Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bör man vänta tills mellandagsrean för att köpa TV?

Permalänk

Bör man vänta tills mellandagsrean för att köpa TV?

Rent generellt, är det bättre att vänta till mellandagsrean om man ska köpa sig en TV eller är det lika bra att köpa en nu?
Är själv på jakt efter en bra 32-42 tums TV med en budget mellan 2500-4000 kr och då är det tänkt att den endast kommer användas för TV-spel och filmtittande. Kan man hitta en riktigt bra sådan redan nu? Rekommendera gärna!

Permalänk
Skrivet av Lebowski1891:

Rent generellt, är det bättre att vänta till mellandagsrean om man ska köpa sig en TV eller är det lika bra att köpa en nu?
Är själv på jakt efter en bra 32-42 tums TV med en budget mellan 2500-4000 kr och då är det tänkt att den endast kommer användas för TV-spel och filmtittande. Kan man hitta en riktigt bra sådan redan nu? Rekommendera gärna!

Vet inte. Men delvis svar ja. Butikerna slänger säkerligen ut saker till billigare priser i mellandagsrean. Men oftast handlar det ju om gamla modeller som de vill ha ut ifrån sina lager. Kanske inte har alla tekniska specifikationer som är nödvändiga för ok resultat. Och du kan ju lugnt också räkna med att inte vara ensam i butik om att vilja köpa då. Det blir ju nästan hysterisk stämning.

Köpte själv en 32 tums tv (Sony Bravia KDL-32W705B) nyligen och är nöjd med den. Tror inte att den kommer bli billigare på mellandagsrean. Tipsar om den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2454145

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Ja, vänta du. De som kallas utgående modeller nu var ju the hottest shit around för bara några månader sedan, så det är ju inte gammal oanvändbar skit du köper.

Det kanske är svårt nu för tiden, men om det går så tycker jag att du undviker smart-funktioner. Precis som med allt annat kostar det pengar, så du kan få en lika bra tv utan smart för mindre pengar, eller en bättre tv utan smart för samma pengar som en smart-tv. Igen, vet inte om smartgrejen är så enkel att undvika nu, men jag har en och jag har använt skiten en gång. Lägg 300 på en chromecast istället och se aldrig tillbaka!

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att stångas under mellandagarna för att spara en tusenlapp eller två. Då köper jag hellre i lugn och ro och kan få ordentlig hjälp i lugnan ro. Sån jäkla hets annars.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Är det verkligen någon skillnad på att handla på "rea" och inte nu för tiden? Elektronikjättarna kör ju "kampanjer", "reor", "prisbomber" och allt vad de kallar det lite hela tiden tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lebowski1891:

Rent generellt, är det bättre att vänta till mellandagsrean om man ska köpa sig en TV eller är det lika bra att köpa en nu?
Är själv på jakt efter en bra 32-42 tums TV med en budget mellan 2500-4000 kr och då är det tänkt att den endast kommer användas för TV-spel och filmtittande. Kan man hitta en riktigt bra sådan redan nu? Rekommendera gärna!

Bestäm dig för en eller en handfull av olika modeller som ser intressant ut och vänta in bra erbjudanden istället. Verkar mest vara lågbudgetprylar som säljs på rean i vilket fall som helst.

Permalänk

En annan fråga som jag måste få reda på, bör man hålla sig borta från mindre kända företag som t ex Skantic & Andersson och istället vända till kändare märken som visserligen kostar lite mer men har en historia av att göra bra tv-apparater?

Permalänk
Medlem

andersson är väll en liten strömslukare, det är vad jag såg när jag leta tv ett årsen

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lebowski1891:

En annan fråga som jag måste få reda på, bör man hålla sig borta från mindre kända företag som t ex Skantic & Andersson och istället vända till kändare märken som visserligen kostar lite mer men har en historia av att göra bra tv-apparater?

Så vitt jag vet finns det knappt några märken som tillverkar egna paneler utan de köper in dem från andra leverantörer. Skillnaden mellan Andersson och de mer etablerade märkena är väl att Andersson köper in de paneler som är billigast för stunden (till viss del även andrahandssortering) så olika exemplar av samma modell kan ha helt olika egenskaper och det blir lite av ett lotteri. Köper man en dyrare 'märkes-TV' används nog samma paneler vilket ger en mer konsekvent kvalitet.

Därmed inte sagt att Andersson är värdelösa och vice versa, att det står Sony på en TV innebär inte alls att den per automatik ger bättre bild än ett billigare märke och jag har sett flera Andersson som jag (i alla fall vid en snabbare titt) tycker haft bättre bildkvalitet än apparater från större märken som kostar dubbelt så mycket. Det som skiljer sig är även den generella kvaliteten dvs. fjärrkontroll, mjukvara m.m. och Andersson brukar ofta beskrivas som plastiga och med sega menyer men vad spelar det för roll om man bara ska ha en 32-tummare som köks-TV i sommarstugan?

