Permalänk

Köpa ultrabook, vilken?

Sitter idag på datorn i sign.
Men kommer börja resa mycket i jobbet, och vara väldigt lite hemma. Vilket medför att jag inte kommer ha tid att spela osv.
Så har tänkt att jag skaffar mig en ultrabook.

Men frågan är ju vilken?

Kravlista

*Ultrabook
*~13"
*Minst 1920x1080
*Core i5/i7
*8gb minne
*SSD
*Bra byggkvalite
*stilren (inget krav, men den får gärna se bra ut)

Belyst tangentbord är ett stort plus, inget krav dock.
Touchskärm å sånt tjafs bryr jag mig inte om.

Och den får absolut inte gå segt, finns inget värre än det
Ni ser vad jag är van att använda. Klickar jag på nånting, ska jag inte behöva vänta
Hellre overkill än på gränsen.

Kommer användas till filmtittande, musik & surf. Det mesta förutom spel.
Vilket i sig är väldigt enkla uppgifter. Men återigen det ska hända direkt.

Har kollat på Sony Vaio Pro 13", Asus Zenbook, Samsung 9-serie.
Finns det några andra alternativ?
Kommer det några inom närmaste 1-2 månaderna?

Maxpris vet jag faktiskt inte. Men ungefär det jag får ut om jag säljer min stationära.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag köpte Lenovo Yoga 2 Pro i orange med i5 processor. Är mycket nöjd, det enda minuset är att den skalar lite dåligt ibland i Windows 8.1 när det är så pass högupplöst skärm, den ligger på 1800p. Vilket medför att t.ex dropbox när man klickar på det nere i listen till höger blir väldigt smått. Det är oftast välskrivet men ibland så skalar den inte så jättebra, inte något man stör sig på jättemycket.
http://www.inet.se/produkt/1971566/lenovo-ideapad-yoga-2-pro-i5-8gb-256gb-ssd-13-3-orange

När du köper en Ultrabook så får du ju touch i dagsläget. Det är ju det som säger att det är en Ultrabook, och det är ett stort + i Windows 8!
Jag tyckte själv inte om W8 alls till Skrivbord, men nu när jag kört med det på min Ultrabook kommer jag aldrig gå utan touch. Så himla smidigt.

Det är bra datorer som du kikat på, glad att du inte nämner t.ex Acer då de slänger med otroligt mycket bloatware...

Lenovo tycker jag ändå har varit snälla på den fronten till skillnad på vad det kan vara.

Så egentligen spelar det ingen roll vilken du väljer då du kommer vara nöjd med vilken Ultrabook du än köper, men jag kan rekommendera Yoga 2 Pro då det är en fruktansvärt snabb dator (även om den "bara" har i5, vilket räcker långt) startar alltid på under 10 sek (som alla andra Ultrabooks) och att du även kan vrida den i 360 grader till plattformsläge. Mycket smidigt.

Tips är att åka till en butik och kika och klämma på datorerna innan du köper!

Lycka till i djungeln!
/TrueType

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

asus

http://www.inet.se/produkt/1970807/asus-zenbook-ux31la?utm_so...

aa jo lite dyr men du får vad du betalar för. fördelarna med den här är att det är två 256gb ssd i raid 0 (512gb totalt) villket ger extrem prestanda
och även den senaste wifi ac teknken och ips skärm.

Permalänk
Medlem

Macbook Pro Retina 13" - uppfyller alla dina krav utan problem.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Macbook Pro Retina 13" - uppfyller alla dina krav utan problem.

Den failar ju på första kravet.

"Kravlista

*Ultrabook"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Den failar ju på första kravet.

"Kravlista

*Ultrabook"

Den är lika tunn och lätt som många andra s.k. "ultrabooks".

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Har ägt en sån tidigare. Inget fel på den.
Men vill ha en ultrabook.

Skrivet av b0bzor!:

Macbook Pro Retina 13" - uppfyller alla dina krav utan problem.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

http://mysn.eu/se/schenker-s403

Custom made , stilren och passar in i allt du vill ha

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Har ägt en sån tidigare. Inget fel på den.
Men vill ha en ultrabook.

Kikat in Lenovon?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

PCIE

Kollar själv på Sony Vaio Pro. Går att beställa med PCIE SSD (Samsung XP941) från Sonys butik. Mycket snabba.Rätt knäppt att de snabbaste diskarna finns till bärbara och inte stationära. Finns tydligen bara i dagsläget i Macbook och Vaio Pro. Kolla http://thessdreview.com

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

samsung 9-series, ska nog ticka in på alla dina krav. Farsan har en sån, hur bra som helst! Minus är väl priset, runt 12k när han skulle köpa den, men han fick den 8-9k på elgiganten pga kampanj

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Har kollat runt lite, och fastnat för antingen Sony Vaio Pro 13" eller Lenovo Yoga 2 Pro 13,3".
Båda med i7, 8gb minne, 256gb ssd

Men har svårt att välja

Har ingen butik i närheten som har dom hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Har kollat runt lite, och fastnat för antingen Sony Vaio Pro 13" eller Lenovo Yoga 2 Pro 13,3".
Båda med i7, 8gb minne, 256gb ssd

Men har svårt att välja

Har ingen butik i närheten som har dom hemma.

