Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bärbar speldator Lenovo IdeaPad Z50-70 15.6"

Permalänk

Bärbar speldator Lenovo IdeaPad Z50-70 15.6"

Hej,

Jag är på gång att köpa en bärbar dator som en present till en anhörig + son och såg ett erbjudande på Elgiganten som såg rätt bra ut :

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Ska tilläggas att sonen är 10 år, spelar just nu uteslutande Minecraft (med tilläggsmoduler/terränger (?) som kräver bättre grafikmuskler vilket hans nuvarande stationära med inbyggd intelgrafik (2500 tror jag) inte riktigt klarar av de högre upplösningarna utan att den börjar hacka). Jag skulle tro att han gärna vill spela typ batman/legospel mm på datorn också.

Jag har läst lite kring vad Nvidias GT 820M som sitter i Lenovon klarar av, och den verkar fungera hyfsat så länge man inte kör på med höga upplösningar, även relativt moderna "riktiga" spel.

I alla fall påstår Elgiganten att datorn hamnar under kategorin speldator.

För övrigt kommer datorn att användas mest till candycrush, Youtube, ordbehandling och webbsurf vilket inte är några problem vad gäller datorns spec.

Har inte hittat några recensioner av just den Lenovomodellen men enbart för en som har vassare processor (i7) och då har den fått halvdana betyg.

Positivt är också att Lenovodatorn verkar kunna öppnas med lätthet för att komma åt t ex fläkt osv (som gärna dammar igen).

Är datorn prisvärd enligt Sweclockers forumläsare?

Tack på förhand!

** Edit : såg att flera på forumet har haft funderingar kring Lenovodatorn, men hittar inga direkta svar.

Permalänk

Jag undrar detsamma. Sett till komponenter och byggkvalitet verkar den extremt prisvärd jämfört med liknande datorer. Dock så verkar skärmen vara väldigt dassig så det skulle vara värt att höra från någon som köpt den.

Permalänk
Skrivet av funkadelic:

Jag undrar detsamma. Sett till komponenter och byggkvalitet verkar den extremt prisvärd jämfört med liknande datorer. Dock så verkar skärmen vara väldigt dassig så det skulle vara värt att höra från någon som köpt den.

Såg en recension av storebrorsan till Lenovomodellen, och ja, skärmen är enligt recensionen dassig, dåliga betraktningsvinklar mm. Går inte att använda utomhus mer eller mindre.
Men det är inte en avgörande faktor för de som ska ha datorn eftersom de ska använda den inomhus.

Permalänk

jag skulle inte rekommendera att du köpte den laptopen om du har tänkt att det ska spelas på den.

GT 820m är kortet precis innan de börjar likna mer gamerkort.

GT 820m har 96 shader cores @ 775MHz

går du nu ett steg uppåt till GT 825m så har den 384 shader cores @ 850MHz, dvs bättre.

Vill du köpa beganat så såg jag en bra dator på blocket för 2600, i5 3337u & 740m, det var en asus R505CB. Jag ser att du bor i västra götaland och denna laptop befinner sig där. Kan personliga rekommendera detta då jag äger samma dator fast med en lite bättre processor i7 3537u. Allt annat är den samma.

Annars är http://www.siba.se/product/17671002/pavilion15-p045no eller http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201727-a... mycket bättre än den från elgiganten. Båda med ett 840m

Kan inte säga något om datorerna men jag rekommendera någon av de enbart utifrån specifikationerna

Lenovon är inte det sämsta köpet dock, god kvalite och fullHD skärm för en billig peng

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Såg en recension av storebrorsan till Lenovomodellen, och ja, skärmen är enligt recensionen dassig, dåliga betraktningsvinklar mm. Går inte att använda utomhus mer eller mindre.
Men det är inte en avgörande faktor för de som ska ha datorn eftersom de ska använda den inomhus.

Det har du såklart rätt i. Jag är mer intresserad av hur spel och filmupplevelsen är

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara hyffsat tryck i det grafikkortet om man kollar lite klipp här: https://www.youtube.com/results?q=nvidia+gt+820m+2gb

Ps: Har också beställt den laptopen, ska ha den till surf, film mm

Permalänk
Skrivet av korvmannen:

jag skulle inte rekommendera att du köpte den laptopen om du har tänkt att det ska spelas på den.

GT 820m är kortet precis innan de börjar likna mer gamerkort.

GT 820m har 96 shader cores @ 775MHz

går du nu ett steg uppåt till GT 825m så har den 384 shader cores @ 850MHz, dvs mycket mycket bättre.

