Permalänk
Medlem

apache config

Hej

Jag har nyligen köpt mig en VPS och hur konfigurerar jag apache när det gäller domän mappar till olika hemsidor? Så att den vet i vilken mapp den ska leta när man exempelvis besöker exempel.com ?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Perfekt guide som dök upp med en snabb sökning på google.

https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-set-u...

Permalänk
Medlem

Precis, Digital Ocean har massa bra guider som man kan hitta t.ex. genom att söka i deras community eller gamla hederliga Google.
Dessutom hör nog denna fråga hemma i Linux och övriga operativsystem .

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Precis, Digital Ocean har massa bra guider som man kan hitta t.ex. genom att söka i deras community eller gamla hederliga Google.
Dessutom hör nog denna fråga hemma i Linux och övriga operativsystem .

Nej? Går alldeles utmärkt att köra Apache på Windows och Mac.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Nej? Går alldeles utmärkt att köra Apache på Windows och Mac.

Ja men om jag förstått OP så har denne köpt en Linux-VPS. Sen kan man självklart köra Apache på Windows och Mac också men min poäng var att detta inte är en serverfråga utan hör hemma i mjukvarudelen av forumet.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Ja men om jag förstått OP så har denne köpt en Linux-VPS. Sen kan man självklart köra Apache på Windows och Mac också men min poäng var att detta inte är en serverfråga utan hör hemma i mjukvarudelen av forumet.

Vad är det som inte hör hemma i serverforumet? Apache? Apache på vps? Apache på windows och OS X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Vad är det som inte hör hemma i serverforumet? Apache? Apache på vps? Apache på windows och OS X?

Apache hör väl rimligtvis mer hemma under Mjukvara, oberoende av om det körs på windows, osx eller linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Apache hör väl rimligtvis mer hemma under Mjukvara, oberoende av om det körs på windows, osx eller linux

Enligt sweclockers kan följande diskuteras i server "Klient/server-konfigurationer, applikationer, hårdvara med mera." vilket jag finner att apache faller under för apache är serverprogramvara för klienter. Visst kan du sprida ut trådarna om apache under respektive os även om väldigt liten del är osspecifik men det känns ineffektivt.

Permalänk
Medlem

När man köper vps så kan man väll confa hela maskinen? I så fall för att få flera sidor kopplade till flera adresser så vill du använda dig av virtual hosts i apache. Jag är själv inte tillräkligt bra på att förklara men har luckats sätta upp en sådan setup själv med olika subdomäner. Men nyckelordet för google är "virtual hosts apache"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD