Minecraft Server ram

Permalänk

Minecraft Server ram

hej.
jag har skapat en minecraft server för mig och några kompisar. Men tyvär så laggar den så jag tänkte lägga till mer server ram.
Så jag har skapat ett textdocument och skrivit hur mycket ram jag vill andvända till servern. men då jag trycker på filen för att öppna servern så står det

"Det går inte att hitta filen C:\User\Mittnamn\Desktop\server\2GB RAM EXE.bat kontrollera att du angav rätt namn och försök igen."
(Jag döpte textfilen till 2GB RAM EXE.bat
jag har skrivit rätt namn och filerna ligger i samma mapp på skrivbordet

om det hjälper så har jag windows 8
java 8 64bit
och 16gb ram

Permalänk
Medlem

Har du fnuttar kring sökvägen?
Du får ta och förklara mer vad du gjort. Som det står nu låter det som att du skrivit "nu tycker jag att mer RAM ska allokeras till servern" i ett textdokument och placerat på skrivbordet och blir förvånad när det inte hjälpte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexyMcdass:

hej.
jag har skapat en minecraft server för mig och några kompisar. Men tyvär så laggar den så jag tänkte lägga till mer server ram.
Så jag har skapat ett textdocument och skrivit hur mycket ram jag vill andvända till servern. men då jag trycker på filen för att öppna servern så står det

"Det går inte att hitta filen C:\User\Mittnamn\Sesktop\server\2GB RAM EXE.bat kontrollera att du angav rätt namn och försök igen."
(Jag döpte textfilen till 2GB RAM EXE.bat
jag har skrivit rätt namn och filerna ligger i samma mapp på skrivbordet

om det hjälper så har jag windows 8
java 8 64bit
och 16gb ram

Pasta din batch fil. Garanterar att du skrivit fel

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexyMcdass:

"Det går inte att hitta filen C:\User\Mittnamn\Sesktop\server\2GB RAM EXE.bat kontrollera att du angav rätt namn och försök igen."

Du mennar inte Desktop I sökvägen? Det star Sesktop.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Du mennar inte Desktop I sökvägen? Det star Sesktop.

jo det gjorde jag har ändrat det nu

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du fnuttar kring sökvägen?
Du får ta och förklara mer vad du gjort. Som det står nu låter det som att du skrivit "nu tycker jag att mer RAM ska allokeras till servern" i ett textdokument och placerat på skrivbordet och blir förvånad när det inte hjälpte.

jag har skrivit "java -Xms2048M -Xmx2048M -jar minecraft_server.1.8.1.exe gui
Pause" i en text fil och sen sparat den som en .bat.
den filen ligger i samma mapp som servern på skrivbordet.
och har sett videos på Yt då folk gör så och sen starta servern med förredetta textfilen som nu är en .bat fil.
och då ska servern öppnas med antalet minne som man skrivit i koden. (2048mb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexyMcdass:

jag har skrivit "java -Xms2048M -Xmx2048M -jar minecraft_server.1.8.1.exe gui
Pause" i en text fil och sen sparat den som en .bat.
den filen ligger i samma mapp som servern på skrivbordet.
och har sett videos på Yt då folk gör så och sen starta servern med förredetta textfilen som nu är en .bat fil.
och då ska servern öppnas med antalet minne som man skrivit i koden. (2048mb)

Jag har copypastat allt du skriver att du har i dina filer och det fungerar utmärkt för mig.
Testa med .jar:en istället. Kör ned samma kommando fast du byter ut .exe till .jar.
https://s3.amazonaws.com/Minecraft.Download/versions/1.8.1/mi...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

finns det något sätt som jag kan spara det vi byggt i världen om jag byter till .jar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexyMcdass:

finns det något sätt som jag kan spara det vi byggt i världen om jag byter till .jar?

Om du bara byter rakt av kommer allt vara precis som innan. Tror du mig inte kan du alltid ta backup.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

det funkade fint att bara byta men hur får jag mer minne i .jar servern? får fortfarande samma meddelande om jag försöker starta med text document.

Permalänk

Laggar det säger du? Kör ni via nätet? Alltså inte lan? Vad har du för hastighet på internet? Uppladningshastigheten är det viktigaste när det gäller servrar.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

84mbit/s ner
94mbit/s upp

det är inget fel på internet men just nu har servern bara 150mb ram att röra sig på jag vill lägga till så att den har 2gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexyMcdass:

hej.
jag har skapat en minecraft server för mig och några kompisar. Men tyvär så laggar den så jag tänkte lägga till mer server ram.
Så jag har skapat ett textdocument och skrivit hur mycket ram jag vill andvända till servern. men då jag trycker på filen för att öppna servern så står det