Vill du köpa beganat så såg jag en bra dator på blocket för 2600, i5 3337u & 740m, det var en asus R505CB. Jag ser att du bor i västra götaland och denna laptop befinner sig där. Kan personliga rekommendera detta då jag äger samma dator fast med en lite bättre processor i7 3537u. Allt annat är den samma.

Annars är http://www.siba.se/product/17671002/pavilion15-p045no eller http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201727-a... mycket bättre än den från elgiganten. Båda med ett 840m

Kan inte säga något om datorerna men jag rekommendera någon av de enbart utifrån specifikationerna

Tackar så mycket för tipsen!
Är otroligt oinsatt vad gäller grafikkort /speldator spec osv.
Länken du gav som leder till Asus är ju mer prisvärd (bättre grafikkort, bättre processor) för drygt 500kr mer.
Lite sämre lagringskapacitet men 500gb kommer att räcka långt för deras behov.

Ska gräva lite mer kring Asus och Acer främst pg a att åtminstone Asus varit nästintill omöjlig att rengöra inuti, fläkten har varit oåtkomlig osv. Vet inte om just modellen jag haft att göra med har varit dåligt designad, men till slut slocknade datorn så fort datorn överhettades av Youtube..

Enligt http://www.insidemylaptop.com/disassembly-guide-for-acer-aspi... så tycks Acer vara enkel att ta isär och rengöra. Ska överväga dina råd. Tack igen.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Verkar vara hyffsat tryck i det grafikkortet om man kollar lite klipp här: https://www.youtube.com/results?q=nvidia+gt+820m+2gb

Ps: Har också beställt den laptopen, ska ha den till surf, film mm

Har kollat lite youtubeklipp här också och ja, [som oinsatt] tycker jag att spelen flyter på bra.
Har inte spelat spel typ sedan Carmageddon så jag vet inte alls hur det ska "se ut". ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korvmannen:

jag skulle inte rekommendera att du köpte den laptopen om du har tänkt att det ska spelas på den.

GT 820m är kortet precis innan de börjar likna mer gamerkort.

GT 820m har 96 shader cores @ 775MHz

går du nu ett steg uppåt till GT 825m så har den 384 shader cores @ 850MHz, dvs bättre.

Vill du köpa beganat så såg jag en bra dator på blocket för 2600, i5 3337u & 740m, det var en asus R505CB. Jag ser att du bor i västra götaland och denna laptop befinner sig där. Kan personliga rekommendera detta då jag äger samma dator fast med en lite bättre processor i7 3537u. Allt annat är den samma.

Annars är http://www.siba.se/product/17671002/pavilion15-p045no eller http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201727-a... mycket bättre än den från elgiganten. Båda med ett 840m

Kan inte säga något om datorerna men jag rekommendera någon av de enbart utifrån specifikationerna

Lenovon är inte det sämsta köpet dock, god kvalite och fullHD skärm för en billig peng

De datorerna du länkar till har enbart 1366 x 768 upplösning och det är inget jag själv skulle vilja ha på 15.6 tum.
Lenovon har 1920 x 1080 upplösning.

Permalänk

Tänk på att lenovon 1080p skärm och att väldigt få grafikkort i denna budgeten orkar driva så höga upplösningar för spel, så då kommer du få sänka upplösningen och då kommer det se fult ut för att du inte spelar i "native".

Så inte nog med att 840m datorerna kommer se bättre ut iom att kortet är snabbare och därför också kan ha högre inställningar, men skärmen på 1366x768 gör att man kan köra i just den upplösningen och då får man skarpast möjliga bild.

Men spelprestanda är inte allt, minns att jag klämde på z50 någon gång och tyckte att den kändes bra. Sen om filmer eller annat ska göras på datorn kommer 1080p skärmen vara en solklar fördel.

Permalänk

Har googlat på Sweclockers lite om Acer's kvalité och det verkar råda konsensus att deras produkter är prisvärda MEN undermåliga vad gäller byggkvalité/chassi osv. Saker som lossnar efter något år mm. Iofs så är trådarna ett par år gamla men frågan är om Acer åtgärdat problematiken sedan dess..

Permalänk
Inaktiv

Upplösningen kommer man inte behöva sänka, Det man sänker är detalj nivån i spel.
Du ser i klippen från Youtube att det flyter på bra i 1080p

Har en rätt vass 15.6 tum med enbart 1366x768 och det ser inte bra ut varken i spel eller när man surfar.
Damen min har en med 1920x1080 och det är bra stor skillnad i bild kvalite.

Permalänk
Skrivet av korvmannen:

Tänk på att lenovon 1080p skärm och att väldigt få grafikkort i denna budgeten orkar driva så höga upplösningar för spel, så då kommer du få sänka upplösningen och då kommer det se fult ut för att du inte spelar i "native".

