"Semi-gaming" laptop till flickvännen!

Permalänk
Medlem

"Semi-gaming" laptop till flickvännen!

Tjabba!
Ny här på forumet.
Vet dock hur detta går till och har både surfat runt på de flesta internetbutiker och gjort min egen research och även scannat detta forum efter lite bättre
tips!

Nu är det såhär att min tjej har sagt i över ett år att hon ska köpa en laptop för MAX 5000 - 6000 kronor som hon ska kunna spela diablo 3 på och kanske lite The Sims osv..

Jag har med jämna mellanrum kollat runt på olika sidor och försökt hitta nån skön laptop som passar hennes behov.
Men ofta när jag visar dom för henne så är den antingen för ful (...) eller en hundralapp för dyr (...).

Nu är dock tiden inne och det är dags för ett KÖP inom nån vecka eller två!

Det här är kraven:
* 15,6" skärm, gärna LED (så att den blir tunn och sparar batteri)
* Dedikerat grafikkort som ska klara av bl.a Diablo 3, The Sims, lite äldre spel men även kommande "casual" spel.
Hon har absolut inga krav på att ha högsta grafikinställningar i Battlefield 3 med andra ord, men det ska inte heller vara på smärtgränsen till spelbart i prestanda på lägsta grafik.
* Hyffsad processor och lagom med minne så att datorn inte smälter när man kanske spelar någonting ofta och mycket och inte heller säckar ihop efter ett år.
* Självklart så ska hon ju se laptopen som en möbel så den får gärna se lite "fin" ut. Eller åtminstone ha en stilren design.. typ..

Det här är en dator jag har hittat som passar i både pris och utseende:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Jag har som ni anat inte så stor koll på grafikkort och jag ser även att det är en AMD processor som jag heller inte har nån kunskap om.
Fråga 1: Grejar denna dator de ovannämnda spelen med hyffsad prestanda och grafik?
Fråga 2: Kan man få en bättre laptop för samma peng, oavsett utseende? isf, vilken och vart?

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk

Du kommer klara Diablo 3 och Sims, men jag tror Battlefield 3 kommer bli långsamt även på lägsta grafiken. Speciellt om det är tajta banor och mer än 32 spelare. Det är svårt att göra något åt det med 6000kr för en bärbar. Väldigt beronde på vad som händer men händer det mycket så kommer det nog sjunka under 30fps.
Undviker hon BF3 och Crysis så kommer det funka att game:a lite på.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

tror den kommer fungera ypperligt!

att hitta en laptop med bra prestanda kostar! den har dock rätt bra prestanda

kollade prestandan, bör klara bf3 på medium/high i den upplösningen skärmen har! (presterar som ett desktop 6770 1GB)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Här ser du vad grafikkortet presterar i olika spel på ett ungefär. Skulle inte tro att du kommer kunna köra bf3 på med/high, inte om man ska tro testen från länken nedan. Håller inte heller med föregående talare om att det skulle prestera som ett desktop 6770, utan det är bra mycket svagare.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7670M.69483.0.html