Laptop för videoredigering - 15k

Permalänk

Laptop för videoredigering - 15k

Hej! Jag ska köpa en laptop avsedd för videoredigering. Jag är medveten om att en bärbar dator inte är optimal för ändamålet, men det kan inte riktigt hjälpas i min position (såvida man inte kan bygga en väldigt bärbar stationär). Jag ska använda datorn främst för Adobe Premiere Pro, och i viss mån After Effects. Kanske vill jag även lira ett spel eller två, men videoredigering är första prioritet. Ska nämnas att jag inte har stenkoll på datorkomponenter, men försöker få så bra koll jag kan. Jag pendlar lite mellan gaminglaptops och workstations, beroende på vad som är bäst för videoredigering.

Jag värdesätter:
- en bra skärm på 15,6 tum (Full HD eller 4K spelar ingen stor roll, även om högre upplösning såklart kan vara trevligt). Föredrar matt skärm framför blank, men ingen dealbreaker.
- processor, grafikkort osv. passande för videoredigering (i7-processor såklart).
- SSD-disk (men detta kan jag även sätta in själv)
- gärna så tyst som möjligt med bra kylning (kanske blir svårt iom kraften som behövs).
- så smidig och lätt som möjligt (med andra ord, ingen trekilosdator)
- bra tangentbord och bra byggkvalitet generellt.
- hellre Windows än OSX.

Specifikationerna bör vara anpassade för nämnda program, det vill säga en i7-processor och mycket ram-minne. Ram-minnet kan jag naturligtvis utöka själv. Grafikkort har jag inte riktigt blivit klok på vilket som är bäst lämpat för videoredigering eftersom det står olika överallt (har funderat t.ex. på Dell M3800 vs Dell XPS 15, där grafikkortet är den stora skillnaden - Quadro vs GeForce).

Min budget är ca 15 000 kr (men om den kostar mindre är det bara en fördel!).

Här är datorer jag just nu funderar över, men jag tar tacksamt emot tips på helt andra datorer också.

Dell XPS 15 (eller Dell M3800) - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2515896
Denna dator tycks vara välbyggd, smidig, lätt och har bra skärm. Men många exemplar verkar vara drabbade av missljud (coil whine). Inte heller den mest kraftfulla datorn.

Lenovo Y50 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2726042
Finns med massa olika konfigurationer. Verkar ha ett bra förhållande mellan pris och muskelkraft. Har inte lyckats se någon i verkligheten, men ser ut att vara ganska plastig. Halvrisig skärm (som förvisso lätt kan bytas ut).

Asus N550 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2556114
Verkar vara hygglig på det mesta. Rätt bra byggkvalitet, men ganska tung.

Tack så mycket för er hjälp att välja den bästa videoredigeringsdatorn min budget tillåter

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte mycket om videoredigering men som speldator känns detta som en riktigt fin maskin! Värd att kolla närmare på då du har 4K upplösning i datorn, samt IPS-panel och SSD. Förutom detta ett GTX 860M och hela 16GB ram.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Skrivet av Laxieboy:

Nu vet jag inte mycket om videoredigering men som speldator känns detta som en riktigt fin maskin! Värd att kolla närmare på då du har 4K upplösning i datorn, samt IPS-panel och SSD. Förutom detta ett GTX 860M och hela 16GB ram.

Tack för tipset! Ja, Y50 är klart intressant. Skulle dock vilja se en i verkligheten, så att den inte är alldeles för plastig eller klumpig. Och bilda mig en uppfattning om de olika skärmarna. Vad jag läst ska den ha bra kylning. Försökte hitta den på stan igår, men fann ingen butik i Stockholm som hade den utställd.

Permalänk

Skulle vilja påstå att mer el. mindre vilken dator som helst idag pallar med videoredigering.
Det som däremot bör finnas för att vara optimalt är minst 8GB RAM (16GB borde mer eller mindre vara std idag och det är ju ingen större kostnad!) samt diskar i form av:
AVDiskMaster: Där ditt råmaterial finns d.v.s där du lägger alla dina AVfiler
AVDiskSource: Där enbart de filerna du arbetar med och klipper i
AVDiskDestination: Där enbart dit du renderar dina filmer

Ju snabbare diskar ju bättre, primärt är att AVDiskSource bör vara en SSD då låg accesstid är av prio här! Övrig läs/skriv sker sekventiellt mot de övriga diskarna och kräver därmed inte samma prestanda.
Men som sagt, ju snabbare disk ju bättre!

Kör blandat med både HDD och SSD i form av:
AVDiskMaster: HDD WD 4TB USB3
AVDiskSource: SSD Samsung Evo 250
AVDiskDestination: SSD Samsung Evo 250

Permalänk
Skrivet av oxygenial:

Skulle vilja påstå att mer el. mindre vilken dator som helst idag pallar med videoredigering.
Det som däremot bör finnas för att vara optimalt är minst 8GB RAM (16GB borde mer eller mindre vara std idag och det är ju ingen större kostnad!) samt diskar i form av:
AVDiskMaster: Där ditt råmaterial finns d.v.s där du lägger alla dina AVfiler
AVDiskSource: Där enbart de filerna du arbetar med och klipper i
AVDiskDestination: Där enbart dit du renderar dina filmer

Ju snabbare diskar ju bättre, primärt är att AVDiskSource bör vara en SSD då låg accesstid är av prio här! Övrig läs/skriv sker sekventiellt mot de övriga diskarna och kräver därmed inte samma prestanda.
Men som sagt, ju snabbare disk ju bättre!

