Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd, spelserver med virtualisering

Permalänk
Medlem

Köpråd, spelserver med virtualisering

Hejsan

Jag och en vän är sugna på att köpa en dator som ska agera som server hemma hos honom.
Servern kommer främst att användas som spelserver för diverse olika spel, exempel på dessa är Quake 3, CS-Go, rust, reige of kings samt teamspeak.
Grund OS kommer att vara debian (linux) det är på detta OS som Quake 3, rust och CS-GO kommer att köras.
Reige of kings kommer att köras genom att använda kvm(Virtualisering, windows 7) det är möjligt att vi kör ännu ett OS via virtualisering (windows eller linux)

Så helt enkelt Linux + två virtuella maskiner.
Nedan har jag exempel på vad jag har plockat, men skulle jätte gärna ha era synpunkter om bygget.
Tycker ni t.ex. att hårdvaran som har plockats är overkill eller otillräcklig osv, sedan får ni även jätte gärna komma med köptips.
Ser ni någon flaskhals?
Kan dock inte byta ut komponenter mot något dyrare, då min totala budget är c:a 6500 kr.

Fractal Design Core 1500 Mini tower Svart
ASUS EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP) NVIDIA GeForce 210 1GB
Corsair CX430M 430Watt 80 PLUS Bronze
Seagate Desktop HDD 1TB SATA-600 7200rpm 3.5"
Intel Xeon E3-1241V3 / 3.5 GHz processor S-1150
Gigabyte GA-B85M-D3H S-1150 M-ATX
Kingston HyperX FURY Black Series 8GB 1600MHz DIMM 240-pin
Jag tackar för alla svar, tips och råd!

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur många ni ska vara samtidigt och spela på de olika servrarna.
Är det bara ni två så är det nog overkill, vet dock inte riktigt hur snabbt windows blir virtualiserat på en debian installation.

Permalänk
Medlem

Hejsan Theailer.
Svårt att säga precis hur många som ska spela på de olika spelservrarna men säg i snitt 15-20 personer per spelserver.
Kommer att köpa ytterligara 8gb minne när jag har råd.

Permalänk
Medlem

Ser att du tänkt köpa 1 ramsticka till att börja med. Du får 2 stycken 4gigs stickor för samma pris och med cl9 istället för cl10.
https://www.dustinhome.se/product/5010598525/vengeance
Då kan du nyttja 2 minneskanaler direkt och har ändå kvar 2 minnesplatser för ytterligare minne senare.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipset samots!
Tänkte att jag kör en sticka så att jag har plats med många fler sedan.
Men du har rätt, hade varit dumt att inte köra två stickor med tanke på prestanda ökningen.

Någon som har andra synpunkter/tips?

Permalänk
Medlem

Har du planer på att köra ECC?
Jag tänkte mest med tanke på att du valt en Xeon-CPU.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag tittade på ecc minnen backspace men de är mycket dyrare än vanliga minnen.
Förstår ju att de är bra att ha ecc minnen på en server men är det verkligen ett måste?

Permalänk
Medlem

Det är ju helt upp till dig hur stabilt system du vill ha.