Streama PC [skrivbordet, ej film] till TV (Sony KDL-60W605)

Permalänk
Medlem

Streama PC [skrivbordet, ej film] till TV (Sony KDL-60W605)

Hej!

Köpte precis en Sony KDL-60w605 och tänkte inte mycket på kabeldragningen. Nu i efterhand så inser jag dock att jag vill kunna skicka trådlöst desktop/skärmen till TVn, då jag inte kan/vill dra HDMI kabel. Bästa vore om datorn ser skärmen som en tredje skärm.

Funderat lite på Miracast och ChromeCast men vet inte om/hur det funkar. Frågade på Kejll och Company och de sa att det inte skulle funka. Så hur skulle ni löst problemet?

Alltså

Stationärdator ansluten trådlöst till nätverket vill jag kunna streama skärmen(samt ljud) till TVn. Smärtgränsen på lösningen är 1000kr.

Rubrik förtydligad
Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

jag har en likadan fast 55tum, jag har igentligen bara löst det genom att ha en htpc kopplad till den. Men undrar också om det går att streama från en annan dator. Borde inte det gå genom nätverket ? Dlna eller liknande ? Har ju dragit trådat nätverk till tvn, för de tillfällen ja vill kolla netflix direkt via smart appen i tvn. Av nån anledning så får jag helt SJUKT skillnad i kvalitét på netflix då det är RIKTIGT bra kvalitet via smart appen,både färger och updateringsfrekvens(hz) verkar bättre. Och rätt sunkig kvalite när jag kollar via webbläsaren i htpc:n . . Ingen aning om vad det beror på.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Tv'n har ju trådlöst nätverk, Miracast och DLNA så vad är problemet?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tv'n har ju trådlöst nätverk, Miracast och DLNA så vad är problemet?

Ja du, jag testar "devices->project->" så finns inte add wireless device för mig. Därav vet jag itne hur jag skall lösa det.

Använder stationär dator med Windows 8.1Pro och wifidongel Asus USB-N13.

Edit: Tydligen har mina dator inte miracast. Hur får man det nu då?
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/project-wireless...
"If your PC doesn’t support Miracast, you can try to project with a wired connection. For more info, see Connect a second monitor or projector."

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Har hittat nu att det verkar vara så att min stationära dator ej supportar miracast. Då blir frågan snarare vad man behöver byta för att få den att supporta det. Någon som vet?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Så länge det bara är mediafiler du ska strömma kan du använda DLNA. Installera en DLNA server på datorn (kör själv med https://plex.tv/ ), peka ut dina mediafiler för den (särskilj mellan bilder, musik, filmer och serier). TV'n hittar Plex som en DLNA enhet, och det är bara att titta. Min LG stödjer t.o.m subs till film/serier så länge subfilen ligger i samma mapp som videofilen och har samma namn... Med Plex kan du även strömma samma bilbiotek över internet till en mobil enhet (om man köper mobilappen), riktigt bra mjukvara! Helt gratis i standardversion.

Ska du strömma skrivbord/spel blir det tyvärr svårare.... Chromecast klarar websidor från chrome-flikar, och jag är osäker på om din TV stödjer WiDi (trådlös bildskärmsöverföring via nätverksanslutning, de flesta nyare intel-baserade datorer med Win8+ klarar detta)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Så länge det bara är mediafiler du ska strömma kan du använda DLNA. Installera en DLNA server på datorn (kör själv med https://plex.tv/ ), peka ut dina mediafiler för den (särskilj mellan bilder, musik, filmer och serier). TV'n hittar Plex som en DLNA enhet, och det är bara att titta. Min LG stödjer t.o.m subs till film/serier så länge subfilen ligger i samma mapp som videofilen och har samma namn... Med Plex kan du även strömma samma bilbiotek över internet till en mobil enhet (om man köper mobilappen), riktigt bra mjukvara! Helt gratis i standardversion.

Ska du strömma skrivbord/spel blir det tyvärr svårare.... Chromecast klarar websidor från chrome-flikar, och jag är osäker på om din TV stödjer WiDi (trådlös bildskärmsöverföring via nätverksanslutning, de flesta nyare intel-baserade datorer med Win8+ klarar detta)

Sorry har nog inte varit tillräckligt tydlig men jag är inte intresserad av att se film utan endast desktop. Detta gör det till ett stort problem då jag inte vet vad jag skall byta ut för att få det att fungera. TVn klarar Wi-fi direct via Miracast standarden (Vilket borde göra att jag kan streama direkt från skrivbordet). Dock klarar inte datorn det för någon anledning (Får aldrig alternativet att lägga till trådlös skärm)

Tydligen så finns det ganska många med samma problem, dock helt utan lösning hittils (två exempel)
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2487023/wifi-direct-...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2242620/screen-mirro...

Plex har jag på TVn dock kräver det plex pass vilket jag har väldigt lite nytta av, då jag kan spela media från min NAS via den inbyggda smartfunktionen.

Edit:
När jag gör en Dxdiag printout så står det:
Miracast: Not Supported by Graphics driver

Det enda jag inte kan hitta är om min nätverksadapter(?) är WI-FI Certified
http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN284663/EN#Uni...

Eller är det för att jag har ett AMD R9 280X som gör att jag inte kan använda Miracast. Sjukt irriterande.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Efter mer research så verkar det som om mitt grafik-kort inte stödjer miracast. Med samma Windows installation och samma usb dongel för trådlöst så fungerar det på min andra dator. Så för er som hittar denna tråden senare:

Kollar er DXDIAG fil.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns plex app till den, som till tex Samsung... eller det kanske du redan gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kolla om det finns plex app till den, som till tex Samsung... eller det kanske du redan gjort?

Kan plex streama hela skrivbord dock? Trodde inte det. Men jag kan ha missförstått!

Tidigare sa jag
Plex har jag på TVn dock kräver det plex pass vilket jag har väldigt lite nytta av, då jag kan spela media från min NAS via den inbyggda smartfunktionen.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Bara att skapa ett konto? Är kostnadsfritt för att köra på Tvn?
Testat plex appen på samsungen, funkar helt ok... kör dock Kodi med HTPC för det mesta...
Eller tänker du på att streama precis allt från datorn?
Chromecast funkar bra iaf... har det i sovrummet, kör från samsungplatta, youtube, netflix, viaplay, HBO, och Plex då, när det är filmer/serier som ligger på HTPCn...
Så det smidigaste hade nog varit CC... sen oftast så funkar det pausa, spola mm på nya TV apparaters fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Bara att skapa ett konto? Är kostnadsfritt för att köra på Tvn?
Testat plex appen på samsungen, funkar helt ok... kör dock Kodi med HTPC för det mesta...
Eller tänker du på att streama precis allt från datorn?
Chromecast funkar bra iaf... har det i sovrummet, kör från samsungplatta, youtube, netflix, viaplay, HBO, och Plex då, när det är filmer/serier som ligger på HTPCn...
Så det smidigaste hade nog varit CC... sen oftast så funkar det pausa, spola mm på nya TV apparaters fjärrkontroll.

Som sagt så kräver det Plex ett så kallat Plex Pass (läs: BETALNING). Samtidigt som det inte ger mig det jag efterfrågar. Vilket jag sagt flera gånger i tråden. Jag vill kunna streama mitt skrivbord. Inte något annat. Media är inte av intresse. Inte det minsta. Börjar bli irriterad att folk inte verkar förstå det/ser det jag skrivit.

Chromecast ger mig heller inte det jag vill ha. Då det inte kan streama mitt skrivbord.

Tackar dock för ditt försök att vara behjälplig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Konstigt att det krävs betalning... kört utan betalning på våran TV... :/

Permalänk
Medlem

jag har beställt en Airtame vilket är mer eller mindre en trådlös HDMI plugg (fast över wi-fi) den ska göra precis det du vill, problemet är bara att den är i beta och de har lite problem med att leverera ut enheterna. (över ett år försenat...)...

Permalänk

Du skulle kunna införskaffa en MeegoPad T01 och koppla in i TVn. På den kan du sen installera Steam.

