Battlefield 4, musen stannar upp nån halv sekund titt som tätt

Permalänk

Battlefield 4, musen stannar upp nån halv sekund titt som tätt

Hej! Har fått ett sjukt irriterande problem som gör det omöjligt att spela.

När jag spelar BF4 så helt plötsligt kan musen sluta registrera rörelser och klick i cirka 0,5 sek. Tror även att spelet slutar ta input från tangentbordet också. Spelet flyter i övrigt på som vanligt, bara jag som inte kan röra mig en kort stund då och då.

Detta har helt plötsligt bara kommit. Kan inte komma på att jag ändrat något eller installerat något program.

Har testat att ändra runt lite på grafikinställningarna men det har inte varit ett problem förut.

Testat att uppdatera grafikkortsdrivisar till senaste. Även kört en spybot s&d + virussökning.

Någon som har tips på lösning?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Redovisa alltid vad du har för utrustning!!!

Gå över till trådat.
Själv kör jag tangentbordet på PS 2 kontakten (mekaniskt)
Och har en USB mus...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Hej! Har fått ett sjukt irriterande problem som gör det omöjligt att spela.

När jag spelar BF4 så helt plötsligt kan musen sluta registrera rörelser och klick i cirka 0,5 sek. Tror även att spelet slutar ta input från tangentbordet också. Spelet flyter i övrigt på som vanligt, bara jag som inte kan röra mig en kort stund då och då.

Detta har helt plötsligt bara kommit. Kan inte komma på att jag ändrat något eller installerat något program.

Har testat att ändra runt lite på grafikinställningarna men det har inte varit ett problem förut.

Testat att uppdatera grafikkortsdrivisar till senaste. Även kört en spybot s&d + virussökning.

Någon som har tips på lösning?

Detta hände mig förra veckan, men jag trodde endast det var en tillfällig bugg jag råkade ut för. Men för dig så fryser spelet hela tiden? Även om du startar om datorn?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Detta hände mig förra veckan, men jag trodde endast det var en tillfällig bugg jag råkade ut för. Men för dig så fryser spelet hela tiden? Även om du startar om datorn?

Nej spelet fryser inte, utan allting i spelet flyter på som vanligt men jag kan inte röra mig en kort stund!

Skrivet av mattanmattan:

Redovisa alltid vad du har för utrustning!!!

Gå över till trådat.
Själv kör jag tangentbordet på PS 2 kontakten (mekaniskt)
Och har en USB mus...

Sorry, har ett ducky shine tangentbord och en steelseries rival mus! Även uppdaterat firmwaren i musen utan resultat.

Det är alltså trådade grejer båda två.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Nej spelet fryser inte, utan allting i spelet flyter på som vanligt men jag kan inte röra mig en kort stund!
.

Det var precis det som hände mig, och jag kallar det för frysning. Dvs min karaktär (soldat) fryser medan resten av spelet flyter på.

Men problemet har alltså inte försvunnit för dig? För i mitt fall så försvann problemet genom att starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Kan du går med WASD eller sitter du helt fast?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Det var precis det som hände mig, och jag kallar det för frysning. Dvs min karaktär (soldat) fryser medan resten av spelet flyter på.

Okej, hur löste du det??

Skrivet av Imaculent:

Kan du går med WASD eller sitter du helt fast?

Jag tror inte det, har inte riktigt hunnit testa, det låser sig så kort tid att man inte riktigt hinner testa, har för mig att om jag höll i W innan själva hacket kommer så fortsätter jag gå rakt framåt men jag kunde inte trycka ner några andra knappar. Men musen märks jättetydligt att den fastnar.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Okej, hur löste du det??

Jag tror inte det, har inte riktigt hunnit testa, det låser sig så kort tid att man inte riktigt hinner testa, har för mig att om jag höll i W innan själva hacket kommer så fortsätter jag gå rakt framåt men jag kunde inte trycka ner några andra knappar. Men musen märks jättetydligt att den fastnar.

Det står i mitt inlägg ovanför.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag hade shadowplay igång. Har du det? I så fall testa att stäng av.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är ett problem som inträffar med den nya drivrutinen 344.65. Hoppa tillbaka till 344.60 så ska du se att problemet är borta.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Det står i mitt inlägg ovanför.

Självklart har jag testat att starta om datorn...

Skrivet av kevve1:

Jag hade samma problem när jag hade shadowplay igång. Har du det? I så fall testa att stäng av.

Jag har shadowplay igång, ska testa att slå av det när jag kommer hem!

Skrivet av milo_:

Det är ett problem som inträffar med den nya drivrutinen 344.65. Hoppa tillbaka till 344.60 så ska du se att problemet är borta.