Så inte nog med att 840m datorerna kommer se bättre ut iom att kortet är snabbare och därför också kan ha högre inställningar, men skärmen på 1366x768 gör att man kan köra i just den upplösningen och då får man skarpast möjliga bild.

Men spelprestanda är inte allt, minns att jag klämde på z50 någon gång och tyckte att den kändes bra. Sen om filmer eller annat ska göras på datorn kommer 1080p skärmen vara en solklar fördel.

Eftersom datorn till mer än hälften ska användas till vardagligt användande än spel kanske en högre upplösning på skärmen ändå är ett bra val. Huvudsaken är att den klarar Minecraft i högsta upplösning + extra detaljerade moddade/ terränger o dylikt. Och givetvis ett och annat spel för barn och ungdom, dvs att man ska kunna spela moderna spel i lägre upplösningar.

Elgigantens erbjudande går ut i helgen så jag får grunna ett par dagar till. Acern lockar men byggkvalitéten oroar mig lite speciellt i deras low-end modeller. Har en anhörig som har en HP instegsmodell som är mkt gediget byggd och utsöndrar kvalité i alla vinklar och vrår. Hur Lenovos byggkvalité är vet jag inte men jag inbillar mig att de är bättre än genomsnittet.

De som ska ha en ny dator har en Sony Vaio instegsmodell och den byggkvalitéten var absolut inget att hurra över...

Permalänk
Inaktiv

Ja jag rekommenderar 1920x1080 då det är stor skillnad.
Även om du får sänka detalj nivån i krävande spel så är det ändå bättre bild med 1920x1080.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Ja jag rekommenderar 1920x1080 då det är stor skillnad.
Även om du får sänka detalj nivån i krävande spel så är det ändå bättre bild med 1920x1080.

Är benägen att hålla med. Tack för input.

Permalänk

Det får bli en Lenovo.
Tack alla för värdefull input och råd!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tittar på samma erbjudande men har annat användningsområde. Jag tänker mest jobba med foton från systemkamera samt redigera filmer från GoPro-kameran.
Är det någon som vet skulle denna dator stå sig för denna typ av användning? Eller vad rekommenderas för prestanda för att jobba med dessa filer?

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter med denna laptop nu och är riktigt imponerad hur allt flyter på och hur kvick den är, bilden är kanon.
Se hur den beter sig i lite krävande saker framöver.

Permalänk
Inaktiv

Acer över Lenovo? Aldrig i livet. Speciellt om ni ska ha datorn mer än 1 år.
HPn är inte 1080p och har mindre RAM.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag sitter med denna laptop nu och är riktigt imponerad hur allt flyter på och hur kvick den är, bilden är kanon.
Se hur den beter sig i lite krävande saker framöver.

Är av liknande åsikt. Har konfigurerat den (försökt få den likna W7 så mkt som möjligt!) och datorn i sig är responsiv, har helt ok skärm och verkar vara ett kvalitétsbygge rakt igenom, speciellt för det priset. Då tänker jag på chassi osv.

Såg nu att Elgiganten återgått till ordinariepris för varan.

Har inte testat några spel på den, får vänta tills systersonen kommer.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Är av liknande åsikt. Har konfigurerat den (försökt få den likna W7 så mkt som möjligt!) och datorn i sig är responsiv, har helt ok skärm och verkar vara ett kvalitétsbygge rakt igenom, speciellt för det priset. Då tänker jag på chassi osv.

Såg nu att Elgiganten återgått till ordinariepris för varan.

Har inte testat några spel på den, får vänta tills systersonen kommer.

Stör mig lite på att jag missade den.

Elgiganten hade nattöppet med "rea" igår, men då hade de bara sänkt den med 500kr... och det gick inte att prata ned priset heller.

Sen hjälpte det ju inte att det kom folk och bara "wow kolla rabatterna!".

-.-

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Stör mig lite på att jag missade den.

Elgiganten hade nattöppet med "rea" igår, men då hade de bara sänkt den med 500kr... och det gick inte att prata ned priset heller.

Sen hjälpte det ju inte att det kom folk och bara "wow kolla rabatterna!".

-.-

Tråkigt att du missade erbjudandet.
Säga vad man vill om Elgiganten och deras PC-utbud men ibland är de klockrena.
Lite mysko är det att när jag nappade på deras erbjudande låg ordinariepris på 7000 kr, men nu ligger den på 7500 kr. Är nästan bergsäker på att det i deras dåvarande kampanj gick att läsa : "2500 kr rabatt!" (köpte alltså den för 4.500 kr).