Jag beställde Yoga 2 pro idag, är grymt förväntansfull. kan återkommer imorgon kväll (om jag fått den) med en liten recension
Har tidigare haft handson på en Vaio Pro och var inte speciellt imponerad. Irriterande med touch när du ändå inte kan "gömma" tangentbordet och fläkten gick igång på fullt titt som tätt.

Permalänk

Ok. Ja säg gärna vad du tycker sen

Skrivet av dainai:

Jag beställde Yoga 2 pro idag, är grymt förväntansfull. kan återkommer imorgon kväll (om jag fått den) med en liten recension
Har tidigare haft handson på en Vaio Pro och var inte speciellt imponerad. Irriterande med touch när du ändå inte kan "gömma" tangentbordet och fläkten gick igång på fullt titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Har kollat runt lite, och fastnat för antingen Sony Vaio Pro 13" eller Lenovo Yoga 2 Pro 13,3".
Båda med i7, 8gb minne, 256gb ssd

Men har svårt att välja

Har ingen butik i närheten som har dom hemma.

Jag har kikat på Sony Vaio också, har kollat på alla innan jag bestämde mig för Yogan.
Varför valde jag då inte Sonyn? - Jo, den känns alldeles för plastig och tjock om man jämför med Yogan. Har även en tendens att låta högt då fläkten går upp.

Har du tänkt på varför du ska ha i7? Kan garantera att du inte behöver den extra prestandan, men har du pengarna så shoot!
/TrueType

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av danne_silver:

Har kollat runt lite, och fastnat för antingen Sony Vaio Pro 13" eller Lenovo Yoga 2 Pro 13,3".
Båda med i7, 8gb minne, 256gb ssd

Nu har jag inte full koll på just de datorerna, men tänk på att "Core i7" på ultrabooks i regel betyder två kärnor med hyperthreading. Jag har en Asus UX32VD med en "Core i7" 3517U. Skillnaderna mellan den och en Core i5 3317U är inte jättestora: "i7:an" har dubbelt så mycket L2-cache, 33 % mer L3-cache och snäppet högre klock, men båda är tvåkärniga med hyperthreading.

Det går absolut inte att jämföra dessa "i7:or" med riktiga mobila i7:or (3630QM, 4700MQ osv, som ju är fyrkärniga med hyperthreading).

Så jag skulle säga att en i5:a i de flesta fall duger bra till det du ska ha datorn till. SSD är, som du redan vet, naturligtvis oerhört mycket viktigare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det har du ju givetvis helt rätt i. Man kanske satsar på en i5 istället, och sparar en tusenlapp
Behöver ju inte en i7 egentligen..

Skrivet av HurMycket:

Nu har jag inte full koll på just de datorerna, men tänk på att "Core i7" på ultrabooks i regel betyder två kärnor med hyperthreading. Jag har en Asus UX32VD med en "Core i7" 3517U. Skillnaderna mellan den och en Core i5 3317U är inte jättestora: "i7:an" har dubbelt så mycket L2-cache, 33 % mer L3-cache och snäppet högre klock, men båda är tvåkärniga med hyperthreading.

Det går absolut inte att jämföra dessa "i7:or" med riktiga mobila i7:or (3630QM, 4700MQ osv, som ju är fyrkärniga med hyperthreading).

Så jag skulle säga att en i5:a i de flesta fall duger bra till det du ska ha datorn till. SSD är, som du redan vet, naturligtvis oerhört mycket viktigare.

Permalänk

Tror jag utesluter sony'n. Har läst mycket om högljud fläkt.

Även Asus Zenbook kan vara intressant.

Skrivet av TrueType:

Jag har kikat på Sony Vaio också, har kollat på alla innan jag bestämde mig för Yogan.
Varför valde jag då inte Sonyn? - Jo, den känns alldeles för plastig och tjock om man jämför med Yogan. Har även en tendens att låta högt då fläkten går upp.

Har du tänkt på varför du ska ha i7? Kan garantera att du inte behöver den extra prestandan, men har du pengarna så shoot!
/TrueType

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av danne_silver:

Tror jag utesluter sony'n. Har läst mycket om högljud fläkt.

Även Asus Zenbook kan vara intressant.

Jag älskar min 9serie xD Om du får haswell versionen sen bara dra in ubuntu gud vad jag älskar den <3!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av danne_silver:

Även Asus Zenbook kan vara intressant.

Om du köper en Zenbook, och den har lika dålig musplatta som UX32VD (vilket den kanske inte alls har), ska du vara beredd att använda tangentbordet till så mycket det bara går. Plattan på UX32VD är riktigt dålig.

