Permalänk
Medlem

ASUS PG278Q ROG Swift

Tjenare!
Ska sälj bort mina skärmar för köp av en ny, slopar surround och håller tummarna för oculus rift i framtiden
Har kikat på Swiften.
Många recensioner rosar ju den, men är ju mycket pengar så skulle vara intressant att höra vad någon som har köpt den tycker om den.

Jag har aldrig tidigare brytt mig så mkt om skärmkvalité,färger o betraktningsvinklar osv men nu känner jag att jag vill satsa lite och få en schysst skärm helt enkelt :).
Skall användas till allmänt surf och spelande. Film tittar jag på i soffan framför tvn och är verkligen ingen fotoredigerare ^^'

Vad tror ni, blir man nöjd? eller rekommenderar ni kanske någon annan skärm?

Mvh
Jonas.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du går ifrån, men jag har en 24" cinema display LED bredvid och färgerna känns inte lika bra. Dock är ju skärmen så sjukt mkt bättre för gaming. Har inte byggt klart min PC än så jag har inte testat G-Sync men för att vara en TN-panel står den sig väldigt bra i jämförelse med IPSen. Har du stålarna så är det nog svårt att bli besviken av Swiften.

Permalänk
Medlem

Jag spelar FPS spel på hög tävlingsnivå och ur den synvinkeln så är det inget snack om att det är den bästa skärmen(förutom gamla CRT'are då). G-sync är även riktigt schysst till singleplayer spel. Jag är sjukt nöjd med min, dock så fick jag den så det var liksom inget ekonomiskt jobbigt beslut att skaffa den.

Angående färger och de andra egenskaperna du frågar om så är jag nöjd, men jag bryr mig inte allt för mycket om dom bitarna så där tar du nog bäst råd ifrån någon annan.

Permalänk
Medlem

Kan säga direkt att det tveklöst är det bästa skärmen jag spelat på, oavsett vilket spel man spelar.

Däremot så har den sina problem. Det jag stör mig på mest är nog gradientfärger sköts extremt dåligt på den, ser riktigt dåligt ut. Säg att det är en nyans av blå i ena änden och en annan i andra, blir typ massa fula fyrkanter överallt. Usch!

Ingenting man märker i spelande dock.

Permalänk
Medlem

Bästa spelskärmen jag någonsin ägt, hittar inga konstiga fel på min som många nämner att de råkat ut för, fungerar klockrent. KÖP

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av tactoad:

Vet inte vad du går ifrån, .

Skrivet av McKonny:

Jag spelar FPS spel på hög tävlingsnivå.

Skrivet av Ninjaflipp:

Kan säga direkt att det tveklöst är det bästa skärmen jag spelat på, oavsett vilket spel man spelar..

Skrivet av DeFeCT79:

Bästa spelskärmen jag någonsin ägt,

Tack för svar alla!

Jag har just nu 3 st Samsung: S24C450WB och dem har jag varit nöjda med
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1608525
hittade ett omdöme om de skärmarna på prisjakt:
"En av de sämre TN-skärmar jag sett.
Fick en av dessa på jobbet, betraktiningsvinklarna är usla, kontrasten är väldigt dålig.
Det känns som att hela bilden blöder."
Så haha omdömena på Swiften är ju betydligt bättre ^^'

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Swiften är en otroligt bra (och unik) skärm, men för priset så borde man förvänta sig en skärm i topklass som är noga kvalitetskontrollerad och där fel är sällsynta.

Tyvärr så verkar det som att det finns relativt många som har diverse problem med sina Swifts, alldeles för många för att det ska vara OK.
Asus har misslyckats med sina kvalitétskontroller när det gäller denna skärmen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Swiften är en otroligt bra (och unik) skärm, men för priset så borde man förvänta sig en skärm i topklass som är noga kvalitetskontrollerad och där fel är sällsynta.

Tyvärr så verkar det som att det finns relativt många som har diverse problem med sina Swifts, alldeles för många för att det ska vara OK.
Asus har misslyckats med sina kvalitétskontroller när det gäller denna skärmen.

Sant som du säger, så dyr skärm så förväntar man ju sig att det ska fungera.
Men jag vet precis hur det är med elektronik då vi har hand om service&garanti på Acer,Asus,Hp o Dell på firman jag jobbar på. Det spottas bara ut produkter för att tjäna pengar.
Datorerna så bryr de ju sig inte ens om att ska kännas "nya" med alla dessa bloatware. Dyrt eller billigt skit spelar ingen roll :).
Dell har jag dock bäst erfarenhet av.
Vår leverantör får helt enkelt isf skick en ny skärm tills det kommer en fullt fungerande ...
jag kanske har det mindre svettigt på den biten jämfört med en vanlig konsument.

