IR-Adapater för Harmony till XBMC?

Permalänk
Medlem

IR-Adapater för Harmony till XBMC?

Hallå! Skaffade häromdagen Logitech Harmony Touch, vilket fungerar klockrent tycker jag! Däremot skulle jag även vilja kunna styra xbmc istället för att slita fram tangentbordet(visserligen trådlöst men..) för att starta xbmc och styra med tangentbordet/remote appen.

Söker efter någon liten ir-adapter som jag kan koppla in via usb rätt enkelt för att få möjlighet att kunna ordna detta.
Vet någon av vart jag kan köpa någon enkel adapter till hyffsat pris som kan fungera?

Suttit och sökt efter något som går att köpa här i sverige men hittar inte så supermycket.
Hittade denna men den verkar vara för att skicka filer över ir(?)

Eller om någon vet om den här reciver eventuellt fungerar?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kollat flirc?

Edit; url om du inte orkar googla https://flirc.tv/product/flirc/

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för flirc jag med. Har själv använt dem, tycker de är väldigt smidiga och lättanvända.

Permalänk
Medlem

Köpte en flirc för ett par månader sedan, fungerar utmärkt! Konfigurationen går på några minuter och fungerar garanterat på alla datorer och OS.

Permalänk
Medlem

Ska nog kika vidare på Flirc!

Är det väldigt enkelt att ställa in för xbmc med myharmony eller skulle man behöva följa någon guide för att få alla knappar rätt så man inte gör bort sig?

EDIT: Någon som vet vart man skulle kunna beställa Flirc i Sverige för lite snabbare leverans? Eller vart köpte ni och hur lång tid tog leveransen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niixy:

Ska nog kika vidare på Flirc!

Är det väldigt enkelt att ställa in för xbmc med myharmony eller skulle man behöva följa någon guide för att få alla knappar rätt så man inte gör bort sig?

EDIT: Någon som vet vart man skulle kunna beställa Flirc i Sverige för lite snabbare leverans? Eller vart köpte ni och hur lång tid tog leveransen?

Flirc fungerar genom att ta emot IR-signaler och omvandla den till tangentbordssignal. Alla inställningar lagras i mottagaren. Det innebär att du kan flytta flirc till en ny dator utan att behöva ändra några inställningar eller installera drivrutiner. Med en vanlig IR-mottagare är det krångligare. Jag höll på i typ 3h för att få en IR-mottagare att fungera i linux, men lyckades inte. Flirc tog några minuter. Med flirc gör du så här:

  1. Lägg in en "fjärrkontroll" i din Harmony. Det kan vara vilken som helst, som inte stör dina andra apparater. Om du har en tv från Samsung och en blura från LG välj tex att använda en kontroll för en Panasonic dvd-spelare.

  2. Koppla in flirc och ladda ner och öppna programmet.

  3. Använd programmet tillsammans med din kontroll och koppla knapptryckningar till funktioner i XBMC.

Jag köpte min från http://thepihut.com/products/flirc-usb-dongle-for-the-raspber... Blev £22 inkl frakt. Tog mindre än en vecka att få den

Permalänk
Medlem

+1 för flirc. superenkel installation och funkar med alla fjärrkontroller jag testat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Flirc fungerar genom att ta emot IR-signaler och omvandla den till tangentbordssignal. Alla inställningar lagras i mottagaren. Det innebär att du kan flytta flirc till en ny dator utan att behöva ändra några inställningar eller installera drivrutiner. Med en vanlig IR-mottagare är det krångligare. Jag höll på i typ 3h för att få en IR-mottagare att fungera i linux, men lyckades inte. Flirc tog några minuter. Med flirc gör du så här:

  1. Lägg in en "fjärrkontroll" i din Harmony. Det kan vara vilken som helst, som inte stör dina andra apparater. Om du har en tv från Samsung och en blura från LG välj tex att använda en kontroll för en Panasonic dvd-spelare.

  2. Koppla in flirc och ladda ner och öppna programmet.

  3. Använd programmet tillsammans med din kontroll och koppla knapptryckningar till funktioner i XBMC.

Jag köpte min från http://thepihut.com/products/flirc-usb-dongle-for-the-raspber... Blev inkl frakt. Tog mindre än en vecka att få den

Låter klockrent, blir nog att beställa en

Men måste man "låtsas" att flirc ska vara en annan typ av enhet? Jag tänkte att när jag kollade så går det ju att lägga in "Flirc>XBMC" i myharmony, det borde väl gå att bara välja det utan att "lura" den?

EDIT: En snabbfråga också bara innan jag klickar på beställ! Är det möjligt att länka två knappar(från tangentbord inte fjärr) att fungera en en knapp på fjärren eller måste man lägga till MCE Keyboard i harmony då också? Tänkte att jag skulle lägga in Win+# så att det går enkelt att starta xbmc bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av niixy:

Låter klockrent, blir nog att beställa en

Men måste man "låtsas" att flirc ska vara en annan typ av enhet? Jag tänkte att när jag kollade så går det ju att lägga in "Flirc>XBMC" i myharmony, det borde väl gå att bara välja det utan att "lura" den?

EDIT: En snabbfråga också bara innan jag klickar på beställ! Är det möjligt att länka två knappar(från tangentbord inte fjärr) att fungera en en knapp på fjärren eller måste man lägga till MCE Keyboard i harmony då också? Tänkte att jag skulle lägga in Win+# så att det går enkelt att starta xbmc bara

Jag tror att du måste välja en egen fjärrkontroll, det kanske går att välja en MCE kontroll. Det spelar egentligen ingen roll för funktionen.

Det ska gå att mappa så, annars kan man fixa med inställning i OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flirc är helt klart bäst. Registrerar sjukt bra, behöver inte alls sikta som med andra IR-receivrar. Beställde från deras e-shop och fick flircen efter 3-4 dagar, smutt!

Tror jag ställde in min Harmony som en samsung remote

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för Flirc, har Logitech Harmony Smart med Flirc, och det funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Flirc idag och är helnöjd nästan förvånadsvärt enkelt att ställa in!

Enda "problemet" jag märkt är att det är lite delay när jag klickar runt i xbmc även fast inter-key delay är inställt på 0 i både myharmony och flirc :/
Utöver det så är det inga problem alls att klaga på