Laptop för 3000-5000:- åt Morsan

Permalänk
Medlem

Laptop för 3000-5000:- åt Morsan

Tjena, ska köpa en laptop till morsan och undrar om någon har koll på vilka som är bäst i 3000-5000kr klassen. Jag är student så vet ni nå sjyssta rabatter man kan nyttja någonstans så vore det grymt

Hitta dessa på CDON :
Acer e5-551g http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-e5-551g-81t9-15...
HP Pavilion 15-g031no http://cdon.se/hemelektronik/hp/hp-15-g031no-15-6-a6-6310-8gb...

Men har dålig koll på vilka AMD cpu's som är bra och är lite kluven överlag på både hp och acer, har haft blandad erfarenhet av dem men det är nog ganska utdaterade åsikter.

Hon använder datorn mest till att kolla på film/serier, surfa och räkningar men hon skulle uppskatta om den klarade mindre krävande spel om hon får besök av barnbarnen en regnig dag. Hon uppskattar även bra batteritider och 15" skärm duger nog gått.

Edit:
Asus R553LN https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ad15&T2=R553LN-XO516H
Denna såg riktigt fin ut, men sträcker budgeten till bristningsgräns.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okej. Varför? jag gillar att den har Full HD och har gillat lenovo fram tills "skandalen".. men den sträcker ut min budget till max..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av felix6:

Okej. Varför? jag gillar att den har Full HD och har gillat lenovo fram tills "skandalen".. men den sträcker ut min budget till max..

Du har ju satt en budget på 3000-5000kr och föreslår själv en dator för 6000kr. Sätt en budget inom det område som du kan tänka dig att betala. Denna dator är nära den du föreslog för 6000kr i prestanda, men ligger inom din budget. Den har en Intel Core CPU som enligt mig är det enda alternativet för en vettig bärbar. AMD har inga vettiga alternativ alls. Dessutom har den ett grafikkort som klarar enklare spel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har ju satt en budget på 3000-5000kr och föreslår själv en dator för 6000kr. Sätt en budget inom det område som du kan tänka dig att betala. Denna dator är nära den du föreslog för 6000kr i prestanda, men ligger inom din budget. Den har en Intel Core CPU som enligt mig är det enda alternativet för en vettig bärbar. AMD har inga vettiga alternativ alls. Dessutom har den ett grafikkort som klarar enklare spel.

Om man loggar in på Alina så är priset 1000kr lägre pga kampanj. Rätt svårslagen dator för det priset då.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har ju satt en budget på 3000-5000kr och föreslår själv en dator för 6000kr. Sätt en budget inom det område som du kan tänka dig att betala.

Nja, jag har föreslagit två för runt 3-4k och en för 5k som är nedsatt från 6k. sen har jag satt 5000kr som maxpris. vilket för mig inte innebär att alla datorer man kollar på ligger på 5000kr utan att jag kan sträcka mig dit om det är riktigt bra köp. Sen var väl min fråga mer vad det var du som gör att du förespråkar den där datorn utöver några andra, är det en du själv nyss har köpt och tycker är stabil? är det en du har hört/sett mycket bra om från bekanta? är det något speciellt med den som du tycker gör den utmärkande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Om man loggar in på Alina så är priset 1000kr lägre pga kampanj. Rätt svårslagen dator för det priset då.

Ja jag tycker också den ser rätt fin ut, synd bara det inte var full hd... men det är juh inget som morsan har koll på i vilket fall

Såg även att Elgiganten har en Kvälls rea idag efter kl 19.00 som jag tänkte övervaka och se om det dyker upp något gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Nja, jag har föreslagit två för runt 3-4k och en för 5k som är nedsatt från 6k. sen har jag satt 5000kr som maxpris. vilket för mig inte innebär att alla datorer man kollar på ligger på 5000kr utan att jag kan sträcka mig dit om det är riktigt bra köp. Sen var väl min fråga mer vad det var du som gör att du förespråkar den där datorn utöver några andra, är det en du själv nyss har köpt och tycker är stabil? är det en du har hört/sett mycket bra om från bekanta? är det något speciellt med den som du tycker gör den utmärkande?

Den där Lenoven är helt klart väldigt prisvärd och fullständigt mosar de där datorerna du föreslog.

1080p-skärm är betydligt trevligare än 768p, och tvåkärnigt + HT (=fyra trådar) Haswell, 8 GB RAM och ett Maxwell 840m är mer eller mindre optimalt för vanliga kontorsuppgifter + lite spel ibland. Och att det är en hybriddisk skadar ju inte heller direkt.

