Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med BF4-server från RocketBlast

Permalänk

Problem med BF4-server från RocketBlast

Har precis börjat hyra server från RocketBlast men har lite problem. Fick snabbt hjälp igår men nu har det varit dött på supportfronten sen igår kväll så jag tänkte jag kunde kolla med er istället.

Har ni ändrat "admin password"? Det första jag gjorde var att gå in i rocketcon och ändra lösen från default, tryckte save och startade om servern. Nästa gång efter jag ändrat något och vill testa att starta om servern får jag "Your server has no RCON (admin) password set. Please change this using the editor."
"We couldn't connect to your server, wrong RCON password. Please contact support.".

Jag hade så klart det nya lösenordet inskrivet men har efteråt även provat med defaultlösenordet utan framgång.

Igår fick RocketBlast starta om servern åt mig och sätta tillbaka lösenordet. Det första jag gjorde var att ändra lösen igen med samma resultat...

Några tips medan jag väntar på att RocketBlast hör av sig?

Permalänk
Medlem

PM:a mig guid:en (instansnumret) och IP-adress så kan jag titta på det. Troligtvis behöver jag bara ändra lösenordet i startup-konfigen (missmatch mot databasen) så ska det ordna sig. Det ska inte krångla, men kan inträffa om servern startats upp manuellt och det har hänt någonting i startup-filen och lösenordet inte matchar databasen. Rocket Blast kör ett eget system för att ändra sin serverkonfiguration.

Permalänk
Moderator
Moderator

Du måste vara uppmärksam på dropdown listan och när du går in på serverns hemsida. Ändra ingenting om du inte ser ditt servernamn och att den lyckats ladda de tidigare inställningarna.

Gå istället tillbaka och ladda om serverns sida.

Sannolikt så lyckades du göra dina ändringar i omgång två på en blank sida, där fältet för admin PW var tomt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Om jag väl får det fixat ska jag ta det försiktigt Jag tyckte dock att jag såg att inställningarna hade blivit inlästa, jag såg t ex hälsningsmedelandet för server etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harryangel:

Om jag väl får det fixat ska jag ta det försiktigt Jag tyckte dock att jag såg att inställningarna hade blivit inlästa, jag såg t ex hälsningsmedelandet för server etc.

Har besvarat ditt PM och problemet bör förhoppningsvis vara löst

/Daniel

Permalänk

Tack för snabb hjälp! Nu funkar allt!

Permalänk

Hejsan! Jag har också beställt en server hos Rocketblast.se och stött på problem med rcon :S "Your server has no RCON (admin) password set. Please change this using the editor.
We couldn't connect to your server, wrong RCON password. Please contact support. "

Försökt nå dem men dem svarar inte... (inte helt oväntat?) Hur löser jag detta problemet?, tycker man borde få veta vad rcon lösenordet är så man kan konfigurera servern...

Tacksam för svar

/ Random!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randombastrd:

Hejsan! Jag har också beställt en server hos Rocketblast.se och stött på problem med rcon :S "Your server has no RCON (admin) password set. Please change this using the editor.
We couldn't connect to your server, wrong RCON password. Please contact support. "

Försökt nå dem men dem svarar inte... (inte helt oväntat?) Hur löser jag detta problemet?, tycker man borde få veta vad rcon lösenordet är så man kan konfigurera servern...

Tacksam för svar

/ Random!

Hej

Skicka mig din guid som du har till din instans i ett pm. Så ska jag försöka fixa det.

Permalänk

Alright! skriver dig ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randombastrd:

Alright! skriver dig ett PM!

Så, nu är problemet löst

Permalänk
Skrivet av Fredro:

Så, nu är problemet löst

Du kanske kan hjälpa mig också? har samma problem. Dock inte jag som beställt servern bara jag som styr den. Har alla uppgifter dock.

Permalänk

Har ett litet problem med RocketCon, får inte rätt på att servern visas i hardcore mode i battleloggen trots att jag ställt in den i Ranked Hardcore Mode i RocketCon. Just nu visas den som custom och det påverkar ju synligheten för servern via sökningar givetvis. Hur löser man detta?

