Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fungerar dubbla skärmar?

Halloj!

Har lite frågor då jag spelar rätt så mycket CS och gärna skulle vilja uppdatera mig till en 144 Hz, det jag undrar är om det funkar för min dator med dubbla skärmar. Eftersom jag har en bärbar dator så undrar jag hur det kommer fungera, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2042169 detta är datorn jag har, jag har en displayport och en HDMI så min tanke var att man kopplar en i varje? Just nu har jag en IPS skärm, http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190709-d... och eftersom jag älskar färgerna i den skulle den va nice att ha kvar för att kolla film med etc. Så frågan är om det går att ha 2 skärmar samtidigt med datorn jag har. Kommer det påverka min fps mycket om jag har båda i samtidigt? samt hur blir den generella funktionen?

Är öppen för andra förslag

Permalänk
Medlem

Vad finns det för displaykontakter? DVI, Displayport, VGA, HDMI etcetera.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Har inte 100% koll på det men ja om någon har svar på min fråga vore det underbart Vill inte testa och köpa en skärm om det inte går ihop! Vad är skillnaderna mellan DPn och HDMIn btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicc3:

Har inte 100% koll på det men ja om någon har svar på min fråga vore det underbart Vill inte testa och köpa en skärm om det inte går ihop! Vad är skillnaderna mellan DPn och HDMIn btw?

Du har HDMI DVI och DP.
DVI eller DP skall du köra för 144Hz.
HDMI hanterar frekvenser upp till 60Hz om jag inte minns fel.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du har HDMI DVI och DP.
DVI eller DP skall du köra för 144Hz.
HDMI hanterar frekvenser upp till 60Hz om jag inte minns fel.
/Lifooz

Aight, Tackar för den infon hittade lite info om det kort, så då borde det funka med 2 skärmar iaf såvida de inte tar ut varandra eller liknande eller om det blir 60 Hz max. Bara återstår att ta reda på om det kommer kräva mer av datorn och om min fps kommer gå ner då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicc3:

Aight, Tackar för den infon hittade lite info om det kort, så då borde det funka med 2 skärmar iaf såvida de inte tar ut varandra eller liknande eller om det blir 60 Hz max. Bara återstår att ta reda på om det kommer kräva mer av datorn och om min fps kommer gå ner då.

Din fps kommer förbli samma men tänk på att man gärna vill ha just 120/144 fps för att verkligen dra nytta av en skärm med lika många Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Din fps kommer förbli samma men tänk på att man gärna vill ha just 120/144 fps för att verkligen dra nytta av en skärm med lika många Hz.

Ah tack för svar Det jag undrade, jag ligger på runt 170-200 Fps så det är inga problem alls

Permalänk
Medlem

Den verkar ju ha två separata utgångar HDMI/DP så det borde fungera

Om du vill spela med två skärmar så skit i det, det suger du får ditt crosshair mitt i bordern då du bara har två utgångar köp isåfall en 21:9.

Om du vill spela på en skärm och göra annat på den andra så är det väll extended desktop och windowed borderless fullscreen som gäller i spelet om det stödjer det? Tror att CS stödjer det, ingen aning om prestandan sjunker men det borde inte vara några problem

Om spelet inte stödjer windowed fullscreen borderless så är det antingen windowed eller fullscreen som gäller, i fullscreen så måste du alttaba ut för att komma åt den andra skärmen (muspekaren är låst i fönstret) osäker på vad som händer med skärm nr 2 om den blir svart eller inte.

Permalänk
Medlem

Inte alltid det fungerar med 144hz även om datorn har displayport på bärbara datorer. Googla runt om någon med samma grafikkort som dig har gjort det och har fått det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Den verkar ju ha två separata utgångar HDMI/DP så det borde fungera

Om du vill spela med två skärmar så skit i det, det suger du får ditt crosshair mitt i bordern då du bara har två utgångar köp isåfall en 21:9.

Om du vill spela på en skärm och göra annat på den andra så är det väll extended desktop och windowed borderless fullscreen som gäller i spelet om det stödjer det? Tror att CS stödjer det, ingen aning om prestandan sjunker men det borde inte vara några problem

Om spelet inte stödjer windowed fullscreen borderless så är det antingen windowed eller fullscreen som gäller, i fullscreen så måste du alttaba ut för att komma åt den andra skärmen (muspekaren är låst i fönstret) osäker på vad som händer med skärm nr 2 om den blir svart eller inte.

Ah den har två separata, meningen är som du säger att få allt på 1 skärm, fpsen sjunker en del när man kör på borderless dock, men det borde gå att åtgärda med nämnda program, läst lite liknande trådar om det. Men CS har båda windowed, borderless och fullscreen!

Men tackar för insighten, ska se om jag kan få svar på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Inte alltid det fungerar med 144hz även om datorn har displayport på bärbara datorer. Googla runt om någon med samma grafikkort som dig har gjort det och har fått det att fungera.

Ska se om jag kan hitta något om det, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicc3:

Ah den har två separata, meningen är som du säger att få allt på 1 skärm, fpsen sjunker en del när man kör på borderless dock, men det borde gå att åtgärda med nämnda program, läst lite liknande trådar om det. Men CS har båda windowed, borderless och fullscreen!

Men tackar för insighten, ska se om jag kan få svar på det!

Extended desktop hanteras som två skärmar, windowed borderless låser inte pekaren till den skärmen du är på. Tror att det är det du är ute efter

Vill du att det ska hanteras som en stor skärm så kan man säkert ta någon annan inställning men då kan du lika gärna köpa en 21:9 skärm istället (med en skärm menar jag maximerar du ett fönster så kommer det att hamna på båda skärmarna). Men det kanske inte finns någon 21:9 skärm med högre hz ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Extended desktop hanteras som två skärmar, windowed borderless låser inte pekaren till den skärmen du är på. Tror att det är det du är ute efter

Vill du att det ska hanteras som en stor skärm så kan man säkert ta någon annan inställning men då kan du lika gärna köpa en 21:9 skärm istället (med en skärm menar jag maximerar du ett fönster så kommer det att hamna på båda skärmarna). Men det kanske inte finns någon 21:9 skärm med högre hz ännu?

Precis jag är ute efter det förstnämnda, det är ju tänkt att den ena är för Gaming den andra för Film etc, men snackade lite med folket på webhallen och frågade lite och det skulle funka utmärkt. Ska kolla upp däremot Extended desktop så jag kan ha dem separat, jag måste väl tabba som jag kör fullscreen för att komma åt den andra skulle jag gissa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicc3:

Precis jag är ute efter det förstnämnda, det är ju tänkt att den ena är för Gaming den andra för Film etc, men snackade lite med folket på webhallen och frågade lite och det skulle funka utmärkt. Ska kolla upp däremot Extended desktop så jag kan ha dem separat, jag måste väl tabba som jag kör fullscreen för att komma åt den andra skulle jag gissa!

Ja med fullscreen, nej om du kör bordelss windowed.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Och om spelet inte stödjer fullscreen borderless windows så får du köra tredjepartslösning typ https://steamcommunity.com/groups/WindowedBorderlessGaming/di...

Räkna inte med att det kommer att fungera för alla spel

Permalänk
Medlem

Fixade en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651537 Fungerar alldeles utmärkt med den i DP och min gamla IPS skärm i HDMI, funkar att gå på båda skärmarna i borderless men ej i fullscreen. FPSen är oförändrad trots 2 skärmar och 144 Hz flyter på utan problem!