Permalänk
Medlem

Mailserver. Hur?

Jag har nu ordnat med en linux partition på min dator och känner för att köra en egen server för mail, kalender och kontakter då gmail inte fungerar alltför bra med ubuntu. Jag är alltså på jakt efter hur man sätter upp en egen mailserver med kalender och kontakter som går att synca med evolution (och redigera igenom evolution, vilket inte fungerar med google igenom enkla metoder).

Jag har ännu ingen server redo för att köra det i men lär köra någon linux i den (med mål att ha mukvaru-raid för nas)

Tack på förhand!

Ny information hittad
Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Har nu kollat och funnit att own cloud är den bästa klienten för mail och kontakter. Därmed byter jag tema på det hela och frågar snarare efter någon som satt upp en egen mail server. Hur gör man det?

(Byter trådnamn)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte funkar med Gmail i Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Det var snarare kalendern som inte fungerade bra. Dock har jag gått full linuxanvändare och vill köra sakerna själv (stora företag! Privat information!! HUrr Durr!)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Det var snarare kalendern som inte fungerade bra. Dock har jag gått full linuxanvändare och vill köra sakerna själv (stora företag! Privat information!! HUrr Durr!)

Har aldrig haft några problem med kalendern i gmail. Sedan ett par år tillbaka så kör jag endast webvarianterna av mail kalender och kontakter. Fungerar alltid oavsett operativsystem

Permalänk
Medlem

Ach so. Tänk bara på att om du kör en egen mailserver så kommer dina mail automatiskt att flaggas som skräppost hos andra. Finns sätt att komma runt det men det kostar ofta pengar. Om du känner alla du mallar kan du säga till dom att ta bort skräppost flaggan på dina mail, men det blir rätt opraktiskt i längden.

Permalänk
Medlem

Att sätta upp mail server är en av de allra mest underskattade sakerna som finns. Med underskattad så menar jag hur svårt det är jämfört med hur svårt folk tror det är. Det finns massor med information på internet om hur man gör, kan du inte ens söka upp det själv så är min rekommendation att du lägger ner detta direkt och kollar på en annan lösning. Att drifta och sätta upp en mail server i storskala och för "publika" mail är svårt.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Jag stämmer i bäcken med övriga talare, även om det inte är så svårt att sätta upp en mailserver och få iväg några mail, så kommer domänen snabbt bli spärrad överallt och sen är det färdigmailat.
Om du absolut vill köra med din egen domän så är det nog bäst att använda sig av någon betaltjänst för detta.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Jag har på http://arstechnica.com/information-technology/2014/04/taking-... läst hur man genomför det hela med nästan ingen kostnad och utan att ens mail blir flaggade. Det Tycks även finnas några program paket som hjälper en på vägen.

Jag ska kika mer på det och får se hur det blir.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Avstängd

Är väl dessutom mer eller mindre omöjligt att sätta upp en mailserver på privata Internetabonnemang eftersom portarna oftast är spärrade. Om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag satt och experimenterade med att skriva en egen mailklient som skulle skicka ifrån en privat epostserver. Det slutade med att jag skickar över telias server sålänge jag är ansluten till deras nät. När jag skulle visa upp mjukvaran i skolan fick jag gå över en mobil uppkoppling för att kunna ansluta till rätt mailserver. Att sätta upp en egen epostserver var kort sagt ett mindre helvete och väldigt mycket svårare än det verkade.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Som ovan talare redan nämt kan det vara tricky att driva en egen mailserver på ett hemabonnemang pga. din ISP's regler och blockering av portar.

Däremot är det inte sant som alla säger att du kommer bli spärrad. Har du eget DNS-namn där du själv kan sköta MX-pekare och SPF-records går det alldeles utmärkt att ha en egen SMTP-server. Det krävs dock lite kunskap om hur SMTP/MX/SPF fungerar. Men det är ju därför google finns... lycka till

DNSSEC kan även hjälpa dig på traven det med.

Permalänk
Medlem

Svårt med RDNS när man sitter på ett hemabonnemang. Faktum att port 25 är spärrad hos de flesta internetleverantörer ställer till det, men så länge inkommande port 25 är öppen så kan man köra egen mailserver. Då får man relaya sin utgående mail via ISPs mailserver så då lagras ju allt som du skickar ändå.

Tycker att denna guide är bra men den saknar ClamAV och DKIM men det kan man ju lägga till själv:
https://www.digitalocean.com/community/articles/how-to-config...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Nu gjorde jag det förvisso på windows och inte linux men det tog nog säkert 30 min eller så.
Jag sitter då på Telia ADSL

Snabbguide
1. Installara Hmailserver
2. Konfigurera den för att använda Telias SMTP relay
3. Sätt upp en MX pekare för din domän.
4. Justera ev Firewalls så att de släpper igenom trafiken.

Hittills har jag haft noll problem med Mail som inte kommer fram

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415