ändra, först när du ökar till 120/144.

Eftersom du hade ett radeon så uppstår detta fel inte av G-sync heller har vi ju konstanterat. Antagligen något fel med refreshrate'sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Kör med den kabeln som är rekommenderad(den man får med)

Som sagt, samma problem uppstår med 980 som det gjorde med mitt 680.

Det märks inte av i 60hz om du testar att ändra, först när du ökar till 120/144.

Eftersom du hade ett radeon så uppstår detta fel inte av G-sync heller har vi ju konstanterat. Antagligen något fel med refreshrate'sen...

Jag har testat tidigare vet att 60hz fungerar utmärkt men väl när jag kör 144hz är bilden värdelös i spel. Är också sjukt trött på detta.
Kommer bli ännu mer less när jag satt in ett nytt grafikkort för 3200:- för att det inte ska fungera. (FML)

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
99:e percentilen

Blir det någon skillnad om du byter OD-läge (Off/Normal/Extreme)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om du kör skärmen i ett annat uttag än datorn så råder jag dig att prova byta till samma uttag (och därmed samma fas). Hade flimmer på en skärm jag ägde förut tills jag bytte uttag. Även att vända på stickproppen kan hjälpa även om det är mindre troligt.

OK, säkert inte den mest troliga orsaken, men värt ett försök.

Min ROG Swift flimrar inte.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Kör med den kabeln som är rekommenderad(den man får med)

Som sagt, samma problem uppstår med 980 som det gjorde med mitt 680.

Det märks inte av i 60hz om du testar att ändra, först när du ökar till 120/144.

Eftersom du hade ett radeon så uppstår detta fel inte av G-sync heller har vi ju konstanterat. Antagligen något fel med refreshrate'sen...

Det var samma problem med min 144hz och mitt gtx 770. Grejjen var den att jag använde DVI-I istället för DVI-D.
DVI-I är analogt och digitalt och DVI-D är bara digitalt.

EDIT: Slänger upp en bild å.

Du ska alltså använda den högra på bilden.

Nu tror jag dock att DVI-D inte finns på 980...

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som jag tog upp här på sweclockers men fick ingen hjälp. Har själv gtx 680 men det verkar som att det inte är grafikkortet när du ändå har samma problem med ditt nya 980 kort. Ska testa det Alling skriver så jag återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Det var samma problem med min 144hz och mitt gtx 770. Grejjen var den att jag använde DVI-I istället för DVI-D.
DVI-I är analogt och digitalt och DVI-D är bara digitalt.

EDIT: Slänger upp en bild å.http://i.imgur.com/MFMCZbt.png

Du ska alltså använda den högra på bilden.

Nu tror jag dock att DVI-D inte finns på 980...

Swiften har bara displayport.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Det var samma problem med min 144hz och mitt gtx 770. Grejjen var den att jag använde DVI-I istället för DVI-D.
DVI-I är analogt och digitalt och DVI-D är bara digitalt.

EDIT: Slänger upp en bild å.http://i.imgur.com/MFMCZbt.png

Du ska alltså använda den högra på bilden.

Nu tror jag dock att DVI-D inte finns på 980...

Swift'en har endast DisplayPort

TS: Kan du beskriva flimmret? Det är inte tearing du menar?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Swift'en har endast DisplayPort

TS: Kan du beskriva flimmret? Det är inte tearing du menar?

Tearing med g-sync?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Tearing med g-sync?

Första tanken jag fick var att han kanske menade att han fortfarande hade tearing fast han hade en g-sync skärm, och kanske glömt aktivera det.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Hade samma problem i början. En avinstallation av drivrutiner samt allt med namnet Nvidia i (ccleaner) och sen installera om senaste drivrutinen på nytt löste problemet.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem

Jag har också det och alla jag pratat med har samma flimmer som endast uppstår vid loading screen. Enda vettiga förklaringen jag fått är att vid låg fps (inte ovanligt att loading screen fps går ner till 15, kolla med valfritt program) så gör G-sync modulen att bilden blinkar till något, ungefär som brighness 60, sen 30, sen 60 sen 30 med olika intervall typ ½ sekund eller kortare.