Finns 1x demo av Lenovon för 4400: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/211667-l...

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Den där Lenoven är helt klart väldigt prisvärd och fullständigt mosar de där datorerna du föreslog.

1080p-skärm är betydligt trevligare än 768p, och tvåkärnigt + HT (=fyra trådar) Haswell, 8 GB RAM och ett Maxwell 840m är mer eller mindre optimalt för vanliga kontorsuppgifter + lite spel ibland. Och att det är en hybriddisk skadar ju inte heller direkt.

Finns 1x demo av Lenovon för 4400: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/211667-l...

Att den mosar de två billigare datorerna har jag ingen tvekan om. den ligger juh ändå en prisklass över dem men om man jämför med den från alina för 5k då? https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=...=R553LN-XO516H

Då får man en i5a istället för i3a och lite sjysstare design(subjektivt måhända, men tycker asus känns mer "kvalitet"). dock sämre upplösning, 2gb mindre ram och, och mindre hårddisk. Men hur påverkar upplösningen förresten drar högre upplösning mer från batteriet? eller är det försumbart?

Du har inget bra tips i 3-4000 kr klassen? tänkte så man vet vad man väljer mellan om man tar en lite billigare kontra en lite dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Att den mosar de två billigare datorerna har jag ingen tvekan om. den ligger juh ändå en prisklass över dem men om man jämför med den från alina för 5k då? https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=...=R553LN-XO516H

Då får man en i5a istället för i3a och lite sjysstare design(subjektivt måhända, men tycker asus känns mer "kvalitet"). dock sämre upplösning, 2gb mindre ram och, och mindre hårddisk. Men hur påverkar upplösningen förresten drar högre upplösning mer från batteriet? eller är det försumbart?

Du har inget bra tips i 3-4000 kr klassen? tänkte så man vet vad man väljer mellan om man tar en lite billigare kontra en lite dyrare.

På bärbart gör i3 eller i5 ingen stor skillnad. De har samma arkitektur i det här fallet (Haswell) och båda har två kärnor med HT vilket ger fyra trådar. Det som skiljer sig är att i5:an har en turbofrekvens, men under längre laster såsom spel eller rendering ligger de nog ungefär lika.

8GB RAM känns betydligt mer framtidssäkert. Lenovon har en hybriddisk med 8 GB SSD cache så den kommer vara lite snabbare vid uppstart och så.

1080p är mycket roligare att sitta vid än 768p. Se bara till att ställa skalningen i Windows på 100%, laptoptillverkarna verkar gilla att sätta den på 125% av någon dum anledning.

Jag tycker inte att du ska gå ner i prisklass. Datorer med GT 840m brukar inte gå under 5500 annars, så detta är ett riktigt bra pris. Jag rekommenderar dig att ta 840m då det faktiskt klarar lite spel utan problem.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av felix6:

Att den mosar de två billigare datorerna har jag ingen tvekan om. den ligger juh ändå en prisklass över dem men om man jämför med den från alina för 5k då? https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=...=R553LN-XO516H

Då får man en i5a istället för i3a och lite sjysstare design(subjektivt måhända, men tycker asus känns mer "kvalitet"). dock sämre upplösning, 2gb mindre ram och, och mindre hårddisk. Men hur påverkar upplösningen förresten drar högre upplösning mer från batteriet? eller är det försumbart?

Du har inget bra tips i 3-4000 kr klassen? tänkte så man vet vad man väljer mellan om man tar en lite billigare kontra en lite dyrare.

Tips ta en med ren ssd eller sätt in det i efterhand. Gör mycket för prestandan upplevelsen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av felix6:

Du har inget bra tips i 3-4000 kr klassen? tänkte så man vet vad man väljer mellan om man tar en lite billigare kontra en lite dyrare.

Jag kollade vidare lite idag. Det finns inget i den prisklassen med grafikkort. Det är i så fall grafik inbyggd i processorn som gäller. Visst, det funkar att starta spelen på det också, men jag känner från min egen son som är 11 att det inte upplevs som särskilt intressant att spela på farmor och farfars dator utan separat grafikkort. Det hackar för mycket. Man kan ändra inställningarna i spelen för att få det att flyta lite, men det är inte något som varken sonen, farmor eller farfar behärskar.

Lenovon och Asusen med GT840M är dessutom så billiga just nu att det inte går att få ner priset genom att välja något svagare grafik. Datorer med GT820M kostar även de 4990.