Det beror på hur mycket du är villig att spendera också. Som en kollega till mig en gång sa: köp den billigaste skiten du kan hitta för det kommer ändå att vara gammalt om ett år eller två. Nu kanske jag inte skulle köpa det absolut billigaste enbart p.g.a. priset men det ligger nog ändå en del i det och letar man en TV i budgetsegmentet spelar det nog egentligen ingen större roll vad man väljer.

Alla butiker erbjuder dessutom öppet köp även vid öppnad förpackning så man kan alltid låna hem en TV och testa själv under normala förhållanden.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lebowski1891:

Rent generellt, är det bättre att vänta till mellandagsrean om man ska köpa sig en TV eller är det lika bra att köpa en nu?
Är själv på jakt efter en bra 32-42 tums TV med en budget mellan 2500-4000 kr och då är det tänkt att den endast kommer användas för TV-spel och filmtittande. Kan man hitta en riktigt bra sådan redan nu? Rekommendera gärna!

hehe. Det är 5 dagar till mellandagsrean....så svar ja. ;-D

Men du ska nog inte ha för stora förhoppningar om rean. Börja kolla ut en TV redan nu och se sen vad priset blir på rean.
Kan berätta en story om när jag skulle köpa TV till päronen. Farsan fyller år i oktober så jag kollade runt mycket efter en TV då och minns att priset var ganska exakt ca 6800:- för TVn. Plus minus ca 200 spänn beroende på butik. På mellandagsrean ser jag sedan OnOff sälja denna TVn för 6500:- och dom skriver att ordinarie priset var 8995 SEK. Jomenvisst...

Permalänk
Skrivet av ågren:

Så vitt jag vet finns det knappt några märken som tillverkar egna paneler utan de köper in dem från andra leverantörer. Skillnaden mellan Andersson och de mer etablerade märkena är väl att Andersson köper in de paneler som är billigast för stunden (till viss del även andrahandssortering) så olika exemplar av samma modell kan ha helt olika egenskaper och det blir lite av ett lotteri. Köper man en dyrare 'märkes-TV' används nog samma paneler vilket ger en mer konsekvent kvalitet.

Därmed inte sagt att Andersson är värdelösa och vice versa, att det står Sony på en TV innebär inte alls att den per automatik ger bättre bild än ett billigare märke och jag har sett flera Andersson som jag (i alla fall vid en snabbare titt) tycker haft bättre bildkvalitet än apparater från större märken som kostar dubbelt så mycket. Det som skiljer sig är även den generella kvaliteten dvs. fjärrkontroll, mjukvara m.m. och Andersson brukar ofta beskrivas som plastiga och med sega menyer men vad spelar det för roll om man bara ska ha en 32-tummare som köks-TV i sommarstugan?

Det beror på hur mycket du är villig att spendera också. Som en kollega till mig en gång sa: köp den billigaste skiten du kan hitta för det kommer ändå att vara gammalt om ett år eller två. Nu kanske jag inte skulle köpa det absolut billigaste enbart p.g.a. priset men det ligger nog ändå en del i det och letar man en TV i budgetsegmentet spelar det nog egentligen ingen större roll vad man väljer.

Alla butiker erbjuder dessutom öppet köp även vid öppnad förpackning så man kan alltid låna hem en TV och testa själv under normala förhållanden.

Sony gör inte häller TV:n själv och inte häller Philips:)
LG,Samsung och Panasonic bara som gör paneler

Det jag menar är att dom två förstnämnda väljer paneler efter pris och mindre efter kvalité oftast, precis som Andersons apparaterna (så man får kolla i butik och/eller tester på just den TV man är intresserad av oavsett märke i för sig).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sony gör inte häller TV:n själv och inte häller Philips:)
LG,Samsung och Panasonic bara som gör paneler

Och AUO, BOE, CEC-Panda, Chimei Innolux, China Star, InfoVision samt Sharp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sony gör inte häller TV:n själv och inte häller Philips:)
LG,Samsung och Panasonic bara som gör paneler

Det jag menar är att dom två förstnämnda väljer paneler efter pris och mindre efter kvalité oftast, precis som Andersons apparaterna (så man får kolla i butik och/eller tester på just den TV man är intresserad av oavsett märke i för sig).

Det var min poäng, det finns ingen tillverkare idag som uteslutande använder egna paneler. T.o.m. de företag som har egen tillverkning (t.ex. Samsung) använder även paneler från andra tillverkare så en Samsung är inte alltid en Samsung så att säga

Med lite efterforskningar går det att ta reda på vilken panel som används i en viss modell men det är som sagt lite svårare med t.ex. Andersson som byter paneler då och då beroende på vad som är billigast för stunden. Köper man en TV för 2500kr är nog de flesta apparater ganska likartade och man bör snarare titta på det som är runt omkring - byggkvaliteten, hur fjärrkontrollen ser ut och känns etc.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz