Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Dvb-link äntligen färdig

Från DVB-links site:

DVBLink v2 products are released!

We are very proud to announce release of our DVBLink v2 products:
- DVBLink TVSource
- DVBLink for IPTV
- DVBLink for Dreambox
- DVBLink Server Network Pack

New version of DVBLink products has a huge list of improvement and new features comparing to the previous version. Almost every aspect of the program is improved - new easy-to-use user interface, improved reliability, compliance to UAC rules, increased number of supported tuner cards, network streaming to other MediaCenter computers to name just a few.

We would like to thank all our alpha and beta testers for their valuable input.

All DVBLink source products - DVBLink TVSource, DVBLink for IPTV and DVBLink for Dreambox - are available as Regular and Connected editions. Connected edition includes bundled DVBLink Server Network Pack and saves 20% of the price comparing to products purchased separately.

The retail price of Regular edition of DVBLink TVSource, DVBLink for Dreambox, DVBLink for IPTV and DVBLink Server Network Pack is 25 euros.
The retail price of DVBLink TVSource, DVBLink for Dreambox and DVBLink for IPTV Connected edition is 40 euros.
The prices include all future product updates. DVBLink Server Network Pack includes unlimited number of clients.

Owners of v1 of DVBLink TVSource, DVBLink for IPTV and DVBLink for Dreambox can upgrade to Regular edition of these products for free.

DVBLink v2 products are available for download from Download section of our website:
http://www.dvblogic.com/download.php

Installation and configuration manual is included with each product installation zip file.

If you are running v1 of these products you have to uninstall them before installing v2 products. Owners of DVBLink TVsource v1 can save tvsourcesettings.xml of their sources and copy it to the correspondent directories of new sources. It will restore scanned channels and channel numbers. The channel selection and EPG mapping however has to be done again.

If you are running beta of DVBLink v2, use bat files, enclosed in zip archive for update. This will update your binary files and will keep all your scanned channels and preferences.
Update the DVBLink Server first, followed by update of the installed products and network clients. You will have to enter again server IP address or host name after client update!

Enjoy!

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterad version ute med stöd för fler tv kort Superprogram.
Värt varenda öre vilket ni kommer att märka om ni utnyttjar den 20 dagars testperiod som ingår.
Ersätter helt min Dreambox för både Boxer och Comhem
Snurrar fint på en Asrock 330 med win 7 och win mediacenter..

Nöjd. YES.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon76929
Uppdaterad version ute med stöd för fler tv kort Superprogram.
Värt varenda öre vilket ni kommer att märka om ni utnyttjar den 20 dagars testperiod som ingår.
Ersätter helt min Dreambox för både Boxer och Comhem
Snurrar fint på en Asrock 330 med win 7 och win mediacenter..

Nöjd. YES.

Om jag förstår det här rätt så skall jag kunna installera detta och peta i ett dvb-s kort (jag har canal digital via parabol) så som FloppyDTV S2 i servern och streama det över hemmanätverket till vilken ansluten pc jag vill?

Kan jag byta kanal på htpcn om jag har kortet/mjukvaran i servern?
Behöver jag nåt annat?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt likt mythtv...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Verkar väldigt likt mythtv...

Kan jag göra det jag frågade om med mythtv?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Kan jag göra det jag frågade om med mythtv?

Japp!

HÄR kan du läsa mer!

(Observera att mythtv är för Linux, DVBLink är för Windows)

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Japp!

HÄR kan du läsa mer!

(Observera att mythtv är för Linux, DVBLink är för Windows)

Jo jag har varit in där och kikat men jag begrep mig ändå inte på huruvida jag kunde strömma det vidare och plocka upp den strömmen från en annan maskin utan bekymmer.

Det jag hakade upp mig på var följande: ".... Any client can watch any program that was recorded by any of the servers". Betyder det att jag måste spela in och spara dom tvprogram jag vill se på servern för att sen plocka upp det från htpcn. Eller går det att plocka upp det i realtid?

Om det går att plocka upp det i realtid (jag anar mig till att man kan det men jag passar på att fråga för säkerhetsskull) så har jag en följdfråga:
Kan man titta på två olika kanaler på två olika htpcs samtidigt?

Edit:
Kom på en annan sak också:
Går det att använda canal digitals kort eller var dom parade med boxen man får?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Det går jättebra att se på TV från en klient (frontend), funkar precis som att se direkt på servern (backend). En och samma dator kan vara både backend och frontend på samma gång, men man kan även separera funktionerna. Jag har 2 st TV-kort i min HTPC, ett för analog kabel-tv och ett för DVB-C. HTPCn är både backend och frontend på samma gång. Har även en dator i sovrummet som är frontend. Kan se på Live-TV på HTPCn och datorn i sovrummet samtidig. Går att byta kanal, använda EPG, se inspelade program och med tilläggsmodulerna mythvideo och mythmusic även se filmer och spela musik som finns lagrad på HTPCn. Går att göra i princip allt som går att göra direkt på HTPCn.