Skippar du kravet på spel kan du komma ner en bit i pris till tex denna:
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=X551CA-SX063H

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Så länge din mor inte kommer spela någonting krävande så räcker vilken i3 laptop med 6-8 GB ram hur bra som helst. Och om det sitter ett Intel HD 4000 chip på den så klarar den spela många spel relativt så bra, som t.ex Sims3. Om hon bara spelar Facebook spel som är flash baserade så behöver man knappast ett grafik kort som är till för mer krävande spel.

Om du vill kolla spel prestanda så är det bara söka på Spelet och HD 4000 på youtube, t.ex Sims 3 hd 4000, det finns oftast videos där du kan se fps prestanda och vilka grafik inställningar de kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Så länge din mor inte kommer spela någonting krävande så räcker vilken i3 laptop med 6-8 GB ram hur bra som helst. Och om det sitter ett Intel HD 4000 chip på den så klarar den spela många spel relativt så bra, som t.ex Sims3. Om hon bara spelar Facebook spel som är flash baserade så behöver man knappast ett grafik kort som är till för mer krävande spel.

Om du vill kolla spel prestanda så är det bara söka på Spelet och HD 4000 på youtube, t.ex Sims 3 hd 4000, det finns oftast videos där du kan se fps prestanda och vilka grafik inställningar de kör på.

Vil bare legge til at jeg fikk til å spille både The Elder Scrolls Oblivion og ESO på min bærbare med en pentium (dual core; uten HT) og Intel GMA X4500MHD, så det er mulig å spille litt eldre spill uten å ha alt for mye stuttering (men en må ikke stille for store krav på billedeforbedring (typ AA)/kvaliteten - det gikk faktisk å kjøre desktop i 2560 x 1080 på en ekstern skjerm og spille litt; X4500MHD er fremst tenkt for 1366 x 768). Når det gjelder YT, så funke det best med 720p, 1080p gikk også men da ville det bli litt problem av og til med flytet i selve billedet. Det avhenger også en del på hvilken internet forbindelse en bruker (fast fiber vs mobil bredband) for når det gjelder stømmet media som YT.

Flash basered media kan ta i bruk hardvare akselerering i grafikk kort, så jeg vil ikke si at det er uvesentlig med prestasjonen fra grafikk kort når det gjelder andre bruksmåter enn normal spill (der en kjører direkte på selve maskinen og ikke gjennom webb leseren). Alt fler webb lesere bruker også hardvare akselerering for å vise skjermsider, så kravene til grafikk kort er blitt litt høyere enn de var for noen år siden på integrerte løsninger som (mobile) bærbare og kompakte enheter.

Link der viser spes for den gamle bærbare jeg snakket om her: http://www.chip.de/preisvergleich/135346/Uebersicht-Sony-VGN-...

Det som kan være verdt å tenke på er hvordan Windows 10 vil funke når denne vil komme ut til alminnelige brukere/kunder.

Tips: Minimum 8 GB RAM for system. Grafikk der har dedikert RAM og kraft nok til å funke nå når alt mere alminnelige funksjoner begynner å ta i bruk hardvare akselerering fra grafikk kort. SSD på 256 GB (pga Windows vokser gjennom oppdateringering og app) tilsammen med en ekstern (USB) harddisk for de mer plass krevende sakene og helst med back up funksjon på en annen hard disk (tenk på alle billeder og ev. video fra familie og venner der kan forsvinne ved en harddisk krasj). Eventuelt kople til en ekstern skjerm for å få bedre oppløsning på en større overflate enn det en 15 tum skjerm kan gi. Eldre menneske kan ha problem med å lese tekst på en så liten skjerm som 15 tum, så det kan være en løsning for få det beste av to verden: en kompakt flyttbare enhet tilsammen med en større skjerm der avlaster øyene ved lengre tids arbeide/surf. Glem ikke heller å forslå eget tastatur og en mus der kan gjøre det lettere å arbeide med maskinen. Kan si at jeg selv brukte mus lang tid på min bærbare i stedet for navigering platten og det gjorde at surf og annet gikk hurtigere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag kollade vidare lite idag. Det finns inget i den prisklassen med grafikkort. Det är i så fall grafik inbyggd i processorn som gäller. Visst, det funkar att starta spelen på det också, men jag känner från min egen son som är 11 att det inte upplevs som särskilt intressant att spela på farmor och farfars dator utan separat grafikkort. Det hackar för mycket. Man kan ändra inställningarna i spelen för att få det att flyta lite, men det är inte något som varken sonen, farmor eller farfar behärskar.

Lenovon och Asusen med GT840M är dessutom så billiga just nu att det inte går att få ner priset genom att välja något svagare grafik. Datorer med GT820M kostar även de 4990.

