Hjälp! - Konsten att göra ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Hjälp! - Konsten att göra ett bra köp?

Jag sitter idag på en 27" 60hz skärm med låg responstid, utöver det har jag det GTX 780 kort. Jag är nu i slaget med att köpa en ny skärm men vet inte hur jag skall resonera och tänka. Jag använder skärmen till stor del för att spela, och då spelar jag MOBA, FPS, RTS.. Ja, you name it.

Att jag skall ha högre hz, 144 är redan bestämt, men därefter är jag tveksam till hur jag skall förhålla mig för att göra ett bra köp. Så mina frågor och funderingar där jag behöver er hjälp, kommer här:
- Är det värt att satsa på en skärm som har G-Sync? Enligt mig skulle jag betala straX över 1400:- för denna feature och jag jämnför en skärm med en annan, och då på 24" skärmar.
- Är det värt att satsa på ännu högre upplösning? Är det värt att lägga 7000:- på den mytomspunna ROG SWIFT?

Jag vill helt enkelt göra ett så bra köp som möjligt, och få så mycket som möjligt för pengarna, utan att betala överpris för teknologi som kanske inte är super just nu, men jag vill inte heller köpa något som jag vill uppgradera nästa år. Hjälp mig resonera!

Permalänk
Medlem

144 Hz o gsync hade jag tagit. Rog swift hade jag ej tagit. 7000kr för en skärm låter verkligen som att betala för mycket för teknologi om man är en casual gamer.
Lr vad kostar 144hz gsync skärm som du tittat på?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Hemligheten bakom bra köp är djup research och att skynda långsamt. Har alltid fungerat för mig

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Hemligheten bakom bra köp är djup research och att skynda långsamt. Har alltid fungerat för mig

Och funkar det ändå inte kan det vara skönt med öppet köp

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det bästa tipset är alltid att handla på nätet. Ångerrätten är guld värd.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså noga med research är jag ju helt klart, men ibland fastnar jag i cycliska tankar och behöver mer input!

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd!

Sitter själv just nu på en VG248QE utan G-sync (riktigt bra skärm för pengarna, har inga problem med färgerna heller och den kör med 144 Hz + 1080p) men funderar på att skaffa en skärm med G-sync. Är det kanske mer prisvärt att skaffa ett G-sync kort och installera det än att sälja skärmen och därefter köpa ett nytt? Finns för övrigt G-sync kort att köpa någonstans för en billig krona just nu?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

144 Hz o gsync hade jag tagit. Rog swift hade jag ej tagit. 7000kr för en skärm låter verkligen som att betala för mycket för teknologi om man är en casual gamer.
Lr vad kostar 144hz gsync skärm som du tittat på?

Jag har tittat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651537 vilket verkar vara den ända i rimlig summa som finns att tillgå