På din stationära dator installerar du också Steam, och däri lägger du till "spel". Steam har en funktion kallad "In-home streaming", vilket innebär att du kan streama spel från en dator till en annan m.h.a. Steam. Lägg till t.ex. Notepad som "spel" och streama det till stickan i datorn. Därigenom kommer det fortsätta att strömma desktop till TVn så länge Notepad är igång. Fördelen med Steam är att det är byggt för så låg latens som möjligt vid användning, och borde ge ett ganska bra resultat vid användning

Ska nämna att jag inte testat denna variant själv och vet inte hur bra den fungerar. Hittade lösningen för ett tag sen här: http://www.withoutthesarcasm.com/advanced-tips-tricks-steam-h..., under "Running Non-Steam Games".

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

jag har beställt en Airtame vilket är mer eller mindre en trådlös HDMI plugg (fast över wi-fi) den ska göra precis det du vill, problemet är bara att den är i beta och de har lite problem med att leverera ut enheterna. (över ett år försenat...)...

Har du en länk?

Skrivet av Swennis:

Konstigt att det krävs betalning... kört utan betalning på våran TV... :/

varierar från enhet till enhet. Tydligen.

Skrivet av ddaniel91:

Du skulle kunna införskaffa en MeegoPad T01 och koppla in i TVn. På den kan du sen installera Steam.

På din stationära dator installerar du också Steam, och däri lägger du till "spel". Steam har en funktion kallad "In-home streaming", vilket innebär att du kan streama spel från en dator till en annan m.h.a. Steam. Lägg till t.ex. Notepad som "spel" och streama det till stickan i datorn. Därigenom kommer det fortsätta att strömma desktop till TVn så länge Notepad är igång. Fördelen med Steam är att det är byggt för så låg latens som möjligt vid användning, och borde ge ett ganska bra resultat vid användning

Ska nämna att jag inte testat denna variant själv och vet inte hur bra den fungerar. Hittade lösningen för ett tag sen här: http://www.withoutthesarcasm.com/advanced-tips-tricks-steam-h..., under "Running Non-Steam Games".

Skall checka detta. Notepad " fusket" kanske funkar riktigt bra!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Är det spegling eller utökat skrivbord du vill ha till tvn? Chromecast har ett val som är lite experimentellt som kan spegla din skärm till chromecasten. Så det du behöver är Chrome och tillägg för chromecast så ska man kunna välja att antingen casta webbläsaren eller om man vill casta hela skärmen. Videoklipp via detta sättet funkar inte så bra. Men för övrig visning helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Som sagt så kräver det Plex ett så kallat Plex Pass (läs: BETALNING). Samtidigt som det inte ger mig det jag efterfrågar. Vilket jag sagt flera gånger i tråden. Jag vill kunna streama mitt skrivbord. Inte något annat. Media är inte av intresse. Inte det minsta. Börjar bli irriterad att folk inte verkar förstå det/ser det jag skrivit.

Chromecast ger mig heller inte det jag vill ha. Då det inte kan streama mitt skrivbord.

Tackar dock för ditt försök att vara behjälplig.

Plex är gratis och behöver ingen Plex Pass (Läs: Vad Plex Pass är till för).Även det är inte vad du är ute efter, men det är gratis att använda.
Chromecast kan spegla hela skrivbordet och är just nu i betastadiet. Så, du har redan fått svar på din fråga, utan att veta vad Chormecast klarar av.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Plex är gratis och behöver ingen Plex Pass (Läs: Vad Plex Pass är till för).Även det är inte vad du är ute efter, men det är gratis att använda.
Chromecast kan spegla hela skrivbordet och är just nu i betastadiet. Så, du har redan fått svar på din fråga, utan att veta vad Chormecast klarar av.
https://www.youtube.com/watch?v=8g5tNUxBJ-U

Jag vet mycket väl vad plex pass är till för. På alla de enheterna jag har så har Plex Pass behövts. Det vill säga NAS, PS3, PS4, XBox360, TVn. När dessa apparna, som de kallas, kommer ur betastadiet så kan det eventuellt vara aktuellt att testa. Men vad jag förstått så går det ju ändå inte att streama skrivbord.