Allt annat är kanonbra!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Tror jag utesluter sony'n. Har läst mycket om högljud fläkt.

Även Asus Zenbook kan vara intressant.

Skrivet av trisse23:

Jag älskar min 9serie xD Om du får haswell versionen sen bara dra in ubuntu gud vad jag älskar den <3!

Jag kan inte annat än hålla med! Min NP900X3C är så ooootroligt bra på alla sätt. 4-5 timmar batteritid vid normalt bruk. Väldigt bra pekplatta och kvaliteten är på topp. Om du bestämmer dig för att köpa en Samsung från 9 serien så köp inte en D variant då det är deras budgetvariant. Lägg istället lite mer pengar på antingen en E eller C variant!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Ok. Ja säg gärna vad du tycker sen

Efter ett par timmars testande så är jag supernöjd. Skärmen är underbar. Ingen störande fläkt och den känns snabb.

Helt underbart att kunna vrida skärmen till olika stands.
Köp!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Om du köper en Zenbook, och den har lika dålig musplatta som UX32VD (vilket den kanske inte alls har), ska du vara beredd att använda tangentbordet till så mycket det bara går. Plattan på UX32VD är riktigt dålig.

Allt annat är kanonbra!

Menar du touchpaden? Är den så värdelös?

Skrivet av NiftyNips:

Jag kan inte annat än hålla med! Min NP900X3C är så ooootroligt bra på alla sätt. 4-5 timmar batteritid vid normalt bruk. Väldigt bra pekplatta och kvaliteten är på topp. Om du bestämmer dig för att köpa en Samsung från 9 serien så köp inte en D variant då det är deras budgetvariant. Lägg istället lite mer pengar på antingen en E eller C variant!

Fast 4gb ram är i minsta laget, dessutom så kan man inte uppgradera vilke imho är värdelöst

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Har kollat Samsung också.

Och köper jag en sån, blir det denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2493828

Det är väl den senaste, med Haswell = bättre batteritid
8gb ram
SSD

Skrivet av NiftyNips:

Jag kan inte annat än hålla med! Min NP900X3C är så ooootroligt bra på alla sätt. 4-5 timmar batteritid vid normalt bruk. Väldigt bra pekplatta och kvaliteten är på topp. Om du bestämmer dig för att köpa en Samsung från 9 serien så köp inte en D variant då det är deras budgetvariant. Lägg istället lite mer pengar på antingen en E eller C variant!

Permalänk

Går knappast att spela på tex om du vill bara spela någon gång

Visa signatur

IPhone 4, IPad 2, Wii, Apple TV, Monster:Rehab [Energidricka]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av amanito:

Menar du touchpaden? Är den så värdelös?

Ja, jag tycker den är en skam för laptopen. Förstår inte hur man kan misslyckas så brutalt med en musplatta, när Apple visar att det uppenbarligen går att göra riktigt bra sådana.

Man kan, vad jag vet, välja mellan Asus "Smart Gesture" och en ElanTech-drivrutin. Väljer man Asus kan man dra fingret över halva plattan utan att muspekaren flyttar sig en pixel. Väljer man ElanTech kan man inte skriva på tangentbordet utan att hela tiden tänka på att inte nudda musplattan, för då aktiveras den direkt och det blir kaos.

Emil Å har även rekommenderat en drivrutin från Samsung, men jag kan inte hitta den någonstans.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dainai:

Efter ett par timmars testande så är jag supernöjd. Skärmen är underbar. Ingen störande fläkt och den känns snabb.

Helt underbart att kunna vrida skärmen till olika stands.
Köp!!

Var precis det jag sa! Riktigt underbar dator är det! Vilken färg valde du?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer s7-392, är väldigt nöjd med den! Skärmen, tangentbordet och touch paden är alla tre kanon. Så oerhört skönt med fullstora HDMI/Displayport också.

Det enda jag har att klaga på är att tangentbordet inte har någon dedikerad f1-f12 rad. Jag trodde att jag skulle störa mig på det men jag saknar ärligt talat det ytterst sällan, det skulle vara f5 men ctrl-r fungerar bättre när man vänjt sig. Den smått ovanliga placeringen till del-, page up/down knapparna kan kanske vara ett problem för vissa men jag gillar definitivt den snabba åtkomsten till dem.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Var precis det jag sa! Riktigt underbar dator är det! Vilken färg valde du?

Det blev en silverfärgad, eftersom det var den enda som fanns på lager hos Norek. Såg länge på denna och Sonys motsvarande variant -multiflip, men ångrar inte en sekund att jag valde Yogan istället. Skärmen är verkligen porr!!
Enda negativa jag hittat än är väl att ikonerna(ui) i Photoshop inte skalar med upplösningen, men en bagatell egentligen eftersom det finns short-commands för allting.