Permalänk

Asus Zenbook UX303LN

Nu är uppdateringen till UX32LN på väg in till Sverige.

Inet och komplett har lagt upp modellen med maxad specs;
www.inet.se/produkt/1972402/asus-zenbook-ux303ln-i7-8gb-256gb...

https://www.komplett.se/asus-zenbook-ux303ln-133-qhd-touch/81...

EDIT 07/08; Nu ligger den även uppe på webhallens hemsida;
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202885-

Enligt asus svenska hemsida så finns det ett x antal modeller;
www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/UX303LN/

Jag är intresserad i modellen med matt FHD skärm, i7, 8gb+ ram & 256gb ssd.
Frågan är bara om och när den kommer till Sverige.

Permalänk

Har exakt samma funderingar som dig och har mejlat både Inet samt Komplett om de har några funderingar på att ta hem modellen med FHD.

Permalänk
Skrivet av Chihuahuan:

Har exakt samma funderingar som dig och har mejlat både Inet samt Komplett om de har några funderingar på att ta hem modellen med FHD.

Kul!

Komplett har jag pratat med i deras officiella tråd här på swec och de kommer bara ta in den löjligt högupplösta modellen (kul att skala ner när man vill spela).

Inet mailade jag igår.

Amazon.de har lite fler modeller på ingång/i lager men de har ju tyvärr inte samma tangentbord.

Tänkte att den här tråden skulle bli den "stora" tråden för UX303LN.

Permalänk
Inaktiv

både FHD och QWHD kommer att komma till Sverige under tredje kvartalet som de ser ut

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

både FHD och QWHD kommer att komma till Sverige under tredje kvartalet som de ser ut

David, har du modellbeteckning på alla varianter som kommer finnas?
Kommer t. ex datorn med FHD bli snikutrustad (i5, 4gb ram osv)?
Håller du koll på vilka företag som kommer köpa in 303an?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maverickgoose:

David, har du modellbeteckning på alla varianter som kommer finnas?
Kommer t. ex datorn med FHD bli snikutrustad (i5, 4gb ram osv)?
Håller du koll på vilka företag som kommer köpa in 303an?

Det kan förekomma flera modeller än dessa, men dessa nedan är de basmodeller som kommer finnas bla.
Tyvärr kan jag inte avslöja vilka modeller som vilka butiker köpt in i nuläget utan de lägger butikerna upp själva.

UX303LN QWHD, i7, 8GB, SSD, nvidia gpu
UX303LN FHD, i7, 8GB, SSD, nvidia gpu
UX303LA FHD, i7, 8GB, SSD, intel grafik
UX303LA HD+, i5, 8GB, SSD, intel grafik

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Det kan förekomma flera modeller än dessa, men dessa nedan är de basmodeller som kommer finnas bla.
Tyvärr kan jag inte avslöja vilka modeller som vilka butiker köpt in i nuläget utan de lägger butikerna upp själva.

UX303LN QWHD, i7, 8GB, SSD, nvidia gpu
UX303LN FHD, i7, 8GB, SSD, nvidia gpu
UX303LA FHD, i7, 8GB, SSD, intel grafik
UX303LA HD+, i5, 8GB, SSD, intel grafik

Tack!
Har du även de sista siffrorna efter modellnumret som säger vilken modell som är vilken (typ som UX32LN-R4032H t. ex)?

Permalänk

Hmm, med priser på 11990kr för ux303ln med QWHD och i7, kan man hoppas på en tusenlapp eller tillochmed två billigare med vanlig FHD-skärm tro? För optimistiskt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wheelie82:

Hmm, med priser på 11990kr för ux303ln med QWHD och i7, kan man hoppas på en tusenlapp eller tillochmed två billigare med vanlig FHD-skärm tro? För optimistiskt?

inte omöjligt :)...beror lite på storlek av SSD disk också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maverickgoose:

Tack!
Har du även de sista siffrorna efter modellnumret som säger vilken modell som är vilken (typ som UX32LN-R4032H t. ex)?

nix...de får butikerna lägga upp själva

Permalänk
Medlem

Eftersöker en Ultrabook, 15" utan touchskärm med SSD. FHD skärm räcker. Gärna under 2kg.
Just det ja, en fungerande touchpad är också bra. Har en U500VZ och det enda som sänker den är just touchpaden.

Något på g?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Här kommer inets svar;

"Som det ser ut just nu kommer vi ej ta in den modellen men det kan ändras under hösten."

Trist......

 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Eftersöker en Ultrabook, 15" utan touchskärm med SSD. FHD skärm räcker. Gärna under 2kg.
Just det ja, en fungerande touchpad är också bra. Har en U500VZ och det enda som sänker den är just touchpaden.