Skippar du kravet på spel kan du komma ner en bit i pris till tex denna:
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=X551CA-SX063H

Okej, tack! Ja barnbarnen är väl inte riktigt lika gamla än, de är 4-5 år men de blir inte yngre och personligen tycker jag om att få valuta för pengarna
Läste lite nu och minecraft(som ena pojken är helt såld i) påstås funka men med nöd och näppe med intel grafiken. Jag ska höra med övriga sponsorer och min röst går nog för en dator med GT840M iaf.

Skrivet av Gigantrix:

Tips: Minimum 8 GB RAM for system. Grafikk der har dedikert RAM og kraft nok til å funke nå når alt mere alminnelige funksjoner begynner å ta i bruk hardvare akselerering fra grafikk kort. SSD på 256 GB (pga Windows vokser gjennom oppdateringering og app) tilsammen med en ekstern (USB) harddisk for de mer plass krevende sakene og helst med back up funksjon på en annen hard disk (tenk på alle billeder og ev. video fra familie og venner der kan forsvinne ved en harddisk krasj). Eventuelt kople til en ekstern skjerm for å få bedre oppløsning på en større overflate enn det en 15 tum skjerm kan gi. Eldre menneske kan ha problem med å lese tekst på en så liten skjerm som 15 tum, så det kan være en løsning for få det beste av to verden: en kompakt flyttbare enhet tilsammen med en større skjerm der avlaster øyene ved lengre tids arbeide/surf. Glem ikke heller å forslå eget tastatur og en mus der kan gjøre det lettere å arbeide med maskinen. Kan si at jeg selv brukte mus lang tid på min bærbare i stedet for navigering platten og det gjorde at surf og annet gikk hurtigere.

Absolut, hittar jag en burk med i3-i5 med ett riktigt grafikkort, 8gb ram och en SSD för under 5000:- så vore de klockrent. Morsan har redan en extern hårddisk så storleken på en mekanisk hårddisk har varit irrelevant i beslutsprocessen, men som sagt en SSD hade varit guld värd(kan bli en framtida uppgradering istället kanske). Hemma kommer hon koppla upp datorn till sin TV och hon har redan trådlöst mus & tangentbord så det är redan fixat Hon har börjat se dåligt och fick köpa glasögon för 4000:- någon vecka sedan, så det är därför jag kommer köpa datorn hon inte längre har råd att köpa men behöver. Tänker mig att 1080p ger bättre bildkvalitet och sen om man förstorar upp typsnitten och ikoner så borde hon klara sig med 15". över 15" blir bara dyrare och jobbigare att släpa runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Okej, tack! Ja barnbarnen är väl inte riktigt lika gamla än, de är 4-5 år men de blir inte yngre och personligen tycker jag om att få valuta för pengarna
Läste lite nu och minecraft(som ena pojken är helt såld i) påstås funka men med nöd och näppe med intel grafiken. Jag ska höra med övriga sponsorer och min röst går nog för en dator med GT840M iaf.

Absolut, hittar jag en burk med i3-i5 med ett riktigt grafikkort, 8gb ram och en SSD för under 5000:- så vore de klockrent. Morsan har redan en extern hårddisk så storleken på en mekanisk hårddisk har varit irrelevant i beslutsprocessen, men som sagt en SSD hade varit guld värd(kan bli en framtida uppgradering istället kanske). Hemma kommer hon koppla upp datorn till sin TV och hon har redan trådlöst mus & tangentbord så det är redan fixat Hon har börjat se dåligt och fick köpa glasögon för 4000:- någon vecka sedan, så det är därför jag kommer köpa datorn hon inte längre har råd att köpa men behöver. Tänker mig att 1080p ger bättre bildkvalitet och sen om man förstorar upp typsnitten och ikoner så borde hon klara sig med 15". över 15" blir bara dyrare och jobbigare att släpa runt.

Minecraft på den inbyggda grafiken är inget roligt i min erfarenhet. Ett separat grafikkort är mer eller mindre ett krav, och då kommer du inte undan billigare än 5000. 5000 för den Lenovon med 840m är redan ett kanonpris, har aldrig sett en dator med 840m för mindre än 5500 innan.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat på Lenovo Z50-70 men tittar man på prisjakts historik för pris så är det inget superpris på den. Jag köpte en
Lenovo IdeaPad Z50-70 till mina föräldrar enligt följande i julas http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... . Den kostade då 4490 kr vilket kändes som ett riktigt bra pris, tyvärr verkar det svårt att hitta en sådan deal nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Här finns lite bättre pris på den, visst måste det vara mer prisvärt ? http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide