Hjälp med att hitta bra lösning till mediaspelare

Permalänk
Medlem

Hjälp med att hitta bra lösning till mediaspelare

Hej alla! Detta för mig är en total djungel och hoppas på att någon eller några kan hjälpa mig med detta.
Jag har letat runt på forumet några dagar och hittat både de enda och det andra men har tyvärr inte blivit klokare av det.

Jag letar efter en lösning på detta önskemål (bygga själv eller köpa färdigt):

En mediaspelare som är kopplad till TVn och nätverket. Där jag från andra datorer kan tanka över filmer via nätverket eller något
torrent program till hårddisken/hårddiskarna på mediaspelaren.

När man startar mediaspelaren vill jag såklart komma i ett program som kan på ett snyggt sätt lista dessa filmer, serier, bilder, musik osv. Bäst vore om denna spelare också kunde streama ut till datorer och enheter på nätverket eller internet. Så om man te.x är bortrest och har tillgång till internet kunna kolla på sina filmer, serier via nätet på datorn / paddan.

Drömmen vore om man också kunde logga in på Netflix och HBO. Kunna spela upp dvd/bluray filmer och skivor. Jag har både PC(med windows) och Mac hemma men av dessa använder jag helst PC.

Sammanfattning:
Ladda in film, serier, bilder osv via nätverket.
Streama till max 2-3(vi är 2 i hushållet) enheter samtidigt.
Komma åt filmerna via internet om man är bortrest.
Spela upp bluray/dvd.
Koppla till förstärkare/ljudsystem.
Netflix, HBO
Styra med fjärrkontrol el padda el telefon. (har iphone idag men blir kanske windows phone i en snar framtid)

Om det finns en lösning på detta och några har redan beskrivit den här på forumet. Länka gärna!
Är det något mer ni behöver veta? Jag är sjukt dålig på att skriva på forum

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi med OpenElec?

Listar alla filmer/serier på ett bra sätt.
Kan se mappar/hårddiskar på samma nätverk.
Billig.
Drar inte mycket ström.
Välj skal själv/vad frugan tycker.

Lägg allt på en NAS, köp två Raspberry Pi's och streama till två enheter.

Eller missade jag något?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Har lite frågor ^^

Vad är Raspberry Pi? Ser ut som man köper en liten dator utan skal. Varför behöver man två stycken sådana?
Streamar dom trådlöst eller måste man koppla ni enheterna till den?

Tänker på om man spelar upp på tvn och sen kanske på en bärbar eller en padda.
Lägg alla filmer på en NAS och installera OpenElec på Raspberry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesk:

Har lite frågor ^^

Vad är Raspberry Pi? Ser ut som man köper en liten dator utan skal. Varför behöver man två stycken sådana?
Streamar dom trådlöst eller måste man koppla ni enheterna till den?

Tänker på om man spelar upp på tvn och sen kanske på en bärbar eller en padda.
Lägg alla filmer på en NAS och installera OpenElec på Raspberry?

Liten dator med olika funktioner/vad du nu vill göra med den.

Du kan streama både trådlöst och trådbundet. Beroende på om du kör WiFi-dongel eller inte.

Du lägger alla dina filmer/klipp på en NAS(Network Attached Storage). Därefter lägger du till (via Raspberryn) vart filmerna ligger. Streamar därifrån.

Du behöver inte två stycken, utan det var du som ville "Streama till max 2-3(vi är 2 i hushållet) enheter samtidigt.".

Det du förmodligen letar efter är nog en bättre NAS med Torrentprogram samt med PLEX-App

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Intel nuc och Plex löser dina problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb