Geforce gtx 770 4gb oc låg fps

Permalänk

Geforce gtx 770 4gb oc låg fps

Geforce GTX 770 4gb oc
12 GB ram
Corsair 350D
Fractal design 750W
Intelcore i7-2700k 3,4Ghz

Hej! Jag har precis uppgraderat min dator, jag bytte chassi grafikkort och nätagg, men nu när jag ska spela bf4 så laggar jag ligger på 40-60 fps på ultra och det är ingen större skillnad på lägre settings. Första gången jag startade bf4 då flöt det på bra på ulta låg mellan 70-100 fps men nu laggar det sönder och det känns som man har låg fps på andra spel också så som cs go och LoL. Sen har min brossa en 770 2gb oc men han kör bf4 på 80-120 fps han har lite sämre proccesor än mej så det är nog inte problemet. Finns det något jag kan göra?

Är tacksam om ni kan hjälpa mej med mitt problem

Permalänk
Medlem

Kolla upp temperaturerna i datorn, med typ HWmonitor.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

systin 42 'c
cputyn 82 'c
auxtin 75'c
timpin3 50'c

Proccesor 50 'c

Grafikkort 48 'c

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrameDels:

systin 42 'c
cputyn 82 'c
auxtin 75'c
timpin3 50'c

Proccesor 50 'c

Grafikkort 48 'c

Är detta under spelande?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Nej det är det som är det värsta

Igår innan jag skulle lägga mej var grafikkortet och proccesorn på 31 'c i idle men nu nr jag vaknat och jag startat den så ligger den på 50 'c hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrameDels:

Igår innan jag skulle lägga mej var grafikkortet och proccesorn på 31 'c i idle men nu nr jag vaknat och jag startat den så ligger den på 50 'c hela tiden

Testa spela litegrann och kolla temperaturen under spelande, men det låter lite högt.

Edit; citera gärna mig när du svarar också, så jag vet att du har svarat och hittar tillbaka till tråden.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Testa spela litegrann och kolla temperaturen under spelande, men det låter lite högt.

Edit; citera gärna mig när du svarar också, så jag vet att du har svarat och hittar tillbaka till tråden.

Jag körde lite bf4 innan men det gick inte över 65 'c är bara konstigt att det är så högt i idle

Jag byggde ihop skiten i onsdags sen så på fredagen så fick jag en sån fläkt syrning så jag kunde köra alla 5 fläcktarna samtidigt och då funkade det bra och temraturen sjönk med typ 10'c när jag satt in den så då låg det på 31'c. Och nu sjunker inte äns tempen om man ökar fläkthastigheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrameDels:

Jag körde lite bf4 innan men det gick inte över 65 'c är bara konstigt att det är så högt i idle

CPU-temp medan du spelar då? CPU-kylarn kanske sitter dåligt efter flytten. Sen tycker jag inte det är så hög idle temp (speciellt inte med tanke på värmen nu), är väl bättre att kortet är tyst än att ha låg idle temp. Sen tror jag kortet får betydligt högre idle temp om du har mer än en skärm i kopplad (om du nu har det?), när jag kopplar in tv:n till mitt 770 så hoppar idle tempen upp med 10C. I den här värmen ligger mitt kort också på runt 50C-60C i idle, dock med ref kylaren i ett trångt chassi.

edit- Ah, såg inte att det låg på 31C tidigare, var det med precis samma konfig?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

CPU-temp medan du spelar då? CPU-kylarn kanske sitter dåligt efter flytten. Sen tycker jag inte det är så hög idle temp (speciellt inte med tanke på värmen nu), är väl bättre att kortet är tyst än att ha låg idle temp. Sen tror jag kortet får betydligt högre idle temp om du har mer än en skärm i kopplad (om du nu har det?), när jag kopplar in tv:n till mitt 770 så hoppar idle tempen upp med 10C.