Edit: Efter lite läsning på diverse forum:
Ja oj vad folk har haft problem :/ . Lite olika problem.. som också lösts med drivrutinsuppdatering ...G-synq är lite färskt verkar det som.
2 skärmar har redan köpare så får se hur de blir nu..vill inte göra nå stressköp hue hue..

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med min ROG Swift. Bytte från en helt ok Samsung 27" S27A950D 120Hz och Swiften sopar banan med den skärmen på alla punkter. Har sluppit problem med den och tack vare G-Sync har mina GTX 780 fått förlängd livslängd (lägre/varierande framerate är inget problem med G-Sync).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Mycket nöjd med min ROG Swift. Bytte från en helt ok Samsung 27" S27A950D 120Hz och Swiften sopar banan med den skärmen på alla punkter. Har sluppit problem med den och tack vare G-Sync har mina GTX 780 fått förlängd livslängd (lägre/varierande framerate är inget problem med G-Sync).

Hur har dina 780 fått förlängd livstid av att köpa den här skärmen?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wenazen:

Tjenare!
Ska sälj bort mina skärmar för köp av en ny, slopar surround och håller tummarna för oculus rift i framtiden
Har kikat på Swiften.
Många recensioner rosar ju den, men är ju mycket pengar så skulle vara intressant att höra vad någon som har köpt den tycker om den.

Jag har aldrig tidigare brytt mig så mkt om skärmkvalité,färger o betraktningsvinklar osv men nu känner jag att jag vill satsa lite och få en schysst skärm helt enkelt :).
Skall användas till allmänt surf och spelande. Film tittar jag på i soffan framför tvn och är verkligen ingen fotoredigerare ^^'

Vad tror ni, blir man nöjd? eller rekommenderar ni kanske någon annan skärm?

Mvh
Jonas.

Har 3st är tok nöjd.
Grymma skärmar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hur har dina 780 fått förlängd livstid av att köpa den här skärmen?

Med hjälp av G-Sync så upplevs lägre framerate inte som ett problem. Så länge du lyckas ha en framerate över 30 fps så matchar skärmen grafikkortet och alla problem med "tearing" eller "stuttering" försinner helt. Svårt att förklara i ord, enda sättet är att testa G-Sync. Tack vare G-Sync så duger mina GTX 780 ett bra tag till då lägre eller vilt varierande framerate är ett mycket mindre problem nu.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har 3st är tok nöjd.
Grymma skärmar.

Jag blir faktiskt lite avundsjuk på folk som inte stör sig på pixel inversion problemet som alla skärmar verkar lida av. Jag har själv granskat 8 skärmar nu 4 egna reklamationeroch 4 andra på annan hårdvara. Alla har det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har 3st är tok nöjd.
Grymma skärmar.

hur tycker du denna skärmen fungerar bredvid ips skärmar i world of warcraft och story drivna rpg spel typ witcher/divinity (original sin) ifall du kört det.

jag spelar inte fps alls men undrar om swiften är värd det för liknande spel som jag nämner ovan!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bascule666:

Med hjälp av G-Sync så upplevs lägre framerate inte som ett problem. Så länge du lyckas ha en framerate över 30 fps så matchar skärmen grafikkortet och alla problem med "tearing" eller "stuttering" försinner helt. Svårt att förklara i ord, enda sättet är att testa G-Sync. Tack vare G-Sync så duger mina GTX 780 ett bra tag till då lägre eller vilt varierande framerate är ett mycket mindre problem nu.

Det kan kanske vara värt att inflika att 30–60 fps inte ger flyt i åtminstone FPS-spel hur mycket G‑Sync man än har. Har också en Swift och tycker inte om när frameraten är nere vid 100 fps.

Poängen (att grafikkortens livslängd ökar med G‑Sync) kvarstår förstås, men inte i fullt så hög grad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Det verkar inte vara någon höjdar skärm om man kollar betyg och va folk skriver här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2714866

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det verkar inte vara någon höjdar skärm om man kollar betyg och va folk skriver här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2714866

du får tänka på att det är en väldigt populär skärm, och det kommer alltid finnas missnöjda kunder.

Men om man tittar runt lite så kan man ju även hitta dom nöjda kunderna, men oftast sitter dom och spelar redan.

