Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny TV till ny lägenhet

Hallå!

Det är så att jag nyss flyttat in i en lägenhet o söker nu en tv som är HD-ready. Kommer mest se på vanlig tv eller film ,har inget konsolspel. Så gärna bra färger för det. Budget har jag inte tänkt på men om ni kommer på några bra tips så vore det gött! Kvalité före kvantitet

Permalänk
Medlem

kan vara bra å tänka på budget samt storlek iaf.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

kan vara bra å tänka på budget samt storlek iaf.

50' + i storlek vore inte fel sen budget kan ligga runt 4000-5000:-

Permalänk
Medlem

Hej igen, är verkligen i behov av en ny TV. Men vad ska man tänka på när man köper en TV? Jag menar bildmässigt/kvalitémässigt. Är det olika vad för typ av TV man köper om det är till film eller om man ska ha de till xbox/ps etc? För kommer nog ha tvn mest till vanlig tv/serier och film.

Men budget kommer jag öka till 6000 kr tror jag. Alla tips är välkomna!
Mellan 42-50'

Edit: Har kollat runt lite på prisjakt, vad tror ni om denna TVn?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Benham20:

Hej igen, är verkligen i behov av en ny TV. Men vad ska man tänka på när man köper en TV? Jag menar bildmässigt/kvalitémässigt. Är det olika vad för typ av TV man köper om det är till film eller om man ska ha de till xbox/ps etc? För kommer nog ha tvn mest till vanlig tv/serier och film.

Men budget kommer jag öka till 6000 kr tror jag. Alla tips är välkomna!
Mellan 42-50'

Edit: Har kollat runt lite på prisjakt, vad tror ni om denna TVn?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Sony:s modeller är väl de som brukar rekommenderas när det ska spelas. Sen tror jag det finns en modell utan 3D också om du vill spara några slantar, men modellnamnet kommer jag inte ihåg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Sony:s modeller är väl de som brukar rekommenderas när det ska spelas. Sen tror jag det finns en modell utan 3D också om du vill spara några slantar, men modellnamnet kommer jag inte ihåg.

Spelas? Det är en TV vi pratar om, inte en datorskärm

Permalänk
Medlem

Denna har riktigt bra färger. Har själv en sådan och är nöjd med den

https://www.komplett.se/lg-49-led-tv-49lb550v/817446

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Spelas? Det är en TV vi pratar om, inte en datorskärm

Gör dig själv lycklig och köp Plasma för filmtittande.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Håller med ovanstående. Köp en plasma tv, om du inte ska ha den till värst mycket spelande. Titta i butik så ser du varför detta rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gör dig själv lycklig och köp Plasma för filmtittande.

/Lifooz

Även jag håller med. Äger själv den TVn och är sjukt nöjd med tanke på priset.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Benham20:

Spelas? Det är en TV vi pratar om, inte en datorskärm

Ahh, blandade ihop tråden med en annan

Men TV kan man gott spela på också, skönt att ligga i soffan ibland, bara att dra en kabel dit.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej igen, är verkligen i behov av en ny TV. Men vad ska man tänka på när man köper en TV? Jag menar bildmässigt/kvalitémässigt. Är det olika vad för typ av TV man köper om det är till film eller om man ska ha de till xbox/ps etc? För kommer nog ha tvn mest till vanlig tv/serier och film.

Men budget kommer jag öka till 6000 kr tror jag. Alla tips är välkomna!
Mellan 42-50'

Edit: Har kollat runt lite på prisjakt, vad tror ni om denna TVn?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Detta är den bästa TVn du kan få för de pengarna. Bästa svärta, snabbaste panelen och inte samma risk för bleeding och clouding som samsung och LG har.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Även jag håller med. Äger själv den TVn och är sjukt nöjd med tanke på priset.

LGs Plasma är ju rent skräp om man jämför med det som Panasonic gjorde fram till årsskiftet, synd att de slutade , men tur för mig att jag han köpa en av världens bästa TV apparater, nämligen en VT60..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benham20:

Hallå!

Det är så att jag nyss flyttat in i en lägenhet o söker nu en tv som är HD-ready. Kommer mest se på vanlig tv eller film ,har inget konsolspel. Så gärna bra färger för det. Budget har jag inte tänkt på men om ni kommer på några bra tips så vore det gött! Kvalité före kvantitet

Säkert en felskrivning av dig men du ska ha en FullHD inte HDready. HDready är gammalt som gatan och låg upplösning. Inge vidare på en stor skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LSD:

LGs Plasma är ju rent skräp om man jämför med det som Panasonic gjorde fram till årsskiftet, synd att de slutade , men tur för mig att jag han köpa en av världens bästa TV apparater, nämligen en VT60..:)

Den där jäveln var på en annan nivå.. Kommer ihåg när jag stod o valde mellan den och min Sony w905a

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Hej igen, är verkligen i behov av en ny TV. Men vad ska man tänka på när man köper en TV? Jag menar bildmässigt/kvalitémässigt. Är det olika vad för typ av TV man köper om det är till film eller om man ska ha de till xbox/ps etc? För kommer nog ha tvn mest till vanlig tv/serier och film.