Något på g?

tyvärr har vi inget i våran portfölj som täcker alla dem kraven.
K551LN-DM125H är det närmsta just nu och montera in en SSD. Men har du redan U500VZ så lär du inte vilja byta

Ersättaren till U500VZ kommer först nästa år.

ps. har du provat installera senaste versionen av Asus Smart Gesture, den fixar till touchpaden en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

tyvärr har vi inget i våran portfölj som täcker alla dem kraven.
K551LN-DM125H är det närmsta just nu och montera in en SSD. Men har du redan U500VZ så lär du inte vilja byta

Ersättaren till U500VZ kommer först nästa år.

ps. har du provat installera senaste versionen av Asus Smart Gesture, den fixar till touchpaden en del.

Tack för svaret. Jo, min U500VZ är där fortfarande bra tryck i, men min flickvän behöver en ny laptop. Då blir det till att vänta tills 2015 isf.
Jag har provat Smart Gesture och det förbättrar touchpaden avsevärt, men där finns fortfarande en del kvar att önska. Jag är inte mycket för Apples produkter, men deras trackpad är magisk. Se och lär?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Nu är datorn med qhd+ skärmen i lager hos komplett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Tack för svaret. Jo, min U500VZ är där fortfarande bra tryck i, men min flickvän behöver en ny laptop. Då blir det till att vänta tills 2015 isf.
Jag har provat Smart Gesture och det förbättrar touchpaden avsevärt, men där finns fortfarande en del kvar att önska. Jag är inte mycket för Apples produkter, men deras trackpad är magisk. Se och lär?

Denna modellen kommer till julen och den är när på lika tunn som U500VZ dock 4K och Touch skärm men också GTX grafik så den spelar egentligen i en klass över U500VZ
http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/Zenbook_NX500/

Men kanske överlåta U500VZ till flickvännen och införskaffa denna själv istället

Permalänk
Medlem

Är också väldigt intresserad av FHD versionen av denna!
Om den kommer finnas tillgänglig innan skolstarten om 3 veckor blir det nog en sådan, annars får de nog bli en UX32LN istället.

Ingen som har mailat Webhallen och hört om dom kommer ta in FHD modellen?

Permalänk

Jag frågade igår tror jag det var, då hade de ingen uppgift om den med FullHD-skärm.

Nej det var komplett jag frågade förresten!

Skrev fel firma
Permalänk

För er som inte orkar vänta på UX303LN så verkar UX32LN komma med den nya i7 processorn;
http://www.inet.se/produkt/1972404/asus-zenbook-ux32ln-i7-8gb...

När den finns i lager är väl lite osäkert kanske.....

Skrivet av Meenaze:

Ingen som har mailat Webhallen och hört om dom kommer ta in FHD modellen?

Jag mailade webhallen idag, väntar på svar.

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

För er som inte orkar vänta på UX303LN så verkar UX32LN komma med den nya i7 processorn;
http://www.inet.se/produkt/1972404/asus-zenbook-ux32ln-i7-8gb...

När den finns i lager är väl lite osäkert kanske.....

Jag mailade webhallen idag, väntar på svar.

Just ja den kan ju vara intressant. Inget ac-trådlöst och bara 128gb ssd. Äldre chassie.
Finns i lager hos t.ex. cdon såg jag. Skulle vara kul att se de båda versionerna live samtidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Denna modellen kommer till julen och den är när på lika tunn som U500VZ dock 4K och Touch skärm men också GTX grafik så den spelar egentligen i en klass över U500VZ
http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/Zenbook_NX500/

Men kanske överlåta U500VZ till flickvännen och införskaffa denna själv istället

höhöhö Kanske det. Men jag måste fråga: Varför har ni touch på en laptop? Nu vill jag absolut inte trampa på några tår, men det känns som ett skämt. Jag kan verkligen inte se mig folk sitta och kladda på sin skärm. För mig har du en padda till det - mer för underhållning i form av angry birds m.fl. men också för film och foto. Där är det riktigt kul med touch.

Men på ett arbetsredskap hör det verkligen inte hemma. För att det ska fungera bra behöver man anpassa ikoner, menyer osv för touch och då förstör du konceptet som sådant med en laptop. Du behöver också flytta händer och fingrar från tangentbord/touchpad, vilket stjäl tid och blir ineffektivt. Laptopen är ett snabbt, precist och effektivt redskap med en begränsad skärmyta. Då vill man ha maximal yta för ordbehandling, eller vad du nu gör. Inte något annat.