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Det går jättebra att se på TV från en klient (frontend), funkar precis som att se direkt på servern (backend). En och samma dator kan vara både backend och frontend på samma gång, men man kan även separera funktionerna. Jag har 2 st TV-kort i min HTPC, ett för analog kabel-tv och ett för DVB-C. HTPCn är både backend och frontend på samma gång. Har även en dator i sovrummet som är frontend. Kan se på Live-TV på HTPCn och datorn i sovrummet samtidig. Går att byta kanal, använda EPG, se inspelade program och med tilläggsmodulerna mythvideo och mythmusic även se filmer och spela musik som finns lagrad på HTPCn. Går att göra i princip allt som går att göra direkt på HTPCn.

Perfekt, precis vad jag vill ha!
Jag varnar för att det kan tänkas komma ett pm när jag väl köpt mig ett DVB-S kort! Vet du möjligtvis hur det är med parningen av Canal Digitals kort? Är dom låsta till boxen?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att läsa på lite här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=118

Vad jag vet så använder inte Canal Digital pairing, men eftersom jag kör ComHem har jag inte full koll.

Återkom gärna med frågor via PM, så kan vi låta tråden återgå till sitt ursprungliga ämne, DVBLink!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Inaktiv

Japp du kan byta kanal på htpcn och du kan streema ut tv till andra pc i nätverket. hittils till lika många pc som du har tvtuners men det ligger i pipeline att kunna strema ut allt som ligger på samma transponder.
Som oxygen säger lite som mythtv men kopplas emot Windows mediacenter alt mediaspelaren. allt beroende på hur du vill ha ditt upplägg
Kör själv idag med tre DVB-t tuners dvs Boxer. Har tillgång även till ComHem men inget kort..
Rekomenderar programmet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon76929
Japp du kan byta kanal på htpcn och du kan streema ut tv till andra pc i nätverket. hittils till lika många pc som du har tvtuners men det ligger i pipeline att kunna strema ut allt som ligger på samma transponder.
Som oxygen säger lite som mythtv men kopplas emot Windows mediacenter alt mediaspelaren. allt beroende på hur du vill ha ditt upplägg
Kör själv idag med tre DVB-t tuners dvs Boxer. Har tillgång även till ComHem men inget kort..
Rekomenderar programmet.

Samma sak som MediaPortals TV-server då alltså?
Eller är detta bättre på ngt sätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon76929
hittils till lika många pc som du har tvtuners

Jag måste med andra ord ha en kortlläsare och kort per htpc?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Jag måste med andra ord ha en kortlläsare och kort per htpc?

Nej givtvis inte.
Ett kort räcker till hur många tuners som helst nästan... dvs fler än du kommer att ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon76929
Nej givtvis inte.
Ett kort räcker till hur många tuners som helst nästan... dvs fler än du kommer att ha.

Då förstår jag inte vad du menade med föregående inlägg är jag rädd.
Tuner är väl kortet som jag stoppar en ca-modul och mitt CanalDigital-kort i, exempelvis floppydtv som jag tittat på? Som för begript det hela så ska jag ha det kortet i servern och jag behöver då inget särskilt mer till min htpc utan kanplocka upp en ström i alla fall "på nåt sätt"?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Inaktiv

tuner = tvmottagare tex usbsticka.
Jag kör 4 usbstickor dvs 4 tv tuners.
Sen kör jag en instans av Newcs som är ett kortserverprogram
I Dvblink sourses finns det lika många tvsourses som du har tvtuners. dvs i mitt fall 4 olika mappar
I varje sådam mapp finns em mapp Plugins.
I den stoppar man tex Acamd. Acamd ansluter mot kortet som newcs läser av.
Många olika acamd kan ansluta mot newcs men du själv behöver ju inte fler än du har tvtuners..
i mitt fall 4 tvtuners som delar på ett abbonemangskort. denna htpc kan sedan strema ut tv till flera andra datorer utan att de behöver ha något tv kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon76929
tuner = tvmottagare tex usbsticka.
Jag kör 4 usbstickor dvs 4 tv tuners.
Sen kör jag en instans av Newcs som är ett kortserverprogram
I Dvblink sourses finns det lika många tvsourses som du har tvtuners. dvs i mitt fall 4 olika mappar
I varje sådam mapp finns em mapp Plugins.
I den stoppar man tex Acamd. Acamd ansluter mot kortet som newcs läser av.
Många olika acamd kan ansluta mot newcs men du själv behöver ju inte fler än du har tvtuners..
i mitt fall 4 tvtuners som delar på ett abbonemangskort. denna htpc kan sedan strema ut tv till flera andra datorer utan att de behöver ha något tv kort.