Men budget kommer jag öka till 6000 kr tror jag. Alla tips är välkomna!
Mellan 42-50'

Edit: Har kollat runt lite på prisjakt, vad tror ni om denna TVn?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Den TVn verkar vara bland de mer prisvärda jag har hittat åtminstone. Hade satsat på den om jag vore du

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

LGs Plasma är ju rent skräp om man jämför med det som Panasonic gjorde fram till årsskiftet, synd att de slutade , men tur för mig att jag han köpa en av världens bästa TV apparater, nämligen en VT60..:)

Kan hålla med om att LGs plasmor inte varit i närheten av Panasonic, dock blev jag positivt överraskad då jag inte hade särskilt höga förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Den där jäveln var på en annan nivå.. Kommer ihåg när jag stod o valde mellan den och min Sony w905a

Stod också och valde inne på Hembiobutiken, tyvärr tyckte jag betraktningsvinkeln på w905 var alldeles för dålig, bilden är makalös för en LED men Plasman var bättre på båda parametrarna. Dock så fick jag 5" mindre bild men det var det värt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Gör dig själv lycklig och köp Plasma för filmtittande.

/Lifooz

Tru dat m8 har den själv och rekommenderas starkt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LSD:

Stod också och valde inne på Hembiobutiken, tyvärr tyckte jag betraktningsvinkeln på w905 var alldeles för dålig, bilden är makalös för en LED men Plasman var bättre på båda parametrarna. Dock så fick jag 5" mindre bild men det var det värt.

Ahh, jag ville ju vara säker på att slippa input lag, vilket visade sig rätt korkat då jag bara har spelat 10-15 timmar GTA V på den.. Men, men, den duger hur bra som helst i övrigt också. Det är mest när man står och jämför dem som man börjar sukta

Permalänk
Medlem

herregud, killen vill ju lägga 6000 på en 42" be han inte köpa skit! LGn är 50hz (det säger väl allt om bildkvalitet) Satsa på typ panasonic as650 42", fett bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallleee:

herregud, killen vill ju lägga 6000 på en 42" be han inte köpa skit! LGn är 50hz (det säger väl allt om bildkvalitet) Satsa på typ panasonic as650 42", fett bra

Att du använder uppdateringsfrekvensen som enda referenspunkt för hur bra bildkvalitet den har säger väl allt om din kunskap i ämnet....

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallleee:

herregud, killen vill ju lägga 6000 på en 42" be han inte köpa skit! LGn är 50hz (det säger väl allt om bildkvalitet) Satsa på typ panasonic as650 42", fett bra

När hade du tänkt utnyttja 100+ Hz på en tv som enligt TS inte ens är tillägnad för gaming?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rallleee:

herregud, killen vill ju lägga 6000 på en 42" be han inte köpa skit! LGn är 50hz (det säger väl allt om bildkvalitet)

Nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

När hade du tänkt utnyttja 100+ Hz på en tv som enligt TS inte ens är tillägnad för gaming?

Nu har 100/120hz teknologi (och liknande ) absolut ingenting med gaming att göra. Dom TV-apparaterna kör ändå bara 60hz från PC eller konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nu har 100/120hz teknologi (och liknande ) absolut ingenting med gaming att göra. Dom TV-apparaterna kör ändå bara 60hz från PC eller konsol.

Förklara gärna mer utförligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Förklara gärna mer utförligt?

100/120hz på TV är en "bildförbättringsteknik" i TV'n som skapar extrabilder mellan de vanliga TV-bilderna så att det blir dubbla bildfrekvensen (dvs 100 eller 120 beroende på TV-utsändning).
120hz på en gamingskärm innebär att datorn skickar 120 bilder per sekund till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

100/120hz på TV är en "bildförbättringsteknik" i TV'n som skapar extrabilder mellan de vanliga TV-bilderna så att det blir dubbla bildfrekvensen (dvs 100 eller 120 beroende på TV-utsändning).
120hz på en gamingskärm innebär att datorn skickar 120 bilder per sekund till skärmen.

Ja och det jag frågade killen jag citerade var hur han ens skulle utnyttja dessa "100hz" som han tyckte var så nödvändigt.:)

Permalänk
Medlem

Men LG är fortfarande skit, Sony och Panasonic är bäst på TV helt enkelt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gör dig själv lycklig och köp Plasma för filmtittande.

/Lifooz

Skrivet av Kelzzor:

Även jag håller med. Äger själv den TVn och är sjukt nöjd med tanke på priset.

Ok gubbs, 60 tums TV verkar ju sjukt stort! Jag menar det vore ju inte fel men nu sitter jag på en 42'. Antar att man får backa soffan om man ska köra på en 60' eller? Och ja , kommer mest bli för tv/film. Äger ingen ps3/xbox men kanske köper det senare, får se helt enkelt.

Skrivet av LSD:

Detta är den bästa TVn du kan få för de pengarna. Bästa svärta, snabbaste panelen och inte samma risk för bleeding och clouding som samsung och LG har.

Skrivet av ddaniel91:

Den TVn verkar vara bland de mer prisvärda jag har hittat åtminstone. Hade satsat på den om jag vore du

Jo, alltså jag har ju funderat på denna. Vad tror ni, den tvn som jag länkade eller 60' skärmen ovanför som Lifooz snackade om? Båda ligger ju runt samma pris fast den ena är 42' och den andra 60'.

42' = http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247
60' = https://www.komplett.se/lg-60-plasma-tv-60pb560v/817586?cks=A...

Förstår dock inte varför 60' är billigare.