Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

konstigt ljud från mitt EVGA gtx 780ti acx sc

Permalänk

konstigt ljud från mitt EVGA gtx 780ti acx sc

Köpte grafikkortet förra veckan och har nu upptäckt att efter att jag spelat och kortet varit under belastning och är på väg att bli svalt igen så ger det ifrån sig ett märkligt ljud som håller på i några sekunder. Det är ett skarpt ljud och kan jämföras bäst med att man slipar metall med en slipmaskin eller något åt det hållet. Som sagt håller det bara på några sekunder innan det är som vanligt igen.
Har nu kollat runt lite och det verkar vara fler som har problemet och att det inträffar vid en viss procent på fläktarna.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk

Har exakt samma problem med ett utav mina EVGA GTX 780 ACX SC.
Har kommit fram att det vanligtvis bruka hända när fläktkurvan går ner mot 40-34 %, någonstans där imellan

Har dock ej funnit någon lösning på detta

Permalänk
Skrivet av gamedevil82:

Köpte grafikkortet förra veckan och har nu upptäckt att efter att jag spelat och kortet varit under belastning och är på väg att bli svalt igen så ger det ifrån sig ett märkligt ljud som håller på i några sekunder. Det är ett skarpt ljud och kan jämföras bäst med att man slipar metall med en slipmaskin eller något åt det hållet. Som sagt håller det bara på några sekunder innan det är som vanligt igen.
Har nu kollat runt lite och det verkar vara fler som har problemet och att det inträffar vid en viss procent på fläktarna.

coilwhine ? möjlighet spela in ljudet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av tObber166:

Har exakt samma problem med ett utav mina EVGA GTX 780 ACX SC.
Har kommit fram att det vanligtvis bruka hända när fläktkurvan går ner mot 40-34 %, någonstans där imellan

Har dock ej funnit någon lösning på detta

Har mailet Evga och undrat om det är något som går på garantin

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

coilwhine ? möjlighet spela in ljudet

Det är inte coilwhine. Kan spela in imorgon då hela familjen sover nu så skulle inte vara populärt om jag börjar skramla med datorn nu.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Är det som ett ylande ljud nästan?
Lite svårt att förklara.
Det går upp i volym och sedan ner igen samt ner till vanlig ljudnivå.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Skrivet av Molo:

Är det som ett ylande ljud nästan?
Lite svårt att förklara.
Det går upp i volym och sedan ner igen samt ner till vanlig ljudnivå.

Snarare som någon vibration eller något.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Skrivet av Molo:

Är det som ett ylande ljud nästan?
Lite svårt att förklara.
Det går upp i volym och sedan ner igen samt ner till vanlig ljudnivå.

Skrivet av gamedevil82:

Snarare som någon vibration eller något.

Som sagt, något vibrations liknande ljud. Ibland låter det nästan som att fläkten tar i kylflänsen :), för min egen del iallafall.

Händer inte regelbundet, utan lite då och då, främst när man belastat kortet en längre tid.

Borde kanske kunna lösas med en custom fläktkurva, som hoppar över de varvtal när ljudet uppstår.
Ska testa mig fram mera, och får återkomma med resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamedevil82:
Skrivet av tObber166:

Som ni ser har jag postat innan om liknande fel med missljud från fläktarna/kortet.
Kontaktade min eVGA som fick ett ljudklipp och efter det så rekommenderade dem en RMA. Dem sade åt mig att antingen ta det med min återförsäljare eller dem, valde min återförsäljare då jag inte var så sugen på att stå för frakten på ~400kr till Tyskland.
Cirka 7 arbetsdagar från att jag skickade det så har jag nu ett nytt på väg hem till mig

Så om ni stör er på ljudet så ska det nog gå att få det utbytt på garantin, bara en heads up

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Samma för mig på mitt kort, är vid en specifik % på fläktkurvan som det kommer fram... Men är lite orolig för att om man skickar in kortet så hittar dom inte felet då ljudet inte alltid upstår så slutar det att får man en undersökningsavgift på 800 spänn istället

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.