Permalänk

Export från Lightroom 5

Hej,

Har jobbat en hel med post-processing i Lightroom på senaste och när jag är nöjd med resultatet så exporterar jag den till hårddisken. Problemet är att den exporterade JPG bilden ser mycket mörkare och sämre ut. Vad mitt googlande har kommit fram till är att i Lightroom ser jag bilden i aRGB medan i Windows blir det sRGB.

Har dock hittat så att jag exporterar i aRGB men mitt windows program klarar bara av att öppna i sRGB verkar det som och man vill ju inte starta upp Photoshop som default program för att öppna en bild snabbt.

Finns det något bra snabbt Windows program som klarar av att öppna aRGB? Samt när man laddar upp bilderna till tex Facebook så är det i sRGB antar jag?
Hur ser det ut med Flickr eller 500px och liknande, laddar dom upp bilderna i aRGB? Har ju inte tänkt ladda upp bilderna i sRGB på Facebok då det ser förskräckligt ut!

Tack!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du bör alltid använda sRGB för webben eller om du inte vet på vilken enhet bilden kommer beskådas. Då kommer det idag att bli så lite fel som möjligt. Ser det förskräckligt ut med sRGB är det något fel eller så gör du fel när du exporterar/konverterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Har ju inte tänkt ladda upp bilderna i sRGB på Facebok då det ser förskräckligt ut!

Facebook komprimerar sönder saker.. ser alltid mindre bra ut när det kommer upp på Fejjan.

Permalänk
Medlem

Jao, bättre och skapa ett gratis konto hos imgur.com t ex och hosta sina bilder. Helt gratis att skapa album osv.