/ Random

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Randombastrd:

Har ett litet problem med RocketCon, får inte rätt på att servern visas i hardcore mode i battleloggen trots att jag ställt in den i Ranked Hardcore Mode i RocketCon. Just nu visas den som custom och det påverkar ju synligheten för servern via sökningar givetvis. Hur löser man detta?

/ Random

Det beror på en bugg i Battlelog (om du inte har felaktiga inställningar för Hardcore förstås). Skickar du kommandot "vars.preset hardcore" i console i Procon så blir den hardcore istället för custom i Battlelog. Det är som om man måste tala om för den att den är faktiskt hc...

Detta kommer att bli ett problem varje gång servern startas om.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Mkej, Men jag använder inte ProCon :x Använder RocketCon (Från Rocketblast.se) Hur gör man då tro?

Permalänk
Moderator
Moderator

Då blir det jobbigt, tror inte du kan göra så mycket då. Du behöver kunna skicka kommandon direkt till servern och då behövs det ett interface.

Det är i alla fall det som är problemet, att Battlelog inte fattar vad servern är för något och måste få höra det.

Detta ovan är under antagande om att du har gjort allt annat rätt vad det gäller hardcore inställningarna enligt R12 Administration filen, i annat fall så kommer Battlelog aldrig att acceptera servern som hc.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Vi har också liknande problem med vår server från RocketBlast.

Varje kväll när vi har tid att spela tillsammans så är servern helt tom, och det står att den är "Custom", vilket förklarar endel då majoriteten av folk inte hittar den, som oftast har filtret för att bara visa Normal servrar.
När man sedan väljer i Procon / RocketCon att den ska vara Normal igen så börjar folk droppa in. Men slutar ändå med att vi oftast inte spelar på våran server då vi hellre väljer en befolkad då på kvällen och kanske byter när våran fyllts up.
Riktigt frustrerande. Betalar man för en tjänst så förväntar man sig ju att den ska gå att använda också och kunna bibehålla dem inställningarna man väljer.

Ingen som hittat en fix på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Pulma-:

Vi har också liknande problem med vår server från RocketBlast.

Varje kväll när vi har tid att spela tillsammans så är servern helt tom, och det står att den är "Custom", vilket förklarar endel då majoriteten av folk inte hittar den, som oftast har filtret för att bara visa Normal servrar.
När man sedan väljer i Procon / RocketCon att den ska vara Normal igen så börjar folk droppa in. Men slutar ändå med att vi oftast inte spelar på våran server då vi hellre väljer en befolkad då på kvällen och kanske byter när våran fyllts up.
Riktigt frustrerande. Betalar man för en tjänst så förväntar man sig ju att den ska gå att använda också och kunna bibehålla dem inställningarna man väljer. ProCon används alltså inte för permanenta inställningar.

Ingen som hittat en fix på detta?

Det handlar om hur ni gör. Det är två skillnader med att använda RocketCon och ProCon:
- RocketCon ändrar startup-konfigurationsfilerna
- ProCon ändrar nuvarande inställningar

Det förstnämnda är inställningarna som laddas när servern startas om/kraschar och kommer upp på nytt igen. Då läser serverprogramvaran av filen med dessa inställningar. Ändrar du någonting på RocketCon så måste du starta om servern för att inställningarna ska börja gälla. Detta går att göra via RocketCon. Ändrar du i Procon så påverkar du aktuella inställningar. Skulle servern krascha eller startas om så kommer den läsa om inställningarna ifrån startup-filerna (ändrade med RocketCon).

Är det fortfarande problem så hojta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Det handlar om hur ni gör. Det är två skillnader med att använda RocketCon och ProCon:
- RocketCon ändrar startup-konfigurationsfilerna
- ProCon ändrar nuvarande inställningar

Det förstnämnda är inställningarna som laddas när servern startas om/kraschar och kommer upp på nytt igen. Då läser serverprogramvaran av filen med dessa inställningar. Ändrar du någonting på RocketCon så måste du starta om servern för att inställningarna ska börja gälla. Detta går att göra via RocketCon. Ändrar du i Procon så påverkar du aktuella inställningar. Skulle servern krascha eller startas om så kommer den läsa om inställningarna ifrån startup-filerna (ändrade med RocketCon).

Är det fortfarande problem så hojta.

Tack för svaret.
Jo jag vet att dem är olika i sina funktioner, men grejen är att det är inställt på RocketCon att det ska vara Normal och Ranked, men ändå så blir det Custom i gamemode, även fast det inte är några direkta skillnader jämför med Normal, men ändå hamnar den under "Custom" om man använder det som filter. Använder enbart ProCon för maplist och annan övervakning som chat osv.
Även min "kollega" som är ganska kunnig och har erfarenhet av hyrning av servrar sen innan säger att det måste vara något fel hos RocketBlast, för han har också övervakat lite, och i RocketCon så var det helt random configs för han varje gång han loggade in förut för att kolla läget.
Väntar på svar från RocketBlast via mail och se vad dem har att säga.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av -Pulma-:

Tack för svaret.
Jo jag vet att dem är olika i sina funktioner, men grejen är att det är inställt på RocketCon att det ska vara Normal och Ranked, men ändå så blir det Custom i gamemode, även fast det inte är några direkta skillnader jämför med Normal, men ändå hamnar den under "Custom" om man använder det som filter. Använder enbart ProCon för maplist och annan övervakning som chat osv.
Även min "kollega" som är ganska kunnig och har erfarenhet av hyrning av servrar sen innan säger att det måste vara något fel hos RocketBlast, för han har också övervakat lite, och i RocketCon så var det helt random configs för han varje gång han loggade in förut för att kolla läget.
Väntar på svar från RocketBlast via mail och se vad dem har att säga.

Mjae, det där med att servern inte klarar av att behålla sin preset setting har inte RB med att göra utan det är ett vanligt problem.

Man löser det enklast genom att skicka "vars.preset normal" i console i procon vid direkt uppkoppling mot servern. Variera preset beroende på vilket läge man kör förstås. Det är battlelog som är knepigt och inte förstår fastän man har det i autostart filen.

Vi kör Simple Command för att behålla rätt setting. Det är så vanligt att plugin utvecklaren till och med lagt in det som default...

Översikt över vilka plugins som körs i Procon och där ser man att nästan 1100 servers kör just Simple Command (med varierande syfte måhända men vars.preset är väldigt vanligt).

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Pulma-:

Tack för svaret.
Jo jag vet att dem är olika i sina funktioner, men grejen är att det är inställt på RocketCon att det ska vara Normal och Ranked, men ändå så blir det Custom i gamemode, även fast det inte är några direkta skillnader jämför med Normal, men ändå hamnar den under "Custom" om man använder det som filter. Använder enbart ProCon för maplist och annan övervakning som chat osv.
Även min "kollega" som är ganska kunnig och har erfarenhet av hyrning av servrar sen innan säger att det måste vara något fel hos RocketBlast, för han har också övervakat lite, och i RocketCon så var det helt random configs för han varje gång han loggade in förut för att kolla läget.
Väntar på svar från RocketBlast via mail och se vad dem har att säga.

Anledningen till varför det blir "Custom" är att man ändrat någonting i konfigurationen (antingen har RocketCon buggat ur, eller så har det gjorts manuellt) utöver det som "Normal" kräver. Har ni kryssat i att använda normal-konfiguration, och INTE ändrat någonting annat än det som syns som standard (servernamn, antal spelare, lösenord m.m) så ska detta inte ske. Men så fort man pillar med något mer, exempelvis timeout eller tk-inställningar så kommer servern klassas om som "Custom".

Men om det fortfarande bråkar så invänta ticketen hos RB.