Och iom detta kan man igen fråga sig varför PC världen envisas med 16:9 skärmar i sina laptops då det är så mycket underlägset 16:10 eller större, än en gång för arbete. Självklart är det billigare att tillverka då man kan få ut fler skärmar per tillverkad yta, men att ingen gör en bra arbetsdator är för mig konstigt. Än en gång är det enbart Apple som har förstått, dock enbart när det gäller skärmen. Att inte ha två knappar på musen och ett löjligt minimalistiskt tangentbord göra att den faller än mer bort som arbetsredskap.
Ni skulle behöva anställa mig på er avdelning som tar fram business laptops. Jag är säker på att er försäljning skulle gå i taket…

Sådär, fick jag skiva av mig lite också.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

höhöhö Kanske det. Men jag måste fråga: Varför har ni touch på en laptop? Nu vill jag absolut inte trampa på några tår, men det känns som ett skämt. Jag kan verkligen inte se mig folk sitta och kladda på sin skärm. För mig har du en padda till det - mer för underhållning i form av angry birds m.fl. men också för film och foto. Där är det riktigt kul med touch.

Men på ett arbetsredskap hör det verkligen inte hemma. För att det ska fungera bra behöver man anpassa ikoner, menyer osv för touch och då förstör du konceptet som sådant med en laptop. Du behöver också flytta händer och fingrar från tangentbord/touchpad, vilket stjäl tid och blir ineffektivt. Laptopen är ett snabbt, precist och effektivt redskap med en begränsad skärmyta. Då vill man ha maximal yta för ordbehandling, eller vad du nu gör. Inte något annat.

Och iom detta kan man igen fråga sig varför PC världen envisas med 16:9 skärmar i sina laptops då det är så mycket underlägset 16:10 eller större, än en gång för arbete. Självklart är det billigare att tillverka då man kan få ut fler skärmar per tillverkad yta, men att ingen gör en bra arbetsdator är för mig konstigt. Än en gång är det enbart Apple som har förstått, dock enbart när det gäller skärmen. Att inte ha två knappar på musen och ett löjligt minimalistiskt tangentbord göra att den faller än mer bort som arbetsredskap.
Ni skulle behöva anställa mig på er avdelning som tar fram business laptops. Jag är säker på att er försäljning skulle gå i taket…

Sådär, fick jag skiva av mig lite också.

Inget av det du har skrivit hittills har något med topic att göra. Vill du snacka andra datorer så starta en ny tråd

Permalänk

Webhallens svar;

"Inköparen har hittills endast beslutat att ta hem versionen med QHD+-skärm, men om det blir möjligt att ta hem den andra läggs artikeln upp på hemsidan. Jag har tyvärr inte information om när det skulle bli i så fall."

Permalänk
Medlem

Kan man byta ut hårddisken mot en 512 GB istället? Om ja, betyder det att man bryter villkoren för garantin?

Frågan gäller även den tidigare modellen UX32LN då Netonnet har den för bra pris men endast med 128 GB SSD :S

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av MTH.H:

Kan man byta ut hårddisken mot en 512 GB istället? Om ja, betyder det att man bryter villkoren för garantin?

Frågan gäller även den tidigare modellen UX32LN då Netonnet har den för bra pris men endast med 128 GB SSD :S

Tack på förhand

Ja, du kan byta ut HDDn.

Permalänk
Medlem

Gah, tråkigt att ingen verkar vilja ta in FHD-varianten. Sitter i samma båt som tycker att QHD+touch är overkill. Windows skalning lämnar ju en del att önska, och touch på en laptop klarar jag mig utan.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Ja, du kan byta ut HDDn.

Hur blir det med garantin då? Asus är ju ganska schyssta och har 2 års garanti, vore segt att missa den.

Permalänk
Skrivet av MTH.H:

Hur blir det med garantin då? Asus är ju ganska schyssta och har 2 års garanti, vore segt att missa den.

Om du hade läst i lite trådar som handlar om de modellerna du är intresserad i (du har väl omöjligt missat den stora tråden om ux32?) så skulle du redan veta svaret.

#14614404

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Om du hade läst i lite trådar som handlar om de modellerna du är intresserad i (du har väl omöjligt missat den stora tråden om ux32?) så skulle du redan veta svaret.

#14614404

Sorry

Permalänk

Sugen på att plocka upp en ux303:a men den enda recensionen hitills nämner färgproblem med gul på QHD varianten.
Eftersom detta var pre-releasevarianten fiskar jag uppdateringar?
Nån som hört nåt om den nu släppta varianten lider av samma dassiga gultoner?