Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

minecraft server problem

Permalänk
Medlem

minecraft server problem

Hej jag har skapat en minecraft server och den funkade fint i en vecka men nu så när jag startar upp servern så stängs den ner genast vad ska jag göra så den funkar???

Permalänk

Posta vad du får för felmeddelande i konsolen, helt omöjligt att säga annars så det kan vara vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Posta vad du får för felmeddelande i konsolen, helt omöjligt att säga annars så det kan vara vad som helst.

alltså vad då för fel meddelande? liksom när jag trycker på servern så öppnas den i 1 milli sec och stängs ner

Permalänk
Skrivet av ciper13:

alltså vad då för fel meddelande? liksom när jag trycker på servern så öppnas den i 1 milli sec och stängs ner

Lägg till "pause" på sista raden i .bat filen, så försvinner inte rutan. Skriv sedan vad det står i rutan här så att vi kan se vad som gått fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

alltså vad då för fel meddelande? liksom när jag trycker på servern så öppnas den i 1 milli sec och stängs ner

spara filerna för världen och installera om servern.

Permalänk
Skrivet av ciper13:

alltså vad då för fel meddelande? liksom när jag trycker på servern så öppnas den i 1 milli sec och stängs ner

När du startar server oavsett om du själv har den på din dator eller hos en serverhall så öppnas konsolen, ser ungefär ut såhär

där servern kommer försöka starta men eftersom den inte gör det så händer inget eller det avbryts troligen med ett felmeddelande liknade bilden med "Error blablabla" och då kan man utläsa just vad som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

spara filerna för världen och installera om servern.

vad är det jag ska spara? tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Lägg till "pause" på sista raden i .bat filen, så försvinner inte rutan. Skriv sedan vad det står i rutan här så att vi kan se vad som gått fel.

har inte gjort nån fil med bat

Permalänk
Skrivet av ciper13:

har inte gjort nån fil med bat

Hur öppnar du servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Hur öppnar du servern?

jag öppnar min mapp med minecraft filen sen trycker jag på minecraft server

Permalänk

Är det en .exe eller .jar fil du öppnar?

I vilket fall som, om du har en mapp som heter "logs", gå in i den och kopiera innehållet i "latest.log" och lägg upp här.
Låter som att det kan vara att du inte har ändrat "eula=false" till "eula=true" i eula.txt filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

vad är det jag ska spara? tack i förhand

borde finnas en mapp som heter World där inne.
Fast gör en ny mapp och installera servern på istället, sen flyttar du över World dit. Så du inte råkar ta bort allt.

Permalänk
Medlem

ok ska test

Permalänk
Medlem
  1. Ladda hem minecraft_server.1.8.3.jar och lägg den i din Minecraft-mapp (i samma mapp som du lagt minecraft_server.1.8.3.exe).

  2. Om du vill så kan du ta bort minecraft_server.1.8.3.exe då du inte längre behöver det programmet.

  3. Öppna Notepad (tryck Windows-knappen + R, skriv notepad, och tryck ENTER), klistra in följande:

    @java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.1.8.3.jar nogui @pause

  4. Spara textfilen med namnet server.bat i din Minecraft-mapp. OBS! Välj Spara som typ: Alla filer (*.*).

  5. Dubbelklicka på server.bat.

Om det inte fungerar efter det här så kommer du åtminstone få ett felmeddelande som du kan klistra in här i tråden om du inte lyckas lösa det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:
  1. Ladda hem minecraft_server.1.8.3.jar och lägg den i din Minecraft-mapp (i samma mapp som du lagt minecraft_server.1.8.3.exe).

  2. Om du vill så kan du ta bort minecraft_server.1.8.3.exe då du inte längre behöver det programmet.

  3. Öppna Notepad (tryck Windows-knappen + R, skriv notepad, och tryck ENTER), klistra in följande:

    @java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.1.8.3.jar nogui @pause

  4. Spara textfilen med namnet server.bat i din Minecraft-mapp. OBS! Välj Spara som typ: Alla filer (*.*).

  5. Dubbelklicka på server.bat.

Om det inte fungerar efter det här så kommer du åtminstone få ett felmeddelande som du kan klistra in här i tråden om du inte lyckas lösa det själv.

Ok gör det i efter middag och kommer med svar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Är det en .exe eller .jar fil du öppnar?

I vilket fall som, om du har en mapp som heter "logs", gå in i den och kopiera innehållet i "latest.log" och lägg upp här.
Låter som att det kan vara att du inte har ändrat "eula=false" till "eula=true" i eula.txt filen.

[22:13:29] [Server thread/INFO]: Starting minecraft server version 1.8.1
[22:13:29] [Server console handler/ERROR]: Exception handling console input
java.io.IOException: The handle is invalid
at java.io.FileInputStream.readBytes(Native Method) ~[?:1.7.0_75]
at java.io.FileInputStream.read(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at java.io.BufferedInputStream.read1(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at java.io.BufferedInputStream.read(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at sun.nio.cs.StreamDecoder.readBytes(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at sun.nio.cs.StreamDecoder.implRead(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at sun.nio.cs.StreamDecoder.read(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at java.io.InputStreamReader.read(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at java.io.BufferedReader.fill(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at java.io.BufferedReader.readLine(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at java.io.BufferedReader.readLine(Unknown Source) ~[?:1.7.0_75]
at pr.run(SourceFile:81) [minecraft_server.1.8.1.exe:?]
[22:13:29] [Server thread/INFO]: Loading properties
[22:13:29] [Server thread/INFO]: Default game type: SURVIVAL
[22:13:29] [Server thread/INFO]: Generating keypair
[22:13:29] [Server thread/INFO]: Starting Minecraft server on 192.168.200.13:25565
[22:13:29] [Server thread/INFO]: Using default channel type
[22:13:29] [Server thread/WARN]: **** FAILED TO BIND TO PORT!
[22:13:29] [Server thread/WARN]: The exception was: java.net.BindException: Cannot assign requested address: bind
[22:13:29] [Server thread/WARN]: Perhaps a server is already running on that port?
[22:13:29] [Server thread/INFO]: Stopping server
[22:13:29] [Server Shutdown Thread/INFO]: Stopping server

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

...
[22:13:29] [Server thread/INFO]: Starting Minecraft server on 192.168.200.13:25565
[22:13:29] [Server thread/INFO]: Using default channel type
[22:13:29] [Server thread/WARN]: **** FAILED TO BIND TO PORT!
[22:13:29] [Server thread/WARN]: The exception was: java.net.BindException: Cannot assign requested address: bind
[22:13:29] [Server thread/WARN]: Perhaps a server is already running on that port?
...

Här har du problemet; datorn kör redan ett program som ligger och lyssnar på port 25565. För att ta reda på vilket program det är så kan du öppna Kontrollpanelen, klicka in på System och Säkerhet, klicka på Administrationsverktyg och sedan öppna Resursövervakaren. Välj fliken Nätverk, och klicka på listen som heter något i stil med med portar, så ska du få fram en lista med alla program som ligger och lyssnar på nätverket, samt vilka portar. Det program som lyssnar på port 25565 är alltså det program som måste avslutas innan Minecraftservern kan köras, alternativt får du öppna server.properties i Minecraft-mappen, och byta port.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Här har du problemet; datorn kör redan ett program som ligger och lyssnar på port 25565. För att ta reda på vilket program det är så kan du öppna Kontrollpanelen, klicka in på System och Säkerhet, klicka på Administrationsverktyg och sedan öppna Resursövervakaren. Välj fliken Nätverk, och klicka på listen som heter något i stil med med portar, så ska du få fram en lista med alla program som ligger och lyssnar på nätverket, samt vilka portar. Det program som lyssnar på port 25565 är alltså det program som måste avslutas innan Minecraftservern kan köras, alternativt får du öppna server.properties i Minecraft-mappen, och byta port.

har försökt men det funkar en då inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:
  1. Ladda hem minecraft_server.1.8.3.jar och lägg den i din Minecraft-mapp (i samma mapp som du lagt minecraft_server.1.8.3.exe).

  2. Om du vill så kan du ta bort minecraft_server.1.8.3.exe då du inte längre behöver det programmet.

  3. Öppna Notepad (tryck Windows-knappen + R, skriv notepad, och tryck ENTER), klistra in följande:

    @java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.1.8.3.jar nogui @pause

  4. Spara textfilen med namnet server.bat i din Minecraft-mapp. OBS! Välj Spara som typ: Alla filer (*.*).

  5. Dubbelklicka på server.bat.

Om det inte fungerar efter det här så kommer du åtminstone få ett felmeddelande som du kan klistra in här i tråden om du inte lyckas lösa det själv.

hej kör med 1.8.1 ska jag då ladda hem 1.8.1 jar då eller om det hjälper så andvänder jag utorrent for att att ha servern på