Permalänk

Halloj igen! Jo jag har börjat använda ProCon Frostbite men de plugins jag lagt till min server från rocketblast fungerar enbart när jag är inloggad via rcon på ProCon och försvinner när jag loggat ur och stängt av ProCon på min egna dator, skall det inte ligga upp trots att jag stänger av datorn? eller måste man ha en dator igång som är inloggad hela tiden för att pluginsen på servern via procon skall fungera?

Tacksam för svar!

/ Random

Permalänk
Moderator
Moderator

Man kan köra Procon på två sätt, antingen direkt mot server eller via layer.

I båda fallen måste datorn som har layer eller direkt procon vara uppe för att den ska styra servern via plugins. BF servern måste kommunicera med rcon klienten.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Okej, finns det folk som har layers dem hyr ut eller skall man styra upp sånt själv då på en burk som är igång 24/7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randombastrd:

Okej, finns det folk som har layers dem hyr ut eller skall man styra upp sånt själv då på en burk som är igång 24/7?

Finns serverproviders som "hyr" ut ProCon-lager. Rocketblast har detta för BF3. Borde gå att ordna för BF4 tycker jag. Annars är det andra alternativet också väldigt rimligt. Du kan köra det på otroligt gammal hårdvara, kräver inte mycket alls. Sen kan man även lasta in statistik och loggar in i databaser (t ex MySQL) och då kanske man får planera en aning längre. Annars är det bara att köra.

Annars finns även http://rconnet.de/ som sköter det åt dig. Kostar en slant och allt administrerars via ett webgränssnitt. Finns en del plugins, t ex för in-gameskommandon och annat skoj. Har inte testat det för BF4 och vet inte hur väl det gör sig, men verkar vara ett ganska populärt alternativt för folk som vill slippa krångla. ProCon kan vara lite knepigt att sätta upp (speciellt lagret) om man inte har pillat med det tidigare.

Sen så kommer RocketCon få en "monitor"-del för kunderna som man kan välja att aktivera på sin server. Då får du gemensamma banlistor över dina servrar, en spelardatabas, chattloggar m.m. Dvs, lite som rconnet. Och riktigt välskrivet system för in-game kommandon som slår de övriga utan problem. Det håller på att testas nu, och utvecklas på varje dag. Så det förhoppningsvis inte långt kvar innan det dyker upp i RocketCon

Permalänk

Alright, såg nyss att Gameservers.com hostar även Procon layer servers som man kan hyra men vore ju betydligt bekvämt att få det hos Rocketblast istället. Konstigt att det inte finns information om detta på deras hemsida o så men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randombastrd:

Alright, såg nyss att Gameservers.com hostar även Procon layer servers som man kan hyra men vore ju betydligt bekvämt att få det hos Rocketblast istället. Konstigt att det inte finns information om detta på deras hemsida o så men men..

Jag kollar upp det åt dig ikväll. PM:ar dig senare när jag får svar. Ska nog gå att lösa

Permalänk

Schysst Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randombastrd:

Okej, finns det folk som har layers dem hyr ut eller skall man styra upp sånt själv då på en burk som är igång 24/7?

http://www2.rocketblast.se/rent/info/19

Rocketblast procon layer funkar utmärkt till BF4.

Permalänk
Medlem

Hejsan, har ett stort problem med Rocket Blast. kan verkligen inte alls logga in på "kontrollpanelen" och meddelandet jag får är (Invalid User ID or Password.
You have used 1 out of 20 login attempts. After all 20 have been used, you will be unable to login for 0 minutes.)

Vad är det jag ska göra igentligen? bryter snart ihop för skiten -.-

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Voldorac:

Hejsan, har ett stort problem med Rocket Blast. kan verkligen inte alls logga in på "kontrollpanelen" och meddelandet jag får är (Invalid User ID or Password.
You have used 1 out of 20 login attempts. After all 20 have been used, you will be unable to login for 0 minutes.)

Vad är det jag ska göra igentligen? bryter snart ihop för skiten -.-

Ta det lugnt och vänta på svar från RB, gissar att du anmält detta?

Du ska få ett PM av mig också med ett tips, om det funkar, sprid det inte vidare över forumen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers