Vilket är bästa alternativet för mig?

Permalänk
Medlem

Vilket är bästa alternativet för mig?

Jag är ute efter en en lösning på följande:
Lagring för film/musik/bilder och kunna streama dessa inte bara över mitt lokala nätverk utan även till min släkt.
Kunna spara backuper
Dropbox liknande tjänst, gärna owncloud

Idag använder jag mig utav plex mediaserver på min egna dator men när flera i familjen börjar streama filmer ifrån mig så pallar inte min burk med att tex lira BF4 samtidigt.
Jag var först inne på en typ av NAS men är osäker på om cpu'n kommer palla med att streama flera filmer samtidigt.
Att bygga min egna NAS med tex freenas verkar vettigare.

Det viktigaste är att jag kan lagra filer och backuper och nå dessa var jag än är och stöd för plex media server.

Jag har redan följande delar hemma:
Intel 2500k cpu
MSI P67A-C45
Intel X25-m 128GB SSD
DDR3 6GB minnen

Vad är bäst för mig ska jag köpa en NAS och i så fall vilken tycker ni? Eller ska jag bygga något eget?

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk

Du har ju en komplett burk hemma, kör på det. Det är ju det billigaste du kan göra Strömförbrukningen går ju att få ner på olika sätt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Priset är inte det viktigaste för mig utan snarare att allt fungerar och flyter på bra.

En annan fråga
Jag har 3x3TB diskar i Raid0 hemma i min stationära, mjukvaruraid, är det några problem att flytta över detta till en annan burk?

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem

Bygga eget blir billigare sett till prestandan, men också mer meck och när saker strular så är processen besvärlig om man inte har bra koll på vad man gör.

Förutsatt att valet ej blir att bygga själv så kan jag bara rekommendera att kika på Synology. Jag själv är sjukt nöjd med den lösningen. De senare versionerna klarar dessutom själv att driva Plex utan problem förutsatt att transcoding ej är obligat, vilket ingen färdigbyggd NAS i nuläget stödjer fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudde:

Jag har 3x3TB diskar i Raid0 hemma i min stationära, mjukvaruraid, är det några problem att flytta över detta till en annan burk?

Beror på men i ditt fall, när du skall ha skiten för lagring så bör du ändå byta Raid nivå.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag har inte behov av någon större säkerhet än Raid0, jag prioriterar prestanda, skulle skiten rasa så är det bara filmer som går att ersätta.
Men det är några TB så att flytta diskarna till nya burken utan att raiden rasar hade varit kanon

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com