Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte Brix 2955U (GB-BXCE-2955) första intryck

Permalänk

Gigabyte Brix 2955U (GB-BXCE-2955) första intryck

Var ute efter en ny htpc i miniklassen. Lutade länge åt en Intel NUC i3 men ville få ner kostnaden lite. Eftersom jag gärna vill kunna skala uppe en del SD-material och köra HD-ljud gick baytrail-d-NUC:arna bort. Gjorde lite research och fastnade för ovanstående burk som är en Haswell-baserad celeron som har betydligt mer att köra mer för uppskalning (10EUs istället för baytrails 4 som enligt uppgift kämpar med uppskalning). Intels celeron 2955U ligger nånstans mellan NUC 2820 och i3:an i prestanda men väldigt nära 2820:n i pris så jag upplevde den som väldigt prisvärd.
Bortskämd som man är med netflix metroapp ville jag ha Win 8.1.
I går damp grejerna ner, en GB-BXCE-2955, 1 st samsung 840, 120GB mSATA-disk och 2x4GB corsair-minnen. Eftersom en gammal man som jag inte pillat med hårdvara på länge så var UEFI nåt nytt för mig men efter lite googling så lyckades jag få en bootbar usb-disk med WIN8.1 att funka (att det krävdes fat32-formatering var en överraskning).
Efter installation av OS, lite program, XBMC och diverse pillande så kan jag bara konstatera att den funkar som en dröm. Bootar upp på 10 sekunder, inget lagg i windows eller xbmc trots kraftig multitasking. Kör Lanczos 3 på diverse SD-material upp till 1080p utan att lyckas tappa frames eller belasta CPU:n mer än 10%. Både Dolby TrueHD och DTS-HD MA funkar klockrent att bitstreama med Intels drivrutiner och IME. Vaknar från avslagen med WOL via telefonen. I princip tyst vid normalt användande (stressar man den med Prime95 och Furmark samtidigt så blir fläkten hörbar/störande från soffan , temp 74 C efter en kvarts tortyr).

+ Prisvärd, WIFI-N och BT 4.0 ingår för 1300 spänn
+ Quicksync och IME(behövs för HD-ljud i win)
+ 1600-minnen, dual channel
+ Liten och diskret burk med fullstor HDMI (och displayport)
+ WOL
+ Haswells HD-Graphics mycket kraftfullare än Baytrail D
+ Tyst

- Ingen IR
- Ingen wireless display (Miracast)
- Som alla Haswells får man välja mellan Microsofts drivrutiner och inget HD-ljud men DD+ i Netflix eller Intels med HD-ljud fast då funkar inte DD+ i Netfllix, nya drivrutiner ska vara på G.
- WIFI-modulen har bara 2.4GHz

Kost sagt känns det som den här träffade sweetspot för min budget...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av crisscross:

På vilken RPM ligger fläkten vid idle? Temperaturer?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

På vilken RPM ligger fläkten vid idle? Temperaturer?

2528-2537 rpm, 50-52°C
Personligen måste jag lägga örat 10cm ifrån burken för att uppfatta fläkten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Gammal teknik.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Kul!
väntar på min som ska komma med posten vilken dag som helst.
Har du några tips när det gäller installationer av win8 eller bios-inställningar?
Eller är det bara att köra på från win8-usb-sticka?
mvh
calle johansson

Permalänk
Skrivet av Calle Johansson:

Kul!
väntar på min som ska komma med posten vilken dag som helst.
Har du några tips när det gäller installationer av win8 eller bios-inställningar?
Eller är det bara att köra på från win8-usb-sticka?
mvh
calle johansson

Glöm inte att formatera stickan till fat32, annars funkar det inte. Uppdatera sen till senaste bios. Wake-on-lan kräver att du avbockar erp i bios.
Drivrutiner finns på gigabytes webbsida men när det gäller grafikdrivisar hämta de som jag länkade till för några inlägg sen.

Permalänk

Grymt! Tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har nu kört en vecka ungefär. Mkt nöjd med tanke på priset:
I princip helt tyst
Bra flyt i alla streamingtjänster
Snabb start (startar från logitech unifying)
Ingen fara med värmeutveckling, trots dålig ventilation i skåpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle Johansson:

Har nu kört en vecka ungefär. Mkt nöjd med tanke på priset:
I princip helt tyst
Bra flyt i alla streamingtjänster
Snabb start (startar från logitech unifying)
Ingen fara med värmeutveckling, trots dålig ventilation i skåpet

Men är den tyst om den inte står inne i ett skåp?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Men är den tyst om den inte står inne i ett skåp?

Den låter nog mindre utanför ett skåp med tanke på att ett skåp ger begränsat luftflöde. /s

Tycker alla dessa lösningar jag provat de senaste åren varit riktigt tysta och bra, nån meter från dem hör man dem inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Tycker alla dessa lösningar jag provat de senaste åren varit riktigt tysta och bra, nån meter från dem hör man dem inte alls.

Om man kör NUC som Intel tycker man ska köra, vilket är på minst 40% "duty cycle" på fläkten, så hörs den på flera meters avstånd i ett tyst rum (fläkten kör på minst 3200 RPM då). Detta gäller för alla NUC som säljs nu och även de gamla modellerna.

Jag kör hellre mina ATX-datorer med en massa stora fläktar, grafikkort och nätagg än en irriterande laptop-fläkt med hög frekvens på ljudet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om man kör NUC som Intel tycker man ska köra, vilket är på minst 40% "duty cycle" på fläkten, så hörs den på flera meters avstånd i ett tyst rum (fläkten kör på minst 3200 RPM då). Detta gäller för alla NUC som säljs nu och även de gamla modellerna.

Jag kör hellre mina ATX-datorer med en massa stora fläktar, grafikkort och nätagg än en irriterande laptop-fläkt med hög frekvens på ljudet.

Nu överdriver du allt angående Intel NUC.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Intressant! Blev sugen på att ersätta den stora stationära man har till TV:n i vardagsrummet just nu. SO-dimm minnen och 2,5" disk finns redan så det blir ju inte så dyrt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Intressant! Blev sugen på att ersätta den stora stationära man har till TV:n i vardagsrummet just nu. SO-dimm minnen och 2,5" disk finns redan så det blir ju inte så dyrt.

Dubbelkolla bara så att det är lågvoltsminnen du har. 1,35V är det som gäller

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av KulanZ:

Intressant! Blev sugen på att ersätta den stora stationära man har till TV:n i vardagsrummet just nu. SO-dimm minnen och 2,5" disk finns redan så det blir ju inte så dyrt.

Tänk på att du måste ha den något högre varianten som tar en 2,5 tums SSD i så fall, den variant som står i trådtiteln och som jag köpt kräver mSATA. Se även ovan om minnena, det är lågvoltsminnen som gäller...

Permalänk
Medlem

Blir grymt sugen på en sån här nu. Sitter med en Xtreamer Sidewinder 3 i tv-bänken nu men vill kunna göra lite mer än bara streama film.

Kommer köra på den lite högre varianten eftersom jag har en 2,5" SSD liggandes. Dom får in den på Dustin i oktober. https://www.dustinhome.se/product/5010763546/brix-gb-bxceh-29...

Tänkte köra detta tangentbord till. https://www.dustinhome.se/product/5010778172/all-in-one-media...
Någon som provat?

Kan det räcka med 4GB minne till en början? Tänkte börja med en sticka och utöka senare om det behövs. Går väl miste om dual channel funktioner iofs men borde väl gå bra att streama film från NAS och surfa lite?

Permalänk

Jag kör den höga varianten med plats för 2,5" SSD, men har bara en m-sata i just nu.
Kör 4 gb ram på en sticka (1,35v). har inte behov för mer vid surf och filmtittande än så länge.

Angående tangentbord ser microsofts fint ut. jag kör logitechs
https://www.dustinhome.se/product/5010602255/wireless-touch-k...
och det funkar fint också.

Kan återigen säga att den är förvånansvärt tyst. Vid uppspelning av film i princip helt knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kopplat spdif från denna? Är det en optisk variant eller coax? Funderar om jag måste ha en adapter som denna, http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl... , eller om man kör 3,5 mm till rca?

*EDIT*

Såg nu på Gigabytes hemsida att det står "Optical Digital Audio Output." Så det blir lilla adaptern.