Sedan så var det mycket intressant att det tydligen går att streama hela skrivbordet med Chromecast. Synd bara att det buggar så in i helvete för grabben. Att inte ljudet skickas med är ju också en dealbreaker. Gör ju inte direkt så jag vill investera i en sådan.

Tillsvidare har jag löst problemet genom att sno tjejens grafikkort. Hon ogillar min lösning, men enda jag hittat hittils.
(Miracast: Windows 8.1+NvidiaGPU+VissaWIFIdongels)

Edit: Behöver din enhet Plex Pass? Man betalar för den s.k. early access. Plex vill att du kallar det något annat, men det är vad du gör. Du betalar för early access. Simpelt.
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/202197608
https://plex.tv/subscription/about

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Pröva inte med chromecast, det är inte värt allt krångel.. Fungerar ibland, fungerar inte ibland. Egna erfarenheter.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag vet mycket väl vad plex pass är till för. På alla de enheterna jag har så har Plex Pass behövts. Det vill säga NAS, PS3, PS4, XBox360, TVn.
Edit: Behöver din enhet Plex Pass? Man betalar för den s.k. early access. Plex vill att du kallar det något annat, men det är vad du gör. Du betalar för early access. Simpelt.
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/202197608
https://plex.tv/subscription/about

Du skrev själv, Plex Pass är för early access och det är gratis att streama till TV, mobil, platta. Har kört med Plex i många år utan behöva betala och kräver heller ingen Plex Pass. Hur det ligger till med TV konsoler, vet jag inte, då jag har ingen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815542

Finns det något att tillägga? Detta är så vanlig frågeställning från konsumenter att det är en egen kategori på prisjakt.
Att du har ett grafikkort som inte stöds betyder väl förmodligen att du bör uppgradera det för att kunna göra som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Pröva inte med chromecast, det är inte värt allt krångel.. Fungerar ibland, fungerar inte ibland. Egna erfarenheter.

Jag tackar för ditt inlägg! Tror nog jag lånar en kompis Chromecast och kollar hur det funkar. Verkar som många haft irriterande småproblem med det. Självklart funkar det smidigt också för vissa dock inte för mitt användningsområde.

Skrivet av XPerion:

Du skrev själv, Plex Pass är för early access och det är gratis att streama till TV, mobil, platta. Har kört med Plex i många år utan behöva betala och kräver heller ingen Plex Pass. Hur det ligger till med TV konsoler, vet jag inte, då jag har ingen.

Att det funkar för dig, med din TV, gör mig ingen skillnad. Appen för din TV är inte i Early Access. Trevligt för dig. För mig gör det dock ingen skillnad. Sedan kvarstår faktum att Plex INTE ger mig det jag vill.

Skrivet av cider123:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815542

Finns det något att tillägga? Detta är så vanlig frågeställning från konsumenter att det är en egen kategori på prisjakt.
Att du har ett grafikkort som inte stöds betyder väl förmodligen att du bör uppgradera det för att kunna göra som du vill.

Tyvärr så är det du länkade inte alls det som jag efterfrågade. Redan pratat med INET, Webhallen och KjellCompany om denna adapter. De säger alla att den inte skulle hjälpa mig.

---
Som sagt för mer än en vecka sedan så fann jag efter egen research varför jag inte kunde streama från min stationära dator. Felet bestod i att jag hade ett Radeon grafikkort. På desktop grafikkort så har AMD valt att stänga av Miracast stödet. Mitt grafikkort var ett R9 280X. När jag testade med ett GTX980 så fanns det Miracast stöd och allt fungerade ypperligt.

Lite besviken att inte Sweclockers lyckades lösa mitt problem. Samtidigt är jag nöjd att jag hittat lösningen själv. Riktigt illa var att många lösningar som kom inte beaktade det jag ville ha utav lösningen (Streama mitt skrivbord).

§1
Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Det är ingen klockren lösning men jag har upplevt att programmet AirParrot i kombination med en appletv är stabilare än miracast (bara testat från mobil och platta dock).