Som tur var händer detta bara på loadingscreen och inte i själva spelet.

Har testat olika OD, Gsync av/på, olika drivrutiner, clean install, inget hjälper.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Alling:

Blir det någon skillnad om du byter OD-läge (Off/Normal/Extreme)?

Nej, testade att byta mellan de olika lägena och ingen skillnad. Kör normal i vanliga fall eftersom det ger 'bäst bild'

Skrivet av leadc4ge:

Om du kör skärmen i ett annat uttag än datorn så råder jag dig att prova byta till samma uttag (och därmed samma fas). Hade flimmer på en skärm jag ägde förut tills jag bytte uttag. Även att vända på stickproppen kan hjälpa även om det är mindre troligt.

OK, säkert inte den mest troliga orsaken, men värt ett försök.

Min ROG Swift flimrar inte.

Samma el-uttag?

Skrivet av xinux:

Swift'en har endast DisplayPort

TS: Kan du beskriva flimmret? Det är inte tearing du menar?

Flimmret uppstår där det är en NÄSTAN stillastående bild, dvs väldigt lite rörelser men oftast väldigt diskreta, t.ex i CSGO loadingscreen och ute i lobbyn, runtom det blåa i lobbyn och gula i loadingscreen till t.ex dust2.

Det är inte tearing, finns stor skilland på tearing och flimmer/flicker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Flimmret uppstår där det är en NÄSTAN stillastående bild, dvs väldigt lite rörelser men oftast väldigt diskreta, t.ex i CSGO loadingscreen och ute i lobbyn, runtom det blåa i lobbyn och gula i loadingscreen till t.ex dust2.

Det är inte tearing, finns stor skilland på tearing och flimmer/flicker.

För en person som inte vet vad tearing är tror jag inte det skulle vara helt omöjligt att denne skulle kalla det 'flimmer'. Tyvärr har jag ingen koll på dina tekniska kunskaper.

Om det är backlight-flimmer det handlar om, har jag läst att g-sync har problem med bland annat SLI och överklockade grafikkort.
Är det endast när du använder g-sync som problemet uppstår?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Det var samma problem med min 144hz och mitt gtx 770. Grejjen var den att jag använde DVI-I istället för DVI-D.
DVI-I är analogt och digitalt och DVI-D är bara digitalt.

EDIT: Slänger upp en bild å.http://i.imgur.com/MFMCZbt.png

Du ska alltså använda den högra på bilden.

Nu tror jag dock att DVI-D inte finns på 980...

Jag kan endast köra 144hz i ett av uttagen så jag antar att det är rätt uttag. Beror på något annat helt klart..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

För en person som inte vet vad tearing är tror jag inte det skulle vara helt omöjligt att denne skulle kalla det 'flimmer'. Tyvärr har jag ingen koll på dina tekniska kunskaper.

Om det är backlight-flimmer det handlar om, har jag läst att g-sync har problem med bland annat SLI och överklockade grafikkort.
Är det endast när du använder g-sync som problemet uppstår?

Jag har samma problem och har inte g-sync.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av xinux:

För en person som inte vet vad tearing är tror jag inte det skulle vara helt omöjligt att denne skulle kalla det 'flimmer'. Tyvärr har jag ingen koll på dina tekniska kunskaper.

Om det är backlight-flimmer det handlar om, har jag läst att g-sync har problem med bland annat SLI och överklockade grafikkort.
Är det endast när du använder g-sync som problemet uppstår?

G-sync fungerar enbart i fullscreen. Som jag sa i ovanstående post så hände detta en kille med Radeon kort, då kan vi räkna bort att det är g-sync som är felet till detta.

Inget fel på mina tekniska kunskaper, kan se skillnad på ett äpple och en banan^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

G-sync fungerar enbart i fullscreen. Som jag sa i ovanstående post så hände detta en kille med Radeon kort, då kan vi räkna bort att det är g-sync som är felet till detta.

Inget fel på mina tekniska kunskaper, kan se skillnad på ett äpple och en banan^^.

Hittade detta nyss: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Jag har liknande som TS har i denna tråd fast inte så extremt. Kan sladden vara lösningen? Du har haft två olika grafikkort och samma problem? Har du använt samma sladd?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Inget fel på mina tekniska kunskaper, kan se skillnad på ett äpple och en banan^^.

Bra, då vet jag det.

Skrivet av UrbanHazard:

G-sync fungerar enbart i fullscreen. Som jag sa i ovanstående post så hände detta en kille med Radeon kort, då kan vi räkna bort att det är g-sync som är felet till detta.

Att en annan snubbe med radeon har ett liknande, eller till och med samma problem, betyder inte nödvändigtvis att orsaken är densamma.
Har du testat stänga av g-sync?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Nej, testade att byta mellan de olika lägena och ingen skillnad. Kör normal i vanliga fall eftersom det ger 'bäst bild'

Samma el-uttag?

Flimmret uppstår där det är en NÄSTAN stillastående bild, dvs väldigt lite rörelser men oftast väldigt diskreta, t.ex i CSGO loadingscreen och ute i lobbyn, runtom det blåa i lobbyn och gula i loadingscreen till t.ex dust2.

Det är inte tearing, finns stor skilland på tearing och flimmer/flicker.

Yes, samma eluttag menade jag. Men efter att läst mer om felet i tråden tror jag inte på det längre. Enda felet jag haft med min Swift var mitt eget fel, när jag provade använda redan dragen DisplayPort kabel. Den gick inte in tillräckligt långt i skärmen med följd att bilden helt försvann ibland. Löste sig när jag kopplade in medföljande kabeln. Så kontrollera kabeln igen och/eller prova en annan kanske.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Tja igen! Konstigt nog så har det försvunnit nu... Flimrar inte mer i csgo iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tja igen! Konstigt nog så har det försvunnit nu... Flimrar inte mer i csgo iaf.

Då borde det rimligen bero på något du ändrat. För de som har liknande problem så kan du ju fundera igenom.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Då borde det rimligen bero på något du ändrat. För de som har liknande problem så kan du ju fundera igenom.

Hm jag ändrade texturfiltreringsläge från trilinjär till bilinjär kanske kan vara det?:)

EDIT: Juste! Jag gick in på nvidias kontrollpanel sen "Justera bildinställningar med förhandsgranskning" och tog "Använd min valda framhävning" på Prestanda sen går du bara in på Hantera 3D-inställningar där du aktiverar G-sync igen! Det var allt jag gjorde:)

Permalänk
Skrivet av wezc00:

Hm jag ändrade texturfiltreringsläge från trilinjär till bilinjär kanske kan vara det?:)

EDIT: Juste! Jag gick in på nvidias kontrollpanel sen "Justera bildinställningar med förhandsgranskning" och tog "Använd min valda framhävning" på Prestanda sen går du bara in på Hantera 3D-inställningar där du aktiverar G-sync igen! Det var allt jag gjorde:)

OMFG, detta verkade funka WTF?????

tack för lösningen, detta tog bort min huvudvärk helt och hållet

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt var ordet. Så endera att sätta nvidias snabbval till prestanda eller att återaktivera gsync var det som fungerade. (Eller kombinationen).

Skuuuumt! Men glad att ni fick till det!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

OMFG, detta verkade funka WTF?????

tack för lösningen, detta tog bort min huvudvärk helt och hållet

Vilket löste det? Trilinjär -> bilinjär eller den andra ändringen ?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Vilket löste det? Trilinjär -> bilinjär eller den andra ändringen ?

Den andra ändringen, sätta på performance

Permalänk

HAopp, nu verkar inte mitt g-sync fungera längre...

edit: nvm, verkar funka lite som det vill på och av...