Permalänk

Ända problemet jag har haft med min swift är att Gsync modulen kraschar ibland (bara när jag startar Civilization 5 dock) och ända sättet att få det att funka igen är att dra ut strömmen från adaptern och starta om spelet och skärmen. Annars är jag jättenöjd med min

Permalänk
Avstängd

Instämmer med dem andra, BÄSTA skärmen någonsin för spel, så utan tvekan ett stort JAAA, köp för tusan
G-Sync är för mig bland det bästa som har hänt, väntat en evighet på att detta skulle komma sen snabbheten plus färgerna är vansinnigt bra gör ju inte saken sämre!!

Permalänk
Medlem

Såhär tycker jag. World of warcraft fungerar skärmen kanon till. Bra färger, dra ner gamma i nvida kontrollpanelen och sänk ljustyrkan på skärmen. Lite olika mycket från skärm till skärm.

Problemen då. Några skärmar har döda pixlar, några blöder, några får oskarp text några får halva skärmen med färgade linjer. Det här är som det är och har man otur så har man.

Men mitt största problem är pixel inversion. Jag har sett det på 8 av 8 skärmar. Jag visste ej vad det var innan denna skärm. För mig är det precis som med trasiga pixlar. Så länge du inte vet om att du har en, så är allt okej. Men när du väll ser den så håller du ett öga på den hela tiden.

Dessa små vertikala linjer 1-2mm höga som uppstår vid ytter kanter av eld och explosioner, när det rör sig på skärmen. Jag ser dem hela tiden. Det finns nu flera stora trådar i rog forumet om detta. Folk börjar bli förbannade, då problemet verkar gälla alla skärmar och asus verkar inte inse att de håller på att sabba rog som varumärke hos många.

Så för mig får det gå tills det finns ett alternativ, då skärmen är grym i övrigt. Men asus support är bland den sämsta jag haft och göra med. Dryga och otrevliga, men det är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Med hjälp av G-Sync så upplevs lägre framerate inte som ett problem. Så länge du lyckas ha en framerate över 30 fps så matchar skärmen grafikkortet och alla problem med "tearing" eller "stuttering" försinner helt. Svårt att förklara i ord, enda sättet är att testa G-Sync. Tack vare G-Sync så duger mina GTX 780 ett bra tag till då lägre eller vilt varierande framerate är ett mycket mindre problem nu.

Ja okej jag förstår. Jag köpte precis en Swift själv, och har även 2st 780. Jag menar gtx 780 är inte på långa vägar ett kort som kommer vara dåligt inom närmsta tiden. Speciellt inte om man har 2st, som du och jag. Jag är nöjd med skärmen. Riktigt fin.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har 3st är tok nöjd.
Grymma skärmar.

Får man fråga hur du finansierar dina köpa av datorprodukter/datorrelaterade produkter? Täcker din lön som IT-support köp av den magnituden, eller har du några hemliga knep?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Får man fråga hur du finansierar dina köpa av datorprodukter/datorrelaterade produkter? Täcker din lön som IT-support köp av den magnituden, eller har du några hemliga knep?

Prioriteringar.
Är man ensamstående med (fast) jobb är det riktigt lätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Men mitt största problem är pixel inversion. Jag har sett det på 8 av 8 skärmar. Jag visste ej vad det var innan denna skärm. För mig är det precis som med trasiga pixlar. Så länge du inte vet om att du har en, så är allt okej. Men när du väll ser den så håller du ett öga på den hela tiden.

Dessa små vertikala linjer 1-2mm höga som uppstår vid ytter kanter av eld och explosioner, när det rör sig på skärmen. Jag ser dem hela tiden. Det finns nu flera stora trådar i rog forumet om detta. Folk börjar bli förbannade, då problemet verkar gälla alla skärmar och asus verkar inte inse att de håller på att sabba rog som varumärke hos många.

.

Pixel inversion är det något som uppstår hela tiden eller endast vid "nvidia 3d vision" ?

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk

Hela tiden. Syns dock olika mycket beroende på rörelser, läge och färger.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

är så jävla nära att klicka på köp knappen, vad tycker ni :S?

Permalänk
Medlem

Samma här

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Avstängd

Förstår inte era problem.

Om du är sugen på den, så köp den. Om du inte är nöjd med den, så returnera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

Samma här

En grej att tänka på innan du beställer. Känner du verkligen att skärmen är värt när du har 2st 660ti grafikkort? Du kommer knappast kunna dra runt de flesta spelen i 1440p 144hz. Fast det är ju såklart hela beroende på vad du tänker spela!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Förstår inte era problem.

Om du är sugen på den, så köp den. Om du inte är nöjd med den, så returnera den.

Funkar inte så på Åland, har du brutit förpackningen så kan du inte lämna tillbaka. Möjligtvis på Elgiganten men dit kan man ju inte gå när de är konkurrenter ^^.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]