Jag vägrar förstår det här...tunern sitter ju i floppydtvn som jag placerar i servern, måste jag ha två floppydtvs i servern för att kunna titta på tv i på två olika htpcs samtidigt då?

Edit:
Så vitt jag har förstått detta korrekt så är det följande saker jag behöver för att kunna se CanalDigital på 2st HTPC:s i hushållet:

Prylar till servern:
DVB-S kort: Technotrend S2-3200
Kortläsare: USB Phoenix/Smartmouse-interface

Mjukvara server:
DVBlink

Mjukvara HTPC:
Media Portal

Men hur hittar jag serverns streamade sändningar i media portal?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Inaktiv

rtfm

nej en tvtuner kopplad emot dvblink avkodar en kanal i taget.
det ligger i pipeline att tunern ska klara av hela muxen/transpondern men så är det inte idag. med mediaportal på en annan dator än där du har tvkorten så hittar du streamen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Jag vägrar förstår det här...tunern sitter ju i floppydtvn som jag placerar i servern, måste jag ha två floppydtvs i servern för att kunna titta på tv i på två olika htpcs samtidigt då?

Edit:
Så vitt jag har förstått detta korrekt så är det följande saker jag behöver för att kunna se CanalDigital på 2st HTPC:s i hushållet:

Prylar till servern:
DVB-S kort: Technotrend S2-3200
Kortläsare: USB Phoenix/Smartmouse-interface

Mjukvara server:
DVBlink

Mjukvara HTPC:
Media Portal

Men hur hittar jag serverns streamade sändningar i media portal?

Du behöver inte DVBlink, MediaPortals egen TV-server duger fint,
eller är DVB-link bättre på ngt sätt?

Men du måste ha 2st DVB-S kort för att kunna kolla på 2 olika kanaler samtidigt. (Har för mig att MP's TV-server kan hantera 2st kanaler så länge de är på samma mux, ngt som DVBlink inte klarar)

Permalänk
Medlem

(MythTV klarar av att separera alla kanaler på samma mux, man gör ett antal virtuella tuners av samma kort.)

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Inaktiv

tyvärr så är ju myth linux..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon76929
rtfm

nej en tvtuner kopplad emot dvblink avkodar en kanal i taget.
det ligger i pipeline att tunern ska klara av hela muxen/transpondern men så är det inte idag. med mediaportal på en annan dator än där du har tvkorten så hittar du streamen...

Då har jag förstått det rätt och behöver inte mer än dom saker jag räknade upp?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
(MythTV klarar av att separera alla kanaler på samma mux, man gör ett antal virtuella tuners av samma kort.)

Gjorde precis en test.

MediaPortals TV-server klarar av att visa flera kanaler på samma mux på olika datorer samtidigt (testade med 3st klienter, har tyvärr inte fler datorer att testa med hemma ), behöver inte ens göra några virtuella tuners.

Bara tuta och köra.

Har fortfarande inte hört ngt argument för att man skall köpa DVBlink...?
Som det ser ut just nu så klarar gratisprogrammen mer än vad "köp"-programmen gör, eller har jag missat ngt?

Permalänk
Inaktiv

dbvlink ger möjligheten att köra allt i windows mediacenter för den som önskar det. Det gör tex jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Gjorde precis en test.

MediaPortals TV-server klarar av att visa flera kanaler på samma mux på olika datorer samtidigt (testade med 3st klienter, har tyvärr inte fler datorer att testa med hemma ), behöver inte ens göra några virtuella tuners.

Bara tuta och köra.

Har fortfarande inte hört ngt argument för att man skall köpa DVBlink...?
Som det ser ut just nu så klarar gratisprogrammen mer än vad "köp"-programmen gör, eller har jag missat ngt?

och det kan jag göra med hårdvaran jag specade? Eller behöver jag nåt mer?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
och det kan jag göra med hårdvaran jag specade? Eller behöver jag nåt mer?

Enligt denna sidan så ska det fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Enligt denna sidan så ska det fungera.

Stålande! Tack alla för hjälpen!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon76929
dbvlink ger möjligheten att köra allt i windows mediacenter för den som önskar det. Det gör tex jag.

Ska man ju kunna göra med MP's TVserver oxå, med detta plugin.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Ska man ju kunna göra med MP's TVserver oxå, med detta plugin.

Va bra då finns det ju en valmöjlighet till Dvblink som går att använda.
Jag sitter nöjd med en WAF på 97%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon76929
Va bra då finns det ju en valmöjlighet till Dvblink som går att använda.
Jag sitter nöjd med en WAF på 97%

Den biten är ju givetvis viktig oxå