"Det går inte att hitta filen C:\User\Mittnamn\Desktop\server\2GB RAM EXE.bat kontrollera att du angav rätt namn och försök igen."
(Jag döpte textfilen till 2GB RAM EXE.bat
jag har skrivit rätt namn och filerna ligger i samma mapp på skrivbordet

om det hjälper så har jag windows 8
java 8 64bit
och 16gb ram

Ta ner detta program istället
för det är mycket bättre att handskas med än dum bat-fil

BukkitGUI.exe

http://dev.bukkit.org/bukkit-plugins/bukkitgui/files/

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Aorus GTX 1080 Ti Xtreme, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinth:

Ta ner detta program istället
för det är mycket bättre att handskas med än dum bat-fil

BukkitGUI.exe

http://dev.bukkit.org/bukkit-plugins/bukkitgui/files/

Funkar det med vanilla då?
För bukkit finns väl inte längre..?

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem

Här har du startparametern för den minecraft server som vi har igång.
C:\Program Files\Java\jre1.8.0_25\bin\java.exe" -server -d64 -Xms3072M -Xmx3072M -jar C:\minecraft\minecraft_server.1.8.1.jar nogui

Om det inte hjälper att ge servern mer ram så kan det vara värt att kolla närmare vilka inställningar du har för server (som finns i server.properties).

Permalänk
Medlem

När du sparade den så ändrade du väl till "Alla filtyper" istället för "txt dokument" i fältet under där du skriver namnet, för annar blir den bara att heta "jag startar med ram.bat.txt" förutom att .txt blir dolt av systemet pga det är en känd filändelse. Bara en tanke till varför det kanske inte fungerar.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Skrivet av olol:

När du sparade den så ändrade du väl till "Alla filtyper" istället för "txt dokument" i fältet under där du skriver namnet, för annar blir den bara att heta "jag startar med ram.bat.txt" förutom att .txt blir dolt av systemet pga det är en känd filändelse. Bara en tanke till varför det kanske inte fungerar.

ja jag sparade som alla filer

Permalänk
Medlem

Dubbeklickar du på filen, eller kör du den från CMD när du får felmeddelandet att den inte hittas?
Kollat rättigheterna på filen?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Skrivet av olol:

Dubbeklickar du på filen, eller kör du den från CMD när du får felmeddelandet att den inte hittas?
Kollat rättigheterna på filen?

testade både att dubbel klicka och köra genom cmd.
testade också massa olika koder och att lägga servern på en annan dator och köra från samma ställe
(då funkade det)

Permalänk
Medlem

Den hittar inte Java som du troligtvis har under c:\program Files\Java...
Skriv in hela sökvägen till Java i bat-filen.

Edit: eller lägg till Java-sökvägen i path-variabeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolson:

Funkar det med vanilla då?
För bukkit finns väl inte längre..?

Nu finns det även för vanilla

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Aorus GTX 1080 Ti Xtreme, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Avstängd

Om jag inte har fel kan det vara att du kör med JAVA 8 prova med JAVA jdk 7 64 bit och prova.

Hur mycket ram har du på dator?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

För att kunna använda mer än 1 GB ram i Java måste du köra Java 64-bitar.

https://www.java.com/en/download/faq/java_win64bit.xml#Java for 64-bit
Men det kräver givetvis att datorn har 64-bitars version av windows och allt som tillhör.

Se till att din bat ligger på samma ställe som filen du refererar till dvs: minecraft_server.1.8.1.jar

Din start kod bör se ut så här för att tvinga igång 64-bitars Java.

java -Xms2048M -Xmx2048M -d64 -jar minecraft_server.1.8.1.jar gui Pause

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SexyMcdass:

hej.
jag har skapat en minecraft server för mig och några kompisar. Men tyvär så laggar den så jag tänkte lägga till mer server ram.
Så jag har skapat ett textdocument och skrivit hur mycket ram jag vill andvända till servern. men då jag trycker på filen för att öppna servern så står det

"Det går inte att hitta filen C:\User\Mittnamn\Desktop\server\2GB RAM EXE.bat kontrollera att du angav rätt namn och försök igen."
(Jag döpte textfilen till 2GB RAM EXE.bat
jag har skrivit rätt namn och filerna ligger i samma mapp på skrivbordet

om det hjälper så har jag windows 8
java 8 64bit
och 16gb ram

Det är inte så att du har dolda extensions i windows och du sparade som textdokument i notepad. Det gör att du sparar filen som "2GB RAM EXE.bat.txt" se till att välja "alla filer (*.*)" innan du sparar som från notepad.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Ville bara inflika att version 1.8.1 förefaller vara väldigt instabil och dåligt optimerad.

Jag körde den på en 3930K med 20Gb ram samt SSD disk och den laggade ändå. Det som faktiskt har gjort stor skillnad är att byta version av .jar filen till i senaste snapshot istället. Nu har jag inte längre problem med lagg och meddelandes som "Can´t keep up".

Mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]