Proccesorn ligger runt 40-45 i idle, men asså igår så låg tempen på 31 'c på både grafikkortet och proccesorn. Men tempen på moderkortet ligger ju mellan 50-85 'c hela tiden

-edit ja det är exakt samma inställningar jag skulle gå och lägga mej då låg det på 31C sen nu när jag vaknat så ligger det på 50C hade datorn avstängd och så så den har inte varit på hela natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrameDels:

Proccesorn ligger runt 40-45 i idle, men asså igår så låg tempen på 31 'c på både grafikkortet och proccesorn. Men tempen på moderkortet ligger ju mellan 50-85 'c hela tiden

-edit ja det är exakt samma inställningar jag skulle gå och lägga mej då låg det på 31C sen nu när jag vaknat så ligger det på 50C hade datorn avstängd och så så den har inte varit på hela natten

Värmen i rummet då? Hemma hos mig är det fan 30C nu och kan säga att min dator går förjävla varmt på dagarna nu (kanske inte 20C varmare dock). Men själva frågan här var ju FPS-problemet och då är ju idle tempen helt irrelevant. Kolla temp och om processen eller grafikkortet klockar ner sig när du spelar.

Permalänk
Medlem

Bara ett sånt där "bra att testa" förslag:
Installera om drivrutinerna. Kan bli något vajsing ibland så testa det innan mer allvarlig felsökning. Det jag sett om temps här låter inte skrämmande än så länge. Ha igång något program som GPU-Z eller MSI Afterburner (det sista har snyggare grafer enligt mig ) och belasta i spel och se hur mycket GPU-load och klockhastigheterna på kortet är under belastning. Där ses även temperatur.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Bara ett sånt där "bra att testa" förslag:
Installera om drivrutinerna. Kan bli något vajsing ibland så testa det innan mer allvarlig felsökning. Det jag sett om temps här låter inte skrämmande än så länge. Ha igång något program som GPU-Z eller MSI Afterburner (det sista har snyggare grafer enligt mig ) och belasta i spel och se hur mycket GPU-load och klockhastigheterna på kortet är under belastning. Där ses även temperatur.

Skrivet av sKRUVARN:

Värmen i rummet då? Hemma hos mig är det fan 30C nu och kan säga att min dator går förjävla varmt på dagarna nu (kanske inte 20C varmare dock). Men själva frågan här var ju FPS-problemet och då är ju idle tempen helt irrelevant. Kolla temp och om processen eller grafikkortet klockar ner sig när du spelar.

Gick in och kollade på min brossa spelade och såg att han låg på samma fps som jag när vi spelar LoL jag hade t.o.m bättre än han så det kanske är som ni säger att det varit varmt ute och så så det är drf tempen är hög i idle. Jag får vänta lite och se om tempen går ner ska kolla tempen när jag spelar och så också, sen bf4 har alltid varit laggigt har haft problem med det innan att det varit dålig fps. Sen så när jag känner på datorn är sjukt kall och man känner inte att den är varm.

Permalänk

Laggar på alla spel med bra komponenter

Hej jag har dålig fps på alla spel jag har precis köpt ett gtx 770 4gb oc men laggar ändå, jag har mellan 30-50 fps på bf4 på ultra settings och ett 770 ska enkelt klara bf4 på ultra och det är knappt någon skillnad på lägre settings, jag kan ändra settings. Det känns nästan som om det är något som tar upp minnet på grafikkortet men jag vet inte riktigt. Jag har bra testat att ominstallera drivrutinen men ingen skillnad.

Specs
Geforce GTX 770 4 gb oc GigaByte
Intel core i7-2600 CPU 3.40 GHz
12 GB ram 1330 MHz
Corsair Obsidian 350D Fönster, Svart
Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperatur på processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Gtx 770 är ett nysläppt Gtx 680 som släpptes för över två år sedan. Det låter som att du förväntar dig för mycket av ditt gammla kort. Gör dig själv en tjänst och köp dig ett Gtx 780. Sweclockers testar med en betydligt bättre och mer överklockad processor. Vilket självklart ger bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Du skriver alla spel, vilka mer spel spelar du utöver bf4? Och vad har du för fps i dem spelen?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrameDels:

Hej jag har dålig fps på alla spel jag har precis köpt ett gtx 770 4gb oc men laggar ändå, jag har mellan 30-50 fps på bf4 på ultra settings och ett 770 ska enkelt klara bf4 på ultra och det är knappt någon skillnad på lägre settings, jag kan ändra settings. Det känns nästan som om det är något som tar upp minnet på grafikkortet men jag vet inte riktigt. Jag har bra testat att ominstallera drivrutinen men ingen skillnad.

Specs
Geforce GTX 770 4 gb oc GigaByte
Intel core i7-2600 CPU 3.40 GHz
12 GB ram 1330 MHz
Corsair Obsidian 350D Fönster, Svart
Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze

Har du satt energisparfunktioner på föredrar maximal prestanda i hantera 3D-inställningar, i kontrollpanelen för nVidia?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad har du för temperatur på processorn?

60 i load

Skrivet av Jalle64:

Har du satt energisparfunktioner på föredrar maximal prestanda i hantera 3D-inställningar, i kontrollpanelen för nVidia?

Ja

Skrivet av fxfighter:

Gtx 770 är ett nysläppt Gtx 680 som släpptes för över två år sedan. Det låter som att du förväntar dig för mycket av ditt gammla kort. Gör dig själv en tjänst och köp dig ett Gtx 780. Sweclockers testar med en betydligt bättre och mer överklockad processor. Vilket självklart ger bättre prestanda.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7018?k=fa8d6d0cf6af3...

Min brossa har ett Geforce GTX 770 2 gb som inte är oc och han maxar bf4 mellan 70-100 fps.

Skrivet av Trizones:

Du skriver alla spel, vilka mer spel spelar du utöver bf4? Och vad har du för fps i dem spelen?

Watch dogs, Far Cry 3 laggar på båda dom spelen, sen känns det som jag har låg fps på cs go också

Permalänk
Medlem

Har du skärm sladden i moderkortet eller grafikkortet. Men låter konstigt för att klara bf4 med 40 fps med internt grafikkort

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Har du skärm sladden i moderkortet eller grafikkortet. Men låter konstigt för att klara bf4 med 40 fps med internt grafikkort

Har den i grafikkortet men kan testa att koppla in den i andra uttaget på grafikkortet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrameDels:

Min brossa har ett Geforce GTX 770 2 gb som inte är oc och han maxar bf4 mellan 70-100 fps.

Och han har vilken CPU?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrameDels:

Min brossa har ett Geforce GTX 770 2 gb som inte är oc och han maxar bf4 mellan 70-100 fps.

och vad för upplösning kör han på då 0,o låter som drömresultat

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Gtx 770 är ett nysläppt Gtx 680 som släpptes för över två år sedan. Det låter som att du förväntar dig för mycket av ditt gammla kort. Gör dig själv en tjänst och köp dig ett Gtx 780. Sweclockers testar med en betydligt bättre och mer överklockad processor. Vilket självklart ger bättre prestanda.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7018?k=fa8d6d0cf6af3...

Oj vilken skillnad på 770 och 780, hela 3 frames....770 (680 med för den delen) är inga dåliga kort

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

och vad för upplösning kör han på då 0,o låter som drömresultat

1920x1080

Skrivet av Jalle64:

Och han har vilken CPU?

Han har en intel core i5 4970k sen 8 gb ram 1330 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrameDels:

1920x1080

Han har en intel core i5 4970k sen 8 gb ram 1330 mhz

Testa att köra med aktivitetshanteraren uppe i bakgrunden för att se hur stor belastningen är på cpu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrameDels:

1920x1080

Han har en intel core i5 4970k sen 8 gb ram 1330 mhz

Oklockad så är den en hel del snabbare än din som då dessutom inte är en K-CPU. Du menar en 4790K?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar & inlägg sammanfogade*

Observera att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma frågeställning. Denna gången har jag sammanfogat, men kom i fortsättningen ihåg att denna regeln finns. Passade även på att sammanfoga några inlägg, det går bra att citera/svar flera. Klicka på "citera flera" på alla du vill citera utom den sista, där klickar du istället på "citera"

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark och posta en länk till ditt resultat. Du skrev tidigare att temperaturen på processorn är 50 grader i idle. Det är alldeles för högt för att vara i idle så jag misstänker att din processor blir för varm.

Här kan du ladda ner 3DMark om du inte redan har det.
http://www.techpowerup.com/downloads/2379/futuremark-3dmark-2013-v1-3-708/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

En till sak du kan kolla är om processorn använder alla 4 kärnor eller bara två.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FrameDels:

Min brossa har ett Geforce GTX 770 2 gb som inte är oc och han maxar bf4 mellan 70-100 fps.

Då kör han med lägre inställningar. Dina result liknar sweclockers egna testresultat. Köp ett bättre kort om du vill ha mer prestanda med höga inställningar.

Ryckningar beror på skit bakom spakarna eller ett defekt grafikkort.