Kör blandat med både HDD och SSD i form av:
AVDiskMaster: HDD WD 4TB USB3
AVDiskSource: SSD Samsung Evo 250
AVDiskDestination: SSD Samsung Evo 250

Intressant! Känner till att man ska ha mycket ram och flera diskar, men jag tänkte bara köra två diskar varav bara en SSD. Ditt förslag är mer logiskt! Tack! Ok, de flesta datorer ska kunna palla videoredigering.. då kanske det bör luta åt något så bärbart som möjligt, som exempelvis XPS 15 som jag funderade på, istället för en större monsterdator. Om du inte har tips på annan smidig dator som gör jobbet?

Och förresten, känner du till om Quadro eller Geforce är bäst för Premiere? Har nämligen läst folk som hävdar både det ena och det andra. Det jag fattat är att Quadro är överlägset på OpenGL medan Geforce är överlägset för gaming. Sen vad det innebär för videoredigering i Premiere är för mig en gåta. (Att jag undrar över detta är för att XPS 15 även finns med modellnamn m3800, och då har Quadro istället).

Permalänk
Medlem

Välj GeForce...

Generellt så är (desktop) Quadro-kort mycket bättre än vanliga GeForce. I Premiere får du betydligt snabbare renderingstider (förutsatt att dina effekter är GPU-accelererade).

Det finns tyvärr inget praktiskt test som visar skillnaden i prestanda. I vissa fall får du skyhög prestanda, i andra fall märker du ingen skillnad.

Allt beror egentligen på vad för slags video-arbete du gör. Använder du tex olika videoformat (i.e använder olika kameror) så kan Quadro-korten ge den en prestanda ökning. Vidare kan du se en ökning om du väljer att arbeta med RAW-format, tex RED-codec. Gör du "enklare" projekt presterar vanliga GeForce kort helt perfekt. (Jag har tex gjort några enklare små-filmer, med klipp från en Nikon DSLR, på min MacBook Pro utan att ha klagat.)

Jag kan ge dig mera exempel hur korten skiljer sig åt, om du önskar. Tyvärr kan jag inte så mycket om. Dessutom använder jag relativt kraftfull workstation-utrustustning. Men jag ge dig mina "two cents" när det gäller Desktop-kort

Rent allmänt rekommenderar jag INTE ett Quadro-kort till någon som har en begränsad budget. GeForce-korten är mycket prisvärdare. Ska du ha ett bra Quadro-kort får du betala minst 4ggr mot ett vanligt GeForce.

Quadro-kort är egentligen bara intressanta för "professionella", dvs folk som får betalt för sitt arbete. Quadro-korten må vara dyra, men de betalar tillbaka sig ganska snabbt. Jag skulle personligen inte vilja byta bort min Quadro-kort.

Med det sagt så tycker jag att du ska kolla på andra faktorer när du väljer en bärbar dator. Grafikkorten skiljer sig inte så mycket åt, och GeForce korten är mycket mer prisvärda

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade denna som borde täcka alla dina behov
2x SSD
1x HDD
Full HD
16GB ram, max 32GB
GeForce GTX 870M

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2711065

vett ej hur byggkvalitet och kyllning är på denna kanske lite över din budget också men helt klart byggd för det du söker.
Annars hade dom en liknande mycket billigare fast sämre grafik GeForce GTX 765M
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2137630

Permalänk
Medlem

Tips: Googla på "Mercury Playback Engine" och kontrollera att Premiere stödjer ditt grafikkort. Det är MPE som ger dig GPU-accelelering.

Anledningen till att jag har ett Quadro-kort är att mitt "jobb" kräver det. Jag har korta deadlines och Quadro-korten låter mig arbeta snabbare. Den extra prestandan, som Quadro-korten ger mig, kan jag använda till att göra drastiska förändringar. Dessutom kan jag rendera mitt projekt och skicka det vidare, så att andra inblandade får en uppfattning om projektet i fråga.

Visserligen är inte mina projekt allt för krävande (alla effekter gör jag i After Effects). Generellt handlar det om 3 video-lager. Varje klipp färgkorrigeras med "Three-Way Color Corrector" och ovan på allt lägger jag ett adjustment layer, ifall om jag vill grade:a projektet.

Detta är inte särskilt krävande för ett vanlig GeForce-kort att rendera i realtid. Dessutom finns det en del tricks ifall ditt mobila kort inte skulle klara av tyngre projekt.

Du kan exempelvis använda dig av Proxies, om du tex vill redigera okomprimerat material. Eller så kan du göra livet enklare genom att sänka preview-resulotion.

Det är också en fråga vad du vill att ditt kort ska göra. Vill du kunna rendera ditt färdiga projekt i realtid? Eller nöjer du dig med att vänta nån minut?

Som jag sa tidigare, GeForce kort är mycket prisvärdare. Då är frågan vad du får för pengarna. En snabbare CPU och mer RAM skulle jag premiera. Men detta är ytterst personligt. Jag önskar dig i alla fall lycka till med ditt inköp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle helt klart köra på en dator med IPS skärm eller liknande. Ingen ide att försöka få film att ser snygg ut med en tn skärm.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.