Jag hade problemet redan innan jag testade att uppdatera till 344.65, antar att jag hade 344.60 innan och då hade jag problemet även då.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag hade problemet redan innan jag testade att uppdatera till 344.65, antar att jag hade 344.60 innan och då hade jag problemet även då.

Finns folk som har haft samma problem med .60 också, kör in en ännu äldre drivrutin eller uppdatera till nyaste.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Finns folk som har haft samma problem med .60 också, kör in en ännu äldre drivrutin eller uppdatera till nyaste.

Nyaste är ju .65 som du sa fungerade dåligt?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Nyaste är ju .65 som du sa fungerade dåligt?

För vissa personer verkar det fungera dåligt, för andra har den drivrutinen löst samma problem som du har.

Edit: Här kan du läsa: https://mobile.twitter.com/jackfrags/status/53254710808861081...

Permalänk
Medlem

Tror snarare att det är musen som spökar, Har du någon annan du kan prova.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Tror snarare att det är musen som spökar, Har du någon annan du kan prova.

Vad grundar du det på?
Borde inte det märkas i windowsmiljö som jag tillbringar väldigt mycket tid i och aldrig haft problem?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig. Visade sig vara fraps som spökade...

Permalänk

har haft liknande problem på gamla datorn.. var musen som blev "gammal". löste det genom att köpa en ny.

*edit

Menar så klart att musen hade fått något fel i hårdvaran, och att garantin inte längre gällde.
Testa med en helt annan, och det funka bra. Så det blev till att köpa en ny helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem, för mig löste det sig genom att byta usb port så den fick läsa om drivrutinerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Efter jag stängt av Shadowplay så har det fungerat än så länge.
Har dock inte testat att slå på det igen och sett att problemet kommit tillbaka, men ska testa det också tids nog.

Konstigt då jag alltid haft shadowplay igång tidigare.. Men men!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Efter jag stängt av Shadowplay så har det fungerat än så länge.
Har dock inte testat att slå på det igen och sett att problemet kommit tillbaka, men ska testa det också tids nog.

Konstigt då jag alltid haft shadowplay igång tidigare.. Men men!

Skönt ifall du fick en lösning på det hela i alla fall! Jag vet inte om det kan ha något att göra med att det spelas in på minnet eller något och det måste "buffra"? En riktigt jävla vild gissning som säkert inte stämmer. Vissa verkar ju kunna använda shadowplay och bf4 utan problem dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har ett liknande problem men min mus stannar också upp en liten stund även i windowsmiljö. Det är ungefär som att den fastnar mot en vägg en liten stund och sedan fungerar den normalt igen. Har hänt även i CS GO när jag ska vända mig om snabbt för att skjuta någon och så mitt i rörelsen så fastnar själva siktet (musen). Kan USB-porten eller musmattan orsaka detta eller är det helt enkelt musen som är kass?

Mvh
Daniel

Permalänk

Mus och T-bord fungerar ej i bf4

Kapar lite tråd..

Mitt tangentbord och mus slutar att fungera när jag startar bf4 kan inte klicka på ESC eller röra musen. Har precis formaterat om datorn så den är helt färsk.
Kan det möjligen vara den nya uppdateringen av drivers till grafikkortet som är problemet?

Jag har intel 4690k 3.5ghz cpu och asus gtx 970

Permalänk

Verkar som att andra också har problem med detta! Ibland kan min mus "hacka" eller sluta fungera i en kort sekund, detta kan vara intensivt i några minuter då musen fastnar flera gånger under en tid, och sen märker man ibland inte av det på flera timmar.
Trodde att det kanske var musen som höll på o lägga av eller musmattan som var lite för knölig och gropig...

Permalänk

glömde väl säga att jag kör 3 skärmar också.. Drar ajg musen högst upp till vänster och klickar så kommer jag ut till windows.. ?

Permalänk

Om det är flera som har samma problem så stäng av origin overlay. så nära på att sparka sönder datorn.. åt helvete med bf4

Permalänk
Medlem

Är vanligt att kablar på musen går sönder, testa den i en annan dator.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, Ibland! har stängt av både shadowplay och Origin overlay, på eftermiddagen funkade det klockret i nån timma, sen nu på kvällen får jag samma låsningar av musen. steelseries Rival med senaste firmwaren, 970 strix, i5-3570k 32gb minne.
verkar vara väldigt sporadiskt då jag kunde spela i eftermiddags utan problem

Permalänk
Medlem

En kompis hade klagat i flera veckor tror jag på att hans mus la av hela tiden, men han vägrade acceptera att kabeln kanske var trasig, åkte förbi honom, böjde lite på kabeln där den går in i musen......problem löst.